Content Syndication
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
PietP
Leeftijd: 47 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 24
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 17:35 Onderwerp: Kan direct geclaimd worden bij te scherp gestelde reclame? |
|
|
Geachte dames en heren,
Via deze mail hoop ik dat u enige vragen kunt beantwoorden die mij bezig houden op juridisch gebied. Het is namelijk zo dat ik een internetfilm heb verkocht aan poffertjesbakbedrijf A (fictief voorbeeld i.v.m. grote herkenbaarheid opdrachtgever), waarbij ik met de eigenaar de afspraak heb gemaakt en ook in de bevestiging heb ondertekend dat deze het auteursrecht, copyright en eigendomsrecht van de film krijgt. Nu ben ik erachter gekomen tijdens het filmen dat A een zeer felle concurrent heeft (poffertjesbakbedrijf B) die daar vlakbij in de buurt zit en dat beide bedrijven elkaar continu afvlooien op al dan niet steekhoudende publiciteitsuitingen. Mijn taak is juist het bedrijf van A zo mooi mogelijk neer te zetten, zonder daarbij de waarheid geweld aan te doen. Mijn vragen zijn nu:
1
A Mocht ik in de voice over bijvoorbeeld stellen dat bedrijf A “voor zover bekend het enige bedrijf ter wereld is die het poffertjesproductieproces nog volledig handgemaakt doet” (volgens de eigenaar in tegenstelling tot bij voorbeeld bedrijf B), kan bedrijf B daar dan direct een rechtszaak van maken mochten zij zich geschoffeerd voelen? Met andere woorden, kan het mij of mijn klant direct een claim kosten, mocht onze internetfilm iets te scherp zijn neergezet?
B Of is het wettelijk zo dat zij eerst een sommatie moeten doen naar mijn klant, dat die eerst nog de kans geboden moet krijgen om zijn fout te herstellen?
C Is dat één sommatie of moeten dat er drie zijn?
D En stel dat mijn klant die sommatie(‘s) niet krijgt en er alsnog een rechtszaak uit voortvloeit, zijn die kosten voor de opdrachtgever of voor mij als aannemer?
E En stel dat mijn klant de sommatie(‘s) wel krijgt maar mij niet de opdracht geeft om de film te wijzigen, kan ik daar dan een claim over verwachten?
2
Ik wil voor de film ook beeldmateriaal gebruiken uit twee boeken over de honderden jaren oude “poffertjesbak”-traditie in de stad van mijn opdrachtgever. Deze boeken zijn geschreven in opdracht van een stichting met allerlei hoge heren, maar is wel uitgebracht door een uitgever. Er staat in het boek dat er niets gekopieerd mag worden zonder de uitdrukkelijke toestemming van de uitgever, maar het lijkt mij toch dat de opdrachtgever in deze ook wel een stem in de auteurs- en kopieerrechten heeft? Moet ik dan een schriftelijke akkoordgeving van de betrokken uitgever of van de stichting of juist van beide partijen hebben om mij te vrijwaren van eventuele claims van inbreuk op auteursrecht die daar mogelijk uit voortkomen?
Bij voorbaat dank voor welke info dan ook! |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 18:09 Onderwerp: |
|
|
Ad 1
Geschoffeerd voelen is niet voldoende, de uiting moet echt onrechtmatig zijn jegens B voordat B ertegen kan optreden.
Laten we aannemen dat de uiting onrechtmatig was. Dan kan B een verbod vragen, misschien zelfs een rectificatie, en in theorie een schadevergoeding. B kan dit alleen verhalen op A, want het is A die de uiting heeft gedaan. Jij hebt slechts een opdracht uitgevoerd en het lijkt mij A's verantwoordelijkheid om te controleren dat de inhoud van de film feitelijk juist is. Verder zal B naar alle waarschijnlijkheid niet geïnteresseerd zijn in jouw rol, want jij bent de concurrent niet.
Een sommatie is niet strikt noodzakelijk, maar is wel gebruikelijk.
Ad 2
Waarschijnlijk is het auteursrecht overgedragen aan de uitgever. Als je beeldmateriaal gebruikt zul je in principe toestemming nodig hebben van de uitgever. Wel lijkt het me mogelijk dat het boek foto's of afbeeldingen bevat waarvan de uitgever zelf het auteursrecht niet heeft (bijv. omdat de maker onbekend is, of waarvoor de uitgever op zijn beurt toestemming heeft gevraagd aan de maker van de foto, of omdat de maker van de foto of afbeelding al 70 jaar dood is zodat het auteursrecht inmiddels is verstreken). Als het auteursrecht op een foto in handen is van een andere persoon dan de uitgever zul je die persoon om toestemming moeten vragen.
Het is denk ik goed om je bewust te zijn van eventuele auteursrechtelijke problemen, maar je daardoor ook weer niet al te veel van de wijs te laten brengen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
PietP
Leeftijd: 47 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 24
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 22:12 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Laten we aannemen dat de uiting onrechtmatig was. Dan kan B een verbod vragen, misschien zelfs een rectificatie, en in theorie een schadevergoeding. B kan dit alleen verhalen op A, want het is A die de uiting heeft gedaan. Jij hebt slechts een opdracht uitgevoerd en het lijkt mij A's verantwoordelijkheid om te controleren dat de inhoud van de film feitelijk juist is. Verder zal B naar alle waarschijnlijkheid niet geïnteresseerd zijn in jouw rol, want jij bent de concurrent niet.
|
Ik zit er wel aan te denken om mijn klant nog wel te laten tekenen dat hij verantwoordelijk is voor de eindredactie. Dat ik wat dat betreft niet juridisch vervolgd kan worden mocht hij nog wel gezeur krijgen met concurrenten en mij daar wellicht later alsnog voor op zou willen laten draaien. En dat ik zo'n soortgelijke tekst dan ook als de sodemieter opneem in mijn algemene voorwaarden voor alle toekomstige klanten.
Dank je wel Bona Fides! |
|
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|