Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kopie eigen getuigenverklaring
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Barman_Anton



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 61


BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014 20:00    Onderwerp: Kopie eigen getuigenverklaring Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.,

Ik ben laatst door de politie gevraagd als getuige. Ik ben naar het politiebureau gegaan. Ik heb bij aanvang het gesprek aangegeven dat ik graag een kopie van de later te ondertekenen getuigenverklaring wilde ontvangen. Dat deed de politie niet. Ik heb vervolgens gevraagd of ze dit wel in de getuigenverklaring op wilde nemen. Dat is wel gebeurd.

Vervolgens thuis gekomen heb ik erop gezocht op basis waarvan ik wel of geen getuigenverklaring zou moeten ontvangen. Daarover is weinig te vinden.

Ik vond wel:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2011/01/03/u-bent-getuige-in-een-strafproces/26br2008g001.pdf

Hierin staat letterlijk:
"De politie schrijft uw verhaal op. Dat noemen we het opnemen van een getuigenverklaring. Aan het eind van het gesprek vraagt de politie u de verklaring zorgvuldig te lezen. Als u geen op- of aanmerkingen hebt, kunt u de verklaring ondertekenen. Dit betekent dat u het eens bent met de tekst. Van de verklaring kunt u meestal een kopie krijgen."

Omdat dat natuurlijk geen duidelijkheid geeft heb ik via een WOB verzoek gevraagd om het document op basis waarvan "meestal" een "ja" of een "nee" wordt.

Als beslissing op mijn WOB-verzoek heb ik teruggekregen dat:
"Een verzoek van een verdachte ter verkrijging van een eigen verklaring dient te worden getoetst aan de bepalingen van het Wetboek van Strafvordering (Sv), meer in het bijzonder artikel 30 e.v.
Sv en aan de instructies / aanwijzingen van het College van procureurs-generaal.

U heeft echter verzocht om de procedure met betrekking tot het verkrijgen van een afschrift van uw getuigenverklaring. Wat betreft de verstrekking van een verklaring van een getuige, kent Sv geen specifieke regeling. Ook het College van procureurs-generaal heeft hierover geen instructie of aanwijzing afgegeven.

Gelet op het voorgaande zal een verzoek tot het verstrekken van een getuigenverklaring in beginsel dienen te worden getoetst aan paragraaf 4 van de Wet politiegegevens (Wpg), meer in het
bijzonder de artikelen 25, 26 en 27 Wpg. Artikel 25 Wpg bepaalt dat een schriftelijk verzoek om kennisneming van politiegegevens die de aanvrager betreffen kan worden gedaan. Hieronder
vallen onder meer de en getuigenverklaringen. Artikel 27 Wpg bepaalt wanneer dit verzoek (gedeeltelijk) kan worden geweigerd. Bij de toetsing of een verklaring kan worden verstrekt, dient
bovendien rekening te worden gehouden met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur als bedoeld in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb).

Uit vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State volgt dat documenten die naar hun aard openbaar zijn niet nogmaals openbaar gemaakt kunnen worden. Nu
zowel de Wpg als de Awb openbaar zijn en eenvoudig te raadplegen zijn via http://www.wetten.overheid.nl kan ik de door u gevraagde informatie niet nogmaals openbaar maken. De Wob- is aldusi niet van toepassing op deze informatie.

Nu het toetsingskader voor dergelijke verzoeken is gegeven met de Wpg, de Awb en de (ook openbare) jurisprudentie is gegeven, heeft de politie eenheid Oost-Brabant geen nadere documenten opgesteld met betrekking tot het toetsingskader en wanneer iemand recht heeft op een kopie van zijn getuigenverklaring. Er is voor wat betreft deze stukken aldus geen sprake van documenten als bedoeld in artikel 1 sub a Wob.
"

Volgens mij is dit volslagen kolder!

Mijn eerste argument is dat artikel 25 het niet mogelijk maakt om een kopie te krijgen van de getuigenverklaring, maar om inzicht te krijgen aan wie deze getuigenverklaring is verstrekt. Dit blijkt ook uit artikel 27. Namelijk waarom zou het mij verstrekken van hetgeen ik inhoudelijk reeds weet (ik heb het immers verklaard) in de weg kunnen staan aan de goede uitvoering van de politietaak? Hetzelfde geldt voor hetgeen dat ik verklaard heb over derden (andere betrokkenen); dat weet ik reeds, ik heb het immers verklaard! Het mij verstrekken van mijn getuigenverklaring geeft mij geen nieuwe inzichten!

Mijn tweede argument is; als argument 1 faalt (en dat kan eigenlijk alleen als artikel 25 het wel mogelijk maakt om een getuigenverklaring te verstrekken) dat artikel 27 veel te algemeen van aard is om dagelijks bij de beoordeling van een verzoek om een getuigenverklaring te kunnen worden gehanteerd. Immers door het verstrekken van een getuigenverklaring kan de politie haar taak nooit beter (overtreffende trap van goed) uitvoeren dus kan bij twijfel altijd al wel dit niet inzichtelijke argument worden gehanteerd. Daarnaast staat er natuurlijk altijd iets in over de betrokkenen, daarover gaat juist een getuigenverklaring!

Wat vinden jullie, beste forumlezers?
Wat is de wettelijke grondslag waaraan getoetst moet worden om mij wel of geen kopie van mijn eigen getuigenverklaring te verstrekken?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds