Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 18:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inzien van scripts legaal?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Quincy








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2004 12:09    Onderwerp: Inzien van scripts legaal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een juridisch vraagje over een technisch onderwerp waar ik tot nu toe geen eenduidig antwoord op heb kunnen vinden.

Mag je een javascript/html broncode van een applicatie bekijken om zodoende ideeën op te doen? Bij javascript en html is kenmerkend dat deze code vrij toegankelijk is via "Bron bekijken" of "View source" in de browser. Wordt het auteursrecht geschonden bij het gebruik van deze ideeën voor eigen code?

Alvast dank voor reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bart



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2004 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lastig probleem. Het integraal overnemen van andermans scripts mag overduidelijk niet. Ook gedeeltelijk overnemen mag niet. Of het lezen van een script en het daarna op je eigen manier nadoen wel mag, lijkt me daarom ook zeer de vraag. Ik denk niet dat je daarmee een nieuw 'origineel' werk maakt. Dit is wellicht wel het geval als je de code zo schrijft dat er duidelijk andere functies inzitten of alleen de functies 'hergebruikt' die door hun aard niet op een andere manier geschreven kunnen worden (denk hierbij aan het voorbeeld van een economieboek, dat kan ook maar op een beperkt aantal manieren geschreven worden). Wanneer code bij toeval gelijk is aan dat wat een ander heeft gemaakt, is dat natuurlijk ook toegestaan alleen gezien je vraagstelling ga ik daar niet vanuit Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2004 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik een boek lees en ik krijg daardoor inspiratie om zelf een boek te schrijven lijkt me dat ook geen probleem, zolang ik maar niet bv hetzelfde plot of dezelfde personages gebruik.
Een boek is ook voor iedereen in te zien, ik denk dat veel schrijvers boeken van 'concurrenten' zullen lezen ter vergelijking. Zou dat dan niet net zo gelden voor een javascript/html broncode ?
Groetjes Michèle
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2004 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja n ik hoorde vandaag toevallig dat n schrijver die n boek vertaalt daar zelf auteursrechten op heeft, die behoren dus niet aan de oorspronkelijke schrijver toe.

Maar ik weet niet echt wat je bedoeld met dat html ofzo, ben niet echt goed in dat soort dingen.. Confused

xxx Warda
_________________
Love is all, hate is nothin'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: do 13 mei 2004 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga met michele mee...
De code van een script inzien en daar van leren is geen probleem. De vergelijking met het lezen van een boek om het vervolgens te herschrijven is een goed voorbeeld. Ik vraag me alleen af of een script op zich wel als auteursrechtelijke werk kan worden beschouwd. Een script is namelijk iets anders als een broncode. Ik denk niet dat aan een script rechten kunnen worden ontleent. Maar misschien dat iemand anders me op andere gedachten kan brengen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: do 13 mei 2004 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is toch open-source allemaal dus mensen mogen het inzien en van daaruit, lijkt me, dan ook zelf toepassen. Het is een ander verhaal als je de hele bron overneemt. Als mensen dit niet willen kunnen ze met een ander script Smile de boel beveiligen en afschermen.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2004 9:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het feit dat het open-source is, wil nog niet zeggen dat je er zomaar gebruik van mag maken. Boeken zijn ook voor iedereen toegangkelijk maar de inhoud kopieren mag ook niet. Uitzonderingen daargelaten. En als jij een auto hebt en je zet hem niet op slot, dan blijkt daar nog niet uit dat je wil dat je auto gestolen wordt of door een ander wordt gebruikt.
Ik denk echter dat meerdere personen onafhankelijk van elkaar tot hetzelfde script kunnen komen, in tegenstelling tot een fictief verhaal. Een script is geen product van geestelijke arbeid maar gewoon het opzetten en volgen van een structuur van commando's. Daarom lijkt het mij moeilijk om rechten te ontlenen aan een enkel script. Het lijkt me wel anders als men scripts gaat combineren met een bepaalde reden. Dan onstaat een uniek werk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Joris

Joris

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2004 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het feit dat Javascript slechts uit een beperkt aantal functies bestaat maakt een eventueel auteursrecht wel wat moeilijker. Sommige problemen zijn in JavaScript alleen maar op te lossen door beplaade functies te gebruiken. Dit zijn universele oplossingen. Mijn inziens is het hele bestaansrecht van succesvolle programmeertalen gericht op de mogelijkheden om elkaar te kopieren. Stel dat ik als eerste een rechtermuisknop beveiliging of pop-up script zou hebben gemaakt in JavaScript, dan zou daarna niemand meer (zonder mijn toestemming) van die functionaliteiten gebruik mogen maken. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds