Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Macht van het volk vs de Kroon
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 12:52    Onderwerp: Macht van het volk vs de Kroon Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hoogste macht in ons land is de Kroon. Het woord minister is latijn voor dienaar. Ministers zijn dus dienaren van de Kroon. Willem Alexander heeft zichzelf tijdens zijn inhuldiging onschendbaar verklaard en iedereen zwoer trouw te zijn aan hem.

Stel je de situatie voor dat een bijzonder grote meerderheid van alle inwoners van ons land de regering laten weten dat ze wensen dat het Koningshuis in zijn totaliteit, zowel op papier als fysiek aftreed en dat de status van de oranjes niet meer wordt erkent als koninklijk. (In dit voorbeeld en voor het gemakt laat ik alle gevolgen qua bestuur van een land even buiten beschouwing.)

De eed van de ministers aan de Kroon in gedachte genomen, ligt in deze situatie de macht bij het volk om de Kroon te laten aftreden of mag Willem Alexander zich volgens onze grondwet beroepen op zijn onschendbaarheid?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn heel veel boeken beschikbaar waarin je kunt opzoeken wat in de Grondwet met "onschendbaarheid" wordt bedoeld. Laten we niet nóg een discussie opstarten gebaseerd op alleen maar misverstanden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat je nu doet is behoorlijk flauw Bona Fides. Je verwijst me eerst naar een ander gedeelte van het forum. Nu ga ik hier heen en ga je vervolgens uit mijn vraag 1 woord kiezen en me doorverwijzen naar boeken om de definitie in relatie tot de grondwet op te zoeken. Ik snap best dat je hier je gelijk uit kunt halen alleen de algehele strekking van mijn vraag veranderd hier niet door.

Als er mensen zijn die wel geïnteresseerd zijn in het beantwoorden van mijn vraag graag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dat was ik in ieder geval niet. Misschien toch eens lezen.

En ja, dit is mijn normale reactie als de formulering van een vraag schreeuwt om een beginnerscursus (staats)recht. Daar zijn boeken voor geschreven. Je kunt van ons niet verwachten dat wij je hier zo'n cursus gaan geven. In de boeken vind je één en ander terug gepresenteerd op een didactisch verantwoorde wijze.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

That’s a nice way of putting it maar je zoekt gewoon naar manieren mij dit forum af te krijgen en mij zo te demotiveren dat ik mijn vragen niet ga stellen. Ik vind het inmiddels vleierij dat je iedere vraag van me opspoort Wink Maar je hebt gelijk, de manier hoe ik mijn vragen formuleer zijn vaak verkeerd. Nog maar een keertje:

Stel je de situatie voor dat een bijzonder grote meerderheid van alle inwoners van ons land de regering laten weten dat ze wensen dat het Koningshuis in zijn totaliteit, zowel op papier als fysiek aftreed en dat de status van de Oranjes niet meer wordt erkent als koninklijk. Kan de Koning zich in zo’n geval beroepen op de grondwet en tegen de wil van het volk op de troon blijven zitten?

Kom op Bona Fides, deze vraag is appeltje eitje voor je. Ik maak nu de belofte aan je dat er geen monsterdicussie uit voort zal komen. Een korte 'ja' of 'nee' ben ik behoorlijk tevreden mee.
_________________
Legibus sumptis desinentibus, lege naturae utendum est.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik verwees je door naar een ander deel van het forum. Maar ook ik schreef er al bij dat een boek openslaan over rechtsfilosofie geen kwaad zou kunnen voor we verder zouden discussiëren.

Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar dit forum is er om leken op weg te helpen met concrete problemen in bepaalde rechtsgebieden en om op een (juridisch opgeleid) niveau te discussiëren over juridische onderwerpen.

Wat jij nu doet is hetzelfde als dat ik op een medisch forum (waar ik geen verstand van heb) de discussie aan ga met artsen en op al hun antwoorden reageer met: 'Leuk wat je zegt, maar het klopt niet, want stel nou dat...' Er valt gewoon geen goede discussie te voeren als je niet op hetzelfde niveau zit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh ja. Niet hetzelfde niveau. De strekking van mijn vraag was of onze koning vanuit de grondwet gezien tegen de wil van het volk op de troon kan blijven zitten. Maar nee.. Die vraag gaat niet worden beantwoord want ik zit niet op jullie niveau. Oh really?
_________________
Legibus sumptis desinentibus, lege naturae utendum est.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

S515 schreef:
De strekking van mijn vraag was of onze koning vanuit de grondwet gezien tegen de wil van het volk op de troon kan blijven zitten.

Volgens mij is die vraag in een andere draad al beantwoord.

Kort gezegd is er een 2/3e meerderheid nodig in de Staten-Generaal (Eerste plus Tweede Kamer) om de Grondwet te wijzigen. De huidige Grondwet laat dus toe om Nederland in een republiek te veranderen (via een wijziging van die Grondwet, maar volledig in overeenstemming met de in de huidige Grondwet neergelegde wijzigingsprocedure).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thanks Bona.
_________________
Legibus sumptis desinentibus, lege naturae utendum est.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 20:50    Onderwerp: Re: Macht van het volk vs de Kroon Reageer met quote Naar onder Naar boven

S515 schreef:
De hoogste macht in ons land is de Kroon.

Het gaat bij de eerste zin al mis. De hoogste macht in ons land is het volk. Via democratische verkiezingen kan namelijk de Grondwet worden aangepast, en al het overheidshandelen is uiteindelijk te herleiden naar die Grondwet. Wie de Grondwet kan aanpassen, heeft dus de hoogste macht. En dat is het Nederlandse volk (dat wil zeggen: de kiesgerechtigden in dit land).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel Regin!
_________________
Legibus sumptis desinentibus, lege naturae utendum est.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jeroen1989



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 168


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 22:22    Onderwerp: Re: Macht van het volk vs de Kroon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
S515 schreef:
De hoogste macht in ons land is de Kroon.

Het gaat bij de eerste zin al mis. De hoogste macht in ons land is het volk. Via democratische verkiezingen kan namelijk de Grondwet worden aangepast, en al het overheidshandelen is uiteindelijk te herleiden naar die Grondwet. Wie de Grondwet kan aanpassen, heeft dus de hoogste macht. En dat is het Nederlandse volk (dat wil zeggen: de kiesgerechtigden in dit land).


Dit is slechts als er een vorm van directe democratie wordt gehanteerd. De wet als bouche de la loi is al een lang vergane ideologie!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 23:11    Onderwerp: Re: Macht van het volk vs de Kroon Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeroen1989 schreef:
Dit is slechts als er een vorm van directe democratie wordt gehanteerd. De wet als bouche de la loi is al een lang vergane ideologie!

Waar heb je het over? Ook bij indirecte democratie ligt de hoogste macht uiteindelijk bij het volk. Een parlement is gewoon praktisch, niet een aantasting van die soevereiniteit.

"La bouche de la loi" betekent "de mond van de wet" en gaat over de rol van de rechter (namelijk alleen als spreekpop van de wet fungeren of juist de geest van de wet mogen interpreteren). 'De wet als mond van de wet is een vergane ideologie' slaat, met alle respect, nergens op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2013 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanwege het voorbeeld in mijn vraagstelling, jullie antwoorden en jullie vraag me te verdiepen in hetgeen wat ik vraag aangaande het wijzigen van de grondwet heb ik gelezen de grondwet hoofdstuk 8, herziening van de Grondwet, artikel 137 t/m 142.

Ik stelde in mijn voorbeeld de vraag of onze Koning tegen de wil van het volk op de troon kan blijven zitten mocht deze mening van het volk in een meerderheid aan onze regering bekend worden gemaakt. Artikel 137 t/m 142 laten zien dat de Staten-Generaal vaak met bekrachtiging van de Kroon of vanwege de Koning ingediend voorstel, de grondwet kunnen aanpassen.

Echter de rol van het volk naar de Staten-Generaal en de specifieke situatie geschetst uit mijn vraagstelling kan ik niet helemaal herleiden in een eventuele herziening van de Grondwet uit artikel 137 t/m 142 van de grondwet.

Waar sla ik de plank mis?
_________________
Legibus sumptis desinentibus, lege naturae utendum est.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2013 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

S515 schreef:
Waar sla ik de plank mis?

Je formuleert zinnen, maar je maakt geen punt?

De Grondwet kan worden herzien, dus?

Voor zover je doelt op de bekrachtiging van de Koning: dat is een formaliteit. Juist dit komt tot uitdrukking in art. 42 Gw: de Koning is onschendbaar; de ministers zijn verantwoordelijk. Als de Koning zijn plicht niet vervult door te tekenen, zal hij tijdelijk de uitoefening van het koninklijk gezag moeten neerleggen of buiten staat verklaard worden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds