Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 21:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

JuridvaardC-advies over vorderingen inzake Schadevergoeding
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leslie89



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 14 feb 2012 3:02    Onderwerp: JuridvaardC-advies over vorderingen inzake Schadevergoeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste mede rechtenstudenten

ik heb veel moeite met een gegeven casus die opgelost moet worden mbt schadevergoeding en aansprakelijkheid.
[enorm veel literatuur en jurisp-->verstikkend gewoon]
Anyway, ik zou het ergggg op prijs stellen als er iemand is die iets af weet van t onderwerp. En misschien ook met mij in wil verdiepen.
[deze casus is van belang voor mijn P en BSA laatste kans-->so please need help] Rolling Eyes

Casus: in t kort
vrienden hebben sneeuwballgevecht. Ene Y besluit langsrijdend scooter te raken. Waarop bestuurder [heet; X] woedend aankomt lopen op de jongens. X vraagt dreigendd met pistool vol met woede wie sneeuwbal heet gegooid. Na een minuut gedreigd te hebben met hem te vermoorden, vuurt hij kogels af op een van de jongens [ Y] deze is dood. Aanwezig waren zijn vriend [A] en broertje [B]. Daarna na 15 min kwam moeder van [B] en [Y die dood is] en zag haar zoon in plas bloed.....

A, vriend, en B, broertje. lopen als gevolg van gebeurtenis geestelijk trauma en psychisch stoornis op. Deze jongens ontvangen psychische hulp. OOk moeder loopt met psychische gedachte.
NU beginnen ouders van A een procedure namens hem eisen immateriele en materiele schadevergoeding tegen X .
OOk ouders van Y eisen immateriele materiele schadevergoed vanwege grote verdriet als gevolg vn erg wijze vn dood van hun zoon Y. Zij eisen ook namens broertje van Y--> B dus immateriele en materiel schadeverg voor zijn verdriet en geestelijk trauma.

DUS nu is grote vraag(of eerder vragen)--> Adviseer rechter bij deze gestelde vorderingen en maak onderscheid tussen rechtspositie Y, B{ broertje van Y}, A, en ouders van Y.

(een vn de arresten-->taxibusarrest)

HELP aub. Zou het zeer op prijs stellen. een richtlijn geven is ook goed. Maar ik heb er alles voor over om dit goed te doen!!!

eeuwig dankbaar voor enig hulp
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: di 14 feb 2012 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou voor wat betreft het Taxibus arrest kunnen kijken naar art. 6:106 jo. 6:108 BW, dat ziet toe op schadevergoedingen als deze. Art. 6:106 ziet op smartengelden, art. 6:108 op inkomensderving als gevolg van overlijden. Let wel dat 6:108 puur gaat om schade als gevolg van het derven van levensonderhoud, enkel verdriet om overlijden wordt dus niet vergoed, ook niet conform 6:106 want dat ziet op psychische schade zoals een trauma.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leslie89



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 14 feb 2012 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha, en ik geloof dat de vriend A via 6:107 aanspraak heeft want
6:108 is voor familie.
Of geldt 6:106 ook voor vriend.
Dit is allemaal immateriele schade.

Hoe zit het dan met de materiele schadevergoeding. dat kan dus geloof ik ogv 6:108? alleen voor ouders van Y en zijn broertje en dus niet voor vriend A waarop kan hij zijn materiele schadevergoeding dan op baseren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 14 feb 2012 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het Taxibus-arrest ziet juist niet op schade die onder art. 6:108 valt, en is niet beperkt tot immateriële schade.

Als aan de voorwaarden van het Taxibus-arrest is voldaan, is de laedens aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van het psychische letsel, dus zowel de materiële schade (zoals medische kosten, gederfde inkomsten) als de immateriële schade.

Schadevergoeding voor verdriet (affectieschade) zal niet lukken.

De moeder die na 15 minuten aankomt, komt volgens mij te laat om nog aan de vereisten van het Taxibus-arrest te voldoen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leslie89



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2012 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Primair wil ik je bedanken voor het meedenken

Dus als ik het goed begrijp kan je ogv 6:108 ook materiele schade eisen{dat is voor de ouders en het broertje dan}?
Na onderzoek ben ik er ook achtergekomen dat Moeder ogv affectieschade(verdriet) geen schadevergoeding kan eisen

Maar ik zit hier nog steeds met de vriend en broertje die erbij waren.
Ik denk dat het broertje als(familie) ook ogv 6:108 immateriele schade kan eisen, het materiele kant weet ik dus niet zeker??
Zijn vriend is een moeilijke want qua literatuur worden naasten niet echt besproken( hij is een naaste neem ik aan)
wellicht kan het ogv schokschade?

PS: weet jij ook of ik in mijn advies in moet gaan op onrechtmatige daad/aansprakelijkheid. of alleen de vraagstuk schadevergoeding?
[ rechtspositie van Y, overledene, is toch het feit dat jegens hem een onrechtmatige daad is gepleegd, hij heeft verder geen rechtspositie?]


Naast Taxibusje werd ook het arrest NJ 2010, 387--> Opzettelijk veroorzaakt verkeersongeval met de dood van een ander tot gevolg; restrictief wettelijk stelsel schadevergoeding; vereisten art. 6:108 en 6:106 BW; ‘shock’-schade; art. 8 EVRM

Ik zou het erg op prijs stellen als je-jullie nog hierover met mij mee willen denken
Dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2012 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leslie89 schreef:
Dus als ik het goed begrijp kan je ogv 6:108 ook materiele schade eisen{dat is voor de ouders en het broertje dan}?

Wat op grond van art. 6:108 BW kan worden gevorderd, staat in de tekst van art. 6:108 BW. Als je die tekst begrijpt, is het antwoord op je vraag duidelijk.

Quote:
Na onderzoek ben ik er ook achtergekomen dat Moeder ogv affectieschade(verdriet) geen schadevergoeding kan eisen

Dat schreef ik inderdaad al.

Quote:
Maar ik zit hier nog steeds met de vriend en broertje die erbij waren.
Ik denk dat het broertje als(familie) ook ogv 6:108 immateriele schade kan eisen, het materiele kant weet ik dus niet zeker??

Als je aan art. 6:108 BW denkt, heb je dat artikel niet gelezen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bierjurist



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Bona Fides. Interessant onderwerp. Ik heb hier zelf ook nog een paar vragen over.


Zoals u genoemd heeft, omvat art 6:106 bw lid 2 dus ook materiële schade vergoeding naast immaterïele schadevergoeding? dwz mogelijke kosten van psychische bijstand e.d? Mits dit zo is , geld voor deze zuivere materiele schade óók de vereisten die zijn beschreven in het taxi arrest?

Nog een vraag. Wat is in onderhavig beschreven geval de rechtpositie van de overledene? Treedt iemand in zijn rechtspositie op , en zo ja, hoe en waar is dit geregeld?


Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds