Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 24 apr 2024 9:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Misbruik machtspositie CBR
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet ik een advocaat in acht nemen?
Ja
0%
 0%  [ 0 ]
Nee
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 0

Auteur Bericht
CBR-Slachtoffer



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2015 15:33    Onderwerp: Misbruik machtspositie CBR Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Ik ben een 26 jarige man die afgelopen Maart een domme fout heeft gemaakt.
Na een verjaardag waar ik veel bier had geconsumeerd ben ik in de auto naar huis gestapt (als chauffeur).
Ik ben op de weg naar huis door de politie aangehouden, hier blies ik 640 µg/l (veel te veel, ik weet het!)
Mijn rijbewijs is diezelfde avond ingenomen door de politie en er is tevens melding gedaan bij het CBR.

Na ongeveer 9 dagen kreeg ik de eis van de officier van justitie binnen, de eis was 6 maanden ontzegging en een geldboete van 650 euro, ik heb toen direct een brief verstuurd waarin ik de urgentie van het in bezit hebben van mijn rijbewijs duidelijk heb gemaakt (werk etc).

Begin mei mocht ik naar de rechtbank in Utrecht, hier heb ik te horen gekregen dat de rijontzegging per direct werd opgeheven (dus in totaal 60 dagen ontzegging gehad), de geldboete bleef wel gewoon staan en deze is inmiddels voldaan.

Ik heb vervolgens op werk kunnen communiceren dat ik weer beschikking over mijn rijbewijs had, en dus weer inzetbaar was op projecten etc. Hier waren zowel ik als mijn werkgever natuurlijk erg blij mee, en ik had de zaak dan ook voor mezelf afgesloten.

De politie agenten hebben mij die avond nog wel verteld dat er nog een maatregel vanaf het CBR zou komen, zij rekende op een Cursus over alcohol en verkeer a ongeveer 800 euro.

Nu krijg ik na 3 weken autorijden een brief van het CBR dat er een Alcohol onderzoek komt ipv een Cursus over alcohol en verkeer omdat ik als beginnend bestuurder ben aangehouden (had 4 jaar en 10 maanden mijn rijbewijs) en tot die tijd is mijn rijbewijs geschorst.

Kortom, ik sta nu op het punt om alsnog mijn baan kwijt te raken doordat ik in 1 maand 2x mijn rijbewijs kwijtraak, verder dien ik 1200 euro te betalen voor dit onderzoek
In het onderzoek gaan ze hoogstwaarschijnlijk bloed prikken,en ben dus ook direct gestopt met het nuttigen van Alcohol,echter vraag mij de volgende dingen af.

1. Gaan ze mijn bloed testen op alleen Alcohol? Aangezien ik in het weekend nog wel eens wat marihuana rook in de avonduren (nooit in het verkeer!) (ook direct mee gestopt trouwens)

2. Mag ik nu tot het onderzoek nooit meer een biertje drinken? Ik dacht dat het CBR enkel over de verkeersveiligheid ging en niet over mijn vrijheid als mens.

3. In het kader van de verkeersveiligheid wordt mijn rijbewijs wederom ingenomen, waarom mag ik als potentiële alcoholist toch nog 3 weken op de openbare weg rijden?

Kortom, ik krijg het gevoel dat CBR nogal misbruik van hun machtspositie maakt..wat is jullie mening? en hebben jullie nog tips voor mij? Moet ik mij zorgen maken om dat aankomend onderzoek als iemand die soms in het weekend alcohol nuttigt?

De fout van rijden met alcohol zal ik nooit van mijn leven meer maken, die beslissing heb ik na de straf vanaf justitie allang gemaakt..maar is het terecht dat ik dubbel gestraft wordt en daardoor mijn werk ga kwijtraken? ik dacht dat dit de reden was dat het Alcoholslot niet meer wordt opgelegd (de maatschappelijke consequenties waren te groot). Echter als ik een alcoholslot had opgelegd gekregen had ik 5000 euro moeten betalen en kon ik gewoon weer autorijden, nu ben ik in afwachting van het CBR, en ze kunnen me geen indicatie geven wanneer ik hem terug krijg.

Met vriendelijke groet
Een vermoedelijk slachtoffer van een winstgevende organisatie genaamd "CBR".
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2015 23:39    Onderwerp: Re: Misbruik machtspositie CBR Reageer met quote Naar onder Naar boven

CBR-Slachtoffer schreef:
2. Mag ik nu tot het onderzoek nooit meer een biertje drinken? Ik dacht dat het CBR enkel over de verkeersveiligheid ging en niet over mijn vrijheid als mens.

Alcohol blijft niet dagenlang in je bloed.

Quote:
3. In het kader van de verkeersveiligheid wordt mijn rijbewijs wederom ingenomen, waarom mag ik als potentiële alcoholist toch nog 3 weken op de openbare weg rijden?

Het is wel vreemd dat de strafrechter de rijontzegging per direct heeft opgeheven en het CBR dan alsnog tot schorsing overgaat. Het CBR lijkt zich overigens wel aan de regels te houden (zie art. 5 sub k Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011). Maar fraai is dit m.i. niet te noemen.

Quote:
Kortom, ik krijg het gevoel dat CBR nogal misbruik van hun machtspositie maakt..wat is jullie mening? en hebben jullie nog tips voor mij? Moet ik mij zorgen maken om dat aankomend onderzoek als iemand die soms in het weekend alcohol nuttigt?

Bij zo'n onderzoek kijken ze naar lichamelijke en psychische verschijnselen die op alcoholmisbruik duiden. Als je alleen af en toe wat drinkt zal er niets aan de hand zijn.

Gebruik van drugs is natuurlijk sowieso niet handig. Ook op dit forum kun je de resultaten voorbij zien komen: mensen met een ooit een redelijk werkend verstand die nu paranoïde en verward zijn. Dat vind ik zonde.

Quote:
maar is het terecht dat ik dubbel gestraft wordt en daardoor mijn werk ga kwijtraken? ik dacht dat dit de reden was dat het Alcoholslot niet meer wordt opgelegd (de maatschappelijke consequenties waren te groot).

ABRvS 6 mei 2015, ECLI:NL:RVS:2015:1460:
Quote:
5. [appellant] betoogt verder dat het in het besluit van 17 oktober 2013 gehandhaafde besluit van 23 mei 2013 een criminal charge behelst, nu hij reeds strafrechtelijk is bestraft. [appellant] verwijst in dit verband naar een uitspraak van 22 september 2014 van het Gerechtshof Den Haag (ECLI:NL:GHDHA:2014:3017).

5.1. Zoals de Afdeling

eerder heeft overwogen, onder meer in haar uitspraken van 23 februari 2011 en 7 augustus 2013 in zaak nrs. 201007194/1/H3 en 201210995/1/A3 (www.raadvanstate.nl), kan een onderzoek naar de rijgeschiktheid niet als een criminal charge in de zin van artikel 6 van het EVRM worden aangemerkt, en geldt dit evenzo voor een besluit tot schorsing van de geldigheid van het rijbewijs. Het betreft een bestuurlijke maatregel die erop is gericht de deelname aan een onderzoek naar de geschiktheid voor het besturen van een motorrijtuig af te dwingen en strekt daarmee tot bevordering van de verkeersveiligheid. Hierbij is van belang geacht dat de kwalificatie die de wetgever aan de maatregel geeft, het met de maatregel beoogde doel, de aard en de zwaarte van de maatregel en het ontbreken van een punitief karakter ervan, maken dat de maatregel niet is aan te merken als een straf of een sanctie.

In hetgeen [appellant] heeft aangevoerd over de uiteindelijke oplegging van een alcoholslotprogramma en de uitspraak van het Gerechtshof Den Haag van 22 september 2014 (ECLI:NL:GHDHA:2014:3017) ziet de Afdeling geen grond voor het oordeel dat het opleggen van een onderzoek naar de geschiktheid en de schorsing van het rijbewijs in dit geval moet worden aangemerkt als een criminal charge.

De Raad van State lijkt het probleem dus niet te zien.

Je kunt proberen contact op te nemen met het CBR en uitleggen dat de rechter gelet op jouw specifieke omstandigheden het nodig heeft gevonden om per direct de rijontzegging op te heffen. Geen idee of zoiets kans maakt. Een andere mogelijkheid is bezwaar indienen en tegelijkertijd bij de bestuursrechter een voorlopige voorziening vragen, opnieuw met het vonnis van de strafrechter in de hand. Wijs het CBR en de bestuursrechter erop dat zelfs de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegenwoordig begrip heeft voor het feit dat een rijverbod op de één een veel grotere impact kan hebben dan op de ander (vergelijk 4 maart 2015 met 23 oktober 2013). De strafrechter vond de gevolgen van een rijverbod in jouw situatie te ernstig. Waarom zou de bestuursrechter zich daar niet bij aansluiten...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds