Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mondeling akkoord (inclusief getuige) wat is het waard?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WaBlo



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2017 19:44    Onderwerp: Mondeling akkoord (inclusief getuige) wat is het waard? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik heb een eenmanszaak (bedrijf A) en ben sinds kort met een compagnon een BV gestart (bedrijf B).
Aangezien we de bv nog niet hadden opgericht en we al wel met een zeer snelle deadline zaten voor levering van apparatuur, hebben we met de leverancier kunnen regelen dat de bestelling (en de leaseovereenkomst) gedaan werd met bedrijf A. Vervolgens zouden we wanneer bedrijf B opgericht was de lease per direct overzetten naar bedrijf B. Hierbij was ook de accountmanager van de apparatuur aanwezig toen de afspraken werden gemaakt. Ik heb met bedrijf A dus de nek uit gestoken voor bedrijf B, zodat we alles op tijd binnen zouden hebben.
Nu is bedrijf B opgericht en wil mijn compagnon de lease niet meer overnemen met het bedrijf. Aangezien hij 50% eigenaar is, kan ik dit dus niet alleen aanpassen.
Nu loop ik een groot risico met bedrijf A om failliet te gaan.
Kunnen jullie me helpen met wat ik nu het beste kan doen. Is de mondelinge overeenkomst ook bindend en kan ik hem hiervoor aansprakelijk stellen?


Ik zit met de handen in het haar, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Bij voorbaat dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 24 jan 2017 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mondelinge overeenkomsten zijn ook bindend (tenzij het om een soort overeenkomst gaat waarvoor de wet schriftelijkheid vereist, zoals het kopen van een huis door een particulier).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: di 24 jan 2017 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de volgende keer: het is mogelijk overeenkomsten te sluiten en andere rechtshandelingen te verrichten in naam van een B.V. in oprichting (i.o.). De oprichters zijn hoofdelijk aansprakelijk voor die handelingen totdat de B.V. de rechtshandelingen heeft bekrachtigd. In het geval van TS zou de compagnon waarschijnlijk wel hebben meegewerkt aan bekrachtiging, om aan zijn eigen hoofdelijke aansprakelijkheid te ontsnappen. Zie art. 2:203 BW.

bona fides schreef:
Mondelinge overeenkomsten zijn ook bindend (tenzij het om een soort overeenkomst gaat waarvoor de wet schriftelijkheid vereist, zoals het kopen van een huis door een particulier).

Ter aanvulling: het spreekt voor zich dat het bewijs van het bestaan van een mondelinge overeenkomst problematischer is dan een schriftelijke. Als alle documentatie op naam van bedrijf A staat en verder niet uit correspondentie blijkt dat het de bedoeling was dat bedrijf B B.V. de overeenkomst zou overnemen, dan vraag ik mij af of een getuigeverklaring voldoende is om de rechter toch van het bestaan van de mondelinge overeenkomst te overtuigen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wie die getuige is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 24 jan 2017 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In aanvulling op bovenstaande: u kunt wellicht (extra) bewijs vergaren door geluidsopnamen.
Het is niet strafbaar om je eigen gesprekken op te nemen. De wederpartij hoef je niet in te lichten. De opnamen kunnen als bewijs worden gebruikt.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
WaBlo



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2017 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden. Degene die als getuige aanwezig was bij de afspraak was de accountmanager van de leverancier van de apparatuur.

Helaas wordt het alleen maar erger. Heb een aangetekende brief mogen ontvangen waarin wordt beweerd dat er een algemene ledenvergadering is geweest tussen ons en dat ik daarbij ook heb besloten om de bv te ontbinden. Hierbij zaten ook notulen bij van de zogenaamde vergadering. Die zijn vanzelfsprekend dus vals. Ik hoop dat ik hier wat tegen kan doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2017 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U moet direct juridische hulp inschakelen voor deze kwestie. Dit kunt u niet alleen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2017 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En zo snel mogelijk aangifte doen van valsheid in geschrifte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds