Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 2:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Klant doet moeilijk over gemaakte onkosten.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marotick

Marotick






Berichten: 31


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 13:02    Onderwerp: Klant doet moeilijk over gemaakte onkosten. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geacht forum,

Radio509 is een radiostation dat gemaakt wordt door voornamelijk slechtziende en blinde mensen. Het radiostation wordt gemaakt door vrijwilligers.
We hebben een aardige ruime studio en dat schijnt ook iemand van de NTR te weten want op het einde van het afgelopen jaar werden we gebeld of de NTR onze studio mocht gebruiken voor een live radioprogramma en of we konden zorgen of één van de medewerkers aanwezig konden zijn want ze wilde in hun programma ook aandacht schenken aan Radio509 en aan de medewerkers.
Op 1 januari was het zover, de uitzending zelf duurde een half uur en na afloop werden we vriendelijk bedankt en stapte ze weer op.
Er was niemand die de simpele vraag had gesteld of er ook onkosten gemaakt zijn.
De slechtziende medewerker die zij in hun uitzending wilde hebben hadden we met een taxi laten komen omdat we de man niet het verkeer in konden sturen.
Radio509 weet met moeite financieel het hoofd boven water te houden, het station kan blijven draaien dankzij de vrijwilligers.

Nu doet de NTR moeilijk over onze gemaakte onkosten en willen ze niet betalen omdat we dat van te voren hadden moeten opgeven.
Nu is mijn vraag: de redactie van de NTR had toch zelf aan ons moeten vragen wat een uitzending vanuit de Radio509 studio kost? Dat doen ze toch ook als ze een timmerman laten komen.
Als die vraag niet is neergelegd dan komt er achteraf toch gewoon een rekening die dan betaald moet worden. Of kunnen ze er onderuit omdat inderdaad vooraf niet over kosten gesproken is?
Hoe zit dat met rekeningen waarover vooraf geen overleg is geweest?

Jack Marotick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U hebt de studio in bruikleen afgestaan, niet verhuurd, zo begrijp ik. Dus kosteloos. De slechtziende persoon die geïnterviewd is, staat daar los van? Dat daar onkosten (reiskosten) aan waren verbonden had u m.i. eigenlijk moeten aangeven. Het lijkt mij overigens niet meer dan fatsoenlijk dan dat de NTR reiskosten vergoed (tenzij deze exorbitant zouden zijn). Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Marotick

Marotick






Berichten: 31


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De studio is niet in bruikleen afgestaan maar ook niet verhuurd.
Als iemand een plaatje of een radio-programma wilt opnemen dan bespreekt men de studio en achteraf wordt er gekeken hoeveel uur er in rekening wordt gebracht.
De NTR heeft kennelijk gedacht; het zijn vrijwilligers het zijn blinden dus het is gratis. Het bezoek hebben wij ervaren als een wals die de studio in en uit ging, een mannetje of 20 die dik betaald worden. 509 moet het maar pro deo doen.
Een studio kost nu eenmaal veel geld, de apparatuur en het onderhoud, verzekering, huur, verwarming etc. Deze kosten zitten verrekend in de uur prijs en die is voor deze studio 500 euro. Je kan er toch niet vanuit gaan dat zoiets gratis wordt weggegeven?
De kosten van de taxi zijn 2x ca 80 euro maar onze medewerker heeft geen bonnetje gevraagd. De NTR wil deze taxi wel vergoeden maar dan moet er wel een bonnetje zijn.

Door de hectiek van de feestdagen en de last minute aanvraag heeft niemand het over de kosten gehad.
Het lijkt mij normaal dat als je een dienst vraagt je daarna de vraag stelt, hoeveel gaat het kosten?
Dat is niet gebeurd want de NTR dacht dat het wel gratis kon.

Marotick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem is dat het niet helemaal goed in te schatten is hoe de "in gebruik geving" precies is gegaan, en welke gerechtvaardigde gedachten daarbij over en weer een rol hebben gespeeld. In die zin ben ik niet van mening dat er per definitie sprake is van bruikleen, maar ik sluit het ook verre van uit. Het hangt echt af van de omstandigheden van het geval.

Als ik in een café om een kop koffie vraag, is het logisch dat ik daar achteraf de rekening van krijg. Vraag ik echter op visite bij mijn buurman om een kop koffie, dan is het niet vanzelfsprekend dat ik die achteraf nog moet gaan betalen. Zo hangt het dus van de omstandigheden van het geval af.

Aanwijzingen dat er wel een vergoeding betaald zou moeten worden door NTR zouden zijn dat er doorgaans altijd een vergoeding betaald moet worden voor het gebruik van de studio. Wordt de studio echter doorgaans (ook) zonder een tegenprestatie te verlangen, in gebruik uitgeleend, dan hoefde de NTR geen rekening te houden met het betalen van een vergoeding.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het komt op mij over dat er andere verwachtingen, behalve financiele, niet zijn ingelost. U heeft het over walsen, dikbetaalde krachten. Niet echt vriendelijk. Ik vraag me af waarom NTR bij u langskwam, ik vermoed toch om u wat publiciteit te geven. Ze hebben zelf immers genoeg studio's bij de publieke omroep, kan me niet voorstellen dat ze op gratis ruimte zitten te azen. Het kan zijn dat ze het een gunst aan u vonden. U zorgt voor de ruimte en zij maken een reportage over uw station. (kan me vergissen)

Ik denk dat u er goed aan doet om een gesprek aan te gaan met NTR en dan proberen elkaar op een punt te ontmoeten. U heeft de fout gemaakt dat u geen goede afspraken van te voren heeft gemaakt over een redelijke vergoeding, dus probeer er met vriendelijkheid en enige overredingskracht uit te komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens denk ik dat als u het adres van de slechtziende persoon opgeeft, dat u dan wel aannemelijk kunt maken dat bepaalde kosten voor de taxi zijn gemaakt. Desnoods neemt u nog eens contact op met het taxibedrijf. Taxi's hebben tegenwoordig verplicht een boordcomputer waarop de ritten staan geregistreerd. Misschien wil men u alsnog de bon doen toekomen.

Maar nogmaals, ga er niet met gestrekt been in, maar probeer er een vriendelijk gesprek van te maken.


Laatst aangepast door miss marple op do 07 jan 2016 1:10, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de reactie en extra informatie van vraagsteller n.a.v. mijn reactie, sluit ik mij aan bij de daarop volgende reacties missmarple en dennis79. En ik merk daarbij nog op:
volgens u, vraagsteller, is de studio blijkbaar 500 euro per uur waard is. Hoe moet iemand anders dat weten? Zijn dat standaard tarieven, vermeldt u deze op uw site of anderszins? Hebt u daarover uberhaupt gesproken met wederpartij?
En u had het eerder enkel over onkosten, nu hebt u het niet meer alleen over onkosten.
Hectiek van feestdagen of wat dan ook is niet relevant/komt voor uw rekening en risico.
Verder moet vanzelfsprekend altijd gevraagd worden om kwitanties! Al is het maar voor uw eigen boekhouding. Taxikosten van 80 euro per rit is wel heel erg fors. Dat gaat om ritten van meer dan een half uur overdag. Bedenken dat een ander dat zomaar betaalt, is op zijn zachtst gezegd niet logisch. Is er ook niet gepind door deze medewerker?
160 euro cash betalen komt ook niet vaak meer voor.
En hoe komt deze medewerker dan normaliter ter plaatse? Ik mag toch hopen dat dat niet tegen zulke kosten is.
In ieder geval voor het vervolg de raad om vooraf altijd duidelijk te zijn over tarieven per uur/dagdeel enz., bijkomende kosten etc.
En bedenk dat u niet sterk staat, dus ga zoals miss marple aangeeft niet met gestrekt been het gesprek aan.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Marotick

Marotick






Berichten: 31


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2016 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor uw reacties.

Even nog een verduidelijking.

De NTR heeft nooit eerder onze studio gebruikt. De NTR is ook geen buurman maar een gewoon bedrijf die dagelijks vele rekeningen moeten betalen voor diensten die geleverd zijn.
Ik heb eerder al uitgelegd dat een radiostudio een kostbaar bezit is en dat het dan vreemd is dat de NTR er dan vanuit gaat dat ze daar gratis gebruik van kunnen maken, die signalen hebben we ook nooit uitgestraald. We hebben er van geleerd want een volgende keer gaan we zelf beginnen over de kosten en onkosten. Niet alleen wij hebben verzuimd om daarover te beginnen de NTR zelf is er ook niet over begonnen. Als ik iets aan een bedrijf vraag dan vraag ik ook wat het gaat kosten.
De NTR heeft geen eigen radiostudio's maar mag die van de NPO gebruiken. Het programma 1 op Straat gaat met een bus het land door en ze hadden de pech dat die bus in reparatie was dus moesten ze uitwijken.
Onze medewerker was in de studio op verzoek van de NTR. Deze medewerker woont ruim 40 km van de studio waar hij nooit komt omdat we bij hem thuis een studio hebben gebouwd zodat hij daar zijn programma kan maken en uploaden.
De enige indirecte betaling die we hebben gekregen is wat naamsbekendheid maar of dat ook luisteraars extra oplevert is discutabel omdat de doelgroep toch al luistert. (3000 tot 5000 luisteraars per uur.)
Toen ik over de gemaakte onkosten begon schoot men meteen in de stress, hoe durfde ik het machtige NTR... Ik heb geprobeerd het uit te leggen en in een mailtje heb ik verteld hoe 509 in elkaar steekt. Maar ik denk dat toen ik het woord onkosten liet vallen ze het al met ons gehad hadden.
De tenen in Hilversum zijn heel lang.

Marotick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 07 jan 2016 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik raad u volledigheidshalve ook aan om gemaakte prijsafspraken vast te leggen, al is het maar per mail waarop de andere partij bevestigend antwoordt.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Marotick

Marotick






Berichten: 31


BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken. De NTR heeft besloten om de kosten te willen betalen en daar zijn we blij mee.

Ik ben deze draad begonnen om te kijken wat er eventueel nog te redden was uit de situatie waar wij zelf verzuimd hebben te vragen wat te doen met de kosten.
Op een gegeven moment beredeneerde ik het volgende:
Stel in een omroep gebouw is een lekkage en de omroep belt een loodgieter en de omroep vraagt wat de reparatie kost. De loodgieter repareert de lekkage en stuurt een rekening.
De omroep vraagt om een dienst en wil weten wat dat gaat kosten.
Het kan ook anders gaan.
Er is een flinke lekkage en door de urgentie wordt er wel een loodgieter gebeld maar verzuimd men te vragen wat de kosten zijn. De loodgieter repareert de lekkage en stuurt een rekening. Gaat de aanvrager dan ook zich verdedigen met; we hebben geen prijsafspraken gemaakt dus we betalen niet.
Hoe zit dat?
In ons geval is het bijna hetzelfde. We worden last minute gebeld of onze studio gebruikt kan worden en de klant vergeet te vragen wat de kosten daarvoor zijn.

Dat was mijn dilemma. Maar gelukkig zijn we er naar tevredenheid uitgekomen.

Jack Marotick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds