Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Less lethal weapons voor politie
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 21:42    Onderwerp: Less lethal weapons voor politie Reageer met quote Naar onder Naar boven


Foto: Politieagenten kunnen zich met een taser beschermen, als ze worden aangevallen worden door een gevaarlijke hond. Dan kan er niemand geraakt worden door hun pistool.


VOORSTELLEN OVER LESS LETHAL WEAPONS
Vechten met de politie wordt nu door relschoppers teveel gezien als spannend amusement. Dat vermindert de sociale veiligheid volgens mij.

Geef één op de zes agenten een taser ipv pepperspray. Pepperspray is namelijk soms niet effectief in een afgesloten ruimte, bij regen, wind en drugsgebruik en tegen vechthondenrassen.

Vuurwapengebruik door de politie is soms niet mogelijk door omstanders, ricochet-risico, wapenstoring, enz.

Meer verschillende politiewapens maakt de politieaanpak beter aangepast aan de dreigingssituatie, kan preventief werken op geweld en kan dodelijke escalatie voorkomen. 'Less lethal weapons' is de naam voor andere wapens dan vuurwapens en steekwapens, bijvoorbeeld pepperspray en taser.

Tasers zijn niet zonder risico, maar bij een worsteling zonder taser, kan blijvend hoofdletsel ontstaan door een val tegen muur of straatstenen. En ook een politiehond kan ernstig letsel veroorzaken.

Door een taser zijn minder politieagenten nodig bij een aanhouding en daardoor kunnen agenten beter verspreid blijven in hun district. Hun aanrijtijden worden daardoor korter. Dat vergroot de pakkans.

Elke agent op straat moet een videocamera op het lichaam dragen. Aanhoudingen moeten daarmee worden opgenomen. Daardoor kan onnodig politiegeweld worden verminderd en zijn agenten veel sneller klaar met rapportage na een aanhouding. En misbruik van de taser kan door die videoopnamen worden voorkomen.

Geef alle agenten op straat een uitschuifbare wapenstok, functionele SWAT-kleding, helm, en klein ME-schild. Helm en schild kunnen meestal in de auto blijven.

De politie moet meer en creatiever gaan experimenteren met allerlei less lethal weapons en andere middelen. Bijvoorbeeld: netten, haken, tonfa's, multifunctionele shotguns, traangas, geluidswapens, stinkende verf, pepperspray-granaten, kleefmiddel, paintball guns, stroboscoop, flashbang-granaten, drones, smartphones, militaire communicatiemiddelen, militaire software, educatieve simulatiegames, infraroodkijkers, mini-pantserwagens, spijkermatten, enz.

Er moet in elke stad permanent één arrestatieteam-lid rondrijden met AT-uitrusting, samen met twee ME-ers met ME-uitrusting, en een hondengeleider plus politiehond, samen in één voertuig. Noem die teams 'steunteams'.

Bekijk ook mijn andere voorstellen over criminaliteitbestrijding, door op mijn naam te klikken.





Foto: Knife Wielder Cut Down With Taser Gun

Scotland Yard tasered a man standing in front of Buckingham Palace, London, wielding a big survival knife.

The man swung the knife around while holding yet another knife at his own throat. But before he could hurt himself, or anyone else, police overpowered him. First they tasered him. Then a dozen Metropolitan Police officers jumped him.

http://www.nodeju.com/5379/knife-wielder-cut-down-with-taser-gun-video.html


Stem SP.


Laatst aangepast door Leo Beek op zo 05 mei 2013 2:41, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 7:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is je misschien ontgaan, maar de verkiezingen zijn achter de rug. Laat dat "Stem SP" maar achterwege zolang het off-topic is.

On-topic:
Er is na de rellen in Haren gesproken over "onschuldige slachtoffers". In mijn ogen is het enige onschuldige slachtoffer daar de 84-jarige inwoner van Haren. (Materiële schade tel ik even niet mee.)

Als er rellen dreigen en er is gewaarschuwd dat je weg moet als je ter plekke niets te zoeken hebt, dan moet je simpelweg vertrekken.
Vertrek je niet, dan ben je geen onschuldige omstander.
Dan behoor je tot de groep relschoppers en ben je dus net zo schuldig.
Dan moet je ook niet zeuren als je klappen krijgt of voor mijn part geraakt wordt door een gericocheerde kogel.

Meer 'less lethal weapons' maakt het voor relschoppers alleen maar spannender.
Ik denk eerder dat de relschoppers zich dan beter gaan organiseren dan dat het rellen vermindert.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
Er is na de rellen in Haren gesproken over "onschuldige slachtoffers". In mijn ogen is het enige onschuldige slachtoffer daar de 84-jarige inwoner van Haren. (Materiële schade tel ik even niet mee.)
Ik vind de psychische en materiële schade bij de dorpsbewoners en politiepersoneel ook zwaarwegend, evenals de financiële schade voor belastingbetalers.

quilja schreef:
Als er rellen dreigen en er is gewaarschuwd dat je weg moet als je ter plekke niets te zoeken hebt, dan moet je simpelweg vertrekken. Vertrek je niet, dan ben je geen onschuldige omstander.
Dan behoor je tot de groep relschoppers en ben je dus net zo schuldig.
Dan moet je ook niet zeuren als je klappen krijgt of voor mijn part geraakt wordt door een gericocheerde kogel.
Geef iedereen die zich na drie keer aanmanen door de politie niet verwijderd, een extreem langdurige taakstraf plus zeer hoge boete, plus andere ingrijpende jarenlange gedragsverboden, vooral bij herhaalde veroordeling.

De politie heeft nieuwe less lethal weapons nodig, vooral omdat er vaak niet snel genoeg agenten ter plaatse zijn, om een situatie onder controle te krijgen met de huidige politiewapens.

Vooral op het platteland zijn de aanrijtijden voor de politie vaak zeer lang. Terwijl ook daar een politiekoppel bij een aanhouding belaagd kan worden door een meute agressieve jongens. Met een taser kan een gewelddadige en zeer sterke verdachte snel worden gearresteerd, voordat een bedreigende meute zich daarom heen heeft verzameld. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom nieuwe less lethal weapons voor de politie nodig zijn.

quilja schreef:
Meer 'less lethal weapons' maakt het voor relschoppers alleen maar spannender. Ik denk eerder dat de relschoppers zich dan beter gaan organiseren dan dat het rellen vermindert.
Dat is een boeiende hypothese, die getoetst zou moeten worden in experimenteel ondezoek.

Mijn hypothese is dat effectievere less lethal weapons juist rellen helpen voorkomen en verminderen. Bovendien verwacht ik dat het veel uitmaakt hoe en wanneer die less lethal weapons worden toegepast. Ik denk dat de politie niet onnodig provocerend moet zijn bijvoorbeeld. Daartoe is voortdurende training nodig, ook via kostenbesparende instructievideo's.

Stem SP.


Laatst aangepast door Leo Beek op zo 26 mei 2013 2:10, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
Als er rellen dreigen en er is gewaarschuwd dat je weg moet als je ter plekke niets te zoeken hebt, dan moet je simpelweg vertrekken. Vertrek je niet, dan ben je geen onschuldige omstander. Dan behoor je tot de groep relschoppers en ben je dus net zo schuldig.
Dan moet je ook niet zeuren als je klappen krijgt of voor mijn part geraakt wordt door een gericocheerde kogel.
Ook politieagenten of omwonenden kunnen getroffen worden door een terugketsende politiekogel. Een kogel kan ook door het raam een kind in bed raken bijvoorbeeld. Want een verdwaalde kogel komt ook ergens weer neer.

Bovendien vind ik dat het gebruik van vuurwapens tegen relschoppers een uiterste middel zou moeten zijn. Een kogel kan iemand bijvoorbeeld een dwarslaesie geven en levenslang verlammen. En bedenk, die relschopper kan in principe ook jouw puberzoon zijn, die zich door vrienden laat meeslepen om teveel te drinken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leo Beek schreef:
Ik vind de psychische en materiële schade bij de dorpsbewoners en politiepersoneel ook zwaarwegend, evenals de financiële schade voor belastingbetalers.


Ik ook, daarom gaf ik aan dat ik materiële schade even niet meetelde. Het ging om de "onschuldige" gewonden.
Voor de gewonde agenten is het natuurlijk ook vervelend, maar zij hebben voor een beroep gekozen waarbij je het risico loopt gewond te raken.
Die oude man is in zijn eigen huis belaagd door een laffe idioot. Hij had met de hele poppenkast niets te maken.

Leo Beek schreef:
Geef iedereen die zich na drie keer aanmanen door de politie niet verwijderd, een extreem langdurige taakstraf plus zeer hoge boete, plus andere ingrijpende jarenlange gedragsverboden, vooral bij herhaalde veroordeling.


Prima, maar dan zal je die iedereen wel eerst even moeten oppakken.
Of denk je dat een paar agenten met iedereen een flyer moeten gaan geven waarop de taakstraf, de boete en de gedragsverboden vermeld staan?

quilja schreef:
Bovendien verwacht ik dat het veel uitmaakt hoe en wanneer die less lethal weapons worden toegepast. Ik denk dat de politie niet onnodig provocerend moet zijn bijvoorbeeld.


Dat politie niet onnodig provocerend moet optreden, heeft weinig te maken met de hoeveelheid less lethal weapons.

Leo Beek schreef:
Ook politieagenten of omwonenden kunnen getroffen worden door een terugketsende politiekogel. Een kogel kan ook door het raam een kind in bed raken bijvoorbeeld. Want een verdwaalde kogel komt ook ergens weer neer.

Bovendien vind ik dat het gebruik van vuurwapens tegen relschoppers een uiterste middel zou moeten zijn. Een kogel kan iemand bijvoorbeeld een dwarslaesie geven en levenslang verlammen. En bedenk, die relschopper kan in principe ook jouw puberzoon zijn, die zich door vrienden laat meeslepen om teveel te drinken.


Het gebruik van vuurwapens moet in mijn ogen ook een uiterste middel zijn. Tegen de tijd dat dat uiterste middel ingezet moet worden, is het risico van een verdwaalde politiekogel aanvaardbaar. Wanneer dat uiterste middel ingezet moet worden, moet in principe van hogerhand bepaald worden en niet door de agent zelf.

Als mijn puberzoon zich als tuig gedraagt, mag hij als tuig behandeld worden en hoeft hij thuis ook geen medelijden te verwachten.
Ik kan hem hiervoor proberen te behoeden door fatsoenlijke normen en waarden bij te brengen, zoals bij een goede opvoeding hoort.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven



De politie moet zich zo mogelijk deëscalerend en vriendelijk opstellen, maar er zijn situaties waarin de politie geweld moet gebruiken om zichzelf of onschuldige slachtoffers te beschermen. Het gebruik van een taser door politiaenten kan nodig zijn als een verdachte bijvoorbeeeld dreigt met een mes of knuppel. Ook kan taser-gebruik nodig zijn, als een gewelddadige verdachte veel sterker is dan de aanwezige (vrouwelijke) politieagenten.

Als Nederlandse politieagenten worden uitgerust met tasers, moeten er strenge regels komen voor het gebruik ervan, om misbruik door de politie te voorkomen.

Hieronder zie je video's waar bij het gebruik van een taser volgens mij nuttig en wenselijk was. In het eerste filmpje zie je ook hoe nuttig het is, dat politieagenten een bodycam dragen, dus een kleine videocamera op hun lichaam. Dat kan ook voorkomen dat agenten misbruik maken van de taser.

Burnsville, MN- Feb 2012-Taser Axiom Camera Tech Captures Tense Incident with knife weilding man
http://www.youtube.com/watch?v=-Sv8BS6B8tE

What Cops Used Before Tasers
http://www.youtube.com/watch?v=eRbjvnxVRMU

German Police Taser Hostage Taker
http://www.dailymotion.com/video/xeo3fj_german-police-taser-hostage-taker_news

Guy With Sword vs Cops With Rubber Bullets & Taser
http://www.disclose.tv/action/viewvideo/73529/Guy_with_sword_vs_Cops_with_Rubber_Bullets__amp__Taser/#ixzz29VTk5SzK


Laatst aangepast door Leo Beek op zo 05 mei 2013 2:51, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 21 apr 2013 1:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Man With Two Knives Shot With Taser At Buckingham Palace Gates
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/9845438/Man-with-two-knives-shot-with-Taser-at-Buckingham-Palace-gates.html

Dog Attacks Police Officer Taser Full News Report
http://www.youtube.com/watch?v=ZGUyMFPJRnU
_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 05 mei 2013 1:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven



Foto:
Sakchai Lalit/Associated Press
Sakdawut Hamsiri, 30, holds a knife against his wife, Thawee Naiyanit, on a street in Bangkok, Thailand, on Thursday during a six-hour standoff that ended when police used a Taser gun to subdue and arrest him. Police said Mr. Hamsiri was under the influence of drugs.

Read more: http://www.post-gazette.com/stories/news/world/world-briefs-4612-630136/#ixzz2SN23EdkY


Soms heeft de politie een niet-dodelijk wapen nodig en werkt pepperspray niet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij dreigende zelfmoord of bedreiging met een mes of knuppel onder invloed van alcohol, of door een psychose.

Of de verdachte heeft het postuur van een gorilla, is een getrainde vechtsporter en staat te stuiteren van de cocaïne. Zulke situaties komen regelmatig voor bij politiewerk. Heel soms is er zelfs sprake van een gijzeling of een bedreiging met een bijl of zwaard.

Ik ben van mening dat taser-gebruik door de politie het aantal verwondingen bij aanhoudingen vermindert. Dit geldt mits het taser-gebruik terughoudend en deskundig gebeurt.

Pepperspray en een klap op de bovenarm of dij met de wapenstok moeten weliswaar de voorkeur hebben, als de situatie dat toelaat. En zo mogelijk moet een arrestatie gebeuren zonder wapens.

Maar ook een aanhouding met een worsteling, armklem, trappen en karatestoten, politiehond, politiepaard, of wapenstok, zoals nu vaak gebeurt, is niet zonder risico’s. En het laten lopen van gevaarlijke criminelen is ook riskant. En een taser kan ook worden gebruikt in plaats van een politiepistool.

Ook bestaat bij een arrestatie het risico dat een politieagent zijn wapens worden afgepakt, of dat hij gewond raakt of erger.

Bovendien moet het beroep van politieagent veiliger worden dan nu, zodat er genoeg sollicitanten op af komen, zodat er na selectie genoeg goede kandidaten overblijven.

Agenten die een taser dragen, moeten naar mijn mening elk jaar 3 hele dagen getraind worden in alleen taser-gebruik, naast de normale IBT-trainingen. Dat kost dus veel extra werktijd. Daarom moet slechts één op de vier agenten een taser dragen in plaats van pepperspray.

Lees het onderstaande onderzoeksartikel. Het gaat over de effecten van taser-gebruik door politieagenten op het aantal verwondingen:
http://www.nij.gov/journals/267/use-of-force.htm

Artikel: Tasers Pros and Cons
http://www.buzzle.com/articles/tasers-pros-and-cons.html
_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 05 mei 2013 3:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven




Taser X12 Stun Gun
Mar 26 2009

The pic is a new stun gun call X12 can paralyze the target without pain from 88 feet away.

They claim that It is the world's first wireless stun gun. Taser X12 Stun Gun features can penetrate clothing and transmit electrical impulses, paralyze (she/he) be temporarily paralysed within an range of 88 feet.

This paralysis supposedly occurs without pain(frozen you!), "unlike conventional stun guns which causes immobility by causing pain."

"The XREP projectile is self-contained, wireless, and fires from a 12-gauge shotgun. It The XREP cartridge comes pre-packaged in a shell that is compatible with most existing smoothbore and rifled barrel 12-gauge shotguns. (...)

The XREP projectile autonomously generates neuromuscular incapacitation for 20 continuous seconds �C enough time to close the distance and take the offender into custody without risking injury to officers. "

Bron: http://www.likecool.com/Taser_X12_Stun_Gun--Military--Gear.html




Artikel: Tasers are proven non-lethal tool, but some Maine police forgo them
http://www.pressherald.com/news/projects/Shoot-Tasers-are-proven-non-lethal-tool-but-some-Maine-police-forgo-them.html






_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 05 mei 2013 7:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leden van Nederlandse arrestatieteams hebben positieve ervaringen met tasers opgedaan. Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat veel agenten graag met een taser op pad willen.

Er komt een proef om te bezien of het stroomstootwapen voor alle agenten bruikbaar is. Waarschijnlijk betreft dit niet de draadloze taser X12, maar een traditionele taser in pistoolformaat, met geleidende draadjes.
_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl


Laatst aangepast door Leo Beek op do 09 mei 2013 22:44, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: do 09 mei 2013 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

VIDEO
4 policiers vs un géant énervé
http://www.youtube.com/watch?v=XJU7Z_kLyis
_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013 1:30    Onderwerp: Effectonderzoek wapenstok en pepperspray voor politie Reageer met quote Naar onder Naar boven




Onderzoeksrapport: Politiële bewapening in perspectief
over gebruik en effectiviteit van pepperspray & wapenstok

Inhoudsopgave
Samenvatting
Inleiding
Politieel geweldgebruik
Omvang van wapenstok- en pepperspraygebruik
Context van wapenstok- en pepperspraygebruik
Betrokkenen bij wapenstok- en pepperspraygebruik
Effect van wapenstok- en pepperspraygebruik
Rechtmatigheid bij wapenstok- en pepperspraygebruik
Vaardigheden en training
Nieuwe wapens
Conclusies

Auteurs: Peter Kruize, Paul Gruter
Organisatie: Ateno - Bureau voor Criminaliteitsanalyse, WODC
Uitgever: Ateno - Bureau voor Criminaliteitsanalyse, Amsterdam
Jaar van uitgave: 2012

Samenvatting
De evaluatie van het gebruik en de effectiviteit van pepperspray en de korte en lange wapenstok is verbonden met het programma- en actieplan Versterking professionele weerbaarheid Nederlandse politie, dat op 27 juni 2011 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer is gestuurd.

Daarnaast bestaat er een Adviescommissie bewapening en uitrusting, die zich ook richt op een toekomstvisie over de bewapening en uitrusting van de politie in 2020.

Het doel van het onderzoek is te evalueren, in hoeverre de huidige niet-dodelijke wapens van de standaarduitrusting van de Nederlandse politieambtenaar - in casu wapenstok en pepperspray - anno 2012 aan de gestelde eisen voldoen.

Tevens moet het onderzoek inzicht geven in ervaringen van andere landen met de anno 2012 meest voor de hand liggende alternatieve wapens, namelijk de uitschuifbare wapenstok en de taser.


Werktitel
Evaluatie van het gebruik en de effectiviteit van pepperspray en korte en lange wapenstok; als onderdeel van de bewapening van de politie

http://wodc.nl/onderzoeksdatabase/pepperspray.aspx
_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013 8:08    Onderwerp: Argumenten voor tasers voor politieagenten Reageer met quote Naar onder Naar boven



Foto hierboven: de huidige korte rubber wapenstok van de Nederlandse politie, hier getoond door een medewerker van de Marechaussee.





VIDEO’S OVER ARRESTATIES MET GEWELD
Shotgun Wedding Taser Reception
http://www.youtube.com/watch?v=96LVJU-NvUc

Homeless Men Help Police In McDonald's Fight in Pompano Beach, FL
http://www.youtube.com/watch?v=vOJRx4t3pOY


Argumenten voor tasers voor politieagenten
Ik vind dat tasers in een aantal gevallen te snel gebruikt worden door de politie in de VS, want ze zijn niet zonder risico.

Maar bij een gevaarlijke geweldsdreiging, vind ik het gebruik van de taser door de politie terecht. Bij voorbeeld als geweldpleger(s) heel sterk lijken en onder invloed zijn van stimulerende drugs, of als een verdachte dreigt met een slag- of steekwapen.

Ook de huidige Nederlandse aanhoudingsmethoden en -middelen van de politie zijn zeker niet ongevaarlijk voor agenten en verdachten. En de taser kan worden gebruikt in plaats van een politiehond of pistool.

Een politiehond kan blijvend letsel veroorzaken. Een politiepistool kan dodelijk zijn voor omstanders. Bij een worsteling kan de agent of verdachte blijvende hersenbeschadiging oplopen door een klap tegen de straatstenen of tegen een muur. Een verdachte zou een politiepistool kunnen afpakken enzovoort. Pepperspray is in een aantal omstandigheden onbruikbaar, en de verdachte wordt er niet altijd door gestopt.

En de huidige korte rubber wapenstok is zo weinig effectief, dat hij (volgens recent onderzoek) maar zelden wordt gebruikt door Nederlandse agenten. Vooral door dikke kleding heen is hij meestal niet effectief. En ermee op het hoofd slaan is te gevaarlijk.

Een ander vaak genoemd argument tegen tasers is, dat Nederlandse politieagenten waarschijnlijk niet genoeg tijd zullen krijgen voor training daarin, omdat ze nu al te weinig IBT-training krijgen. Ook kun je tegenwerpen dat hun uitrusting mede door de taser te zwaar wordt om mee te rennen en klimmen.

Die laatste twee bezwaren zijn is op te lossen, door de tasers te laten dragen in plaats van pepperspray, door een deel van de agenten. Of alleen door extra sterke agenten, die meer gewicht kunnen dragen.

Of de tasers kunnen alleen worden gedragen door militairen, die meerijden in politieauto’s en brandweerauto’s ter assistentie, op kosten van Defensie. Die militairen moeten dan speciaal getraind worden in taser-gebruik. De taservaardigheden en politie-ervaringkunnen hen ook van pas komen bij politietaken tijdens buitenlandse militaire en humanitaire missies. Dus het is voor hen een nuttige oefening.

Bovendien zijn militairen vaak lichamelijk sterk en fit, en kunnen ze vaak hard rennen met uitrusting. En ze hebben meestal meer schiettraining gehad in hun militaire opleiding dan politieagenten, zij het met militaire vuurwapens.

Ook het niet snel kunnen arresteren van een geweldpleger, kan gevaarlijk zijn om allerlei redenen. Bijvoorbeeld bij een worsteling met de politie in druk verkeer, of omdat daardoor een rel kan ontstaan met dronken omstanders, of omdat er slachtoffers of agenten bedreigd worden, enzovoort. En een gevaarlijke crimineel die ontsnapt, kan meer slachtoffers maken.

Misbruik van tasers door de politie kan worden tegengegaan, als agenten permanent een videocamera (body-cam) op hun lichaam dragen. Daardoor kan achteraf worden beoordeeld via videobeelden, of hun taser-gebruik volgens de regels was. Ook kunnen dergelijke videobeelden veel tijd besparen, doordat dan een minder uitgebreid verslag hoeft te worden geschreven voor de rechter.



_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013 23:56    Onderwerp: Grote spuitbussen pepperspray Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grote spuitbussen pepperspray





Ik stel voor dat er in elke politieauto één of meerdere grote spuitbussen worden meegevoerd met pepperspray, vooral op uitgaansavonden in steden. Die bussen kunnen bijvoorbeeld een liter of een halve liter bevatten.





Die grote spuitbussen pepperspray kunnen eventueel worden ingezet door militairen, die ter assistentie meerijden in politieauto’s. Die grote spuitbussen pepperspray kunnen ook standaard worden gedragen door militairen, die meelopen met de spoorwegpolitie op grote stations.

Die grote spuitbussen kunnen nuttig zijn bij aanvallende honden, een grote vechtpartij, of bij een onverwachte gevaarlijke rel, enzovoort. Want het duurt daarbij vaak veel te lang om op de ME te wachten. En de standaard spuitbusjes pepperspray die politieagenten dragen, zijn niet genoeg voor een rel, en worden meer beïnvloed door regen dan grotere spuitbussen.

Mogelijk had dit geweldsmiddel de politie kunnen helpen bij de strandrellen in Hoek van Holland, Haren, enzovoort. Dit middel kan denk ik ook relschoppers ontmoedigen, om de politie aan te vallen.






Met de huidige beperkte geweldsmiddelen van de politie, wordt vechten met de politie door relschoppers, volgens mij, te vaak gezien als spannende en stoere recreatie. De Nederlandse politie vergroot daardoor nu denk ik ongewild juist die aantrekkelijkheid van relgedrag voor relschoppers.

Als mijn voorstellen over less lethal weapons zouden worden uitgevoerd, wordt het beroep van politieagent volgens mij veiliger en daardoor aantrekkelijker voor sollicitanten. Dat kan helpen om het personeelsgebrek bij de politie (door vergrijzing) in de toekomst op te lossen, zonder de functie-eisen bij personeelswerving te verlagen.

Nu raken jaarlijks veel Nederlandse politieagenten gewond tijdens hun werk door verkeersongelukken en geweld. Soms leidt dat tot blijvende invaliditeit en vaak tot langdurig ziekteverzuim.





Er bestaan ook pepperspray-tanks tot ongeveer tien liter, die op de rug worden gedragen, met een spuitslang. Dat lijkt me een geschikte taak voor lichamelijk sterke militairen. Bij een onverwachte rel kunnen die snel ter plaatse komen in de vorm van een mini-ME-team, met verschillende middelen voor relbestrijding, onder leiding van een ervaren ME-er. Daarbij kan zo'n team bijvoorbeeld een 6 persoons militaire Mercedes terreinauto gebruiken met wielen, die ook geschikt is voor snelwegen.





Natuurlijk moeten politieagenten (en militairen met politietaken) ook water in hun auto hebben, om na het gebruik van pepperspray de ogen van verdachten en collega’s schoon te spoelen.





Het is zeker niet mijn bedoeling, dat pepperspray wordt ingezet tegen geweldloze politieke demonstranten, want dat zie ik als een aantasting van het democratische grondrecht op demonstratie. Als demonstranten als groep geweld gebruiken, moet de politie wel kleine en grote spuitbussen pepperspray mogen inzetten.

Uiteraard moet het gebruik van alle wapens door de politie, ingebed zijn in strikte regelgeving, handhaving en training. Dat moet gaan over procedures, technieken en voorwaarden. De jaarlijkse vaardigheidstraining (IBT) van Nederlandse politieagenten vind ik nu onvoldoende in tijdsduur. Ook veel Nederlandse politieagenten klagen daar nu over.

Die huidige IBT-training kan kostenbesparend worden aangevuld door informele vaardigheidstrainingen, die de agenten zelf organiseren in de veel voorkomende wachttijden tijdens hun diensten. Daarbij kunnen ze trainingsvideo’s en -geluidsbestanden bekijken en beluisteren via een smartphone. Dat geldt ook voor brandweerlieden, militairen en ambulancepersoneel.

Ik vind dat er wetenschappelijk geëxperimenteerd zou moet worden met mijn voorstellen, zodat de effecten ervan goed beoordeeld kunnen worden, voor landelijke beleidsvorming.



_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds