Mogen Avatars Grondrechten Inroepen?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

#1: Mogen Avatars Grondrechten Inroepen? Auteur: lauraswill BerichtGeplaatst: di 12 jun 2012 16:45
    —
De afgelopen weken heb ik hele nieuwe werelden ontdekt. Virtuele werelden. Voor mijn scriptie moet ik mij verdiepen in het het rijk der Second Life. De verwarring die is ontstaan over de verwevenheid van 'real life recht' met de (juridische) voorvallen in een virtueel spel zal wellicht niemand zijn ontstaan. Is een het wegnemen van een virtueel zwaard te bestempelen als diefstal? Wanneer is het intellectueel eigendomsrecht van toepassing op objecten in een virtuele wereld. Etc. De discussie die ik op gang wil laten brengen, richt zich echter op 'avatars'. Steeds meer mensen linken hun eigen identiteit aan de persoonlijkheid van de avatar of vormen een andere online identiteit waaraan ze veel waarde hechten. Is een bescherming van deze avatar en daarmee diens virtuele identiteit door middel van het toekennen van bepaalde rechten (bijvoorbeeld privacy) dan niet op zijn plaats? Nu (grond)rechten voor de spelers in real life min of meer vanzelfsprekend zijn, werken deze dan automatisch door voor de avatars, gezien de avatar slechts een verlengstuk is van de speler.

Is het wenselijk dat grondrechten - normaliter in te roepen door natuurlijke personen ofwel spelers van een virtuele spel - ook van toepassing worden verklaard op avatars?

#2: - Auteur: handige_har BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 17:09
    —
Waarom zou je een grondrecht in willen roepen voor een avatar? Je bedoelt vrijheid van meningsuiting? Het creëren van een avatar is al vrijheid van schrift e.d. en er zit auteursrecht op.



Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl