Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Interne bestuurdersaansprakelijkheid
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nina_Utrecht



Leeftijd: 30
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2014 20:13    Onderwerp: Interne bestuurdersaansprakelijkheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lieve mensen, ik wil jullie even een vraag voorleggen omtrent de aansprakelijkheidsstelling van bestuurders.


Casus: In de statuten van de BV is aan alle vier de bestuurders de bevoegdheidsbeperking opgelegd om slechts tot een maximumbedrag van € 25.000 koopovereenkomsten te sluiten namens de vennootschap. Er zijn verder geen andere bevoegdheidsbeperkingen opgenomen. Eén van deze bestuurders sluit een koopovereenkomst van € 60.000.

In de statuten is dus geen wettelijke bevoegdheidsbeperking ex. artikel 2:240 BW opgenomen, de vennootschap is gebonden aan de koopovereenkomst. Via artikel 2:9 BW (ernstig verwijt, onbehoorlijk bestuur) wil de directeur van de vennootschap de bestuurder toch aansprakelijk stellen (geld terugkrijgen).

Mijn vraag is WIE deze procedure namens de vennootschap start. Is dat de directeur zelf, zijn dat de 3 medebestuurders of is dat de Algemene Vergadering. Wie neemt het besluit om deze procedure te starten?


Heel erg bedankt!! Ik kom er niet uit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: za 29 mrt 2014 18:43    Onderwerp: Re: Interne bestuurdersaansprakelijkheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nina_Utrecht schreef:
Lieve mensen, ik wil jullie even een vraag voorleggen omtrent de aansprakelijkheidsstelling van bestuurders.


Casus: In de statuten van de BV is aan alle vier de bestuurders de bevoegdheidsbeperking opgelegd om slechts tot een maximumbedrag van € 25.000 koopovereenkomsten te sluiten namens de vennootschap. Er zijn verder geen andere bevoegdheidsbeperkingen opgenomen. Eén van deze bestuurders sluit een koopovereenkomst van € 60.000.

Tot dusver duidelijk, namelijk dat dit sowieso al niet kan; immers moet er een bepaling zijn waardoor uiteindelijk ook hogere bedragen in het geding kunnen zijn (bv handtekening vereist van minimaal twee bestuurders); immers, hoe anders wil je de rechtspersoon doen binden voor handelingen die het belang van EUR 25k overstijgen? De kvk zal dit nooit accepteren.

Quote:
In de statuten is dus geen wettelijke bevoegdheidsbeperking ex. artikel 2:240 BW opgenomen, de vennootschap is gebonden aan de koopovereenkomst.

Dit staat verder ook haaks op je vorige alinea en het in 2:240BW bepaalde, je zegt namelijk dat er beperkingen ingeschreven zijn in de statuten (en dat is wettelijk zo geregeld, ook de veronderstelde bekendheid daarmee jegens derden).

Quote:



Artikel 240

1. Het bestuur vertegenwoordigt de vennootschap, voor zover uit de wet niet anders voortvloeit.

2. De bevoegdheid tot vertegenwoordiging komt mede aan iedere bestuurder toe. De statuten kunnen echter bepalen dat zij behalve aan het bestuur slechts toekomt aan een of meer bestuurders. Zij kunnen voorts bepalen dat een bestuurder de vennootschap slechts met medewerking van een of meer anderen mag vertegenwoordigen.

3. Bevoegdheid tot vertegenwoordiging die aan het bestuur of aan een bestuurder toekomt, is onbeperkt en onvoorwaardelijk, voor zover uit de wet niet anders voortvloeit. Een wettelijk toegelaten of voorgeschreven beperking van of voorwaarde voor de bevoegdheid tot vertegenwoordiging kan slechts door de vennootschap worden ingeroepen.

4. De statuten kunnen ook aan andere personen dan bestuurders bevoegdheid tot vertegenwoordiging toekennen.



Quote:

Via artikel 2:9 BW (ernstig verwijt, onbehoorlijk bestuur) wil de directeur van de vennootschap de bestuurder toch aansprakelijk stellen (geld terugkrijgen).

Mijn vraag is WIE deze procedure namens de vennootschap start. Is dat de directeur zelf, zijn dat de 3 medebestuurders of is dat de Algemene Vergadering. Wie neemt het besluit om deze procedure te starten?

Heel erg bedankt!! Ik kom er niet uit.

Logisch, want je verhaal klopt niet; denk er nog eens goed over na en kom dan terug met je eigen gedachten, immers is het niet de bedoeling dat wij je huiswerk voor je gaan doen. Wink
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nina_Utrecht



Leeftijd: 30
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2014 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je bericht.

Ik wil toch aangeven dat ik slechts benieuwd ben naar WIE de bestuurder aansprakelijk stelt.

De casus die ik schets, is mij gegeven. De BV heeft geen wettelijk statutaire bevoegdheidsbeperking opgenomen, maar slechts een bevoegdheidsbeperking met interne werking. Koopovereenkomst sluiten tot een maximumbedrag valt niet onder de bevoegdheidsbeperkingen uit art. 2:240 BW, namelijk:
1 Uitsluiting van bestuurder;
2 Tweehandtekeningenclausule.

Zodoende is de BV jegens wederpartij gebonden aan de koopovereenkomst (geen derdenwerking), of deze nu meer of minder dan 25.000 bedraagt. De BV wil dan ook de enige overgebleven weg bewandelen: de bestuurder intern aansprakelijk stellen wegens onbehoorlijk bestuur, ernstig verwijt (2:9 BW). Immers handelt de bestuurder in strijd met een interne afspraak en brengt hij de BV schade toe.

WIE de bestuurder aansprakelijk stelt is niet wettelijk geregeld, maar ik lees in publicaties van bv. Ernst & Young dat het bestuur de medebestuurders aansprakelijk stelt. Ik vraag mij af of de Algemene Vergadering hier nog een rol in speelt en hoe het bestuur tot aansprakelijkstelling overgaat. Is daar bijvoorbeeld een besluit voor noodzakelijk?

Bedankt. Ik ben slechts benieuwd hoe in de praktijk een medebestuurder aansprakelijk wordt gesteld, omdat dit ook zelden voorkomt en er weinig over bekend is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds