Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 6:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Koop huis, niet alles verteld
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: do 13 apr 2006 21:15    Onderwerp: Koop huis, niet alles verteld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had het vanavond bij de hand op mijn werk. Een meneer heeft een huis gekocht en wil daar A een erfafscheiding van meer dan 1 meter neerzetten en een kattenren. bestemmingsplan erbij gepakt en samen met hem doorgenomen. Wat blijkt, hij heeft geen voor- of achtererf maar alleen een tuinbestemming. Het staat er expliciet in dat hij niet mag bouwen daar. Helemaal niets. De coniferen hebben we geadviseerd te laten staan want die zijn hoger dan een meter toegestaan. Alle erf-/perceelafscheidingen mogen niet hoger dan 1 meter zijn.

Heel sneu van die man. Hij opperde meteen dat hij dat dan wel van de makelaar had kunnen horen.
Bij mij kwam direct 'dwaling' op. Ik vroeg hem of hij het huis gekocht zou hebben als hij dit geweten had. 'Absoluut niet' was zijn stellige antwoord. Nu mag ik als ambtenaar niet teveel afwijken van mijn werk en me eigenlijk niet bemoeien met deze zaken. Ik heb hem in ieder geval geadviseerd eens langs de rechtwinkel te gaan.

Natuurlijk moet ook nog bewezen worden dat de makelaar dit bewust niet heeft gezegd. Plus dat het ook zijn eigen verantwoordelijkheid was om het bestemmingsplan voor koop in te zien.

Ik vraag me af hoe jullie hier over denken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 13 apr 2006 22:00    Onderwerp: Re: Koop huis, niet alles verteld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Wat blijkt, hij heeft geen voor- of achtererf maar alleen een tuinbestemming.

Huh ? geen voor- of achtererf ? bij elke woning heb je die toch ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2006 1:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat je zelf zegt, als je zulke uitbouwplannen hebt, dan moet je zelf het bestemmingsplan opvragen en kijken wat er dan mogelijk is, van die plannen. Vervolgens aan de hand daarvan beslissen of je het huis koopt. Het is bovendien lastig te bewijzen of de makelaar dit wel wist, het is niet zozeer zijn eerste zorg natuurlijk, zulke dingen uitzoeken. Als de koper nou duidelijk melding heeft gemaakt, in de trant van ik koop dit niet, als zus en zo, dan wordt het misschien nog een ander verhaal. Evt procederen voor zoiets lijkt me vooral erg kostbaar. Zijn er geen binnenplanse of buitenplanse mogelijkheden om toch voor elkaar te krijgen, wat die man wil bewerkstelligen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2006 6:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@StevenK: van de 100% grond die hij heeft was ongeveer 1% erf. Dat was ongeveer een meter van de achterdeur.

@business: wat je zegt ben ik het mee eens hoor. Het is lastig te bewijzen en het zou erg kostbaar kunnen zijn. En ja, hij had zelf het bestemmingsplan kunnen inzien maar weinig mensen weten dat gewoon. Voor ik bij VTH kwam werken wist ik het ook niet. En wat hier op mijn grond staat is geloof ik ook niet allemaal legaal Embarassed . Mag geen excuus zijn. Weet ik. Maar ik vind persoonlijk ook niet dat erg bekend is dat men bestemmingsplannen mag inzien. Ik heb hem dat overigens wel gezegd, dat hij ook een stuk eigen verantwoordelijkheid heeft. Maar ja, het blijft wel sneu natuurlijk.

Waar het mij meer om ging is of mijn gedachten goed waren.

Wijziging van het plan was uitgesloten. Het is een vrij nieuw plan en Almere wijkt daar zeg maar gerust nooit van af.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2006 7:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als van de 100% grond maar 1% erf is, dan lijkt mij dat een dusdanig bijzondere situatie dat de verkoper dit had moeten melden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2006 8:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Als van de 100% grond maar 1% erf is, dan lijkt mij dat een dusdanig bijzondere situatie dat de verkoper dit had moeten melden.


Dit was dus ook een beetje mijn punt. Ik moet wel bekennen dat het een uitzonderlijke situatie was. In deze wijk van Almere zijn blijkbaar ongeveer 6 huizen die dit hebben. Zijn op de hoek gesitueerd en alle grond is dus zijtuin. En in een zijtuin mag je dus vrijwel niets. De man mag nog geen blokhut neerzetten. Ik kon me zijn teleurstelling dan ook best voorstellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2006 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
StevenK schreef:
Als van de 100% grond maar 1% erf is, dan lijkt mij dat een dusdanig bijzondere situatie dat de verkoper dit had moeten melden.


Dit was dus ook een beetje mijn punt. Ik moet wel bekennen dat het een uitzonderlijke situatie was. In deze wijk van Almere zijn blijkbaar ongeveer 6 huizen die dit hebben. Zijn op de hoek gesitueerd en alle grond is dus zijtuin. En in een zijtuin mag je dus vrijwel niets. De man mag nog geen blokhut neerzetten. Ik kon me zijn teleurstelling dan ook best voorstellen.

maar: volgens mijn boeken ruimtelijke ordeningsrecht moet een bepaling uit een bestemmingsplan die strijdt met de wet buiten werking worden gelaten.

En aangezien de wet (BW 5:44 of daar ergens in de buurt) expliciet het recht van het afgrenzen van je grond erkent...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2006 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij doelt op de grensbepaling?

Dat mag hij wel. Maar hij mag dat maar tot een meter hoog doen. Hij mag dus geen schutting zetten die boven de meter uitkomt. Terwijl als hij een achtererf gehad had (dat ook als zodanig in het plan zou hebben gestaan dan), dan had hij wel die meter mogen overschrijden.
Nu heeft ie er coniferen staan en we hebben geadviseerd die te laten staan omdat ie anders praktisch midden op straat zit. Gevoelsmatig dan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
martijnB








Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm... Hij wilt dus de koop laten ontbinden of vernietigen.
Dat kan dan door dwaling of non-conformiteit art 7:17. Hij hoeft niet te bewijzen trouwens dat de makelaar het bewust niet heeft gezegt. Want het gaat er om dat de makelaar het had kunnen weten en dan verplicht is om het te zeggen bij het verkopen van het huis.
Bij de dwaling en non-conformiteit gaat het om de scheiding tussen de onderzoeksplicht van de koper enerzijds.. hier dus het onderzoeken van het bestemmingsplan. En de mededelingsplicht van de makelaar anderzijds. Die had dus melding moeten maken van het zogenaamde gebrek. Als de koper zich beroept op de mededelingsplicht van de verkoper (makelaar) dan kan de makelaar niet als verweer geven dat de koper een onderzoeksplicht had. (arrest antilliaans zwembad en literatuur).
Als de koper hier dus kan stellen dat hij op grond van de overeenkomst niet hoefde te verwachten dat er zo'n grote beperking op de gekochte zaak rust en dat de makelaar dit had moeten weten/mededelen dan heeft hij een vrij sterke zaak omdat in de praktijk snel voldaan is aan non-conformiteit of (gedeeltelijke) dwaling bij de koop van huizen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds