Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 8:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ken je het gevoel dat je verzuipt....
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rechtenmiepje

Rechtenmiepje

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: di 11 sep 2007 22:58    Onderwerp: Ken je het gevoel dat je verzuipt.... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben net begonnen met rechten aan de RuG en ik vind het echt ontzettend leuk. Het enige probleem is dat ik geen tijd heb om alles te lezen en de opdrachten te maken. Ik heb het gevoel dat ik verzuip en er te dom voor ben enzo. Herkend iemand dit gevoel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 11 sep 2007 23:37    Onderwerp: Re: Ken je het gevoel dat je verzuipt.... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtenmiepje schreef:
Ik heb het gevoel dat ik verzuip en er te dom voor ben enzo. Herkend iemand dit gevoel?

Weet je wel zeker dat je het leuk vindt? Smile
Waarom heb je geen tijd om alles te lezen? Het is een hoop leeswerk, maar een paar honderd bladzijden per week moet toch wel te doen zijn? Met wat voor teksten heb je vooral moeite? (Arresten moet je een beetje leren lezen... kan heel snel als het je alleen om de rechtsregel gaat en niet om de details.)

Ik herken het gevoel overigens niet Cool
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rechtenmiepje

Rechtenmiepje

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: di 11 sep 2007 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gebrek aan tijd komt door mijn verhuizing en mijn baantje van 11 / 12 uur in de week, vooral savonds werken en dit breekt mij op.
Heb alleen even geen mogelijkheid om ontslag te nemen omdat ik het geld nu echt nodig heb ( boeken waren duur)
Heb elke dag een reistijd van in totaal 3 uur enzo
en vind het gewoon veeeeel stof.

vind het wel leuk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtenmiepje schreef:
Heb elke dag een reistijd van in totaal 3 uur enzo
en vind het gewoon veeeeel stof.

Dan heb je al 3 uur studie per dag binnen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 8:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik herken dit wel. Vooral het gevoel dat ik het 'niveau' niet aan zou kunnen. Nu ben ik inmiddels alweer ruim 2 jaar geleden afgestudeerd en werk met zeer veel plezier in de praktijk. Very Happy

Dus als je wel het idee hebt dat de materie je boeit, dan zou ik in ieder geval voorlopig door de zure appel heen blijven bijten. Qua teksten kan ik alleen maar zeggen dat dat om den duur makkelijker en simpeler wordt omdat je er meer handigheid in krijgt.

Als ik nu terugdenk aan de wijze waarop ik mijn eerste arresten heb doorgeworsteld dan breekt het zweet me nog uit Embarassed

Daarnaast werkte ik destijds 20 uur (niet-juridisch), dus ook dan is het nog te doen! Sterkte!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rechtenmiepje

Rechtenmiepje

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 9:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Rechtenmiepje schreef:
Heb elke dag een reistijd van in totaal 3 uur enzo
en vind het gewoon veeeeel stof.

Dan heb je al 3 uur studie per dag binnen.


Jammer genoeg mag je blij zijn als je in de spits uberhaubt in een arriva trein binnenkomt.. en ik kan echt niet studeren als ik tussen een paar mensen "inhang" Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Drie uur reistijd per dag is imho behoorlijk veel. Confused Heb je nog geen kamer kunnen vinden? Of wil je thuis blijven wonen. Ik heb tijdens zo'n beetje mijn hele studie ook twaalf uur gewerkt en volgens mij moet dat te doen zijn. Hoeveel studenten besteden immers werkelijk 40 uur per aan hun studie?

Verder moet je inderdaad een beetje wennen aan de literatuur. De ervaring leert bijvoorbeeld dat eerstejaars studenten het Van der Pot nogal lastig vinden, en ze het lezen van arresten ook nog een beetje onder de knie moeten krijgen (dat had ik zelf ook). Gelukkig wordt het, zoals Flash hierboven al zei, na verloop van tijd makkelijker. Het lijkt me raadzaam om te proberen bij te blijven met werkgroepen en als je dingen niet snapt, ze gewoon te vragen aan je (werkgroep)docent.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Rechtenmiepje

Rechtenmiepje

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mja,
ben net samengaan wonen in Friesland, wou dit heel graag enzo en beetje zonde om naar Groningen te verhuizen.
Kom daar wel oorspronkelijk vandaan.
Het reizen zelf is wel te doen, alleen de aansluitingen zijn soms niet evengoed enzo maarja dat is een keuze die ik gemaakt heb.

Het werken erbij valt gewoon erg zwaar, ik heb 1 dag in de week vrij en die heb ik gewoon echt nodig om te studeren en bij te blijven.
Heb hiervoor mbo gedaan, en jaartje hbo. Dit ging mij errrrug makkelijk af... Dit is gewoon een hele omschakeling maar ik heb er wel voor geknokt om zo ver te komen met rechten als doel, dan wil ik het halen ook want ik vind het erg leuk en wil graag (bedrijfs)jurist worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, met die houding kun je in ieder geval veel bereiken.
Ik zie menig eerste, tweede (en zelfs derde) jaars die minder motivatie hebben dan jij.
Ga zo door, als je de eerste paar weken door bent dan word het vanzelf makkelijker.
En als het niet lukt, vraag het gewoon aan (werkgroep)docent, als je kunt uitleggen wat je niet begrijpt (en niet gewoon zegt "ik snap het niet") zijn ze altijd genegen te helpen.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat verzuipgevoel heeft waarschijnlijk ook veel te maken met dat je aan het begin van je studie bent. In het eerste jaar krijg je van alles wat en alles is nieuw voor je. Dat is ook wel heel veel. In latere jaren wordt het makkelijker, want dan heb je die bodem al liggen.

En ja, je moet inderdaad even tijd hebben om alles te lezen (al doet niet eens iedereen dat, schijnt het). Hoe snel dat gaat hangt af van jouw leessnelheid (die kun je omhoog proberen te krijgen met een cursus of boek snellezen) en het gewend zijn aan het soort teksten dat wij voorgeschoteld krijgen.

In die 3 uur kun je misschien niet studeren, maar je kunt in elk geval wel nadenken over wat er die dag behandeld is. Het voor jezelf op een rijtje krijgen. Dat is een heel effectieve manier om met de studie bezig te zijn.

Ken je dat gezegde dat luidt: iets bereiken is 10% inspiratie en 90% transpiratie? Wat dat betreft zal het je dus zeker gaan lukken, want je bent supergemotiveerd en dat helpt al heel veel.

Ik zou je voor de korte termijn adviseren om eens een week of twee weken heel precies bij te houden hoe je je wakkere tijd besteedt. Dat zal je ongetwijfeld conclusies geven over waar je qua tijd op zou kunnen besparen (endie je dus weer in de studie kunt stoppen) en hoe lang je met iets bezig bent. En soms moet je gewoon ook maar even denken (bijv. met die opdrachten): de helft doen is ook al heel mooi.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verzin een voetblessure waardoor je "niet langer dan 5 minuten achter elkaar kan staan", zo bezorg je jezelf een zitplaats en kan je die 3 uur ov'en nuttig besteden Very Happy

Maar dat gevoel van verzuipen met betrekking tot de hoeveelheid studiestof ken ik heel goed... zorg vooral dat je niet achter gaat lopen, want dan stapelt het zich alleen maar op en dat is héél frustrerend! Lees niet te lang achter elkaar maar vooral wel in elk loos minuutje één of meerder bladzijden..

En voor het geval je dit nog niet doet: als je bij de eerste keer lezen met een markeerstift belangrijke woorden/zinsdelen markeert dan kost het lezen wel iets meer tijd, maar je zorgt dan wel dat je heel bewust/ aandachtig leest (als je twee blz. lang niets gemarkeerd hebt weet je dat je ze beter nog een keer kunt lezen Wink) en dan fiets je er bij een tweede keer lezen/ studeren voor het tentamen zo doorheen en/of maak je heel makkelijk een samenvatting met je markeersels..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
annemiekewp



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2007 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

in aanvulling op miriam: markeer zo dat je zinnen vormt! dus niet hele zinnen markeren maar uit bijvoorbeeld een 6-tal regels 1 zin maken. dat leest later handig terug en een uittreksel is nog sneller gemaakt.

en echt... 't went Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

't Is ook een kwestie van prioriteiten stellen. En grenzen stellen. Er wordt van je verwacht dat je alles kan: studeren, werken, huishouden, sociaal actief zijn, sportief zijn...
Misschien wil je wel gewoon een beetje teveel tegelijk?
Als dat bijbaantje je zo opbreekt, waarom stop je dan niet met werken? Als je die euro's echt nodig hebt dan leen je toch wat van de IBG? (Of wil je je liever te pletter werken om koste wat kost zonder studieschuld af te studeren..? Wink )

Ik herken het verzuip-gevoel overigens wel van vroeger. Studeren is leren, in alle opzichten. Smile
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
snobje



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat verzuipende gevoel is wel lekker Laughing
Als ik daarna even kan hangen voor de tv..voel ik me echt geweldig
Maar idd..gewoon prioriteiten stellen en betere verdeling maken.
Studie gaat bij gewoon voor alles en ik probeer dan ook de 40 uur studielasten vol te maken. Niet dat ik er zin in heb, maar het moet..en als ik eenmaal bezig ben merk ik er niet veel van.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat gevoel is wel besmettelijk ..... Sad
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds