Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 8:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kind, onterft maar geen toegang tot testament
Moderators: Flash, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petervis



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 20 aug 2011 22:00    Onderwerp: Kind, onterft maar geen toegang tot testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Dit is de situatie:
Punt 1
Mijn vriendin is naar het schijnt onterfd, de overledene (haar vader) heeft het testament niet getekend maar de betroffene notaris vond het beter in het belang van hem dat dit testament werd goedgekeurd hoewel overledene al ongeveer 8 jaar niet toerekeningsvatbaar was door een zware hersenbloeding. De erfgename is een dame (niet zijn vrouw of levenspartner op papier) en staat ook niet op het woonadres ingescheven ivm te ontvangen, alimentatie en uitkering. Ze plunderde wel elke maand zijn bankrekening door te pinnen.

Punt 2
Zij heeft natuurlijk recht op haar kindsdeel (enigst kind, 50%) maar we krijgen geen inzage in de zaken, is er een levensverzekering op de hypotheek etc.
Zij zou toch volgens normale begrippen een kopie van gehele testament moeten krijgen. Maar dat krijgen we niet, weet iemand hoe we dit het beste kunnen oplossen zonder in een jarenlang lopende procedure te stappen, zijn hier rechtsartikelen of wetten voor ?

Ik was vergeten te vermelden dat mijn vriendin, de dochter, zaakgemachtigde was voor haar vader.


Bvd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 1:04    Onderwerp: Re: Kind, onterft maar geen toegang tot testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

petervis schreef:
Dit is de situatie:
Mijn vriendin is naar het schijnt onterfd, de overledene (haar vader) heeft het testament niet getekend maar de betroffene notaris vond het beter in het belang van hem dat dit testament werd goedgekeurd hoewel overledene al ongeveer 8 jaar niet toerekeningsvatbaar was door een zware hersenbloeding.

En wanneer is dat testament dan opgemaakt? Op welke manier heeft haar vader het testament goedgekeurd als hij dit niet door middel van een handtekening heeft gedaan?

Hij kende die dame dus al van meer dan 8 jaar geleden?

Quote:
Ik was vergeten te vermelden dat mijn vriendin, de dochter, zaakgemachtigde was voor haar vader.

Hoe kon die dame dan pinnen?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
petervis



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zij had zijn pinpas om inkopen te doen.

Zij kende hem al voordat hij die attack had gehad. Hij heeft nooit (wat wij weten) goedkeuring gegeven voor het testament. Het testament is 2 jaar geleden opgemaakt en hij is vorig jaar overleden.

Maar er moet toch een manier zijn om inzage te krijgen in het gehele testament aangezien ze nu dus als enig kind recht heeft op het kindsdeel is zijn toch belanghebbende ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 322


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als hij nooit toestemming heeft gegeven voor het testament, dan is het testament toch ongeldig en weet een advocaat hier toch wel weg mee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
petervis



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat klopt, maar we krijgen dus geen kopie van het testament en dat wil ik graag in handen hebben om mee naar de advocaat te gaan.

Als onterft kind heb je recht op 50% van de erfenis maar dan ben je toch ook belanghebbende lijkt me?

Het probleem is dat de notaris niet helemaal lekker is, staat al op diverse forums dat mensen problemen hebben met hem, parters die ineens weggaan etc etc.

Ik wil eigenlijk dat het testament ongeldig verklaard wordt en dat mijn vriendin toekomt wat haar toekomt en niet een geldbeluste vrouw die hem zelfs uit een verplegingskliniek haalde omdat dat zogenaamd beter was, maar gewoon teveel geld kostte.

Heeft iemand een idee hoe ik (mijn vriendin) een kopie van dat testament kan krijgen, dan kan ik pas een advocaat inschakelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij het Centraal Testamentenregister kan men dus - maar alleen na iemands overlijden - of hij een testament heeft gemaakt en bij welke notaris dat is gebeurd. De erfgenamen en andere belanghebbenden kunnen dan bij die notaris een afschrift of uittreksel van het testament opvragen.

bron: www.notaris.nl


Quote:
Centraal Testamentenregister
Het Centraal Testamentenregister (CTR) is een database waarin wordt bijgehouden wie, wanneer en bij welke notaris een testament heeft laten (op)maken.

Het CTR biedt geen inzage in de inhoud van het testament, maar beantwoordt wel de vraag of een overledene een testament heeft en bij welke notaris deze zich bevindt. Iedere notaris kan namens de erfgenamen het CTR raadplegen. Als particulier kunt u dit ook (kosteloos) nagaan. U krijgt echter niet zomaar inzage in het Centraal Testamentenregister.

Aanvraag
U kunt alleen een aanvraag indienen ten aanzien van een overleden persoon. Bij een aanvraag dient u daarom altijd (een kopie van) het uittreksel uit het overlijdensregister mee te sturen.

Een uittreksel uit het overlijdensregister is, door naaste familieleden van de overledene, op te vragen bij de gemeente waarin de overledene kwam te overlijden (dus niet in de gemeente waar die persoon als laatste stond ingeschreven). Vaak kan de uitvaartonderneming hiervoor zorgdragen. Een (schriftelijke) verklaring van overlijden, afgegeven door een (huis)arts, volstaat niet.
Aanvragen worden alleen schriftelijk behandeld.

U stuurt uw verzoek, inclusief (een kopie van) het uittreksel uit het overlijdensregister naar:
Centraal Testamentenregister (CTR)
Postbus 19398
2500 CJ DEN HAAG
Inzage in het Centraal Testamentenregister is gratis.
Vergeet niet uw eigen adres te vermelden in de brief, zodat wij u van een schriftelijk antwoord kunnen voorzien.
U kunt ook een aanvraagformulier downloaden (PDF, 25 kb).

Antwoord
Het CTR doet er alles aan uw aanvraag zo spoedig mogelijk te behandelen. Wij streven ernaar u binnen één week te berichten of de overledene een testament heeft opgemaakt en (als dat het geval is) bij welke notaris deze zich bevindt.
Over de inhoud van een testament is bij het CTR niets bekend. Bij de desbetreffende notaris kan men om informatie vragen. De notaris geeft alleen aan direct belanghebbenden de inhoud van het testament prijs.
bron: www.centraaltestamentenregister.nl


Eerst via het centraal testamentenregister opvragen of er wel een testament is, daarna het testament opvragen bij de desbetreffende notaris.

Hij is verplicht dit aan de belanghebbende te verstrekken.

U kunt dit natuurlijk ook via een eigen notaris laten lopen, en hem/haar laten uitzoeken of en waar het testament is en wat de inhoud daarvan is.

Als er geen testament is, dan zijn de kinderen automatisch erfgenaam.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

petervis schreef:
Ja dat klopt, maar we krijgen dus geen kopie van het testament en dat wil ik graag in handen hebben om mee naar de advocaat te gaan.

Als onterft kind heb je recht op 50% van de erfenis maar dan ben je toch ook belanghebbende lijkt me?

Als er iets mis is met het testament moet je je niet op je legitieme portie beroepen, maar laat je het testament nietig verklaren.

Quote:
Heeft iemand een idee hoe ik (mijn vriendin) een kopie van dat testament kan krijgen, dan kan ik pas een advocaat inschakelen.

Schakel nu een advocaat in. Volgens het testament gaat alles naar die dame, wat moet je nog meer weten?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds