Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold Signal
CREDFY - India...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 14 mei 2024 23:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan direct geclaimd worden bij te scherp gestelde reclame?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PietP



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 17:35    Onderwerp: Kan direct geclaimd worden bij te scherp gestelde reclame? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte dames en heren,

Via deze mail hoop ik dat u enige vragen kunt beantwoorden die mij bezig houden op juridisch gebied. Het is namelijk zo dat ik een internetfilm heb verkocht aan poffertjesbakbedrijf A (fictief voorbeeld i.v.m. grote herkenbaarheid opdrachtgever), waarbij ik met de eigenaar de afspraak heb gemaakt en ook in de bevestiging heb ondertekend dat deze het auteursrecht, copyright en eigendomsrecht van de film krijgt. Nu ben ik erachter gekomen tijdens het filmen dat A een zeer felle concurrent heeft (poffertjesbakbedrijf B) die daar vlakbij in de buurt zit en dat beide bedrijven elkaar continu afvlooien op al dan niet steekhoudende publiciteitsuitingen. Mijn taak is juist het bedrijf van A zo mooi mogelijk neer te zetten, zonder daarbij de waarheid geweld aan te doen. Mijn vragen zijn nu:

1
A Mocht ik in de voice over bijvoorbeeld stellen dat bedrijf A “voor zover bekend het enige bedrijf ter wereld is die het poffertjesproductieproces nog volledig handgemaakt doet” (volgens de eigenaar in tegenstelling tot bij voorbeeld bedrijf B), kan bedrijf B daar dan direct een rechtszaak van maken mochten zij zich geschoffeerd voelen? Met andere woorden, kan het mij of mijn klant direct een claim kosten, mocht onze internetfilm iets te scherp zijn neergezet?
B Of is het wettelijk zo dat zij eerst een sommatie moeten doen naar mijn klant, dat die eerst nog de kans geboden moet krijgen om zijn fout te herstellen?
C Is dat één sommatie of moeten dat er drie zijn?
D En stel dat mijn klant die sommatie(‘s) niet krijgt en er alsnog een rechtszaak uit voortvloeit, zijn die kosten voor de opdrachtgever of voor mij als aannemer?
E En stel dat mijn klant de sommatie(‘s) wel krijgt maar mij niet de opdracht geeft om de film te wijzigen, kan ik daar dan een claim over verwachten?

2
Ik wil voor de film ook beeldmateriaal gebruiken uit twee boeken over de honderden jaren oude “poffertjesbak”-traditie in de stad van mijn opdrachtgever. Deze boeken zijn geschreven in opdracht van een stichting met allerlei hoge heren, maar is wel uitgebracht door een uitgever. Er staat in het boek dat er niets gekopieerd mag worden zonder de uitdrukkelijke toestemming van de uitgever, maar het lijkt mij toch dat de opdrachtgever in deze ook wel een stem in de auteurs- en kopieerrechten heeft? Moet ik dan een schriftelijke akkoordgeving van de betrokken uitgever of van de stichting of juist van beide partijen hebben om mij te vrijwaren van eventuele claims van inbreuk op auteursrecht die daar mogelijk uit voortkomen?

Bij voorbaat dank voor welke info dan ook!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ad 1
Geschoffeerd voelen is niet voldoende, de uiting moet echt onrechtmatig zijn jegens B voordat B ertegen kan optreden.

Laten we aannemen dat de uiting onrechtmatig was. Dan kan B een verbod vragen, misschien zelfs een rectificatie, en in theorie een schadevergoeding. B kan dit alleen verhalen op A, want het is A die de uiting heeft gedaan. Jij hebt slechts een opdracht uitgevoerd en het lijkt mij A's verantwoordelijkheid om te controleren dat de inhoud van de film feitelijk juist is. Verder zal B naar alle waarschijnlijkheid niet geïnteresseerd zijn in jouw rol, want jij bent de concurrent niet.

Een sommatie is niet strikt noodzakelijk, maar is wel gebruikelijk.

Ad 2
Waarschijnlijk is het auteursrecht overgedragen aan de uitgever. Als je beeldmateriaal gebruikt zul je in principe toestemming nodig hebben van de uitgever. Wel lijkt het me mogelijk dat het boek foto's of afbeeldingen bevat waarvan de uitgever zelf het auteursrecht niet heeft (bijv. omdat de maker onbekend is, of waarvoor de uitgever op zijn beurt toestemming heeft gevraagd aan de maker van de foto, of omdat de maker van de foto of afbeelding al 70 jaar dood is zodat het auteursrecht inmiddels is verstreken). Als het auteursrecht op een foto in handen is van een andere persoon dan de uitgever zul je die persoon om toestemming moeten vragen.

Het is denk ik goed om je bewust te zijn van eventuele auteursrechtelijke problemen, maar je daardoor ook weer niet al te veel van de wijs te laten brengen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PietP



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Laten we aannemen dat de uiting onrechtmatig was. Dan kan B een verbod vragen, misschien zelfs een rectificatie, en in theorie een schadevergoeding. B kan dit alleen verhalen op A, want het is A die de uiting heeft gedaan. Jij hebt slechts een opdracht uitgevoerd en het lijkt mij A's verantwoordelijkheid om te controleren dat de inhoud van de film feitelijk juist is. Verder zal B naar alle waarschijnlijkheid niet geïnteresseerd zijn in jouw rol, want jij bent de concurrent niet.


Ik zit er wel aan te denken om mijn klant nog wel te laten tekenen dat hij verantwoordelijk is voor de eindredactie. Dat ik wat dat betreft niet juridisch vervolgd kan worden mocht hij nog wel gezeur krijgen met concurrenten en mij daar wellicht later alsnog voor op zou willen laten draaien. En dat ik zo'n soortgelijke tekst dan ook als de sodemieter opneem in mijn algemene voorwaarden voor alle toekomstige klanten.

Dank je wel Bona Fides!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds