Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 09 mei 2024 8:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Internetveilingen en recht van herroeping
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Ga ik deze zaak winnen?
Ja
0%
 0%  [ 0 ]
Nee
83%
 83%  [ 5 ]
Who cares?!
16%
 16%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 6

Auteur Bericht
MdH



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015 12:08    Onderwerp: Internetveilingen en recht van herroeping Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb me laten verleiden tot het doen van een bieding op een snel aflopende internetveiling bij Vakantieveilingen.nl. Bij nader inzien bleek het geveilde een zogenaamde sigaar uit eigen doos. Het zou gaan om een bon voor een drietal overnachtingen in vier- en vijfsterrenhotels waarbij de klant alleen zou worden aangeslagen voor het ontbijt en diner. Lang verhaal kort: de hotels zijn weliswaar landelijk gelegen doch zeker niet van exceptionele kwaliteit terwijl de prijs van de arrangementen slechts marktconform genoemd kan worden als de prijs van de overnachting erbij opgeteld wordt. De welbekende sigaar dus.

Beschaamd, verbolgen, maar vooral ge-intrigeerd ging ik op onderzoek uit. Als lang geleden afgestudeerd jurist meende ik me iets te herinneren over de colportagewet en bedenktijd. Er is vorig jaar kennelijk een Europese richtlijn ingevoerd die dit onderwerp behandelt.

Ik stuitte o.a. op deze pagina: http://laus.nl/nl/artikelen/7 die duidelijk maakt dat deelnemers aan internetveilingen doorgaans dezelfde bescherming genieten als de normale "koper op afstand".

Daar tegenover staan de algemene voorwaarden van Vakantieveilingen die bepalen dat iedere veilingsuitkomst onherroepelijk is. (Ik kan me overigens voorstellen dat dit bedrijf niet de deur wagenwijd openzet voor de herroeping van hun producten.) In de communicatie met het bedrijf wordt aangegeven dat ze aan dit standpunt vasthouden en dat de veilingsuitkomst niet vatbaar is voor herroeping. Specifiek:

Vakantieveilingen schreef:
Het recht van ontbinding, dat een consument bij online aankoop het recht geeft om binnen de wettelijke bedenktermijn van veertien dagen af te zien van de overeenkomst, is niet van toepassing. Op VakantieVeilingen.nl worden namelijk arrangementen geveild van diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding voor een bepaalde datum of periode. Deze diensten zijn op grond van de wet uitgezonderd van het recht van ontbinding.

Ook is het zo dat wij de geveilde producten en diensten via digitale vouchers aanbieden. Deze digitale vouchers zijn ook uitgesloten van recht van ontbinding en kunnen dus niet geannuleerd worden.


Laten we wel wezen. Het gaat om een bedrag van €16 inclusief BTW. Daarvoor ga ik niet naar de rechter. Wat me vanuit een juridisch opzicht interesseert is hoe groot de kans van slagen zou zijn als ik wel naar de rechter zou gaan. Hoe sterk is mijn zaak?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Herroepingsrecht hier niet van toepassing.
Uitzondering vlgs art 16 van de richtlijn

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0064:0088:NL:PDF
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet sterk, de argumentatie van vakantieveilingen klopt nl.
Internetveilingen vallen vanaf 13 juni 2014 inderdaad onder het herroepingsrecht met uitzondering van vakanties en vrijetijdsbestedingen.
Dus had u bij wijs van spreke een kaasschaaf 'gewonnen' met een internetveiling dan had u van uw herroepingsrecht gebruik kunnen maken.
In uw geval kan het dus niet.

Jammer maar helaas.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit mij aan bij de dames. U kunt niet herroepen of op andere wijze hier onder uit komen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarbij weet zowat heel Nederland inmiddels toch wel dat je met vakantieveilingen zelfs duurder uit kan zijn?
Check eerst de aanbieding van het hotel zelf en bepaal dan wat je maximum bod is..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MdH



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor alle antwoorden. Lijkt me een duidelijke zaak als ik het zo eens lees.

Quote:
Daarbij weet zowat heel Nederland inmiddels toch wel dat je met vakantieveilingen zelfs duurder uit kan zijn?


Mevrouw, als ik zo oud was als u had ik wellicht wijzer moeten zijn. Maar we kunnen niet allemaal honderdplussers zijn...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet zelfs mijn kind van 10 Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds