Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 16:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Legesaanslag
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 14:51    Onderwerp: Legesaanslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik ben het niet eens met een legesaanslag. De bezwarentermijn is echter verstreken. Kan ik wachten totdat de legesaanslag ingevolge de Kostenwet wordt verhoogd en daartegen bezwaar maken ? Of richt het bezwaar zich dan nog enkel tegen de verhoging en staat het initiële bedrag in rechte vast ?

Dank alvast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de bezwarentermijn verstreken is, bent u te laat en is de aanslag onherroepelijk.
Wachten heeft dan geen zin en leidt vermoedelijk alleen maar tot meer kosten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
heffingsambtenaar



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 18


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bezwaar tegen de aanmaningskosten (kostenwet) richt zich enkel tegen die kosten.

Indien de legesheffing onjuist is, kunt u verzoeken om een ambtshalve herziening (artikel 65 AWR), bent u het niet eens met de heffing maar is die ingevolge de verordening wel juist dan heeft dat weinig nut. Bent u van mening dat redelijkheid en billijkheid in het geding zijn met het opleggen van de legesheffing dan kan een beroep op artikel 63 AWR uitkomst bieden, maar die kans is vrij klein.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

heffingsambtenaar schreef:
Een bezwaar tegen de aanmaningskosten (kostenwet) richt zich enkel tegen die kosten.

Indien de legesheffing onjuist is, kunt u verzoeken om een ambtshalve herziening (artikel 65 AWR), bent u het niet eens met de heffing maar is die ingevolge de verordening wel juist dan heeft dat weinig nut. Bent u van mening dat redelijkheid en billijkheid in het geding zijn met het opleggen van de legesheffing dan kan een beroep op artikel 63 AWR uitkomst bieden, maar die kans is vrij klein.


Oke, bondig advies. Hartelijk dank.

Laatste vraag: Hoe zit het met de betaling ? Ik zal een briefje schrijven overeenkomstig de door u genoemde bepalingen, maar moet ik eerst dokken ? Met andere woorden: kan ik in die brief verzoeken geen verdere invorderingsmaatregelen te nemen en ben ik - indien toch invorderingsmaatregelen worden getroffen - gevrijwaard ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
heffingsambtenaar



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 18


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U kunt uitstel van betaling aanvragen bij de invorderingsambtenaar tot er een beslissing is op uw verzoek(en). Echter is de invorderingsambtenaar niet verplicht hier gehoor aan te geven, maar dat zal u (evenals eventueel verleend uitstel) schriftelijk worden meegedeeld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

heffingsambtenaar schreef:
U kunt uitstel van betaling aanvragen bij de invorderingsambtenaar tot er een beslissing is op uw verzoek(en). Echter is de invorderingsambtenaar niet verplicht hier gehoor aan te geven, maar dat zal u (evenals eventueel verleend uitstel) schriftelijk worden meegedeeld.


Oke duidelijk zo. Nogmaals dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: do 11 dec 2014 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb toch nog één vraag.

De bezwarentermijn, vangt die aan bij het verzenden van het primaire besluit of bij het verzenden van de factuur ?

In mijn casus dateert het primaire besluit van 5 oktober en daarin wordt het bedrag aan leges reeds vastgesteld. In het besluit wordt verwezen naar een nota die ik nog zal ontvangen. Vervolgens dateert de nota van 22 oktober.

Art. 22j Awr ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
heffingsambtenaar



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 18


BerichtGeplaatst: do 11 dec 2014 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is moeilijk op afstand zo te beoordelen, maar ik vermoed dat het primaire besluit een vergunningverlening of iets soortgelijks is met daarin de aankondiging dat er leges zullen worden geheven en ondertekend door het college van B&W? zo ja, dan is de factuur de daadwerkelijke legesheffing en vangt de bezwaartermijn aan de dag na de dag van de dagtekening van de factuur (artikel 22j AWR)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: do 11 dec 2014 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

heffingsambtenaar schreef:
Dat is moeilijk op afstand zo te beoordelen, maar ik vermoed dat het primaire besluit een vergunningverlening of iets soortgelijks is met daarin de aankondiging dat er leges zullen worden geheven en ondertekend door het college van B&W? zo ja, dan is de factuur de daadwerkelijke legesheffing en vangt de bezwaartermijn aan de dag na de dag van de dagtekening van de factuur (artikel 22j AWR)


Klopt. College heeft aangegeven dat leges worden gerekend. Twee weken later ontvang ik een nota. De nota daarentegen vermeld niet meer dan 'nota' en betalen binnen twee weken. Valt een dergelijk briefje reeds te kwalificeren als legesheffing conform definitie bepalingen Awr ?

Ik heb overigens dit arrest doorgelezen (ECLI:NL:HR:2010:BO0396) en ik meen daaruit te kunnen begrijpen dat doorgaans de heffingsambtenaar het bevoegde orgaan is om leges te heffen. Doet B&W dat dan kan gebrek worden hersteld door heffingsambtenaar te laten beslissen op bob. Ik zal dit ongetwijfeld te gechargeerd zeggen maar een uiteenzetting van 3 kantjes is wat veel van het goede..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
heffingsambtenaar



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 18


BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt erop dat het of geen legesheffing betreft of een hele slordige gemeente met weinig respect voor de regels. Zonder precieze informatie is het lastig om specifiek aan te geven wat en hoe.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds