Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 2:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Katten fokken - het beschermen van je 'werk'
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 17:58    Onderwerp: Katten fokken - het beschermen van je 'werk' Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij fokken britse kortharen. Wij zijn daar op een dusdanige manier mee bezig dat zo ongeveer alles daarvoor moet wijken als het nodig zou zijn. Behalve uiteraard het welzijn van het dier. Dat staat boven alles.

Maar.... wij als cattery zijnde zijn bereid te investeren in veel dingen. Nieuw bloed, goede katten etc. etc.

In de verkoop zijn diverse mogelijkheden.
1 de kat wordt verkocht als fokkat en mag als zodanig gebruikt worden.
2 de kat wordt als liefhebber verkocht wat betekent dat er niet mee gefokt mag worden.

Dit alles wordt ver van te voren al met de koper overlegd zodat de koper de mogelijkheid heeft om te kiezen voor een andere cattery. Wel zo eerlijk. Ons maakt het niet uit waar men een kat koopt maar wij zijn wel zuinig op wat wij straks hebben bereikt. Wij vinden dat ons goed recht.

Nu is het zo dat van bepaalde lijnen ik bv. liever geen katers als dekkater zou willen verkopen. Reden daarvoor is dat we bepaalde dieren niet geschikt achten om mee verder te gaan. Doel is het verbeteren van het ras uiteraard.
Dan kunnen we voor diverse mogelijkheden kiezen.
1 vroegcastratie. Het dier wordt met drie maanden gecastreerd.
2 papieren achterhouden tot het dier gecastreerd is. MAar dit mag eigenlijk niet van de vereniging.
3 in een contract opnemen.

Nu gaat het me even om optie 3. Stel wij nemen in ons contract op dat het dier gecastreerd dient te worden en niet gebruikt mag worden voor de fok. In hoeverre is dat rechtsgeldig?

En wat zouden wij nog meer kunnen doen om onszelf zekerheid te geven dat met dieren die wij niet geschikt achten niet te fokken?

Tips, ideeën en suggesties, ze zijn allemaal welkom.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is: kun je een koper van een kat bij overeenkomst verplichten deze kat te steriliseren?

Ik moet hierbij denken aan art 3:40 lid 1, strijd met de goede zeden.

Is zo'n bepaling gebruikelijk in de fokkerij? Je bent niet de eerste die hier tegenaan loopt. Wat is de gebruikelijke oplossing?

Als de bepaling geldig is, zul je m.i. op overtreding (de kat krijgt nakomelingen) een boete moeten zetten. Daadwerkelijke executie van de kleintjes is namelijk niet afdwingbaar, en de schade die je door zo'n katje oploopt lijkt me niet goed vast te stellen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zegt:
Hanifa schreef:
Doel is het verbeteren van het ras uiteraard.

Dus moet je je afvragen of het verstandig is om zoiets contactueel vast te leggen. Zekerheid heb je namelijk niet. Indien het rechtsrechtsgeldig vastgelegd is, en er toch gefokt wordt, levert dit hooguit onrechtmatige daad op. Ben je bereid dat risico voor de bloedlijn nemen?
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is eigenlijk aan de vereniging om te bepalen of een kater geschikt is als dekkater of niet.

Ik neem aan dat alle kittens op erfelijke aandoeningen worden getest voor ze naar hun nieuwe eigenaar gaan?

Voor zover ik weet is er geen juridische rechtsgeldige mogelijkheid om een nieuwe eigenaar te verplichten om het dier na het moment van overdracht onvruchtaar te maken. Vroegcastratie lijkt me daarom de enige optie.

Op de site forums.avro.nl/dn staat onder het kopje katten zeer geschikte en interessante informatie die je wellicht verder kan helpen. Een aantal leden van het forum (die ook actief posten) hebben zelf een catterey. Ook via de zoekfunctie is het relatief eenvoudig om relevante informatie te vinden.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De vraag is: kun je een koper van een kat bij overeenkomst verplichten deze kat te steriliseren?

Ik moet hierbij denken aan art 3:40 lid 1, strijd met de goede zeden.

Is zo'n bepaling gebruikelijk in de fokkerij? Je bent niet de eerste die hier tegenaan loopt. Wat is de gebruikelijke oplossing?

Als de bepaling geldig is, zul je m.i. op overtreding (de kat krijgt nakomelingen) een boete moeten zetten. Daadwerkelijke executie van de kleintjes is namelijk niet afdwingbaar, en de schade die je door zo'n katje oploopt lijkt me niet goed vast te stellen.


In de fokkerij is het wel gebruikelijk om in een contract aan te geven of de kat al dan niet gebruikt mag worden voor de fok. Probleem is in hoeverre mensen zich eraan houden.

In hoeverre is alleen zo'n regel te handhaven?
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Je zegt:
Hanifa schreef:
Doel is het verbeteren van het ras uiteraard.

Dus moet je je afvragen of het verstandig is om zoiets contactueel vast te leggen. Zekerheid heb je namelijk niet. Indien het rechtsrechtsgeldig vastgelegd is, en er toch gefokt wordt, levert dit hooguit onrechtmatige daad op. Ben je bereid dat risico voor de bloedlijn nemen?



Dat kan twee kanten uit. Als het zo zou zijn zou ik goede redenen hebben om een dergelijke opmerking op te nemen.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Het is eigenlijk aan de vereniging om te bepalen of een kater geschikt is als dekkater of niet.

Ik neem aan dat alle kittens op erfelijke aandoeningen worden getest voor ze naar hun nieuwe eigenaar gaan?

Voor zover ik weet is er geen juridische rechtsgeldige mogelijkheid om een nieuwe eigenaar te verplichten om het dier na het moment van overdracht onvruchtaar te maken. Vroegcastratie lijkt me daarom de enige optie.

Op de site forums.avro.nl/dn staat onder het kopje katten zeer geschikte en interessante informatie die je wellicht verder kan helpen. Een aantal leden van het forum (die ook actief posten) hebben zelf een catterey. Ook via de zoekfunctie is het relatief eenvoudig om relevante informatie te vinden.

Gwen


Dat is niet aan de vereniging Gwenny. Het werkt zeg maar niet zoals bij paarden dat ze pas ter dekking mogen staan (officieel dan) als ze goedgekeurd zijn Wink.

Ik zal eens gaan kijken bij de Avro.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat rasverenigingen wel richtlijnen hebben omtrent het fokken met katers (en poezen). Om ermee te fokken moeten ze toch minimaal 'schoon' zijn van erfelijke aandoeningen e.d. en aan de rasstandaard voldoen? Dus bijvoorbeeld minimaal 3 shows gelopen hebben waarvan minimaal twee keer ZG als beoordeling en met als laagste waardering een keer een G?

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Je zegt:
Hanifa schreef:
Doel is het verbeteren van het ras uiteraard.

Dus moet je je afvragen of het verstandig is om zoiets contactueel vast te leggen. Zekerheid heb je namelijk niet. Indien het rechtsrechtsgeldig vastgelegd is, en er toch gefokt wordt, levert dit hooguit onrechtmatige daad op. Ben je bereid dat risico voor de bloedlijn nemen?


Onrechtmatige daad?? Nee toch? Volgens mij heet het wanprestatie als een van de partijen zich niet houdt aan wat er in een overeenkomst staat. Onrechtmatige daad is zonder overeenkomst en dat moet weer aan hele andere eisen voldoen dan het niet nakomen van een contractuele verplichting.

Dit is relevant omdat je bij wanprestatie af kan dwingen dat iemand alsnog aan zijn contractuele verplichtingen voldoet of anders de overeenkomst (in dit geval koopovereenkomst) tevernietigen zodat je je katjes terugkrijgt. Feit blijft dat als er al nakomelingen zijn dat die schade niet valt weg te nemen zonder naar mijn mening in strijd met artikel 3:40 over die goede zeden te handelen. Een geldbedrag hierop zetten zoals Bonafide schreef is dan ook het eerste waar ik aan denk. Dit moet een reëel bedrag zijn om het risico te beperken dat de rechter gaat zeggen dat de overeenkomst geen rechtskracht heeft.

De algemene vraag wat de houdbaarheid is van zo'n overeenkomst kan ik (nog) niet beantwoorden. Ik zou overigens in het (koop)contract gewoon een termijn afspreken wanneer hij moet zijn gecastreerd en ook afspreken dat hij hiervan dan een bewijs overlegt. Doet ie dat niet dan ontbind je de koopovereenkomst (dat er ook in zetten dan). Zoiets misschien....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
In de fokkerij is het wel gebruikelijk om in een contract aan te geven of de kat al dan niet gebruikt mag worden voor de fok. Probleem is in hoeverre mensen zich eraan houden.

In hoeverre is alleen zo'n regel te handhaven?

Iemand die de katten gaat gebruiken om er via de fok winst mee te maken, zul je er wel mee kunnen aanpakken.

Handhaven kan echter alleen door vertaling in geld. Je kunt mensen niet fysiek tegenhouden. Dus precies wat ergo sum zegt: zekerheid heb je niet, en zoals ik schreef: executie van de kleintjes kun je niet afdwingen.

@cia76: ja, wanprestatie ipv onrechtmatige daad. Ik denk niet dat het echt veel verschil maakt, al staan er inderdaad wel wat meer mogelijkheden ter beschikking, zie bijv. art 3:299 BW. Maar zelfs als castratie op zo'n manier afdwingbaar is, als je die weg volgt zal het al snel "te laat" zijn.

Een fokverbod zal in de vorm van een kettingbeding moeten worden gegoten, tenzij je ook doorverkoop verbiedt. Maar ook dan kom je slechts uit op geld: bij doorverkoop is nakoming door de oorspronkelijke koper niet meer mogelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa, ik denk dat jij met "fok" het commerciele fokken bedoelt? Dat je wilt uitsluiten dat mensen geld gaan vragen voor de nakomelingen. Want anders zou het toch niet zo erg zijn?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk is het zo dat het niet nakomen van de verbintenis wanprestatie oplevert. Maar voor de feitelijke omstandigheid dat de bloedlijn vertroebeld is kom je toch bij de onrechtmatige daad uit.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Maar voor de feitelijke omstandigheid dat de bloedlijn vertroebeld is kom je toch bij de onrechtmatige daad uit.

Vertroebelen van een bloedlijn is niet onrechtmatig, lijkt me.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Ik dacht dat rasverenigingen wel richtlijnen hebben omtrent het fokken met katers (en poezen). Om ermee te fokken moeten ze toch minimaal 'schoon' zijn van erfelijke aandoeningen e.d. en aan de rasstandaard voldoen? Dus bijvoorbeeld minimaal 3 shows gelopen hebben waarvan minimaal twee keer ZG als beoordeling en met als laagste waardering een keer een G?

Gwen


Nee hoor. Dat is bij honden het geval. Bij katten ben je zo vrij als een vogel. Als je verstandig bezig bent dan zorg je wel dat je katten getest zijn op de noodzakelijke dingen. Maar je bent ook vrij om het niet te doen.

Titels halen dat stelt geen ruk voor als ik het even zo bot mag zeggen. Als ik met mijn kat naar de show ga en ik ben de enige in mijn varieteit dan haal ik mijn ZG. Ongeacht of mijn kat geschikt zou zijn voor de fok.

Voldoen aan de rasstandaard is ook geen verplichting. Ja ze willen het graag maar het is op de een of andere manier niet verplicht. Wat dat betreft komt de verstandigheid vooral van de fokkers af die het ras een warm hart toedragen. Ik ben daar een van. Niet om mezelf op de schouder te kloppen maar onze katten zijn uit geteste ouders (HCM/PKD en in veel gevallen ook FeLV/FIV (deze twee zijn niet strikt noodzakelijk als je katten niet naar een vreemde kater gaan of buiten lopen) maar de eerste wel. Ze gaan pas weg met 13 weken als ze 2 x geent en ontwormd zijn en gaan met contract weg. Dat contract zet simpelweg de afspraken op papier en verplichtingen van eigenaar en fokker.

Maar helaas is er geen overkoepelend orgaan wat er een oog op houdt zoals bv. Raad van Bestuur bij honden.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Hanifa, ik denk dat jij met "fok" het commerciele fokken bedoelt? Dat je wilt uitsluiten dat mensen geld gaan vragen voor de nakomelingen. Want anders zou het toch niet zo erg zijn?


Nee. Dat bedoel ik niet. Want ik fok ook niet commercieel. Ik fok uit liefde voor het ras.

Als ik een kat verkoop die voor de fok gebruikt mag worden dan zijn mensen in principe vrij om te doen wat ze er mee willen (qua fokken). Alleen wil ik bv. niet uit een goed nest teveel katertjes verkopen die voor de fok gebruikt mogen worden. Als voorbeeld: als een kater ter dekking staat dan kan hij per jaar ongelimiteerd poezen dekken. Stel hij dekt 10 poezen per jaar. Gemiddels zo'n 5 kittens per nest is 50 kittens van die kater per jaar. Daar gaan je lijnen. Binnen no time zit de kater overal en zit je weer met een te kleine genenpoel. Kun je je voorstellen wat er met 5 katertjes die ter dekking worden gesteld gebeurd.

Daarbij komt dat ik graag zie dat met de dieren waarmee gefokt wordt volgens een goed beleid gefokt wordt. Geen broodfokken maar evenzo het verbeteren en instandhouden van het ras. De brit is momenteel een sterk en gezond ras en dat willen we graag zo houden. Maar als elke kater maar voor de fok gebruikt dan blijft je bloedlijn niet exclusief en zit je zo weer tegen lijnteelt of nog erger inteelt aan te kijken.

Niets commercieels dus. Dan zou ik er geld aan verdienen, met die intentie moet je niet met dieren bezig zijn. Maar ik kan vol overtuiging zeggen dat het wel pure passie en liefde is voor de kat. Ik wil daar graag iets in bereiken, dat is mijn 'drive'. Bekendheid, mooie katten die een goed karakter en sterke conditie hebben en als ze dan ook nog beloond worden met hun prijzen (op shows) dan ben ik een tevreden mens. Dat is voor mij de slagroom op het toetje. Echter, ik wil niet dat binnen een jaar al mijn investeringen en bloed, zweet en tranen op straat voor het oprapen liggen.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds