Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kluisje leeg door fout medewerker, gevolgschade.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: di 06 sep 2016 11:38    Onderwerp: Kluisje leeg door fout medewerker, gevolgschade. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kennis van mij ging naar een uitgaansgelegenheid en nam daar tegen betaling een kluisje in gebruik.

Bij terugkomst stond dit kluisje open en was deze leeg. Een medewerker legde uit dat eerder op de avond iemand z'n sleutel kwijt was en 'volgens de procedure' een nieuwe sleutel heeft gekocht. Deze persoon heeft de nieuwe sleutel uiteraard gewoon na gebruik in het kluisje achtergelaten.

Hierdoor heeft mijn kennis dit kluisje in gebruik kunnen nemen, niet wetende dat er ergens een oude sleutel op de dansvloer rondzwierf.

Deze 'procedure' is m.i. intens dom en gelukkig is aansprakelijkheid inmiddels erkend. Wel poogt men de aansprakelijkheid te beperken tot € 150 met een beroep op algemene voorwaarden maar die achtte een Utrechtse kantonrechter in 2011 in een garderobe-kwestie onredelijk bezwarend. (art. 6:237 sub f BW)

Nu heb ik nog enkele vragen:

1. In haar tas zaten huissleutels en autosleutels (en een kentekenbewijs met haar adres erop) waardoor zij haar sloten wil laten vervangen. Kan ik die schade ook verhalen of is die te indirect (onvoldoende causaal verband of 'gevolgschade')?
2. Is het handig om tevens als grondslag onrechtmatige daad op te nemen, en zo ja welke kan ik dan het beste als primair opnemen? De OD of de wanprestatie?

Bij voorbaat erg veel dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2016 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, t.a.v. vraag 1 heb ik art. 6:98 BW gevonden:

Voor vergoeding komt slechts in aanmerking schade die in zodanig verband staat met de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid van de schuldenaar berust, dat zij hem, mede gezien de aard van de aansprakelijkheid en van de schade, als een gevolg van deze gebeurtenis kan worden toegerekend.

Engelfriet schrijft daar het volgende over:

De maatstaf in het Nederlands recht is of de schade redelijkerwijs in voldoende verband staat met het handelen van de gedaagde om deze voor vergoeding in aanmerking te laten komen (art. 6:98 BW). Er is daar niet één regel voor, men kijkt naar een set regels zoals hoe waarschijnlijk het gevolg is gezien het handelen, hoe dichtbij het gevolg bij de daad ligt, hoe ernstig de fout was (stom toeval of kwade opzet) enzovoorts. Heel plat gezegd komt het neer op “het is niet meer dan normaal dat je deze schade nu maar vergoedt”.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 sep 2016 0:26    Onderwerp: Re: Kluisje leeg door fout medewerker, gevolgschade. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hakkelaar schreef:
1. In haar tas zaten huissleutels en autosleutels (en een kentekenbewijs met haar adres erop) waardoor zij haar sloten wil laten vervangen. Kan ik die schade ook verhalen of is die te indirect (onvoldoende causaal verband of 'gevolgschade')?

Mijns inziens wel. Dit lijkt mij het soort zaken dat je in een kluisje kunt achterlaten.

Quote:
2. Is het handig om tevens als grondslag onrechtmatige daad op te nemen, en zo ja welke kan ik dan het beste als primair opnemen? De OD of de wanprestatie?

Ik zie niet direct een onrechtmatige daad. Lijkt me meer een geval van wanprestatie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2016 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw antwoord!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds