Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Juridisch leren schrijven
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
OOge



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 52


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 22:43    Onderwerp: Juridisch leren schrijven Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat ik even vooropstellen dat ik niet bezig ben of van plan ben een uitgebreide studie rechten te volgen. Maar ik zou toch wel graag juridisch kunnen schrijven. Ik bedoel dan in die mooie worden die ik eigenlijk alleen ken vanuit de dikke van dale. Is daar een cursus voor. Want naast mijn werk wil ik toch wat bij gaan leren. En als zzp'er is het wel eens handig om mooi terug kunnen te schrijven op brieven van weet ik veel wie/wat.

alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 2:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, die cursus heet 'rechtsgeleerdheid', veel universiteiten bieden er zoeen aan. Topinvestering voor elke ondernemer, kan ik je uit ervaring zeggen.

Verder zul je ook de achtergrond moeten begrijpen om 'juridisch' te leren schrijven. Als je mooie brieven wilt terugsturen en geen zin hebt om te studeren, dan kun je ook een jurist inhuren.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
OOge



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 52


BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even leren is geen punt, maar om nou er een 3 jarige studie van te maken ging me te ver. Tenzij ik mezelf had kunnen verhuren als jurist Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt niet juridisch schrijven zonder rechten te hebben gestudeerd, net zoals je geen medisch advies kunt geven zonder een geneeskundige opleiding te hebben gevolgd. Er bestaan wel cursussen 'zakelijk schrijven', gegeven door onder andere Van Dale. Je hebt het over "mooie woorden" die je alleen uit het woordenboek kent. In zo'n cursus leer je niet het ouderwetse en wollige taalgebruik van sommige (in mijn ogen slechte) juristen, maar gaat het om helder en effectief communiceren. Als je je woordenschat wilt vergroten kun je natuurlijk ook gewoon een boek lezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
OOge



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 52


BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zeg ook niet dat ik niet wil studeren, maar werk combineren met een studie en dan al helemaal van bijvoorbeeld 3 jaar of meer is niet eenvoudig. Dus was ik dat eigenlijk niet van plan. Het gaat er mij om dat in het geval van rare toestanden ik natuurlijk netjes, duidelijk en met juridische taal/argumenten kan terugschrijven. Zodat er zo een oplossing plaats kan vinden zonder allerlei toestanden. Ik ben natuurlijk niet te beroerd om een wetsartikel te leren snappen of doorlezen.

En inderdaad schrijft mijn advocaat al tijd met mooie woorden. Waarin inderdaad ook oudere woorden voorkomen, die misschien hedendaags niet meer gebruikt worden. Maar het zou fijn zijn als ik goed zou kunnen beargumenteren in duidelijke taal, die de "tegenpartij" ook snapt. Daarbij is het handig bepaalde regels te kennen.

Ik zag laatst op een advertentie een cursus juridische vaardigheden bij een instelling zoals loi, nti of wie dan ook. Is dat zinvol, of beveel je liever wat anders aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sommige universiteiten bieden à la carte onderwijs aan. Dan kunt u een paar vakken volgen die voor uw praktijk relevant zijn, zoals Ondernemingsrecht of Verbintenissenrecht. In Leiden zou u dan alleen kennis opdoen, zonder juridische vaardigheden te oefenen. Die vaardigheden komen in de master aan bod, met name bij de vakken Practicum en Privatissimum. Maar ik geloof niet dat u die vakken à la carte kunt volgen. Al met al lijkt het me best lastig om juridisch te leren schrijven zonder eerst een gedegen kennis op te doen van het recht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds