Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Minder uren ingepland dan contract
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rated



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2014 22:12    Onderwerp: Minder uren ingepland dan contract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit met het volgende:
Ik heb een 11 uren contract met een looptijd van 6 maanden.
Bij het tekenen van het contract heb ik duidelijk aangegeven dat ik op zaterdagen en 2 zondagen beschikbaar ben (Andere dagen zijn niet beschikbaar ivm studie), dit was akkoord en hebben mij dus een 11 uren contract gegeven ipv 7 uren.

Nu word ik al bijna 3 maanden maar 7 uur ingepland omdat de manager de zondag dicht blijft ivm ziekmeldingen van een andere collega en de manager heeft ''geen zin om 7 dagen achter elkaar te werken''.
Gevolg is dus dat ik te weinig uren draai.

Nu krijg ik gewoon iedere maand netjes 11 uren uitbetaald en dit vind ik prima, nu vraag ik mij dus af of ik hier mee in de problemen kan komen, ik werk minder dan het contract maar krijg wel 11 uren uitbetaald.
Vakantie uren heb ik verder niet.

Ik heb duidelijk mijn beschikbaarheid aangegeven en het bedrijf (manager) besluit dicht te blijven en kunnen dus niet mijn afgesproken uren realiseren.

In mijn CAO staat het volgende vermeld:
Werkweken waarin de feitelijke werktijd afwijkt van het aantal basisuren worden binnen een periode van zes maanden tijd gecompenseerd, deze periode wordt referente periode genoemd.
De gekozen referente perioden mogen elkaar niet overlappen.

In afwijking van het aantal basisuren kan (bedrijfsnaam) binnen een bandbreedte van + en - 6 uren ten opzichte van het aantal basisuren de werknemer verplichten wekelijks meer, respectievelijk minder arbeidsuren te werken. Als maximum gelden de grenzen volgens de Arbeidstijdenwet.


Ze zouden dus in theorie mij kunnen eisen dat ik meer kom werken, in de praktijk daar in tegen is dit niet te realiseren omdat ik simpelweg niet beschikbaar ben, ik kan niet tegen mijn school zeggen dat ik niet kan komen omdat ik werk uren moet inhalen of dat ik niet naar stage kan omdat ik moet werken, die verklaren mij voor gek.

Wat ik dus wil weten is of ik hierdoor in de problemen kan komen als ik de uren niet kan inhalen (die zij te weinig ingepland hebben volgens de afgesproken dagen) en wat er zou gebeuren als mijn contract afgelopen is en ik die uren nog niet heb (En ik niet met een verlenging akkoord ga)

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rated



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 18 mrt 2014 9:57    Onderwerp: Re: Minder uren ingepland dan contract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand die mij hier meer duidelijkheid over kan geven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: do 20 mrt 2014 12:02    Onderwerp: Re: Minder uren ingepland dan contract Reageer met quote Naar onder Naar boven

rated schreef:
Niemand die mij hier meer duidelijkheid over kan geven?


Geen problemen zoeken die er niet zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wilna



Leeftijd: 69
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 12 jun 2014 17:25    Onderwerp: Re: Minder uren ingepland dan contract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit met hetzelfde probleem. Drogisterij branch. tijdelijk contract van 37 uur.
Word maar ingeroosterd voor 24 uur. Krijg wel volledig loon. maar mijn min uren op lange termijn??? Gaat dit van vakantie uren af? Salaris ingehouden ??
Graag een reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: do 12 jun 2014 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als hoofdregel geldt: geen arbeid, geen loon (art. 7:627 BW). Maar dat er minder werk beschikbaar is, is een omstandigheid die in de risicosfeer van de werkgever valt (art. 7:628 BW). Als u zich in een brief aan de werkgever bereid verklaart de bedongen arbeid te verrichten, heeft u recht op doorbetaling van uw volle salaris.

Ik weet niet, welke invloed de CAO-bepaling i.c. heeft. Of dan de uren geminderd kunnen worden met vermindering van loon. U zou het allereerst aan uw werkgever kunnen vragen.

Soms kan een vermindering van arbeidsuren met een vermindering van loon doorgevoerd worden, als dringende gewijzigde bedrijfsomstandigheden daartoe noodzaken. U moet daar dan positief op ingaan (HR Stoof/Mammoet). Over het urenverlies heeft u wellicht recht op WW-uitkering, als u aan de 26 uit 36 wekeneis voldoet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rated



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aller eerst bedankt nog voor je reactie Marja.

Om nog even terug te komen op dit voorval.
De situatie is als volgt.

Ik ga in de zomer vakantie extra werken, ik ga 24 uur werken nu is het alleen zo dat mijn uren contract op 11 blijft staan.

Door bovenstaande situatie en de nu oud manager (overgeplaatst naar een ander filiaal) die geen zin had om 6/7 dagen achter elkaar te werken besloot de zondagen dicht te blijven waardoor ik geen mogelijkheid had om aan mijn uren te komen een mooi aantal van 48 min uren opgebouwd.

Het resultaat nu is dus dat ik in de hele zomer vakantie 4 dagen moet werken alleen om de minuren in te moeten halen en dus geen cent meer krijg.

Het feit dat de manager besluit de winkel dicht te houden heb ik geen invloed op en kan ik dus niets aan doen, ik vind het daarom ook niet rechtvaardig dat die min uren voor mijn rekening zijn.
Hij houd de winkel dicht en kan mij dus geen 11 uren bieden, ik was wel bereid deze gewoon te werken maar dat ging dus niet.

Ik heb toen dit zich voordeed geen brief / email geschreven dat ik bereid was arbeid te verrichten maar de de winkel gesloten was en ik daardoor niet aan de uren kwam.

Mijn vraag is nu dus of ik iets tegen die min uren kan doen.
Zijn in dit geval die min uren het probleem van het bedrijf of is het helaas pindakaas voor mij en zit ik er mee opgescheept?

Of zou er iets anders zijn wat ik nog kan doen?

Als ik nu met mijn 11 uren contract zeg dat ik geen 24 uur meer beschikbaar ben maar gewoon 11 (waardoor ik dus de min uren niet inhaal) kan dit problemen voor mij hebben gezien de situatie?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst ben ik niet echt bekwaam in het arbeidsrecht. Maar redenerend op logica en ervaring (kan dus best anders liggen):

Als jij een contract hebt voor 11 uur per week en jij wordt ingepland voor 7 uur per week, dan moet jij gewoon 11 uur per week betaald krijgen. EN voor deze uren ook verlofuren/vakantiegeld opbouwen. Dat jouw werkgever jouw niet genoeg kan laten werken, is zijn probleem.
Deze uren hoef je dan ook niet "in te halen" zonder dat je er iets voor terug krijgt.
Staat in je contract dat jij 44 uur per maand wordt ingeroosterd ligt het anders natuurlijk, dan kan je 2 weken 7 uur ingepland worden en 2 weken 15 uur.. Maar dat maak ik er niet uit op..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rated



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie

Nog even ter duidelijkheid hoe het eruit ziet.

De winkel is maar 2 zondagen open in de maand, met de oud manager was het volgende afgesproken

Week 1: Zaterdag (7 uur) en Zondag (5 uur, 100% toeslag dus 10 uur)
Week 2: Zaterdag (7 uur)
Week 3: Zaterdag (7 uur)
Week 4: Zaterdag (7 uur) en Zondag (5 uur, 100% toeslag dus 10 uur)

Dit zou worden verrekend met de weken waar de zondagen dicht zijn, dit houd dus in dat ik na de verrekening iedere week 12 uren werk.

Nu is er een collega langdurig ziek geworden en wat er dus personeel te weinig waarop de manager dus zei dat hij geen zin had om 6 dagen achter elkaar te werken dus besloot de zondagen dicht te blijven. (Wat heel vervelend is, maar kan ik dus niets aan doen en om even kort door de bocht te gaan is dit niet mijn probleem toch?)

Dit heeft zich in de eerste 3 maanden gespeeld, in de vierde maand is er een andere manager gekomen en zijn de zondagen gewoon open gegaan en heb ik dus mijn uren netjes gehaald als afgesproken.

Resultaat is dus dat ik maar 7 uren kon draaien, door de week inhalen was voor mij niet mogelijk ivm school / stage en dit was ook duidelijk gecommuniceerd bij de manager en dus bekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Als hoofdregel geldt: geen arbeid, geen loon (art. 7:627 BW). Maar dat er minder werk beschikbaar is, is een omstandigheid die in de risicosfeer van de werkgever valt (art. 7:628 BW). Als u zich in een brief aan de werkgever bereid verklaart de bedongen arbeid te verrichten, heeft u recht op doorbetaling van uw volle salaris.

Ik weet niet, welke invloed de CAO-bepaling i.c. heeft. Of dan de uren geminderd kunnen worden met vermindering van loon. U zou het allereerst aan uw werkgever kunnen vragen.

Soms kan een vermindering van arbeidsuren met een vermindering van loon doorgevoerd worden, als dringende gewijzigde bedrijfsomstandigheden daartoe noodzaken. U moet daar dan positief op ingaan (HR Stoof/Mammoet). Over het urenverlies heeft u wellicht recht op WW-uitkering, als u aan de 26 uit 36 wekeneis voldoet.


Ik begrijp het niet. Marja geeft hier toch al het antwoord dat je nodig hebt om gerustgesteld te worden, wat is dan nu nog het probleem? Je krijgt toch gewoon die 11 of 12 uur uitbetaald? En als je in de zomer wilt bijklussen kun je dat ook gewoon elders doen, je hebt immers overeengekomen dat je enkel in de weekenden kunt werken. Als men jou niet inroostert, dan is dat in beginsel voor risico en rekening van de werkgever.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rated



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
marja.verstralen schreef:
Als hoofdregel geldt: geen arbeid, geen loon (art. 7:627 BW). Maar dat er minder werk beschikbaar is, is een omstandigheid die in de risicosfeer van de werkgever valt (art. 7:628 BW). Als u zich in een brief aan de werkgever bereid verklaart de bedongen arbeid te verrichten, heeft u recht op doorbetaling van uw volle salaris.

Ik weet niet, welke invloed de CAO-bepaling i.c. heeft. Of dan de uren geminderd kunnen worden met vermindering van loon. U zou het allereerst aan uw werkgever kunnen vragen.

Soms kan een vermindering van arbeidsuren met een vermindering van loon doorgevoerd worden, als dringende gewijzigde bedrijfsomstandigheden daartoe noodzaken. U moet daar dan positief op ingaan (HR Stoof/Mammoet). Over het urenverlies heeft u wellicht recht op WW-uitkering, als u aan de 26 uit 36 wekeneis voldoet.


Ik begrijp het niet. Marja geeft hier toch al het antwoord dat je nodig hebt om gerustgesteld te worden, wat is dan nu nog het probleem? Je krijgt toch gewoon die 11 of 12 uur uitbetaald? En als je in de zomer wilt bijklussen kun je dat ook gewoon elders doen, je hebt immers overeengekomen dat je enkel in de weekenden kunt werken. Als men jou niet inroostert, dan is dat in beginsel voor risico en rekening van de werkgever.

Het probleem is dat ik de minuren gewoon opgeschreven krijg en nu dus 48 minuren heb.

Begrijp bovenstaande, dit houd in dat het het probleem van de werkgever is, maar toch krijg ik die minuren in mijn schoot geworpen.
Die minuren zijn dus niet rechtvaardig en kan ik bij de werkgever eisen dat hij die weg moet halen?

Er is mij gevraagd of ik in de zomer vakantie meer kon werken, hierop heb ik dus gezegd dat ik 24 uur wil werken, vorige week is het dus duidelijk geworden dat ik die minuren heb staan en mijn contract niet tijdelijk omgezet wordt naar 24 uur maar ik gewoon 11 uren betaald krijg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rated schreef:
dr.dunno schreef:
marja.verstralen schreef:
Als hoofdregel geldt: geen arbeid, geen loon (art. 7:627 BW). Maar dat er minder werk beschikbaar is, is een omstandigheid die in de risicosfeer van de werkgever valt (art. 7:628 BW). Als u zich in een brief aan de werkgever bereid verklaart de bedongen arbeid te verrichten, heeft u recht op doorbetaling van uw volle salaris.

Ik weet niet, welke invloed de CAO-bepaling i.c. heeft. Of dan de uren geminderd kunnen worden met vermindering van loon. U zou het allereerst aan uw werkgever kunnen vragen.

Soms kan een vermindering van arbeidsuren met een vermindering van loon doorgevoerd worden, als dringende gewijzigde bedrijfsomstandigheden daartoe noodzaken. U moet daar dan positief op ingaan (HR Stoof/Mammoet). Over het urenverlies heeft u wellicht recht op WW-uitkering, als u aan de 26 uit 36 wekeneis voldoet.


Ik begrijp het niet. Marja geeft hier toch al het antwoord dat je nodig hebt om gerustgesteld te worden, wat is dan nu nog het probleem? Je krijgt toch gewoon die 11 of 12 uur uitbetaald? En als je in de zomer wilt bijklussen kun je dat ook gewoon elders doen, je hebt immers overeengekomen dat je enkel in de weekenden kunt werken. Als men jou niet inroostert, dan is dat in beginsel voor risico en rekening van de werkgever.

Het probleem is dat ik de minuren gewoon opgeschreven krijg en nu dus 48 minuren heb.

Begrijp bovenstaande, dit houd in dat het het probleem van de werkgever is, maar toch krijg ik die minuren in mijn schoot geworpen.
Die minuren zijn dus niet rechtvaardig en kan ik bij de werkgever eisen dat hij die weg moet halen?

Er is mij gevraagd of ik in de zomer vakantie meer kon werken, hierop heb ik dus gezegd dat ik 24 uur wil werken, vorige week is het dus duidelijk geworden dat ik die minuren heb staan en mijn contract niet tijdelijk omgezet wordt naar 24 uur maar ik gewoon 11 uren betaald krijg.


Dan zou ik niet extra gaan werken doordeweeks en elders een baantje zoeken. Je was immers beschikbaar, maar men heeft er niet naar gehandeld. Dat kan je niet nu alsnog voor de voeten worden geworpen.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rated



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
rated schreef:
dr.dunno schreef:
marja.verstralen schreef:
Als hoofdregel geldt: geen arbeid, geen loon (art. 7:627 BW). Maar dat er minder werk beschikbaar is, is een omstandigheid die in de risicosfeer van de werkgever valt (art. 7:628 BW). Als u zich in een brief aan de werkgever bereid verklaart de bedongen arbeid te verrichten, heeft u recht op doorbetaling van uw volle salaris.

Ik weet niet, welke invloed de CAO-bepaling i.c. heeft. Of dan de uren geminderd kunnen worden met vermindering van loon. U zou het allereerst aan uw werkgever kunnen vragen.

Soms kan een vermindering van arbeidsuren met een vermindering van loon doorgevoerd worden, als dringende gewijzigde bedrijfsomstandigheden daartoe noodzaken. U moet daar dan positief op ingaan (HR Stoof/Mammoet). Over het urenverlies heeft u wellicht recht op WW-uitkering, als u aan de 26 uit 36 wekeneis voldoet.


Ik begrijp het niet. Marja geeft hier toch al het antwoord dat je nodig hebt om gerustgesteld te worden, wat is dan nu nog het probleem? Je krijgt toch gewoon die 11 of 12 uur uitbetaald? En als je in de zomer wilt bijklussen kun je dat ook gewoon elders doen, je hebt immers overeengekomen dat je enkel in de weekenden kunt werken. Als men jou niet inroostert, dan is dat in beginsel voor risico en rekening van de werkgever.

Het probleem is dat ik de minuren gewoon opgeschreven krijg en nu dus 48 minuren heb.

Begrijp bovenstaande, dit houd in dat het het probleem van de werkgever is, maar toch krijg ik die minuren in mijn schoot geworpen.
Die minuren zijn dus niet rechtvaardig en kan ik bij de werkgever eisen dat hij die weg moet halen?

Er is mij gevraagd of ik in de zomer vakantie meer kon werken, hierop heb ik dus gezegd dat ik 24 uur wil werken, vorige week is het dus duidelijk geworden dat ik die minuren heb staan en mijn contract niet tijdelijk omgezet wordt naar 24 uur maar ik gewoon 11 uren betaald krijg.


Dan zou ik niet extra gaan werken doordeweeks en elders een baantje zoeken. Je was immers beschikbaar, maar men heeft er niet naar gehandeld. Dat kan je niet nu alsnog voor de voeten worden geworpen.

Bedankt voor je reactie.

Dit is ook wat ik wilde doen als ze moeilijk deden, dan houd ik me gewoon netjes aan mijn 11 uren contract en extra werk ben ik niet meer beschikbaar voor.

Ik wilde gewoon zeker weten dat ik niet hierdoor in de problemen kom, daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Maar nu weet ik genoeg en ga ik even contact zoeken met de manager om dit te bespreken.

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds