Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag Inspecteur mijn herstelde WUO-aangifte negeren?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013 19:37    Onderwerp: Mag Inspecteur mijn herstelde WUO-aangifte negeren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was uitgenodigd voor WUO aangifte maar ik deed ROW aangifte.
Na boekenonderzoek wordt bewijslast omgedraaid ivm onjuiste aangifte en staakt Inspecteur de onderneming en rekent af op basis van box 3 ipv ROW

Tien dagen voor ik het controlerapport kreeg, waarin het voornemen voor naheffingen en vergrijpboetes, had ik alsnog WUO aangifte gedaan, met verzoek deze WUO aangifte alsnog aan het boekenonderzoek toe te voegen.

Inspecteur bericht mij, dat het daarvoor te laat is, en dat hij mijn herstelde WUO-aangifte tzt naar de afdeling bezwaar zal doorsturen. Ik heb nog geen officiele navordering- en naheffings-aanslagen en vergrijpboetes ontvangen.

Mijn vraag is, mag Inspecteur mijn alsnog ingediende WUO-aangifte zomaar buiten beschouwing laten, nu Inspecteur deze voor einde onderzoek kreeg?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2013 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ligt eraan wat de exacte feiten en omstandigheden zijn. Uit de aankondiging van naheffingen en vergrijpboeten begrijp ik dat de primitieve aanslag n.a.v. de aangifte reeds is opgelegd en dit om een controle achteraf gaat. De nieuwe aangifte is dan geen aangifte meer, maar een bezwaarschrift, verzoek om ambtshalve vermindering, (niet-tijdige) inkeer of iets wat daarop lijkt.

De inspecteur moet bij het opleggen van de navorderingsaanslag wel uitgaan van alle hem terbeschikkingstaande gegevens. In die zijn moet hij dus wel kennis nemen van de nieuwe 'aangifte', mits deze hem ook (tijdig) heeft bereikt: is deze rechtstreeks naar hem gestuurd, of elektronisch of centraal ingediend?

Overigens kun je je afvragen of omkering van de bewijslast wel aan de orde kan zijn als de inspecteur concludeert dat (inderdaad) geen sprake is van een onderneming: in hoeverre is de aangifte dan nog (bewust) onjuist?

Maar zonder exacte gegevens valt hier weinig over te zeggen.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2013 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn Aangiftes 2008 en 2009 waren al definitief vastgesteld op WUO-basis.

Ivm mijn vermeend gebrek aan medewerking boekenonderzoek-achteraf, ondanks de al definitieve aanslagen, werden dagafschriften opgevraagd en ivm mijn niet meer alles kunnen herinneren van het totale bedrag van de herkomst van al mijn contante bankstortingen in 2008 en 2009 en omdat ik diverse schenkingen conform de schenkbelasting volgens inspecteur had moeten aangeven als bruto-omzet, werd de bewijslast omgedraaid en krijg ik naheffing en vergrijpboete ivm grove nalatigheid mede ivm het niet doen van de juiste aangifte.
Er is eerder, geen informatiebeschikking uitgereikt.

Voor 2010 is er nog geen enkele aanslag opgelegd en heb ik 15-5-2013 de gevraagde WUO aangifte gedaan maar wil Inspecteur mij toch vastpinnen aan mijn eerdere particuliere aangifte en de stille reserves 31-12-2009 afrekenen omdat volgens Inspecteur mijn kamerverhuurbedrijf is gestaakt.
Volgens inspecteur is de WUO-aangifte 15-5-2013 een zaak voor bezwaar en kan hij er niets meer aan doen omdat hij zijn concept-rapport al af had.
Ook voor 2010 is er omdraaiing bewijslast toegepast zonder informatiebeschikking met als reden: het doen van een onjuiste aangifte.

Ik mag enkel nog met hem mondeling de boetes betwisten. En dat wordt dan tevens, de eerste keer dat ik deze Inspecteur tzt fysiek te zien krijg, waarbij hij zich zal doen vergezellen van zijn leiding-gevende.

Er is ook een belastingtaxateur geweest die ca 20% boven WOZ-waarde zat.

Ik heb daarna geen aangifte 2011 meer gedaan ivm uitstel ivm dit conflict.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij raadzaam om zo spoedig mogelijk een goede belastingadviseur in te schakelen.

De stortingen van contanten zijn altijd lastig, omdat bewijs over de herkomst vaak ontbreekt. Bij kamerverhuur is er wellicht een optie om aan de hand van het aantal kamers en de huurprijs volgens berekening van de huurcommissie in combinatie met de huurovereenkomsten en eventteel ander bewijsmateriaal (verklaringen van de huurders, wellicht zelfs een overzicht van de gemeente met ingeschrevenen) afdoende te kunnen betwisten dat sprake kan zijn van omzet (er zit nu eenmaal een maximum aan de omzet per kamer). Samen met verklaringen van de schenkers kan daarmee de omkering van tafel gaan en heeft de inspecteur wellicht weinig over. Dan komt 2010 ineens ook in een heel ander licht te staan.

Overigens: dat je nog overleg hebt over de boeten, betekent ook dat de aanslagen nog niet zijn opgelegd. Op grond van art. 67d AWR wordt een vergrijpboete gelijktijdig met de vaststelling van de aanslag opgelegd.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: do 13 jun 2013 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je zeer bruikbare antwoorden. Smile

Blijft mijn (nadere) WUO-aangifte over 2010 van 15-5-2013 nu - bij tijdig benutten van rechtsmiddelen - geldig, zolang de Hoge Raad niet definitief heeft beslist ?

En kan ik evt,. na de onverhoopte aanslag, of naheffing, in een voorlopige voorziening bijv. vragen, om heropening van het boekenonderzoek?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 18 jun 2013 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat versta je onder geldig? De gegevens in deze aanvullende aangifte, hoe je die ook wil kwalificeren, zijn slechts stellingen. Er is dus een onderbouwing nodig met feiten. Hoeveel en welke feiten is afhankelijk van wie de bewijslast heeft en hoe zwaar deze is. Waar het om aftrekposten gaat, zul je deze aannemelijk moeten maken. Gaat het om inkomenselementen, dan zul je deze bij omkering van de bewijslast moeten aantonen, terwijl zonder omkering het de inspecteur is (die dan aan aannemelijk maken genoeg heeft).

Het rapport van het boekenonderzoek heeft dezelfde status: het zijn slechts stellingen, hoewel doorgaans wel gepaard met een verwijzing naar de feiten. Als je aannemelijk kunt maken dat de weergegeven feiten niet kloppen, heeft het rapport verder weinig waarde (uiteraard is het de rechter die de bewijsmiddelen waardeert).

Maar vergis je niet: de belastingdienst is een meester in statistische omzetberekeningen aan de hand van branchegegevens. Je zult van goede huize moeten komen om de rechter ervan te overtuigen dat het rapport niet klopt en jouw informatie wel.

Heropening van het boekenonderzoek is weinig reden toe. Het rapport is ook geen besluit waar bezwaar of beroep tegen open staat, dus die VoVo zou dan bij de civiele rechter moeten worden gevraagd. Ik zie daar geen belang in, want de bezwaarfase staat los van het boekenonderzoek
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Inspecteur's laatste brief stond ongeveer:

'Nader overleg met u heeft geen zin, omdat wij toch niet nader tot elkaar zullen komen. Als u het ergens niet mee eens bent, kunt u tzt in bezwaar gaan.
Ik heb het traject mbt de aanslagen en de vergrijpboetes inmiddels gestart.'

N.a.v. deze brief heb ik alsnog, electronisch, correctie-aangiftes gedaan, waarin Inspecteur's boekenonderzoek-standpunten (alsnog) zijn verwerkt.

Ik heb Inspecteur over mijn correctie-aangiftes ingelicht (ten bewijze dat wij toch nog nader tot elkaar zijn gekomen) en Inspecteur verzocht, hiermee alsnog rekening te willen houden, omdat er nu nog geen aanslag is.

Mijn vraag is: Is Inspecteur nog verplicht met mijn nieuwe aangiftes rekening te houden, zolang nog geen aanslag is of kan het enkel in bezwaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
Mijn vraag is: Is Inspecteur nog verplicht met mijn nieuwe aangiftes rekening te houden, zolang nog geen aanslag is of kan het enkel in bezwaar?

Als er in bezwaar rekening mee zal moeten worden gehouden, dan behelst een eventuele verplichting van de inspecteur om dat nu al te doen niets meer en niets minder dan dat hij dat anders in bezwaar alsnog zal moeten doen. Anders gezegd: de enige manier om te protesteren tegen wat de inspecteur eventueel verkeerd zou doen, is door in bezwaar te gaan.

Dus als het juist is dat er in bezwaar rekening mee moet worden gehouden, dan is de inspecteur "verplicht" dat nu ook al te doen, want anders moet hij het in bezwaar alsnog. Kun je het net zo goed maar gelijk doen, dus.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mee eens.

Toch zijn er m.i. enkele verschillen in de 2 trajecten: aangifte niet wijzigen en later in bezwaar gaan danwel aangifte wijzigen en later in bezwaar gaan

1. Door alsnog Inspecteur te 'volgen' , door minnelijk, mijn aangifte alsnog te wijzigen, en daarna in bezwaar gaan, (omdat ik Inspecteur's standpunten nog steeds niet deel) ontloop ik mogelijk de voorgenomen vergrijpboete ivm mijn medewerking jegens de Inspecteur die het boekenonderzoek deed en ook de Inspecteur is, die het voornemen heeft de vergrijpboete op te leggen al dan niet mede omdat ik nog steeds niet aan zijn standpunten gevolg geef.

2. In bezwaar gaan is een recht, wat bezwaarlijk als een 'vergrijp' kan worden beschouwd, waarin de 'boekencontroleur-Inspecteur' geen rol speelt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
Mee eens.

Toch zijn er m.i. enkele verschillen in de 2 trajecten: aangifte niet wijzigen en later in bezwaar gaan danwel aangifte wijzigen en later in bezwaar gaan

1. Door alsnog Inspecteur te 'volgen' , door minnelijk, mijn aangifte alsnog te wijzigen, en daarna in bezwaar gaan, (omdat ik Inspecteur's standpunten nog steeds niet deel) ontloop ik mogelijk de voorgenomen vergrijpboete ivm mijn medewerking jegens de Inspecteur die het boekenonderzoek deed en ook de Inspecteur is, die het voornemen heeft de vergrijpboete op te leggen al dan niet mede omdat ik nog steeds niet aan zijn standpunten gevolg geef.

2. In bezwaar gaan is een recht, wat bezwaarlijk als een 'vergrijp' kan worden beschouwd, waarin de 'boekencontroleur-Inspecteur' geen rol speelt.

Ben ik het niet mee oneens, maar je vroeg waar de inspecteur toe verplicht was, en wat je hier noemt is meer wat voor jou verstandig is om te doen.

Maar misschien heb ik je niet helemaal goed begrepen. Ik moet zeggen dat ik de eerdere berichten in deze draad niet heel goed heb gelezen, en sowieso is dit niet mijn specialiteit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: za 13 jul 2013 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

2 x mee eens.

Inspecteur mag 'klant' niet naar bezwaar verwijzen 'omdat zijn rapport af is'
Inspecteur moet tot de aanslag doorgaan (nieuwe) feiten te (her)overwegen

Inspecteur 'volgen' (in principe-kwesties), en evt later bezwaar maken, is beter, dan tegenspreken en (in 1e aanleg) vasthouden aan je eigen mening.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 83


BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2013 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante casus, waarover ik graag eens wat verder persoonlijk met je spreek.

Volgens mij is in de AWR geregeld dat een latere aangifte de eerdere overschrijft. De eerdere aangifte zou daarmee irrelevant worden.

Ook de omkering van de bewijslast enkel vanwege de onjuiste aangifte (die je later hebt gecorrigeerd) lijkt mij een zwaar middel
_________________
Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De AWR bevat niet zo'n bepaling. Wel is het vaste jurisprudentie dat als de inspecteur niets met de verbeterde aangifte doet, hij zich niet kan beroepen op een nieuw feit ten aanzien van in die verbeterde aangifte opgenomen gegevens. Dus kan hij ook niet navorderen. Overigens geldt daarbij wel een 'redelijke termijn' om die gegevens te verwerken: hij heeft wel een nieuw feit als de herziene aangifte vlak voor het opleggen van de aanslag is ingediend. Hoe lang dat is, weten we niet, maar Hof Arnhem vond 19 dagen in ieder geval niet onredelijk, de Hoge Raad was het daar niet mee oneens (HR 16 december 2011, nr. 11/03005, 81 RO).

Maar dat is wat anders dan wanneer je als belastingplichtige (later) vindt dat in de aangifte een lager belastbaar bedrag had moeten staan. Dan hoeft de inspecteur niet na te vorderen. Hier heeft hij een boekenonderzoek gedaan en zijn standpunt bepaald. Hij hoeft niet klakkeloos het andersluidende standpunt van belanghebbende over te nemen. Wel moet hij ernaar streven een correcte aanslag op te leggen. In deze situatie kan ik me voorstellen dat de inspecteur zonder nadere onderbouwing weinig waarde hecht aan een verzamelijk standpunten (de basisgegevens zullen naar ik aanneem niet zijn gewijzigd, slechts de kwalificatie en bijbehorende extra aftrekposten) in de vorm van een verbeterde aangiften.

Maar zonder inzicht in het exacte verloop van het proces en de feitelijke situatie blijft het niet meer dan koffiedik kijken over hoe de inspecteur had moeten handelen.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: vr 26 jul 2013 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heb ik Inspecteur's naheffing OB 2008 2009 2010 incl rente en 25% boete gehad, op basis van een door Inspecteur omgekeerde bewijslast.

Mijn ontvangen schenkingen van bewaarnemers in mijn zakelijke panden, (die wettelijk geen betaalplicht hebben) zijn alsnog IB en OB-belast, omdat ik geacht word, diensten te hebben verleend aan die bewaarnemers (ipv evt schenkbelasting te betalen, als er >2000 euro p.p.p.j. wordt geschonken.)

Ook mijn VVE-vrijwilligerswerk dat ik als VVE-lid doe en waarvoor alle leden mij bij wijze van schenking ca 120 euro p.p.p.j. geven is nu IB en OB belast.

Naheffing IB 2008 2009 en aanslag IB 2010 heb ik nu nog niet ontvangen.

Ik houd mij uiteraard aanbevolen, voor goede raad op deze website.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2013 8:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xs schreef:
Inmiddels heb ik Inspecteur's naheffing OB 2008 2009 2010 incl rente en 25% boete gehad, op basis van een door Inspecteur omgekeerde bewijslast.

Mijn ontvangen schenkingen van bewaarnemers in mijn zakelijke panden, (die wettelijk geen betaalplicht hebben) zijn alsnog IB en OB-belast, omdat ik geacht word, diensten te hebben verleend aan die bewaarnemers (ipv evt schenkbelasting te betalen, als er >2000 euro p.p.p.j. wordt geschonken.)

Ook mijn VVE-vrijwilligerswerk dat ik als VVE-lid doe en waarvoor alle leden mij bij wijze van schenking ca 120 euro p.p.p.j. geven is nu IB en OB belast.

Naheffing IB 2008 2009 en aanslag IB 2010 heb ik nu nog niet ontvangen.

Ik houd mij uiteraard aanbevolen, voor goede raad op deze website.

Misschien lees ik dit helemaal verkeerd, maar ik lees dat jij inkomsten hebt uit verhuur van panden. Je kunt het bewaarnemers en schenkingen noemen, maar dat zorgt natuurlijk niet dat het wat anders wordt dan verhuren en inkomsten daaruit.
Dan kun je elke baan wel vrijwilligerswerk noemen en elk loon een schenking.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds