Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 22:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan je de bijstand krijgen zonder te solliciteren?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lantaarnpaal



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016 10:48    Onderwerp: Kan je de bijstand krijgen zonder te solliciteren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet omdat ik niets voor anderen wil doen en alleen maar wil ontvangen. Maar omdat ik een heel gelukkig leven lijdt met vrijwilliger werk, websites die ik maak/andere gratis bijdrages die ik lever op internet, zelf ontwikkeling etc. en niet meer dan een simpel bestaan hoef.

Verder zie betaald werken dan ook als iets wat mijn productiviteit (en geluk) zelfs in de weg zou zit, aangezien de meeste banen gaan over het creëren van meer materiële luxe, iets waar ik nauwelijks waarde aan hecht en wat we tevens vaak doen we het op een zeer misbruikende en destructieve manier naar de natuur, naar de armen en vaak ook nog naar onszelf.

Als niet alle (basis) banen gevuld zijn door mensen die dat als liefste al willen doen, en we zouden het basis werk opdelen over de beroepsbevolking, dan zou ik een geforceerd werken systeem wel eerlijk vinden.

Het vraagstuk:
Maar goed, in Nederland hebben we volgens mij gelukkig niet een werken of sterven systeem.
Alleen ik hoor hier verschillende dingen over, de participatie wet zou zeggen dat iedereen zou moeten solliciteren en anders vrijwilligers werk zou moeten doen (geen probleem, maar ik vermeid liever het solli. proces)
Op de website van sommige gemeentes staat vaak iets in de zelfde trant, dat je geen uitkering krijgt als je niet laat zien dat je wilt werken (hier zou ik wel af gaan).
Alleen nu hoorde ik laatst van een werkloze die met zekerheid zei dat je altijd recht hebt op een uitkering en dat ze alleen voor 3 maanden je uitkering kunnen weigeren als je jij niet mee werkt, en dat je daarna met rust gelaten wordt.

Mvg.


Laatst aangepast door Lantaarnpaal op za 17 sep 2016 20:53, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016 11:21    Onderwerp: Re: Ik wil niet werken, wel een uitkering. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lantaarnpaal schreef:
aangezien de meeste banen gaan over het creëren van meer materiële luxe,

Wellicht is het een idee dat je eens met wat mensen gaat praten die wel hard werken en daarmee met moeite kunnen voorzien in hun eerste levensbehoeften zonder enige materiële luxe.

We zijn in Nederland best sociaal, in die zin dat we mensen willen helpen die niet kunnen. Mensen die niet willen, kunnen doorgaans op weinig sympathie rekenen.

Maar wat houd je tegen om het werk dat je nu als vrijwilliger doet, voortaan in dienstbetrekking te doen. Heel veel werkzaamheden die vrijwilligers doen, worden namelijk ook gewoon door werknemers gedaan. Zeker als dat het maken van websites betreft. Dan sla je twee vliegen in een klap: je doet wat je leuk vind en je krijgt er nog voor betaald ook, zodat de samenleving niet meer voor jouw kost en inwoning hoeft te zorgen.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lantaarnpaal



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016 12:17    Onderwerp: Re: Ik wil niet werken, wel een uitkering. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wellicht is het een idee dat je eens met wat mensen gaat praten die wel hard werken en daarmee met moeite kunnen voorzien in hun eerste levensbehoeften zonder enige materiële luxe.

Omdat zij het slecht hebben moet ik het ook slecht hebben?

Ze hoeven alleen maar zo hard te werken omdat wij nog altijd meer en meer luxe belangrijker zien als vrijheid.
We kunnen allemaal 5-15 uur werken en zonder luxe leven, maar nog worden we geforceerd om 30+ te werken om alleen nog de basis te mogen ontvangen. In luxe leven is prima, zolang het duurzaam is en er geen misbruik van anderen wordt gemaakt, alleen geforceerd daaraan bijdragen om te kunnen mogen overleven vind ik niet eerlijk.
Voor winst die overigens ook nog eens extreem onevenredig verdeeld is terwijl grondstoffen origineel gratis zijn en daar de echte waarde veelal vandaan komt.

Het vrijwilligers werk zou (nog) niet kunnen bestaan als ik daarvoor betaald zou krijgen en ik maak informatie websites met online website makers.

Quote:
Zodat de samenleving niet meer voor jouw kost en inwoning hoeft te zorgen.

De samenleving zal altijd voor mij moeten zorgen, tenzij ik alleen in de natuur woon (iets wat overigens niet eens mag, gek genoeg).

De achterliggende toon is, dat je iets zou moeten doen om waarde toe brengen om waarde te mogen ontvangen. Iets wat sowieso ter discussie staat, aangezien jezelf zijn, als een uniek deel van het leven en een manier waarop het universum zichzelf kan ervaren sowieso gezien kan worden als waardevol.
Maar goed, de waarde waarop iedereen recht op heeft zou niet meer hoeven te zijn dan een basis bestaan, iets wat heel weinig werk kost, en als daar werk ik nodig was zou ik geforceerd werk wel begrijpelijk vinden.
Maar goed, ik help al duizenden mensen per maand met alleen al mijn online bijdrages.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Doeko



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: za 17 sep 2016 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dit serieus of een poging tot trollen?

Voor het geval dit serieus bedoeld is: banen "gaan" niet "over het creëren van meer en meer luxe". Banen gaan over het leveren van een dienst (of arbeid, zo je wilt), in ruil voor iets wat die "arbeider" graag wilt hebben (meestal geld, maar soms wordt ook betaald in natura).

De één maakt die keuze, de ander niet. En daar heb je ook weer vanalles tussenin.

Nou goed, jij dus niet. Maar je wilt blijkbaar wel iets doen wat andere mensen graag van jou willen (websites bouwen). Gelukkig wil je ook geen luxe, daarom ga ik er gemakshalve maar even vanuit dat je met 900 euro prima kunt rondkomen (een kamer huren en iedere dag redelijk eten kun je daar makkelijk van betalen. Studenten doen het vaak met minder).

Maar nu wil je serieus beweren dat je geen 900 euro per maand kunt verdienen met het maken van websites? Dan ben je óf heel slecht, óf heel lui, helaas. Ik denk niet dat het eerlijk is om te verwachten dat andere mensen jouw hobby/levensstijl sponsoren.

Maar om toch nog een beetje tot een oplossing te komen: als je je nou inschrijft als ondernemer en je verdient, bijvoorbeeld, 500 euro per maand met websitebouwen (of wat je dan ook maar doet als vrijwilliger) dan denk ik dat de overheid niet heel moeilijk gaat doen over het aanvullen van je inkomen tot bijstandsminimum als je consequent aangeeft dat het meer gaat worden, en daar ook je best voor doet. Handje ophouden en niks doen gaat denk ik niet werken (en terecht).

Je hebt overigens wel een punt dat de economische output oneerlijk verdeeld is en dat (laagbetaald) werk relatief onaantrekkelijk is (geworden).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lantaarnpaal



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: za 17 sep 2016 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doeko schreef:

Voor het geval dit serieus bedoeld is: banen "gaan" niet "over het creëren van meer en meer luxe". Banen gaan over het leveren van een dienst (of arbeid, zo je wilt), in ruil voor iets wat die "arbeider" graag wilt hebben (meestal geld, maar soms wordt ook betaald in natura).

De één maakt die keuze, de ander niet. En daar heb je ook weer vanalles tussenin.

De meeste banen gaan gewoon wel over het creëren van luxe, voor sommigen is dat leuk omdat ze er zelf van houden. Voor anderen die daartoe gedwongen, om gewoon te kunnen overleven, is het niet leuk.
En niet alle banen zijn nou eenmaal even belangrijk, terwijl we met dit principe de landbouw vergelijken met de marketing.

Quote:

Nou goed, jij dus niet. Maar je wilt blijkbaar wel iets doen wat andere mensen graag van jou willen (websites bouwen). Gelukkig wil je ook geen luxe, daarom ga ik er gemakshalve maar even vanuit dat je met 900 euro prima kunt rondkomen (een kamer huren en iedere dag redelijk eten kun je daar makkelijk van betalen. Studenten doen het vaak met
minder).
Maar nu wil je serieus beweren dat je geen 900 euro per maand kunt verdienen met het maken van websites? Dan ben je óf heel slecht, óf heel lui, helaas. Ik denk niet dat het eerlijk is om te verwachten dat andere mensen jouw hobby/levensstijl sponsoren.

Ik heb informatie websites gemaakt, gewoon met een van de gratis website makers, iets waar wel duizenden mensen gebruik van maken maar wat over het algemeen geen bron van inkomsten is, tenzij je blij bent met het verspreiden van reclame.
En dat is geen probleem, zolang ik gewoon kan overleven en een beetje geld heb.

En inderdaad met 900 euro zou ik honderden euros over houden en dat met plezier doneren aan goeden doelen (wat ik ook in mijn verleden gedaan heb) en of sparen om zelf ooit zelf een non-profit op te zetten.
En nee, ik vind het ook niet eerlijk dat iemand die werkloos is bijna net zo veel verdient als iemand full time werkt, of natuurlijk nog erger, maar dat doen steunen we vrijwel allemaal, 100(00?)x meer verdient dan de aller armsten.

En waarde komt ook niet alleen uit betaald werk, maar net zo goed uit een vrije helpende hand, een goed gesprek of een glimlach, en misschien is het belangrijkste nog wel dat de werknemer plezier heeft in zijn handeling, iets waarvan vaak gedaan wordt alsof dat het minst belangrijk is.

Overigens zou ik in de toekomst wel mijn eigen geld kunnen verdienen met eigenschappen die ik nu nog aan het ontwikkelen ben, hoewel ik het dat zo goed gratis zou doen als ik de basis al onvoorwaardelijk zou krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lantaarnpaal



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2016 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Net gelezen, gewoon op de rijksoverheid site, dat het inderdaad maximaal 3 maanden lang 100% ingetrokken kan worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Firestarter

Firestarter

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 439


BerichtGeplaatst: do 06 okt 2016 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp wil je niet "niet werken", maar onbetaald vrijwilligerswerk doen (voor een bijstanduitkering).
Het antwoord is: nee dat kan niet, tenzij...

Volgens mij schrijft de Participatiewet voor dat degene die niet kan voorzien in zijn levensbehoeften, en daarom een bijstanduitkering aanvraagt, er alles aan moet doen om betaald werk te vinden (ze legden mij een verplichting op van 4 keer in de week solliciteren).
Als de Dienst van Werk en Inkomen (DWI) besluit dat je onbemiddelbaar bent en geen enkele kans maakt op een betaalde baan, dan kunnen ze er mee akkoord gaan dat je in plaats daarvan vrijwilligerswerk doet.
Dus het kan wel, maar dan moet je dus bewijzen dat je simpelweg niet (beter) kunt. Misschien kun je er een interessante juridische test case van maken gebaseerd op godsdienstvrijheid of misschien kun je een doktersverklaring gebruiken.
Ik raad je af om je zodanig te misdragen tegen de ambtenaren van DWI, dat ze het met je eens zijn dat je onbemiddelbaar bent, omdat je dan wel eens veel grotere problemen kunt krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds