Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 23:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is inbreken in eigen woning waar ex woont, huisvredebreuk?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
musiman3



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2016 16:22    Onderwerp: Is inbreken in eigen woning waar ex woont, huisvredebreuk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn expartner woont met onze twee kinderen in onze gezamenlijke koopwoning. Het huis staat sinds negen maanden te koop. Officieus ben ik 3 jaar bij haar weg, maar we zijn 2 1/2 jaar geleden officieel gescheiden.

Zij woont nog steeds in dat huis, het huis dat voor het overgrote deel door mij gefinancierd wordt en ze maakt weinig aanstalten om een huurwoning te vinden, terwijl zij zeer veel punten heeft opgebouwd (al sinds 1999).

Ik wil het huis betreden om te kijken naar de isolatie van de vloer, dit in verband met het aanvragen van een definitief energielabel.

Zij wil mij geen toegang verlenen (houdt trouwens ook mijn kinderen onrechtmatig bij me vandaan).

Van verschillende kanten (waaronder politiemensen) hoor ik dat ik gewoon nog het recht heb om de woning te betreden, aangezien ik mede eigenaar ben van de woning. Anderzijds lees ik op een ander forum (politie-) dat iemand meegemaakt heeft dat justitie huisvredebreuk oplegde. (bron: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=23781)

In hoeverre mag ik mij toegang verschaffen tot de woning of toegang eisen tot de woning?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 02 aug 2016 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 12 van de grondwet. Binnentreden van een woning mag alleen met toestemming van de bewoner, of in gevallen waarin de Wet voorziet. Eigendom -al dan niet gedeeld- is dus geen vereiste. Ik kan me niet voorstellen dat de wet voorziet in een bepaling dat jij de woning op eigen gelegenheid mag binnentreden om de vloer te inspecteren.

Je bent dan tevens strafbaar op grond van artikel 138 WvSr. Of de politie je ook daadwerkelijk zal aanhouden is een tweede. In principe zouden ze dat moeten doen, maar ik kan me voorstellen dat er agenten zijn die een en ander afdoen als een civielrechtelijke kwestie en zich er zo min mogelijk mee willen bemoeien, zo lang jij maar niet volhardt in je wens om in de woning te blijven.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
musiman3



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 02 aug 2016 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb deze tip gehad van mensen die bij de politie werken. Gezien de uitzichtsloze situatie waarin ik mij bevind, gaf een politiebeambte de tip dat ik als eigenaar gewoon mijn huis mag betreden om bijvoorbeeld iets te repareren.

Vanwege de vele tegenstrijdige berichten heb ik deze vraag hier neergelegd. Ik zit ook al te overleggen met de politie om eventueel onder begeleiding van een wijkagent o.i.d. de woning te betreden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 02 aug 2016 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

musiman3 schreef:
Ik heb deze tip gehad van mensen die bij de politie werken. Gezien de uitzichtsloze situatie waarin ik mij bevind, gaf een politiebeambte de tip dat ik als eigenaar gewoon mijn huis mag betreden om bijvoorbeeld iets te repareren.


Je lijkt hiermee te suggereren dat je niet werkelijk iets hoeft te repareren, maar dat je enkel vanwege je "uitzichtloze" situatie naar binnen wil. Vraag je dan goed af wat je daarmee zou willen bereiken en of dat dat de beste weg is om het te bereiken.

Het aanvragen van een energielabel is in ieder geval geen reparatie en zeker niet iets wat ongevraagd binnendringen rechtvaardigt. Dat zou anders zijn als er sprake zou zijn van iets in de orde van grootte als een ernstige lekkage of beginnende brand. Iets waarvan eenvoudigweg niet snel sprake zou zijn.

Bij andere vormen van reparatie in het kader van noodzakelijk onderhoud dient de bewoner weliswaar mee te werken aan de reparatie, maar is het nooit toegestaan dat jij uit eigen beweging je toegang mag verschaffen tot het pand. Een en ander moet dan altijd in onderling overleg en anders op vordering van de rechter.

Quote:
Vanwege de vele tegenstrijdige berichten heb ik deze vraag hier neergelegd. Ik zit ook al te overleggen met de politie om eventueel onder begeleiding van een wijkagent o.i.d. de woning te betreden.


Ik kan mij niet voorstellen dat de politie zal meewerken aan het betreden van een woning voor de inspectie van de isolatie in het kader van de aanvraag van een energielabel.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2016 2:46    Onderwerp: Re: Is inbreken in eigen woning waar ex woont, huisvredebreuk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

musiman3 schreef:
Mijn expartner woont met onze twee kinderen in onze gezamenlijke koopwoning. Het huis staat sinds negen maanden te koop. Officieus ben ik 3 jaar bij haar weg, maar we zijn 2 1/2 jaar geleden officieel gescheiden.

Is er bij (of na) de echtscheiding een voorziening getroffen over het gebruik van de echtelijke woning?

Naar mijn persoonlijke mening zou het hoe dan ook huisvredebreuk moeten opleveren, maar er lijken inderdaad ook andere opvattingen over te bestaan. Zie bijv. hier:
Quote:
Toewijzing van de echtelijke woning.

De rechter kan bepalen dat een van de echtgenoten gerechtigd zal zijn tot het gebruik van de echtelijke woning met bevel dat de andere echtgenoot die woning dient te verlaten en deze verder niet meer mag betreden.

Is met betrekking tot de toewijzing van de echtelijke woning geen voorziening getroffen, dan hebben beide echtgenoten daartoe vrije toegang. In de praktijk komt het voor dat er andere sloten op de deuren worden geplaatst en de toegang feitelijk verhinderd wordt. Als dit gebeurd mag je zelfs inbreken in je eigen huis om je bezittingen op te halen. Raadzaam is wel de politie hierbij te waarschuwen om ongeregeldheden te voorkomen.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2016 11:15    Onderwerp: Re: Is inbreken in eigen woning waar ex woont, huisvredebreuk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Naar mijn persoonlijke mening zou het hoe dan ook huisvredebreuk moeten opleveren, maar er lijken inderdaad ook andere opvattingen over te bestaan. Zie bijv. hier:
Quote:
Toewijzing van de echtelijke woning.

De rechter kan bepalen dat een van de echtgenoten gerechtigd zal zijn tot het gebruik van de echtelijke woning met bevel dat de andere echtgenoot die woning dient te verlaten en deze verder niet meer mag betreden.

Is met betrekking tot de toewijzing van de echtelijke woning geen voorziening getroffen, dan hebben beide echtgenoten daartoe vrije toegang. In de praktijk komt het voor dat er andere sloten op de deuren worden geplaatst en de toegang feitelijk verhinderd wordt. Als dit gebeurd mag je zelfs inbreken in je eigen huis om je bezittingen op te halen. Raadzaam is wel de politie hierbij te waarschuwen om ongeregeldheden te voorkomen.


Ik kan me hier nog iets bij voorstellen als het gaat om een situatie waarbij de ene echtgenoot de andere "op straat zet" en die ander de toegang tot zijn eigendommen wordt ontzegd. Indien er echter een situatie is ontstaan waarbij beiden voormalige echtelieden al gescheiden leven, en er geen acute noodzaak is om bepaalde eigendommen op te halen, dan denk dat er altijd sprake is van huisvredebreuk. Aan de bestanddelen van het artikel lijkt althans voldaan te worden.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
corné



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien heb je iets aan http://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/conflict-met-familielid-vriend-of-partner/trouwen-scheiden/zware-verwaarlozing-huis-door-bijna-ex-partner op een ander forum
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2016 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Artikel 12 van de grondwet. Binnentreden van een woning mag alleen met toestemming van de bewoner, of in gevallen waarin de Wet voorziet. Eigendom -al dan niet gedeeld- is dus geen vereiste. Ik kan me niet voorstellen dat de wet voorziet in een bepaling dat jij de woning op eigen gelegenheid mag binnentreden om de vloer te inspecteren.

Je bent dan tevens strafbaar op grond van artikel 138 WvSr. Of de politie je ook daadwerkelijk zal aanhouden is een tweede. In principe zouden ze dat moeten doen, maar ik kan me voorstellen dat er agenten zijn die een en ander afdoen als een civielrechtelijke kwestie en zich er zo min mogelijk mee willen bemoeien, zo lang jij maar niet volhardt in je wens om in de woning te blijven.


Volgens mij ziet artikel 12, alsmede de daarop gebaseerde "Algemene wet op het binnentreden", op het binnentreden door de overheid. Deze situatie valt daar m.i. daarom niet onder. Het is nu juist de vraag of het onrechtmatig / wederrechtelijk is. Pas na het antwoord hierop kun je over bivoorbeeld artikel 138 Sr te vallen. Volgens mij ga je dus te kort door de bocht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds