Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 14:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan werkgever beslissing vrijstelling van werk terugdraaien?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stephen



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2014 13:56    Onderwerp: Kan werkgever beslissing vrijstelling van werk terugdraaien? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn arbeidscontract voor bepaalde tijd (een jaar) wordt niet verlengd.

Dit heb ik een gesprek met mijn werkgever te horen gekregen.

In datzelfde gesprek deelde mijn werkgever mij mee dat ik "met ingang van heden met behoud van salaris vrijgesteld [werd] van werkzaamheden". Ik heb inmiddels begrepen dat dit ook wel wordt genoemd "op non-actief gesteld" en vind dat eerlijk gezegd een wat drastische maatregel...

Het is nog drie maanden totdat mijn contract voor bepaalde tijd afloopt.

In het gesprek (en de brief die ik later hierover kreeg) verzocht mijn werkgever in ruil voor de vrijstelling mijn opgebouwde vakantiedagen in te leveren. Hierop heb ik geantwoord dat ik daarover wilde nadenken. (Dat mijn contract niet zou worden verlengd, dat had ik wel zien aankomen, maar de op non-actief stelling overviel mij op zijn zachts gezegd.)

Op zich vind ik het verzoek trouwens niet onredelijk, maar goed uitbetaling van opgebouwde (en nog op te bouwen?) vakantiedagen is natuurlijk nog aantrekkelijker...

Mijn eerste vraag: als ik mijn werkgever op korte termijn laat weten dat ik niet met zijn verzoek van inruil van vakantiedagen voor vrijstelling instem, kan mijn werkgever dan op zijn beslissing mij vrij te stellen van werkzaamheden terugkomen?

Ter informatie: de brief noemt wel het begin van de periode van vrijstelling van werkzaamheden, namelijk "met ingang van heden" maar niet het einde en dat is misschien ook niet nodig want dat einde zal denk ik zeker niet na het moment waarop mijn contract afloopt liggen.

Daarom overweeg ik te wachten met mijn afwijzing van zijn verzoek tot pakweg een week voor het einde van mijn contract.

Voordeel van wachten met mijn afwijzing lijkt mij dat mijn werkgever voor een voldongen feit wordt geplaatst en mij niet meer kan oproepen om te komen werken.

De brief stelt mij geen termijn waarop ik moet reageren (niet eens of ik moet reageren) op het verzoek en ook in het gesprek is hier niets over gezegd.

Mijn tweede vraag: als ik pas na ruim twee maanden reageer, kan mijn werkgever dan aanvoeren dat dit veel te laat is (dat hij nu voor een voldongen feit wordt gesteld) en hij er daarom stilzwijgend vanuit kon gaan dat ik wel met zijn verzoek tot inruil had ingestemd onder het mom van "wie zwijgt stemt toe"?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2014 15:11    Onderwerp: Re: Kan werkgever beslissing vrijstelling van werk terugdraaien? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stephen schreef:
Mijn eerste vraag: als ik mijn werkgever op korte termijn laat weten dat ik niet met zijn verzoek van inruil van vakantiedagen voor vrijstelling instem, kan mijn werkgever dan op zijn beslissing mij vrij te stellen van werkzaamheden terugkomen?

Uiteraard kan dat.
Quote:

Mijn tweede vraag: als ik pas na ruim twee maanden reageer, kan mijn werkgever dan aanvoeren dat dit veel te laat is (dat hij nu voor een voldongen feit wordt gesteld) en hij er daarom stilzwijgend vanuit kon gaan dat ik wel met zijn verzoek tot inruil had ingestemd onder het mom van "wie zwijgt stemt toe"?

Ja.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2014 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je werkgever kan alles aanvoeren, maar daarmee is nog niet gezegd dat hij daarin gelijk krijgt. In beginsel kun je uit zwijgen namelijk helemaal geen instemmen afleiden. De omstandigheden zijn mijn inziens niet dus danig dat hij dit redelijkerwijs mocht aannemen.

Maar hij kan natuurlijk een ander verhaal opvoeren. En misschien heb je dan drie maanden lang verzuimt om arbeid te verrichten. Ik zou daarom gewoon nu een brief schrijven dat je het niet eens met de vrijstelling en je beschikbaar houd voor werkt.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 9:41    Onderwerp: Re: Kan werkgever beslissing vrijstelling van werk terugdraaien? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Quote:

Mijn tweede vraag: als ik pas na ruim twee maanden reageer, kan mijn werkgever dan aanvoeren dat dit veel te laat is (dat hij nu voor een voldongen feit wordt gesteld) en hij er daarom stilzwijgend vanuit kon gaan dat ik wel met zijn verzoek tot inruil had ingestemd onder het mom van "wie zwijgt stemt toe"?

Ja.


Ik denk niet dat de werkgever kan aanvoeren "wie zwijgt, stemt toe". Feitelijk is dat het eenzijdig vaststellen van de rechtspositie/arbeidsvoorwaarden, en dat is niet -zonder meer- toegestaan. Een beroep op "wie zwijgt, stemt toe" zal in mijn ogen dan ook niet gehonoreerd worden. Als werkgever eenzijdig iets bepalen, mag enkel indien het voorstel zodanig is dat een goed werknemer in alle redelijkheid het gedane voorstel niet mag weigeren. Daarvan zou mijns inziens wel eens sprake kunnen zijn in deze casus.

Er zijn overigens nog andere mogelijkheden voor een werkgever om ervoor te zorgen dat de werknemer verlof opneemt. Zo kan de werkgever aanvoeren dat hij de vakantie vaststelt voor zijn medewerker omdat hij wil waarborgen dat zijn werknemer tijdig en voldoende recupereert van de gedane arbeid. Complicerende factor in deze casus is dat de werkgever de werknemer al vrijgesteld heeft van arbeid, waardoor hij feitelijk al voldoende recuperatievermogen heeft.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 9:59    Onderwerp: Re: Kan werkgever beslissing vrijstelling van werk terugdraaien? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Zo kan de werkgever aanvoeren dat hij de vakantie vaststelt voor zijn medewerker omdat hij wil waarborgen dat zijn werknemer tijdig en voldoende recupereert van de gedane arbeid.

Dat gaat niet helpen. De wet neemt als uitgangspunt dat de werknemer bepaald of, wanneer en hoe lang vakantie wordt opgenomen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 11:25    Onderwerp: Re: Kan werkgever beslissing vrijstelling van werk terugdraaien? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
DENNIS79 schreef:
Zo kan de werkgever aanvoeren dat hij de vakantie vaststelt voor zijn medewerker omdat hij wil waarborgen dat zijn werknemer tijdig en voldoende recupereert van de gedane arbeid.

Dat gaat niet helpen. De wet neemt als uitgangspunt dat de werknemer bepaald of, wanneer en hoe lang vakantie wordt opgenomen.

Je hebt gelijk dat het in deze casus niet gaat lukken. Je hebt ook gelijk dat mijn stelling te kort door de bocht is.Ik wilde eigenlijk aanhaken bij een idee van mij dat werkgevers in zijn algemeenheid wel degelijk kunnen anticiperen op het voorkomen van verlofstuwmeren, maar met deze formulering wordt dat niet duidelijk.

In mijn ogen kun je als je vroegtijdig afspraken maakt als werkgever met je werknemer, liefst al in de arbeidsovereenkomst, wel degelijk verlof eenzijdig vaststellen voor de werknemer. Als je dan ook nog de mogelijkheid biedt aan de werknemer om op basis van zijn eigen wensen af te wijken van de vastgestelde dagen, is er mijns inziens niets tegen in te brengen.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hoofdregel is dat de werkgever de vakantie vaststelt overeenkomst de wensen van de werknemer. In afwijking daarvan is het mogelijk om de vaststelling van de vakantie te tegelen in:
- een schriftelijke overeenkomst;
- een collectieve arbeidsovereenkomst;
- een regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan.

Mij is onduidelijk welke organen onder bevoegd bestuursorgaan vallen, maar de kern van de wet is dat de werknemers invloed moeten hebben op de vaststelling van de vakantie. Dit betekent dat je in een arbeidsovereenkomst kunt afspreken dat je van 25 december tot en met 31 december verlof hebt.

Van het bovenstaande kan niet in het nadeel van de werknemer worden afgeweken. De afspraak waar jij het over hebt betreft niet het vaststellen van vakantie, zodat de hoofdregel opgaat. En in die afspraak wordt in het nadeel van de werknemer afgeweken van deze hoofdregel. Het eenzijdig vaststellen van vakantie kan daarom niet.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Stephen



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK, Alfatrion en DENNIS79 bedankt voor jullie reacties.

Ik heb eens gekeken in "Arbeidsrecht, tekst en commentaar".

Op dit moment kàn ik volgens mij niet eens met dat verzoek om inruil van vakantiedagen van mijn werkgever instemmen. Want, al ben ik dus op non-actief gesteld, mijn contract voor bepaalde tijd loopt nog gewoon. Dus afstand doen van mijn aanspraak op vakantie zou dan op dit moment, voor wat ik er van begrijp, in strijd zijn met A. 7:640(1).

Voor de volledigheid: A. 7:640(2) is, in mijn geval, niet van toepassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stephen schreef:
StevenK, Alfatrion en DENNIS79 bedankt voor jullie reacties.

Ik heb eens gekeken in "Arbeidsrecht, tekst en commentaar".

Op dit moment kàn ik volgens mij niet eens met dat verzoek om inruil van vakantiedagen van mijn werkgever instemmen. Want, al ben ik dus op non-actief gesteld, mijn contract voor bepaalde tijd loopt nog gewoon. Dus afstand doen van mijn aanspraak op vakantie zou dan op dit moment, voor wat ik er van begrijp, in strijd zijn met A. 7:640(1).

Voor de volledigheid: A. 7:640(2) is, in mijn geval, niet van toepassing.

Dat zie je verkeerd. 7:640 gaat over het laten uitbetalen van je wettelijke vakantiedagen. In jouw geval gaat het om de - veel voorkomende - situatie dat de nog resterende verlofdagen geacht worden opgenomen te zijn in de periode dat je niet hoeft te werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Stephen



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de snelle reactie, StevenK!
Quote:
7:640 gaat over het laten uitbetalen van je wettelijke vakantiedagen

640(1) gaat over de wettelijke vakantiedagen
640(2) over wat volgens mij wordt genoemd "boven"wettelijke vakantiedagen
Ik begrijp dat zolang je contract loopt vakantiedagen volgens (1) nooit kunnen worden uitbetaald en vakantiedagen volgens (2) alleen bij schriftelijke overeenkomst, maar als ik iets mis hoor ik het graag.
Quote:
In jouw geval gaat het om de - veel voorkomende - situatie dat de nog resterende verlofdagen geacht worden opgenomen te zijn in de periode dat je niet hoeft te werken.

Waarom gaat mijn geval over "de - veel voorkomende - situatie dat de nog resterende verlofdagen geacht worden opgenomen te zijn in de periode dat je niet hoeft te werken"? Misschien heeft mijn werkgever dat inderdaad bedoeld, maar zo staat dat in ieder geval niet in de brief die ik heb gehad, daarin wordt echt gesproken over "ruil", wat mij op dit moment tegen 640(1) lijkt in te gaan. (Mijn saldo vakantiedagen gaat het wettelijke minimum niet te boven, daarom is 640(2) niet van toepassing.)

Bedoel je met "geacht worden opgenomen te zijn" de situatie waarin je afstand doet van je aanspraak *zonder* schadevergoeding en is dit daarom niet in strijd met 640(1)? Dat lijkt mij raar want als je geen afstand kunt doen tegen schadevergoeding neem ik aan dat afstand doen zonder schadevergoeding al helemaal niet kan, hoewel de tekst van 640(1) dat niet expliciet uitsluit. Ik ben geen jurist maar ook in "Arbeidsrecht, tekst en commentaar" staat niets over afstand doen van je aanspraak op vakantie *zonder* schadevergoeding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds