Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mishandeling, alleen eigen schuld of meer?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nouka



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 11:25    Onderwerp: Mishandeling, alleen eigen schuld of meer? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

In verband met het schrijven van een essay, welke ik naar aanleiding van een casus moet schrijven, heb ik jullie hulp nodig.
In de casus zijn 2 studenten ergens aan het eten, maar het bier bevalt hun niet. Ze sturen het enkele malen terug, drinken vervolgens de laatst gebracht wel op. Vervolgens lopen zij richting uitgang zonder te betalen. De eigenaar komt hen achterna, en geeft 1 van hen een klap. Deze jongen vervalt en loopt hoofdletsel op.
Aangezien ik mijn oplossing in het privaatrecht moet zoeken ben ik al zover dat ik 6:162 moet gebruiken, heb ik al een aantal vergelijkbare arresten gevonden (Taams/Boudeling), maar ik vraag me af of ik me alleen op eigen schuld moet richten? Uit de arresten volgt namelijk dat uitlokking van gedrag de onrechtmatigheid weg kan nemen, moet ik me dan juist alleen op 6:162 richten?
Ik twijfel ontzettend, een beetje hulp zou zeer welkom zijn.
Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik betwijfel, of in dit geval sprake is van eigen schuld, art. 6:101 BW.
Het is duidelijk dat de jongens wanprestatie plegen en onrechtmatige daad (diefstal) jegens de restauranteigenaar. Eigen schuld vereist echter geen fout jegens een ander, maar een fout die bijdraagt aan de eigen schade. Er zijn in deze zaak echter geen maatregelen die de jongens hadden kunnen nemen om de schade te beperken.

De eigenaar handelt onrechtmatig; hij had de jongens aan mogen houden, maar een klap uitdelen is mishandeling. Volgens mij is het zo simpel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nouka



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 02 feb 2013 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie!
Over het onrechtmatige handelen van de eigenaar heb ik al een heel stuk kunnen schrijven, en inderdaad geconcludeerd dat hij onrechtmatig handelt. Maar op wat voor manier heeft het gedrag dan invloed op de te vergoeden schade? Ikzelf dacht dus aan eigen schuld, maar in jouw ogen kan ik dus beter een andere grond nemen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: za 02 feb 2013 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nouka schreef:
Bedankt voor je reactie!
Over het onrechtmatige handelen van de eigenaar heb ik al een heel stuk kunnen schrijven, en inderdaad geconcludeerd dat hij onrechtmatig handelt. Maar op wat voor manier heeft het gedrag dan invloed op de te vergoeden schade? Ikzelf dacht dus aan eigen schuld, maar in jouw ogen kan ik dus beter een andere grond nemen?


Dankzij het feit dat hij die klap heeft uitgedeeld is de kans aanmerkelijk, dat, mits de geslagen student de vordering uit OD in het strafproces inbrengt, hij uiteindelijk zal moeten betalen aan de staat. De geslagen student kan zijn vordering toegewezen krijgen vanuit het fonds dat van overheidswege bestaat voor slachtoffers van geweldsdelicten, die wordt dan geïncasseerd bij de veroordeelde.

Wat Marja al zegt, hij had ze mogen aanhouden, maar het geweld was disproportioneel en dus strafbaar (en een onrechtmatige daad in civielrechtelijke zin). De strafrechter zal verder in beginsel geen oordeel vellen over de openstaande rekening, of bedoel je dat niet TS?
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2013 14:01    Onderwerp: Re: Mishandeling, alleen eigen schuld of meer? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nouka schreef:
Deze jongen vervalt en loopt hoofdletsel op.

De jongen valt. Gebruik geen mooie woorden als je de betekenis niet goed kent (of zoek de betekenis op in een (online) woordenboek).

Wat betreft de casus: weglopen zonder te betalen levert nog geen uitlokking van die klap op, dus een beroep op Taams/Boudeling faalt. De studenten waren blijkens de casus niet agressief. Hun gedrag rechtvaardigt op geen enkele manier het uitdelen van de klap.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nouka



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2013 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry, dat zal een geval geweest zijn van denken en typen tegelijk. Voortaan zal ik mijn posts beter doorlezen voordat ik ze verzend.

Alweer bedankt voor de reacties.
Eventuele strafrechtelijke gevolgen zijn niet van belang, dit is puur privaatrechtelijk. Toch bedankt voor de moeite.
Ik ben al een heel eind op weg betreffende onrechtmatigheid, de eigenaar is gewoon aansprakelijk op grond van 6:162. Maar er is volgens jullie geen andere grond waarop de gevorderde schadevergoeding verminderd kan worden vanwege het gedrag van de jongens?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de eigenaar kan wel een vordering uit wanprestatie, art. 6:74 BW, instellen wegens het niet betalen door de jongens. Zo ziet hij toch nog iets van zijn geld terug.
Vermeld in het essay wel dat de eigenaar bevoegd was tot aanhouding bij heterdaad, art. 53 lid 1 Sv, maar in geen geval bevoegd was geweld toe te passen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds