Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 11:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Misbruik? van handelsnaam
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
yws



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 15:27    Onderwerp: Misbruik? van handelsnaam Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Sinds jan 2007 ben ik eigen ondernemer als webhoster / bouwer etc.

Mijn bedrijf heet Your Web Solutions. nl (aub niet klikbaar maken)
Een maand of 2 geleden werd ik via een goede kennis gewezen op your web solution. nl (zonder een S).

Deze meneer heb ik gebeld, en vriendelijk gevraagd om zijn activiteiten te staken. Deze meneer staat niet ingeschreven bij de KVK, en zit in de zelfde brange te werken onder bijna dezelfde naam.

Wat kan ik hiermee doen, een kort geding aanspannen, hoe zou ik zoiets aan moeten pakken?

bvd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerlijk gezegd zie ik nog niet direct waarom dit een inbreuk zou zijn. De naam is dusdanig generiek dat het erg moeilijk zal zijn deze als unieke naam te claimen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een handelsnaam hoeft niet uniek te zijn, in tegenstelling tot een merknaam. De beschermingsomvang zal niet groot zijn, maar bij een concurrent in dezelfde branche met 1 letter verschil zou ik toch denken dat je wel wat kunt doen met je handelsnaam. Zie bijvoorbeeld Netline/Netlin en mijn blogpost over handelsnamen op internet.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie voerde de handelsnaam eerder, jij of je concurrent? Als de concurrent dit eerder deed, is hij toch rechtmatig bezig (en jij mogelijkerwijs niet)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Een handelsnaam hoeft niet uniek te zijn, in tegenstelling tot een merknaam. De beschermingsomvang zal niet groot zijn, maar bij een concurrent in dezelfde branche met 1 letter verschil zou ik toch denken dat je wel wat kunt doen met je handelsnaam. Zie bijvoorbeeld Netline/Netlin en mijn blogpost over handelsnamen op internet.

De thuisbezorg.nl uitspraak wekt wel de indruk dat een zuiver beschrijvende handelsnaam geen bescherming zou genieten:
Quote:
Onder deze omstandigheden is het hof van oordeel dat als gevolg van de gelijkenis tussen beide handelsnamen wel degelijk verwarring bij het publiek te duchten is. Dat hoeft niet af te stuiten op het feit dat gangbare woorden en zuiver beschrijvende elementen niet in de vorm van een handelsnaam kunnen worden gemonopoliseerd. Immers zijn het werkwoord "thuisbezorgen" en zijn vervoeging "thuisbezorgd" wel gangbare woorden en beschrijvende elementen, maar de tekst "thuisbezorgd.nl", hoewel met behulp van een gangbaar woord samengesteld, is dat niet.

Of dat vet gedrukte inderdaad een juridisch feit is weet ik even niet. Maar als dat zo is, dan vind ik de redenering dat een beschrijvende naam + ".nl" niet meer beschrijvend is voor een onderneming die via het internet wordt gedreven bepaald zwak!

Is "your web solution(s)" zuiver beschrijvend? Hmmm, ik ben bang van niet. Dan is het zoals Freak aangeeft de vraag wie eerder was.

(En dan misschien niet meer van belang, maar wat ik me wel afvraag: klopt het dat een zuiver beschrijvende handelsnaam geen bescherming geniet? Vind ik niet terug in de wet.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
yws



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel ik begin een bouwmarkt, en noem deze proxis (ipv praxis), dan ben je toch ook illegaal bezig.

Op 29-01-2007 ben ik begonnen met mijn onderneming (de dag daarop het domein geregistreerd), op 29-10-2007 is yourwebsolution geregistreerd.

Op 07-12-2007 werd ik op het bestaan van deze activiteit gewezen, waarna ik direct via de telefoon en e-mail contact heb opgenomen.

Een van de e-mails:

Quote:

09-12-07
en weer gepraat via telefoon en forumdiscussies wil ik een en ander nog een keer op een rijtje zetten.



In januari heb ik mij ingeschreven bij de kamer van koophandel (kvk nummer 39097584) en heb me gemeld bij de belastingdienst, waarvan ik vervolgens een btw nummer heb toegewezen gekregen.

- Aan het inschrijven bij de kamer van koophandel zijn kosten verbonden. Bovendien moet je jaarlijks een bedrag betalen.

- Ieder kwartaal moet ik aangifte doen van de omzet belasting.

- Ik heb drukwerk besteld en diverse advertenties geplaatst.

- Your Web Solutions kan zelf domeinnamen registreren



Hieruit mag wel blijken dat ik serieus een bedrijf ben begonnen.



De handelsnaamwet is van toepassing. (zie hierna) en ik kan bij SIDN een klacht indienen.

Handelsnaam wet (zie http://wetten.overheid.nl)


Artikel 5

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.



Artikel 6



1. Indien een handelsnaam wordt gevoerd in strijd met deze wet, kan ieder belanghebbende, onverminderd zijn vordering krachtens titel 3 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, zich bij verzoekschrift tot de kantonrechter wenden met het verzoek, degene die de verboden handelsnaam voert, te veroordelen, daarin zodanige door de rechter te bepalen wijziging aan te brengen, dat de gestelde onrechtmatigheid wordt opgeheven



Artikel 6 gaat verder over de procedure die moet worden gevolgd.



Ook de stichting domeinregistratie wijst hier op. http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,2772,,,,Inbreuk_op_merk_recht_en_handelsnaam.html



Voor jurisprudentie verwijs ik je naar de internetsite www.DomJur.nl hier vind je een aantal uitspraken van rechtbanken. Ook over de situatie zoals deze nu is.



Ik kan twee wegen bewandelen.

1. Ik dien een verzoekschrift gericht tot de rechtbank in het arrondissement waaronder Geleen valt om te laten verbieden dat je nog onder de naam Your Web Solution handelt.

2. Ik richt mij tot het arbitrage instituut van de Stichting Domein Registratie.



Dat is geen kwestie van dreigen, zoals je telkens weer suggereert, maar gewoon mijn recht halen.



Hierbij verzoek ik je nogmaals www.yourwebsolution.nl off line te halen, hiervoor geef ik je tot 11 December 2007 de tijd, anders gaat op 12 december een brief naar de rechtbank.


Met vriendelijke groet,

Your We b Solu tions

Ivan Maatman



Hier ben ik toen niet verder op doorgegaan.


De reactie van Alifar, eigenaar van yourwebsolution.nl

Quote:

9-12-07
Beste Ivan,

Ik kan je begrijpen, maar neem ook aan dat je mij kunt begrijpen. Ik heb toch tijd en geld gestoken in de website en daarom vind ik dat je het domein voor een bedrag van €180,- euro kunt overnemen.

Ik heb er toch bezoekers naar genereerd en deze naam is ook gunstig voor jouwn bedrijf.

Of ik houd mijn domeinnaam maar haal dan wel de website offline en dan blijft het domeinnaam mijn eigendom.

Met vriendelijke groet,
Alifar


Het domein is nu nogsteeds in bezit van hem. Later (12-12-07) kreeg ik de volgende reactie:

Quote:
Beste Ivan,

Ik heb je er een paar dagen geleden vermeld dat je mijn domeinnaam kunt overkopen voor 180 euro.
Dit om mijn tijd en onkosten eruit te halen:

- Domeinnaam + Hosting 30 euro aantoonbaar
- Advertentie kosten 45 euro Aantoonbaar
- +/- 25 uur tijd geinvesteerd (CMS opzetten, design, scripting, SEO)

Mocht je er toch een rechtzaak van willen maken, vergeet dan niet dat een rechter de volgende vragen zal stellen.:

1) Je hebt 10 maanden de tijd gehad om Yourwebsolution.nl te registreren, waarom heb je dit niet gedaan ?
2) Heeft de tegen partij (ik dus) met u een regeling proberen te treffen om er onderling uit te komen ?
3) Mij zal gevraagd worden: Is dit domein uw handelsnaam ? Nee dit is enkel een domeinnaam wat ik gebruik als hobby.

Ik denk dat de rechter snel beslist heeft, maargoed wil je de onkosten en tijd besparen dan kun je enkel het domeinnaam opkopen voor 180 euro.

Wil je niet antwoorden op deze email ook geen probleem, dit zal allemaal gebruikt worden tegen de rechtzaak.

Hopend je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groewt,
Alifar


Als ik naar deze website ga kijken probeert hij wel klanten te werven, en hiermee geld te verdienen.

Iemand die mij verder kan helpen???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 2:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij biedt je aan de naam voor 180 euro over te kopen, of:
wederpartij schreef:
Of ik houd mijn domeinnaam maar haal dan wel de website offline en dan blijft het domeinnaam mijn eigendom.

Zolang de site offline is heb je toch geen recht van klagen?

wederpartij schreef:
1) Je hebt 10 maanden de tijd gehad om Yourwebsolution.nl te registreren, waarom heb je dit niet gedaan ?

Begrijp ik het goed dat hij zijn site al gebruikte voordat jouw bedrijf daadwerkelijk is gaan draaien? Dan betwijfel ik dat jij eerder was, ook al ben je dan bij de KvK geregistreerd.

wederpartij schreef:
3) Mij zal gevraagd worden: Is dit domein uw handelsnaam ? Nee dit is enkel een domeinnaam wat ik gebruik als hobby.

Als het inderdaad slechts een hobby is, vraag ik me sterk af of de handelsnaamwet van toepassing is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

wederpartij schreef:
3) Mij zal gevraagd worden: Is dit domein uw handelsnaam ? Nee dit is enkel een domeinnaam wat ik gebruik als hobby.

Als het inderdaad slechts een hobby is, vraag ik me sterk af of de handelsnaamwet van toepassing is.


Lijkt me niet, gezien artikel 1 van de hnw:
Quote:
Onder handelsnaam verstaat deze wet de naam waaronder een onderneming wordt gedreven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
yws



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hij biedt je aan de naam voor 180 euro over te kopen, of:
wederpartij schreef:
Of ik houd mijn domeinnaam maar haal dan wel de website offline en dan blijft het domeinnaam mijn eigendom.

Zolang de site offline is heb je toch geen recht van klagen?

wederpartij schreef:
1) Je hebt 10 maanden de tijd gehad om Yourwebsolution.nl te registreren, waarom heb je dit niet gedaan ?

Begrijp ik het goed dat hij zijn site al gebruikte voordat jouw bedrijf daadwerkelijk is gaan draaien? Dan betwijfel ik dat jij eerder was, ook al ben je dan bij de KvK geregistreerd.

wederpartij schreef:
3) Mij zal gevraagd worden: Is dit domein uw handelsnaam ? Nee dit is enkel een domeinnaam wat ik gebruik als hobby.

Als het inderdaad slechts een hobby is, vraag ik me sterk af of de handelsnaamwet van toepassing is.


1. De website is nogsteeds in de lucht
2. Mijn bedrijf heet Your Web Solutions, hij doet zich voor onder Your Web Solution (Zonder die laatste S), ik ben begonnen op 29-01 hij op 29-10, precies 9 maanden later dus...
3. http://www.yourwebsolution.nl is dit nog een hobby????
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze website lijkt mij een onderneming, gezien de definitie van onderneming in de Van Dale (is er hier een (betere) juridische definitie van?):
Quote:
on·der·ne·ming (dev)
1 zaak van enig gewicht die men op zich neemt
2 commerciële organisatie


Het feit dat het hier om een hobby zou gaan lijkt me hier dus niet van toepassing, (het kan misschien wel een 'uit de hand gelopen hobby' zijn, maar volgens mij valt dit onder 'onderneming').

Verder blijft dan de vraag m.i. of youwebsolution(s) generiek is...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freak schreef:
Verder blijft dan de vraag m.i. of youwebsolution(s) generiek is...

M.i. is "yourwebsolutions" niet zodanig generiek dat een sterk gelijkende naam als "yourwebsolution" in dezelfde branche toegelaten is. Voor handelsnamen geldt niet zo'n strenge eis als voor merknamen.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor twee websites die zich beiden richten op Nederland, vind ik een Engelse naam toch niet meteen generiek (maargoed, ik ben geen jurist Wink)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

yws schreef:
1. De website is nogsteeds in de lucht

Is hij zijn aanbod om de site uit de lucht te halen niet nagekomen, of wilde jij meer dan dat hij je bood? Ik zie bijv. geen reden waarom hij zijn domeinnaam gratis zou moeten overdragen.

Wat is de reden dat er, ondanks dit aanbod van zijn kant, er nog steeds een probleem is?

Quote:
2. Mijn bedrijf heet Your Web Solutions, hij doet zich voor onder Your Web Solution (Zonder die laatste S), ik ben begonnen op 29-01 hij op 29-10, precies 9 maanden later dus...

Wat bedoelt hij met "registreren"? Als domeinnaam of als merk?

En wat bedoel jij met "begonnen". Inschrijving bij KvK of de site de lucht in?

Ik vraag me dus af wat je wederpartij bedoelt met "je hebt 10 maanden de tijd gehad". Misschien heeft hij geen punt, misschien wel. Als je dit uitlegt kunnen we een gefundeerde mening geven.

Quote:
3. http://www.yourwebsolution.nl is dit nog een hobby????

Nee dat is het niet.

Freak schreef:
Voor twee websites die zich beiden richten op Nederland, vind ik een Engelse naam toch niet meteen generiek (maargoed, ik ben geen jurist Wink)

Dan ben je het dus eens met Arnoud. (Al vraag ik me af of je dat zelf in de gaten hebt?) Ik ben het trouwens ook eens.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Freak schreef:
Voor twee websites die zich beiden richten op Nederland, vind ik een Engelse naam toch niet meteen generiek (maargoed, ik ben geen jurist Wink)

Dan ben je het dus eens met Arnoud. (Al vraag ik me af of je dat zelf in de gaten hebt?) Ik ben het trouwens ook eens.


Je hebt gelijk, ik had die zin fout geintepreteerd ( Embarassed ).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
yws



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona,

In eerste instantie zou hij deze na een telefoongesprek uit de lucht halen, anders zou ik hem over kunen kopen

EDIT:
De e-mail van hem waar hijzelf dit schriftelijk bevestigd
Quote:

Ik kan je begrijpen, maar neem ook aan dat je mij kunt begrijpen. Ik heb toch tijd en geld gestoken in de website en daarom vind ik dat je het domein voor een bedrag van €180,- euro kunt overnemen.

Ik heb er toch bezoekers naar genereerd en deze naam is ook gunstig voor jouwn bedrijf.

Of ik houd mijn domeinnaam maar haal dan wel de website offline en dan blijft het domeinnaam mijn eigendom.

Met vriendelijke groet,
Alifar





Registreren bedoelt hij als domeinnaam vastleggen

Ik met begonnen; inschrijven bij kvk

de 10 maanden de tijd gehad bedoelt hij vanaf het moment dat ik naar de kvk ben gegaan tot aan het moment dat ik (zijn) domeinnaam had vast kunnen leggen




Dus jullie mening, kan ik hier wat mee gaan doen, en zo ja wat, en hoe kan ik dit het beste aanpakken?? (heb zelf geen rechtsbijstand o.i.d.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds