Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Leugens op CV strafbaar?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KoosH



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 07 nov 2014 3:15    Onderwerp: Leugens op CV strafbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees overal op internet dat liegen op een CV strafbaar is onder valsheid in geschrift.

Als je echter het wetsartikel hieronder erbij pakt, zou ik persoonlijk uit de eerste zin opmaken dat het juist niet strafbaar is, aangezien de informatie in een CV mijns inziens niet dient tot bewijs van enig feit, het zijn immers slechts beweringen.

Dingen als vorige werkgevers, werkervaring, en vermelding van diplomas, lijken me dus allemaal niet strafbaar tot het moment dat er valse documenten worden overhandigd om deze feiten te bewijzen.

Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven?

Quote:
Artikel 225
1
Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2
Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 07 nov 2014 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou in theorie onder 225 kunnen vallen, jij gebruikt je cv namelijk als bewijs dat je werkervaring hebt.

In de praktijk: Als dit vervolgd zou worden zou het openbaar ministerie het druk krijgen. Ontslag (of gewoon niet aannemen) is het effect.


Maar vanwaar de vraag?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 07 nov 2014 10:11    Onderwerp: Re: Leugens op CV strafbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

KoosH schreef:
Ik lees overal op internet dat liegen op een CV strafbaar is onder valsheid in geschrift.

Ik denk dat dat niet klopt.

Je zou een CV kunnen zien als een geschrift bestemd om je geschiktheid voor een bepaalde functie te bewijzen, maar een CV lijkt me eerder een verlengstuk van de sollicitatiebrief. En liegen in een sollicitatiebrief lijkt me niet heel anders dan liegen in een sollicitatiegesprek.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: vr 07 nov 2014 11:28    Onderwerp: Re: Leugens op CV strafbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
KoosH schreef:
Ik lees overal op internet dat liegen op een CV strafbaar is onder valsheid in geschrift.

Ik denk dat dat niet klopt.
...
Kun je dit onderbouwen adh van Wet en/of Jurisprudentie??
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 07 nov 2014 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen jurisprudentie over.
Wel over het wel of niet mogen ontslaan, of over valse diploma's.

Dus of het er onder zou kunnen vallen zou pas na een eventuele rechterlijke uitspraak bekend zijn.
Echter gaat niemand een zaak beginnen, je neemt ze gewoon niet aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 07 nov 2014 22:55    Onderwerp: Re: Leugens op CV strafbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
bona fides schreef:
KoosH schreef:
Ik lees overal op internet dat liegen op een CV strafbaar is onder valsheid in geschrift.

Ik denk dat dat niet klopt.
...
Kun je dit onderbouwen adh van Wet en/of Jurisprudentie??

Moet je mijn onderbouwing niet wegknippen.

Voor de wet, zie de wet. Die heeft TS al geciteerd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 08 nov 2014 2:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de HR gaat het in art. 225 Sr om geschriften waaraan in het maatschappelijk verkeerd betekenis voor het bewijs van enig feit kan worden toegekend. Een factuur is zo'n geschrift (bestemd voor het bewijs van de geleverde prestatie). Een periodieke verklaring die voor een uitkering moet worden ingevuld is ook zo'n geschrift.

Een CV kan natuurlijk worden gezien als een geschrift bestemd als bewijs van onder meer je opleiding en arbeidsverleden. Diploma's en getuigschriften komen daar wellicht eerder voor in aanmerking, maar aan een CV komt, nu ik er nog eens over nadenk, volgens mij toch enige bewijskracht toe. Een CV helemaal uit je duim zuigen is niet zo eenvoudig, want je moet zorgen dat alle data kloppen en dat een logische samenhang valt te herkennen in de beschreven opleidingen en werkervaring. De lezer van een CV kan het controleren op interne consistentie en plausibiliteit. Doorstaat het die toets, dan zal de lezer snel geneigd zijn aan te nemen dat het in ieder geval in grote lijnen zal kloppen.

Dus, bij nader inzien, denk ik dat een CV wel degelijk een geschrift is "bestemd om tot bewijs van enig feit te dienen". Opzettelijk liegen in je CV komt dan neer op het vals opmaken een geschrift als bedoeld in art. 225 Sr. Of je dan liegt over het hebben van een universitaire opleiding of "slechts" wat gaten in je CV wegpoetst doet er dan waarschijnlijk niet toe. (Vals opmaken is vals opmaken.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds