Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 17:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Modelrecht digitaal model
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Glycerine



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 11:54    Onderwerp: Modelrecht digitaal model Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi ik heb een vraag:

Zou het mogelijk zijn een modelrecht aan te vragen voor een digitaal model? Stel je hebt op de computer een speciaal ontwerp van een stoel gemaakt, en opgeslagen als .stl betand of iets dergelijks. Komt dit in aanraking voor bescherming onder het BVIE? Het lijkt erop dat de wet voorziet op Producten, tastbare objecten. Dit kan ik alleen nergens terugvinden..zou dit goedgekeurd worden? Ik las ergens dat een tekening enkel beschermd kan worden als het op "iets fysieks" geplakt is, zoals bv een tshirt. Maar waar is deze bepaling te vinden?

Dit laatste vond ik hier:

"En dat geldt ook bij een tweedimensionaal model (een tekening): ook dat moet wel op een product aangebracht zijn voordat het tekeningen- en modellenrecht in stelling gebracht kan worden. "

http://blog.iusmentis.com/2011/05/03/3d-dinsdag-het-modellenrecht/ helemaal onderaan, alleen geen bronvermelding.

Hij heeft het ook over CAD-bestanden, maar ik heb het liever over het model (ontwerp) zelf, als dusdanig in de computer.

Benieuwd naar jullie reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mkloostra



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 54


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het Benelux Verdrag inzake de intellectuele eigendom (BVIE) is van toepassing op tekeningen en modellen.

In artikel 1 van de Eenvormige Beneluxwet inzake Tekeningen of Modellen staat:

Als tekening of model kan worden beschermd het nieuwe uiterlijk van een voortbrengsel dat een gebruiksfunctie heeft.

Met 'tekening' wordt bedoeld het patroon van het weefsel, stof of behangselpapier, dus wat meestal 'dessin' of 'patroon' wordt genoemd. De tekening is tweedimensionaal. Niet de tekening zelf is beschermd, maar het voortbrengsel dat door de tekening een nieuw uiterlijk verkrijgt. Een 'model' is driedimensionaal en kan zelf het beschermde voortbrengsel zijn. Dat het voortbrengsel als voorwerp als nieuw is, wordt niet verlangd. Het voortbrengsel voortvloeiende uit tekeningen of modellen moet wel onderscheidende (kenmerkende) eigenschappen bezitten ten opzichte van reeds bestaande voortbrengselen. Daarnaast mogen de tekeningen en modellen en de voortbrengselen daaruit niet in strijd zijn met de goede zeden of de openbare orde. Voortbrengselen die geen gebruiksfunctie hebben, zoals een beeldje of een schilderij, kunnen niet voor bescherming in aanmerking komen, Louter technische creaties zijn evenmin door deze wet beschermd.

Ik hoop dat u met deze informatie kan bepalen of het BVIE van toepassing is op uw model.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Glycerine



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord.

Oke stel het model voldoet aan alle vereisten: nieuw eigen karakter, gebruiksfunctie (staan niet in het BVIE, toch?).

Dan nog vraag ik me af of een digitaal model in aanmerking komt. ik zou denken van wel, want ik zie nergens in de wet de vereiste van ''tastbaarheid'' staan, maar hier kom ik het volgende tegen:

"Er is wettelijk niets geregeld over CAD-bestanden waarmee beschermde modellen via 3D-printen kunnen worden nagemaakt. De wet gaat primair over het verhandelen en gebruiken van producten, niet computerbestanden en blauwdrukken."

Bron: http://blog.iusmentis.com/2011/05/03/3d-dinsdag-het-modellenrecht/

Dit is alleen geen academische bron, dus weet iemand misschien waar ik kan zien of het BVIE wel / niet van toepassing is op een digitaal ontwerp?

EDIT: Ik bedoel niet CAD-bestanden, maar neem de bovenstaande quote als voorbeeld om te zeggen dat de wet het volgend Engelfriet voorzien heeft op producten. Ik heb he tover een digitaal ontwerp, een ontwerp op de computer, dat wordt naar mijn weten niet gekwalificeerd als een computerprogramma.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of je een model digitaal ontworpen hebt of op papier maakt geen verschil.

Die uitspraak op iusmentis moet je zo begrijpen dat een verkregen modelrecht slechts bescherming levert tegen het fysieke gebruik van het model: het moet op een fysiek product zijn aangebracht voordat er inbreuk wordt gemaakt op jouw modelrecht.

Een modelrecht kun je krijgen op een tekening of model. Het moet hierbij wel gaan om "het uiterlijk van een voortbrengsel", maar je hoeft dat voortbrengsel niet gemaakt te hebben.

Heb je eenmaal een modelrecht, dan kun je daarmee proberen anderen te verbieden bepaalde dingen te doen. Wat je kunt verbieden heet de "beschermingsomvang". Hierover zegt het Beneluxverdrag inzake de intellectuele eigendom (BVIE):
art. 3.16 BVIE schreef:
1. Onverminderd de toepassing van het gemene recht betreffende de aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad, kan de houder van een tekening of model zich op grond van zijn uitsluitend recht verzetten tegen het gebruik van een voortbrengsel waarin de tekening of het model is verwerkt of waarop de tekening of het model is toegepast en dat hetzelfde uiterlijk vertoont als de gedeponeerde tekening of het gedeponeerde model, dan wel dat bij de geïnformeerde gebruiker geen andere algemene indruk wekt, rekening houdend met de mate van vrijheid van de ontwerper bij de ontwikkeling van de tekening of het model.

2. Onder gebruik wordt met name verstaan het vervaardigen, aanbieden, in de handel brengen, verkopen, leveren, verhuren, invoeren, uitvoeren, tentoonstellen, gebruiken of in voorraad hebben voor een van deze doeleinden.


Wat is een voortbrengsel in de zin van het BVIE?
art. 3.1 lid 4 BVIE schreef:
Onder voortbrengsel wordt verstaan elk op industriële of ambachtelijke wijze vervaardigd voorwerp, met inbegrip van onder meer onderdelen die zijn bestemd om tot een samengesteld voortbrengsel te worden samengevoegd, verpakkingen, uitvoering, grafische symbolen en typografische lettertypen. Computerprogramma's worden niet als voortbrengsel aangemerkt.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Glycerine



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Of je een model digitaal ontworpen hebt of op papier maakt geen verschil.

Die uitspraak op iusmentis moet je zo begrijpen dat een verkregen modelrecht slechts bescherming levert tegen het fysieke gebruik van het model: het moet op een fysiek product zijn aangebracht voordat er inbreuk wordt gemaakt op jouw modelrecht.

Een modelrecht kun je krijgen op een tekening of model. Het moet hierbij wel gaan om "het uiterlijk van een voortbrengsel", maar je hoeft dat voortbrengsel niet gemaakt te hebben.

Heb je eenmaal een modelrecht, dan kun je daarmee proberen anderen te verbieden bepaalde dingen te doen. Wat je kunt verbieden heet de "beschermingsomvang". Hierover zegt het Beneluxverdrag inzake de intellectuele eigendom (BVIE):
art. 3.16 BVIE schreef:
1. Onverminderd de toepassing van het gemene recht betreffende de aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad, kan de houder van een tekening of model zich op grond van zijn uitsluitend recht verzetten tegen het gebruik van een voortbrengsel waarin de tekening of het model is verwerkt of waarop de tekening of het model is toegepast en dat hetzelfde uiterlijk vertoont als de gedeponeerde tekening of het gedeponeerde model, dan wel dat bij de geïnformeerde gebruiker geen andere algemene indruk wekt, rekening houdend met de mate van vrijheid van de ontwerper bij de ontwikkeling van de tekening of het model.

2. Onder gebruik wordt met name verstaan het vervaardigen, aanbieden, in de handel brengen, verkopen, leveren, verhuren, invoeren, uitvoeren, tentoonstellen, gebruiken of in voorraad hebben voor een van deze doeleinden.


Wat is een voortbrengsel in de zin van het BVIE?
art. 3.1 lid 4 BVIE schreef:
Onder voortbrengsel wordt verstaan elk op industriële of ambachtelijke wijze vervaardigd voorwerp, met inbegrip van onder meer onderdelen die zijn bestemd om tot een samengesteld voortbrengsel te worden samengevoegd, verpakkingen, uitvoering, grafische symbolen en typografische lettertypen. Computerprogramma's worden niet als voortbrengsel aangemerkt.


Thanks!! Dus pas als je bv door middel van een 3d-printer jouw digitale model "fysiek" maakt, dan pas is er bescherming. Dus niet als iemand mijn digitale design op het internet kopieert, dan zou ik alleen het Auteursrecht kunnen inroepen, toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Glycerine schreef:
Thanks!! Dus pas als je bv door middel van een 3d-printer jouw digitale model "fysiek" maakt, dan pas is er bescherming.

Voor zover je bedoelt te zeggen "dus pas als iemand anders door middel van een 3d-printer mijn digitale model "fysiek" maakt, dan pas kan ik op basis van mijn modelrecht tegen die persoon optreden" is dit juist. Het 3d-printen is een vorm van vervaardigen en valt dus onder "gebruik" (art. 3.1 lid 4 BVIE) en het 3d-geprinte voorwerp is een "voortbrengsel".

Om bescherming te krijgen hoef je alleen te deponeren. De omvang van die bescherming, dus wat je op basis van je modelrecht anderen kunt verbieden, is een ander verhaal: daarvoor is een "voortbrengsel" nodig waarin dat model tot uiting komt.

Quote:
Dus niet als iemand mijn digitale design op het internet kopieert, dan zou ik alleen het Auteursrecht kunnen inroepen, toch?

Klopt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Glycerine



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides, dankjewel!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Glycerine



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Glycerine schreef:
Thanks!! Dus pas als je bv door middel van een 3d-printer jouw digitale model "fysiek" maakt, dan pas is er bescherming.

Voor zover je bedoelt te zeggen "dus pas als iemand anders door middel van een 3d-printer mijn digitale model "fysiek" maakt, dan pas kan ik op basis van mijn modelrecht tegen die persoon optreden" is dit juist. Het 3d-printen is een vorm van vervaardigen en valt dus onder "gebruik" (art. 3.1 lid 4 BVIE) en het 3d-geprinte voorwerp is een "voortbrengsel".


O nog even voor de zekerheid: een depot van een digitaal ontwerp zal dus wel toegestaan zijn, als ik het goed begrijp? Zelfde met een tekening dus? bednkt voor je antwoorden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Glycerine schreef:
O nog even voor de zekerheid: een depot van een digitaal ontwerp zal dus wel toegestaan zijn, als ik het goed begrijp? Zelfde met een tekening dus? bednkt voor je antwoorden!

Het indienen van een usb stick met daarop het model zal niet lukken.

Model registreren
Quote:
U kunt een model deponeren (aanvragen) door een formulier in te vullen en de verschuldigde taksen te betalen. U kunt het formulier, de bijlage voor een meervoudig depot, en de toelichting uitprinten. Nadat u het heeft ingevuld, kunt u het per post of fax aan ons toezenden of eventueel persoonlijk bij ons indienen.

Bij het indienen van een modeldepot is het zeer belangrijk dat u duidelijke afbeeldingen gebruikt. De bescherming van een model wordt immers uitsluitend bepaald door de in het register opgenomen afbeeldingen en niet door het voortbrengsel zoals het er in werkelijkheid uitziet. Zorg er dus voor dat alle te beschermen kenmerken duidelijk op de afbeeldingen zichtbaar zijn. U kunt hiervoor verschillende aanzichten van uw model afbeelden.

De links voor het downloaden van het formulier, de bijlage en de toelichting zijn goed verstopt. Ze zijn te vinden onder Waarom registreren? Zie de toelichting onder punt 16.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Glycerine



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2013 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha oke! Bedankt!! Echt super chill dit!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds