Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
reparatiehuwel...
Top Best Forex...
aansprakelijkh...
Dakvenster zon...
Verplicht uitj...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 19 mrt 2024 6:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moet verhuurde staat verplicht in koopcontract?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2015 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Alleen is er in een normale woning bij 3 personen geen sprake van overbewoning.


Dat is inderdaad geen overbewoning in de zin van het Bouwbesluit 2012 als je dat bedoelt.

artikel 7.18 Bouwbesluit 2012 schreef:

Artikel 7.18. Overbewoning

1. Een woonfunctie wordt niet bewoond door meer dan één persoon per 12 m2 gebruiksoppervlakte.
2. Een woonwagen wordt niet bewoond door meer dan één persoon per 6 m2 gebruiksoppervlakte.
3. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op een woonfunctie waarin door het Centraal Orgaan opvang asielzoekers opvang aan asielzoekers wordt geboden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22888


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2015 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
bona fides schreef:
Er zullen concrete aanwijzingen moeten zijn dat het mis is in de woning of dat er sprake is van overlast. Anders kan de huurder een inspectie gewoon weigeren en heeft het ook geen zin om aan te geven dat de verhuurder de huurder wil houden aan niet-afdwingbare afspraken.

Het enkele gegeven dat sprake is van overbewoning lijkt me voldoende reden voor de verhuurder om de woning te inspecteren. Anders komt de verhuurder in een Catch 22: zonder inspectie geen concrete aanwijzingen, en zonder concrete aanwijzingen geen inspectie.

Het lijkt mij heel wenselijk dat de verhuurder zonder concrete aanwijzingen niets kan ondernemen. Anders zou de verhuurder een inspectie kunnen eisen "want je weet maar nooit wat we daarbinnen zullen aantreffen".

Misschien verstaan we niet hetzelfde onder "overbewoning". Dat in de woning 3 mensen wonen terwijl het huurcontract max 2 zegt, levert voor mij nog geen overbewoning op. Onder overbewoning versta ik een situatie waarin er te veel mensen in een woning wonen voor een (naar Nederlandse maatstaven) leefbare situatie. (Art. 7.18 Bouwbesluit 2012 zegt max 1 persoon per 12 m2 tenzij het om een woonwagen of opvang van asielzoekers gaat. Ik denk niet dat die norm onverkort valt toe te passen in het huurrecht, maar het lijkt me een bruikbare indicatie.)

Als er sprake is van overbewoning (in de zin van onleefbaar) is een inspectie niet meer nodig en kun je direct naar de rechter. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat "twee kinderen en een huisdier" voldoende reden geven om te vermoeden, maar nog niet bewijzen, dat er sprake is van overbewoning.

Ik kan me voorstellen dat een woning zo klein is dat er niet met goed fatsoen met 1 volwassene en 2 kinderen in valt te leven (waarbij het kan uitmaken of de kinderen 2 of 20 jaar oud zijn). Maar ik vraag me af of een inspectie dan nog wel nodig is. Het lijkt me dan eerder aan de huurder om te laten zien hoe het wel degelijk mogelijk is gebleken om met 3 personen in de woning te leven. (Maar dat komt er dus wel op neer dat de huurder verplicht is om mee te werken aan een inspectie omdat hij anders het risico loopt dat de rechter zal aannemen dat er sprake is van overbewoning.)

Als de grootte van de woning het op zich wel toelaat om er met 1 volwassene en 2 kinderen in te leven en het alleen gaat om "maar de huurovereenkomst zegt max 2 personen", dan komt het uitvoeren van een inspectie op mij over als een fishing expedition. Misschien is de toestand in de woning erbarmelijk, maar dat kan ook met 2 personen zonder huisdier het geval zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2015 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Per punt maak ik geen kans, dat is me helder, bedankt.

Bestaat er zoiets als 'opstapeling' van punten waarop de huurder wel aangesproken kan worden door rechter?

Feiten/ punten:

1 2p in contract, werkelijk 3p. De woning is groter dan (3x12 voor woonfunctie=) 36m2 dus formeel is het geen overbewoning.

2 Huisdier is niet toegestaan in contract maar wel aanwezig.

3 Het blijkt dat huurder ook sloten heeft vervangen zonder goedkeuring. Nu zegt het contract dat sloten vervangen niet toegestaan is en de wet zegt "Het uitgangspunt is dat huurder het gehuurde niet mag veranderen zonder toestemming van de verhuurder. De wet maakt wel een uitzondering voor het geval dat het gaat om een eenvoudige verandering die de huurder (niet de verhuurder!) aan het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten ongedaan kan maken (zie artikel 7:217 BW)." Het slot kan waarschijnlijk "zonder noemenswaardige kosten ongedaan kan maken".
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2015 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(Maar dat komt er dus wel op neer dat de huurder verplicht is om mee te werken aan een inspectie omdat hij anders het risico loopt dat de rechter zal aannemen dat er sprake is van overbewoning.)

Precies. Linksom of rechtsom zal een enigszins onafhankelijk iemand op enig moment binnen moeten kijken hoe de woning eraan toe is. Het belang van de verhuurder bij nakoming van de huurovereenkomst zal moeten worden afgewogen tegen het belang van de huurder bij instandhouding van het huishouden. Ik ben het met je eens dat op basis van de bekende feiten die afweging zo goed als zeker in het voordeel van de huurder zal uitvallen. Zonder de afspraak over maximale bewoning zou de huurder geen inspectie hoeven dulden, maar nu die afspraak eenmaal gemaakt is, zal het belang van de verhuurder in kaart moeten worden gebracht.

P de Witte schreef:
Per punt maak ik geen kans, dat is me helder, bedankt.

U maakt ook geen kans met de opeenstapeling van de punten die u heeft geformuleerd. Als het u niet om het geld gaat, waarom wilt u die huurder er dan zo graag uit? Of houdt u ervan proberen uw recht te halen, als hobby?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2015 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een huurder mag altijd de cilinders van de sloten vervangen. Dat kan niet verboden worden, ook al staat het in de overeenkomst. Wel moet hij dit aan het einde van de huur ongedaan maken.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl


Laatst aangepast door UwJurist.nl op di 29 dec 2015 11:46, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2015 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En net als Regin en bona fides (en ik) al vroegen, waar wilt u nu eigenlijk heen? Het lijkt er een beetje op dat u spijkers op laag water aan het zoeken bent. Om de huur maar te kunnen eindigen. Is dat wat u wil? Waarom?
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22888


BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015 2:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

P de Witte schreef:
3 Het blijkt dat huurder ook sloten heeft vervangen zonder goedkeuring.

Iedere huurder heeft uiteraard het recht de sloten te vervangen ten einde de verhuurder, die niets in zijn woning te zoeken heeft, buiten te houden. Wat het contract daarover zegt is niet relevant.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Net als wij zal de rechter het niet begrijpen.

U koopt een verhuurd huis ter belegging.
De huurder betaalt netjes.
Er is geen overlast.

Wat is het probleem?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: di 05 jan 2016 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu na de drukte van feestdagen kan ik zeggen dat het me helder is.

Bedankt voor de antwoorden en toelichting erop en ik volg het advies op. Gewoon alles zo laten als het is.

Ik zal dit zo gaan doen en nogmaals dank.

mvg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016 7:59    Onderwerp: Update Reageer met quote Naar onder Naar boven

Update over de huursituatie: de huurder heeft zelf besloten om minder te betalen. Namelijk 600 ipv 900.

De genoemde reden: achterstallig onderhoud. Ik heb aangegeven het op te lossen binnen 2 weken maar dat ik wel gewoon 900 per direct verwacht. (de huurder is nu al 2,5 week te laat).

Ter info: De badkamervloer moet vervangen worden (gescheurd) en ik laat dat doen komende 2 weken plus de afzuigkap werking verbeteren (zuigt niet goed af).

Wat is nu slim om te doen naast het bouwkundig herstel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze 'gebreken' rechtvaardigen niet het inhouden van zoveel huur. Bovendien moet een huurder zijn verhuurder een redelijke termijn voor herstel geven na melding.
U moet de huurder dus aantoonbaar sommeren tot huurbetaling, aangeven dat huurder in verzuim is (de betaaltermijnen zijn fataal) en de wettelijke rente en incassokosten aanzeggen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt.

Het lijkt mij dat ik zowel een betaalherinnering van het volledige huurbedrag moet sturen.

En daarnaast ga ik de bouwkundige punten oplossen.

is dit het slimste?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2016 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U moet sommeren ter zake de openstaande huurbedragen, niet voor de hele huur.
En uiteraard moet u genoemde zaken herstellen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
U moet sommeren ter zake de openstaande huurbedragen, niet voor de hele huur.
En uiteraard moet u genoemde zaken herstellen.


Bedankt, dat ga ik zo doen.

En dan over een week weer een brief als er geen reactie komt.

Inmiddels heb ik wel online gelezen dat een huurder automatisch in verzuim is en eigenlijk niet eens gesommeerd te worden.

Na 3 maanden (zonder gegronde reden) huurachterstand kan een huurder uitgezet worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2016 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klopt dat een huurder al in verzuim is door het overschrijden van een termijn. Maar niets schrijven is natuurlijk niet slim (over de achterstallige huur en sommeren tot betaling, ook volledig betaling in de toekomst). Niet doen betekent zeker dat u uw geld voorlopig niet krijgt.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds