Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Interesse test rechten?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hb



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 08 mrt 2010 22:16    Onderwerp: Interesse test rechten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelf ben ik al weer enige tijd geleden afgestudeerd in Nederlands Recht. Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van een studietest voor havo en vwo leerlingen die zich aan het orienteren zijn op een vervolgstudie. Daarbij wil ik natuurlijk ook hun interesse voor een rechtenstudie peilen. Dit door middel van 'knock out' vragen, vragen die zo essentieel zijn dat als ze daar een bepaald antwoord op geven een rechtenstudie niet wordt geadviseerd en enkele verdiepingsvragen om te checken of rechten echt bij ze past.

Ik heb tot nu toe een aantal stellingen bedacht o.a.:

Het lijkt mij leuk om uitspraken van rechters te analyseren en om te kijken hoe ze precies tot hun oordeel zijn gekomen

Ik vind het vrij makkelijk om mijn gedachten te verwoorden

Ik kan goed een lange tekst samenvatten en hoofd- van bijzaken onderscheiden

Ik vind het prima om voor mijn studie veel te moeten lezen

Maar ik hoor graag jullie mening! Wat vinden jullie dat mensen qua interesse of vaardigheden moeten hebben voor een rechtenstudie? Wanneer past een rechtenstudie echt bij iemand? En wanneer zou iemand echt niet aan een rechtenstudie moeten beginnen? Question Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 08 mrt 2010 23:35    Onderwerp: Re: Interesse test rechten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hb schreef:
Het lijkt mij leuk om uitspraken van rechters te analyseren en om te kijken hoe ze precies tot hun oordeel zijn gekomen

Dit lijkt me niet essentieel. Zeker niet als je een meer rechtstheoretische kant op gaat of wetgevingsjurist wil worden. Ik zou 'm omdraaien 'ik vind het niet erg om...' en 'm dan niet als knockoutvraag gebruiken.

hb schreef:
Ik vind het vrij makkelijk om mijn gedachten te verwoorden

Dit lijkt me eerder een vaardigheid dan een interesse-item. Suggestie: Ik ben geïnteresseerd in taal.

hb schreef:
Ik kan goed een lange tekst samenvatten en hoofd- van bijzaken onderscheiden

Ook dit is een vaardigheid.

hb schreef:
Ik vind het prima om voor mijn studie veel te moeten lezen

Suggestie: 'Ik heb er geen bezwaar tegen...' En wat is veel?

In zijn algemeenheid lijkt me je opzet overigens bezwaarlijk. Als je al knockoutvragen wilt hebben, maak dan een lijstje waarvan de vragensteller tenminste X keer positief moet antwoorden... Tot slot: Het schijnt dat ook psychologen een vragenlijst maken best lastig vinden. Het lijkt me nuttig er een om feedback te vragen....
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
hb



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 08 mrt 2010 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

He Duch,

Bedankt voor je reactie (off topic; wij hebben ooit eerder contact gehad toen ik met mijn scriptie bezig was). Je hebt helemaal gelijk dat het lastig is om een goede vragenlijst te maken en wat betreft advies vragen aan een psycholoog, ik ben zelf een testpsycholoog.

De knock out vragen moet ik misschien wat toelichten, het worden geen ja/nee vragen, maar vragen op een schaal van 1 t/m 5. Het worden vragen om een eerste schifting te maken, waarbij alleen een score van 1 of 2 wordt meegenomen als 'knock out'.

Voor rechten waren mijn voorbeelden een eerste grove opzet, die ik uiteindelijk in de praktijk natuurlijk eerst uit ga proberen omder de doelgroep.

De studietesten die er tot nu toe zijn komen wat betreft rechten vaak niet verder dan 'ik zou wel rechter of advocaat' willen worden. En ik wil daar meer diepgang en nuance in aanbrengen.

Ik ga zeker over je suggesties nadenken. Wat betreft het omdraaien van b.v. "ik vind het leuk" naar "ik vind het geen bezwaar", dat is in een test vaak wat lastig omdat je dan een dubbel ontkenning kan krijgen. Een jurist in spé zou hier wel mee om moeten kunnen gaan, maar of juist diegene die dat niet willen dit ook kunnen Wink ?.

Heb jij (of heeft iemand anders nog) ideeën over andere interesses/vaardigheden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 09 mrt 2010 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat mensen (of bedrijven) willen helpen en bereid zijn te zoeken naar een oplossing erg belangrijk zijn. Iemand heeft een probleem, hoe ga jij ervoor zorgen dat dit wordt opgelost?

En ben je bereid je eigen ongelijk enigszins aan de kant te schuiven voor het belang van de klant? Niet helemaal, je bent geen slaaf van je klant maar als je alleen maar je eigen mening hebt dan kun je ook niet goed je klanten helpen.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds