Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Jurisprudentie in scriptie?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sem.



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2015 11:37    Onderwerp: Jurisprudentie in scriptie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Mijn scriptie gaat over publicatie van beeldmateriaal van verdachte van een strafbaar feit. Voor mijn derde deelvraag moet ik kijken wat de motivering van de rechter is geweest om over te gaan tot strafvermindering. Hiervoor heb ik 5 jurisprudenties uitgekozen.

Mijn vraag is hoe moet ik dit nu verwerken in mijn scriptie. Aangezien het een cruciaal onderdeel is van mijn scriptie kan ik niet in het kort verwijzen. Moet ik deze jurisprudenties parafraseren of moet ik citeren (dus kopieren en plakken met voetnoot erbij) en vervolgens mijn eigen visie geven waarom de rechter is overgegaan tot strafvermindering?

Wat ik nu heb is bijvoorbeeld: tenlastelegging, standpunt van OvJ, standpunt van verdediging, overweging van de rechter vervolgens nogmaal overweging van beide partijen en tenslotte motivering van de rechter. Op deze manier is er per jurisprudentie meer dan twee pagina's.

Can someone help me? Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2015 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je gebruikt het begrip 'jurisprudentie' niet helemaal goed. Jurisprudentie betekent volgens de Van Dale "rechtsopvatting van de rechterlijke macht, zoals blijkt uit genomen beslissingen". Uitspraken van de rechterlijke macht vormen dus samen jurisprudentie, maar twee of meer uitspraken zijn geen 'jurisprudenties'. Het algemene begrip is voor een rechterlijke beslissing is 'uitspraak'. In dagvaardingszaken (zoals strafzaken) wijzen rechtbanken een vonnis en gerechtshoven en de Hoge Raad een arrest.

Als ik het goed begrijp wil je uitleggen welke rol publicatie van beeldmateriaal van een verdachte speelt bij de strafmaat. Daarvoor is inderdaad de jurisprudentie over dat onderwerp belangrijk. Je hoeft niet de volledige uitspraak te citeren, maar ik zou per uitspraak kort in je eigen woorden de feiten weergeven (met de nadruk op de publicatie van beeldmateriaal) en vervolgens uitleggen op welke manier de rechter die publicatie betrekt in zijn beoordeling van de strafmaat. Dat kun je aanvullen met directe citaten uit de overwegingen van de rechter, maar alleen als dat citaat het punt dat je wil maken toevallig heel goed weergeeft of kernachtig ondersteunt. Je zou kunnen afsluiten met een conclusie die je op basis van de besproken uitspraken trekt.

Of je nu direct citeert of niet, je zult naar de uitspraken moeten verwijzen. Tenzij InHolland iets anders aanbeveelt, zou ik gebruikmaken van de Leidraad voor juridische auteurs. Een complete verwijzing bevat ook het paragraafnummer van de uitspraak (het nummer van de 'rechtsoverweging', afgekort 'r.o.'). Probeer je tekst zo soepel mogelijk te laten lopen en neem de technische informatie alleen op in de voetnoot. Dus niet: "In Rechtbank Haarlem 24 juni 2015, ECLI:NL:XXX, overwoog de rechtbank in paragraaf 4.2 dat de publicatie van het beeldmateriaal van de verdachte [etc.]". Maar bijvoorbeeld: "In een vergelijkbare zaak oordeelde de rechtbank Haarlem dat de publicatie van het beeldmateriaal van de verdachte [etc.].(1)" Waarbij (1) een voetnoot is met "Rb. Haarlem 24 juni 2015, ECLI:NL:XXX, r.o. 4.2."
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds