|
Auteur |
Bericht |
John Locke
Leeftijd: 39 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 343
|
Geplaatst: vr 19 okt 2012 10:16 Onderwerp: Re: Onderzoek naar weblectures |
|
|
Leo Beek schreef: | John Locke schreef: | Heeft iemand iets van een evaluatie van een NL universiteit over de effectiviteit van digitale colleges? | Ja zie hieronder. Maar waarom heb je alleen interesse in Nederlands onderzoek? We eisen toch ook niet dat bijvoorbeeld medicijnonderzoek in Nederland moet zijn uitgevoerd?
Er zijn talloze recente effectonderzoeken, waaruit blijkt dat deskundig toegepaste weblectures doelmatig zijn en kostenbesparend, ten opzichte van traditioneel klassikaal onderwijs. Daaronder zijn ook Nederlandse onderzoeken.
| Heb jij deze onderzoeken voor mij? Ze staan namelijk niet bij de google-resultaten (niet over de effectiviteit dus).
Mag ook niet-NL onderzoek zijn, maar als je een NL-uni wilt overtuigen is het sprekender dat je een effectiviteitsonderzoek uit NL hebt. _________________ The White Paper |
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
Geplaatst: za 20 okt 2012 17:35 Onderwerp: Re: Onderzoek naar weblectures |
|
|
Benefits of a Web lecture
Various studies have investigated the opportunities presented by web lectures. The list below shows the key advantages web lectures offer students/pupils, lecturers/teachers and educational institutions.
Advantages for students or pupils:
Students or pupils who missed the original session can view the web lecture, either partially or in its entirety, to catch up. This prevents them from falling behind with their studies.
Students or pupils who attended the original class can view the web lecture, either partially or in its entirety, at their leisure. This is particularly beneficial to students or pupils with an illness or disability.
Better preparation for tests and exams.
Research has shown that web lectures lead to higher marks and increased student satisfaction about the quality of education, and have a positive impact on a student’s motivation and learning success.
Advantages for teaching staff:
Teachers have the opportunity to watch footage of themselves in order to assess and review their own performance.
Staff preparing for seminars or tutorials can watch the web lectures when preparing their lessons, thus ensuring the topics covered in the seminars or tutorials are in line with the subject matter handled in the lectures.
Students or pupils can be asked to watch a web lecture in preparation for a class, thus leaving more time for interaction and discussion during the physical lecture.
Feedback from students and pupils indicates that they feel more involved with a subject or course if web lectures are available.
It is possible to re-use lectures or parts of lectures that have been recorded previously.
Lecturers do not have to be physically present. This saves valuable time and opens up new opportunities for guest lecturers who may otherwise have been unable to attend.
Advantages for educational institutions:
Online web lectures enable educational institutions to amass a large, high-quality database of content and course material.
Knowledge remains firmly rooted within the educational institution.
Students or pupils attain better grades, are more motivated to study, and enjoy greater learning success.
Greater flexibility (the time and place of a lecture becomes irrelevant).
Easier to reach international or part-time students or pupils.
No capacity issues: to avoid overcrowding, some of the students or pupils can follow the lecture from another room.
Option of making web lectures or courses available to interested third parties for a fee.
All lecture capture recordings can be integrated into and broadcast through learning management systems such as Blackboard or SharePoint.
In addition to using web lectures for educational purposes, it is possible to broadcast other sessions and meetings as webcasts without the need for further investment.
http://www.weblecture.nl/en/web-lecture-benefits.html
Laatst aangepast door Leo Beek op za 20 okt 2012 21:11, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
Geplaatst: za 20 okt 2012 21:06 Onderwerp: Re: Onderzoek naar weblectures |
|
|
John Locke schreef: | Heeft iemand iets van een evaluatie van een NL universiteit over de effectiviteit van digitale colleges? |
Een van de vele onderzoeken op dit gebied vind je hieronder. Als de bovengenoemde zoekopdrachten in Google niet snel relevante onderzoeken opleveren, kun je de zoekperiode uitbreiden van afgelopen jaar tot de afgelopen twee of drie jaar.
De kostenvoordelen en doelmatigheid van video-onderwijs worden nog veel groter als onderwijsinstellingen landelijk of zelfs internationaal gaan samenwerken. Want dan kan er per leervideo meer geld worden geïnvesteerd in topkwaliteit, en wordt elke video door veel meer mensen gebruikt dan bij videolessen per onderwijsinstelling.
De landelijke overheid en EU moeten daarbij volgens mij een veel meer sturende rol gaan spelen dan nu.
Evaluatierapport: Het gebruik van weblectures door studenten
In Groningen is het gebruik van weblectures geëvalueerd. Aan de hand van de onderzoeksresultaten uit de evaluatie kunnen de van te voren geformuleerde onderzoeksvragen worden beantwoord.
Wanneer wordt gekeken naar het gebruik van weblectures van studenten, kan worden geconcludeerd dat studenten veelvuldig van het aanbod gebruik maken. Weblectures worden vooral bekeken na bestudering van de stof in het boek en vlak voor het tentamen.
De meest voorkomende reden om een weblecture te bekijken is het missen van het hoorcollege en herhaling van de stof.
Studenten zijn van mening dat de beschikbaarheid van weblectures absoluut bijdraagt aan verbetering van de leerresultaten.
De technische ondersteuning voor het kijken van weblectures is over het algemeen voldoende. De geluidskwaliteit van de docent is minder goed; veel studenten geven aan dat deze niet goed is te verstaan.
Het aanbieden van weblectures heeft eigenlijk nauwelijks invloed op het collegebezoek van studenten. Maar weinig studenten geven aan bewust bij een college weg te blijven omdat deze toch wordt opgenomen.
Wat betreft actief leren, maken de studenten van de mogelijkheden gebruik die de weblectures bieden. Ze bekijken fragmenten meerdere keren, scrollen door de presentatie en het veranderen van afspeelsnelheid. De meningen omtrent interactieve verbeteringen zijn onder de studenten erg wisselend.
Een aantal punten zouden studenten in de toekomst graag verbeterd zien. Belangrijkste punten zijn dat studenten graag voor elk vak de beschikking over weblectures willen hebben en dat deze eerder online komen te staan.
Over het algemeen zijn studenten erg positief over de beschikbaarheid en het gebruik van weblectures. Genoeg reden om het gebruik van weblectures ter ondersteuning van het onderwijs aan de RuG uit te breiden en voort te zetten.
Tekst is overgenomen uit: Vera Kuiper,Gert-Jan Verheij en Koos Winnips (2011) Evaluatierapport : Het gebruik van weblectures door studenten. Rijksuniversiteit Groningen: Universitair Onderwijscentrum Groningen. 2011.
http://www.studiesuccesho.nl/2012/02/04/evaluatierapport-het-gebruik-van-weblectures-door-studenten/
http://www.scribd.com/doc/77621404/Evaluatieverslag-weblectures |
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
|
|
|
|
John Locke
Leeftijd: 39 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 343
|
Geplaatst: zo 21 okt 2012 16:01 Onderwerp: Re: Onderzoek naar weblectures |
|
|
Bedankt! Dat is in ieder geval al iets! _________________ The White Paper |
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
Geplaatst: zo 21 okt 2012 16:50 Onderwerp: |
|
|
Sommige docenten vinden het niet prettig om op internetvideo's in beeld te komen. Maar dat probleem is eenvoudig op te lossen doordat elk college landelijk slechts door één docent hoeft te worden opgenomen,
En er is vast wel een goede docent te vinden die dat wil, desnoods tegen een extra vergoeding. Dat geld kan in veelvoud bespaard worden, doordat real life hoorcolleges dan veel minder nodig zijn.
Bovendien kunnen videocolleges worden opgenomen met screencast-software. Daarbij kan de docent buiten beeld blijven en alleen de tekst inspreken, en tegelijk afbeeldingen laten zien plus getypte of handgeschreven teksten ter verduidelijking.
Bovendien kunnen docenten gebruik maken van een soort autocue. Of als ze zelf niet in beeld komen, kunnen ze de tekst gewoon oplezen van een beeldscherm of print. Het oplezen van teksten wordt ook bij radio en tv heel vaak met succes gebruikt.
Autocue kun je zelf eenvoudig maken met een laptop door de tekst in een tekstverwerkingsprogramma automatisch en langzaam te laten scrollen (auto-scroll). De tekst schuift dan dus langzaam naar boven, terwijl je het opleest. Daarbij plaats je een kleine videocamera of webcam recht voor het beeld.
Het is erg prettig als de microfoon of headset voldoende geluidskwaliteit geeft. Helaas ontbreekt het daar nog weleens aan bij experimentele videolessen, terwijl het met een paar tientjes extra voor een betere microfoon, is op te lossen. |
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
Geplaatst: zo 21 okt 2012 17:45 Onderwerp: |
|
|
Van Weblectures naar Warming-uplectures
De ontwikkeling van een instructiemethode met weblectures die aanzet tot actief leren aan de Rijksuniversiteit Groningen
Vera Kuipers
1609939
Masterthese Onderwijskunde
Faculteit Gedrag- en maatschappijwetenschappen
Scriptiebegeleiders:
Hilda Amsing
Rink Hoekstra
April 2011
Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Groningen
Universitair Onderwijscentrum Groningen
http://nl.scribd.com/doc/77620556/Van-Web-Lectures-Naar-Warming-Up-Lectures |
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
Geplaatst: ma 05 nov 2012 16:00 Onderwerp: |
|
|
Zet alle hoorcolleges op internet in de vorm van video's, aangevuld met educatieve webfora. Daarmee zijn veel problemen rond hoger onderwijs opgelost.
En dan kan iedereen die video's gratis thuis bekijken, in eigen tempo en op een tijd dat het ieder zelf schikt. En dat kan bijvoorbeeld het moment zijn waarop je specifieke kennis nodig hebt.
Dergelijk online onderwijs is vaak efficiënter dan het traditionele onderwijssysteem. Bij traditioneel onderwijs leer je veel kennis, die je later ooit misschien eens nodig hebt. Die kennis blijft vaak ongebruikt en wordt vaak grotendeels weer vergeten.
Zie voor een toelichting op mijn voorstellen de artikelen op Wikipedia over e-learning en MOOC, oftewel Massive Open Online Course.
http://nl.wikipedia.org/wiki/E-learning
http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course
http://en.wikipedia.org/wiki/E-learning |
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
Geplaatst: ma 21 jan 2013 21:40 Onderwerp: Nederlandse educatieve webvideo's |
|
|
Nederlandse scholieren volgen gratis online bijles
Leerlingen kunnen op steeds meer sites terecht voor gratis bijles van leerkrachten.
Leerlingen die moeite hebben met vakken als wiskunde, Nederlands en geschiedenis kunnen op het internet steeds vaker terecht voor gratis hulp. Er staan veel filmpjes online waarin leerkrachten uitleg geven over allerlei schoolvakken. Volgens de Algemene Onderwijsbond is het geven van online bijles in opkomst.
“In het hoger onderwijs wordt er over gedacht om meer online les te geven, voor het voortgezet onderwijs en basisschoolkinderen is er al veel online te vinden”, stelt Robert Sikkens van de bond.
Leerkrachten maken steeds vaker filmpjes van zichzelf, terwijl ze een uitleg geven over bijvoorbeeld de Stelling van Pythagoras, weet Justin Boers (33). Hij is eigenaar van het recent opgezette www.huiswerk.tv ,
waarop laatstejaars basisschoolscholieren en middelbare scholieren terecht kunnen voor uitleg over vakken in tien categorieën. Zijn site is een verzamelplaats van allerlei filmpjes van leerkrachten.
Volgens Boers komt de trend uit Amerika. “De filmpjes zijn een goede aanvulling op wat de scholieren al leren. Wanneer ze er thuis niet uitkomen met hun huiswerk, zoeken ze via Google naar hulp. Eerst kwam je dan vooral op een site als Wikipedia terecht, maar dat is net als je schoolboek gewoon tekst.”
Met filmpjes willen leerkrachten de beste uitleg beschikbaar maken voor alle scholieren in het land. “Heb jij in Maastricht een leraar die tegen zijn pensioen aanzit en zijn lessen saai afdraait, dan heb je mooi pech. Nu kun je ook de uitleg volgen van die enthousiaste, goede leraar uit Apeldoorn”, zegt Boers.
De gratis filmpjes zullen de bijles op scholen en de bijlesinstituten niet zo snel vervangen, vermoedt Sikkens. “Daar kijken ze echt naar de reden waarom het niet goed gaat met het leren van een bepaald vak, dat doet zo’n filmpje niet”, stelt hij.
Boers denkt hier hetzelfde over. “Het zal de instituten niet overnemen, want die zitten ook erg op studieplanning en dat doen de filmpjes niet.“ Bijlesinstituut Studiekring in Amsterdam ziet geen bedreiging in de gratis filmpjes. “Het bijt ons niet. Voor zelfstandige leerlingen is het misschien een uitkomst, maar voor minder zelfstandige kinderen is interactieve, offline bijles effectiever”, zegt Marlies Blom.
Het bovenstaande artikel kun je hier terugvinden:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/scholieren-volgen-gratis-online-bijles/SrZmap!cg5HB1OtwC1g2/
Hieronder zie je voorbeelden van duidelijke en aantrekkelijke Nederlandse lesvideo's.
De versterking van de Nederlandse kust tegen de zee.
http://www.huiswerk.tv/media/zeespiegelstijging-en-kustversterking-in-nederland
Stelling van Pythagoras - voorbeeld 1
http://www.huiswerk.tv/media/stelling-van-pythagoras-voorbeeld-1
Wortels & worteltrekken
http://www.huiswerk.tv/media/wortels-worteltrekken _________________ Ik stem op de SP. www.sp.nl |
|
|
|
|
advocaatjeleefjenog
Leeftijd: 124 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 185
|
Geplaatst: do 24 jan 2013 12:00 Onderwerp: |
|
|
Op www.coursera.nl kun je nu al gratis cursussen volgen in allerlei vakken. Er wordt bijvoorbeeld een vak Inleiding Europees Recht gegeven door een professor van de Universiteit Leiden.
Ik heb me zelf ook eens voor wat dingen ingeschreven om te kijken hoe dat werkt. De cursussen zijn nog niet begonnen, maar er is heel veel keuze uit veel verschillende vakgebieden. Zou het erg aanraden, heel interessant. Check wel even of je geen dure boeken moet aanschaffen om een vak te kunnen volgen. _________________ In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood. |
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
Geplaatst: zo 19 mei 2013 20:01 Onderwerp: |
|
|
Onderstaand artikel is afkomstig van deze website:
http://www.e-learningportals.nl/index.php/blog/23-wat-is-social-learning
Met social learning bedoelt men over het algemeen het combineren van 'formele' opleidingen / cursussen met 'informeel' kennis delen en creëren. Het informeel kennis delen wordt meestal ondersteund met sociale internet tools. Denk daarbij aan forum discussies, chat, bloggen, wiki's, gedeelde video's etc. Deze web 2.0 tools maken het mogelijk om op een laagdrempelige manier kennis te consumeren en te delen.
De groeiende aandacht van bedrijven voor social learning komt door een aantal zaken:
* Verscheidene onderzoeken laten zien dat mensen 80% van alle kennis opdoen via informeel leren. Onder informeel leren valt het even sparren met uw collega, meekijken met een kennis, zoeken via google, het lezen van uw vaktijdschrift etc. Dus eigenlijk alles wat u en uw medewerkers doen om uw kennis over bepaalde onderwerpen te vergroten. De vraag is dan wel: hoe zorg ik er als bedrijf voor dat ik dit informele leren zo goed mogelijk ondersteun en stimuleer.
* De opkomst van het sociale web 2.0 dat er voor gezorgd heeft dat kennis steeds makkelijker te consumeren is en dat kennis delen / creëren voor iedereen toegankelijk is.
* Een globaliserende wereld economie en snelle technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat mensen en bedrijven continue moeten werken aan het up to date houden van hun kennis.
* Traditioneel opleiden is relatief duur en kost veel tijd.
* Meer en meer bewustzijn dat leren per definitie een sociale bezigheid is.
* Studies tonen aan dat in groepsverband kennis opdoen, creëren en ontdekken vele male effectiever is dan het alleen overbrengen van kennis. (...)
Achter social learning zit de overtuiging dat kennis delen je uiteindelijk verder brengt. Als je bereid bent jouw kennis te delen binnen een groep van branchegenoten dan wordt je hier uiteindelijk zelf ook beter van. Je krijgt er immers relevante kennis voor terug. En omdat je als groep nou eenmaal meer weet dan een individu is de kwaliteit van de kennis naar alle waarschijnlijkheid nog hoger ook.
Meer lezen: http://www.e-learningportals.nl/index.php/blog/23-wat-is-social-learning _________________ Ik stem op de SP. www.sp.nl
Laatst aangepast door Leo Beek op zo 19 mei 2013 21:00, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
|
|
|
|
|