Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 7:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Informatieplicht franchisegever in precontractuele fase
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2004 16:41    Onderwerp: Informatieplicht franchisegever in precontractuele fase Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een beetje laat, ik weet het, maar ik dacht dat jullie misschien op dit laatste moment (heb morgen mijn referaat) misschien nog wat goede argumenten konden hebben, die ik wellicht nog in mijn referaat zou kunnen verwerken.

Mijn referaat gaat over de informatieplicht die een franchisegever in de precontractuele fase heeft. Ik ben van mening dat de fg deze heeft en de uitwerking van zo'n plicht zit hem in de prognoses die mijns inziens altijd worden afgegeven (je gaat, neem ik aan, als franchisenemer niet met een franchisegever in zee als je geen enkel idee over de winst of omzetverwachtingen hebt). Deze prognoses moeten volgens rechtspraak berusten op een grondig en zorgvuldig marktonderzoek. Ook mag een franchisegever geen essentiele informatie achterhouden.
Bovenstaande geeft volgens mij ook gelijk een antwoord op de reikwijdte van de plicht (die volgens mij best ver gaat).
Voor wat betreft de omvang van de schadevergoeding ben ik van mening dat de geleden schade moet worden vergoed door de fg.

Als laatste moest ik nog de vraag beantwoorden of de informatieplicht doorgetrokken kon worden naar de agentuur en distributieovereenkomsten. Ik ben van mening dat dit niet een op een kan. Weliswaar behoren partijen bij deze overeenkomsten rekening te houden met de gerechtvaardigde belangen van anderen, maar dat daarvan bij deze overeenkomsten de uitwerking een informatieplicht is vond ik een beetje te ver gaan omdat de relatie anders is dan bij de franchiseovereenkomst.

Nu hoor ik graag wat andere meningen Very Happy
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2004 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen mening, wel een uitspraak:

http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak.asp?searchtype=ljn&ljn=AD7329&u_ljn=AD7329

De kans dat je deze uitspraak al hebt gevonden is levensgroot. Een element wil ik er wel uitliften:
"Hierbij dient te worden bedacht dat het gegeven dat een prognose opgenomen in een rapport niet is uitgekomen, geenszins betekent dat het rapport tekortkomingen bevat."

Een belangrijk uitgangspunt lijkt mij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2004 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die uitspraak had ik inderdaad al gevonden. Het irritante aan de uitspraak is dat niet tegen alle vaststellingen van het Hof in cassatie gekomen is en dat dus uiteindelijk de schadevergoeding is afgewezen, omdat de grond van die vergoeding ontbrak, omdat het Hof al had vastgesteld dat er geen sprake van een tekortkoming in de nakoming was. En de schadevergoeding was dus gebaseerd op de tekortkoming waarvan al vastgesteld was dat er geen sprake van was Rolling Eyes

En mbt hetgeen je eruit licht, is het zoals altijd weer belangrijk om te kijken naar de omstandigheden van het geval. In dit arrest was het zo dat een betrouwbare derde het marktonderzoek had gedaan en dat Lampenier de onjuistheid niet verweten kon worden. Lampenier mocht vertrouwen op de juistheid van het rapport.

In eerste instantie dacht ik dat de Lampenieruitspraak afweek van de lagere rechtspraak, maar doordat niet alles in cassatie is ingebracht, blijkt dit toch niet zo te zijn. Echt een heerlijke uitspraak die alles weer net iets ingewikkelder maakt dan het is.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2004 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt mij juist makkelijk. Je kan alle kanten op, zolang je het maar goed onderbouwt. Mijn persoonlijke insteek zou meer neigen naar bescherming van de minder professionele franchisenemer met de correctie van de vraag of het rapport deugdelijk is en pech bij de franchisenemer terecht moet komen (=ondernemersrisico).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2004 7:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, het zou inderdaad met een goede onderbouwing makkelijk moeten zijn, maar echt onderbouwen met behulp van rechtspraak en literatuur is vanwege de 'weinige' informatie niet te doen en dus tja, dan komt het allemaal op mijn logische denken aan Laughing

Ik neig ook naar bescherming van de franchisenemer en sta ook achter de lagere rechtspraak die aan de franchisegever een bijzondere zorgplicht oplegt.

Je zegt dat je mbt tot de deugdelijkheid pech bij de franchisenemer als zijnde ondernemersrisico terecht wilt laten komen? Hoe rijm je dat dan met extra bescherming? Of bedoelde de franchisegever?
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2004 9:05    Onderwerp: Pech Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat een woordje 'en' tussen. In principe zou pech en tegenslag voor rekening van de franchisenemer moeten komen. Dat behoort immers tot het ondernemersrisico. Zolang het rapport deugdelijk is, zou tegenslag en pech als zijnde ondernemersrisico niet op de franchisegever afgewenteld moeten kunnen worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2004 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Veel succes met je referaat vandaag en laat ff weten hoe het is gegaan!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2004 17:17    Onderwerp: Re: Pech Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
Er staat een woordje 'en' tussen. In principe zou pech en tegenslag voor rekening van de franchisenemer moeten komen. Dat behoort immers tot het ondernemersrisico. Zolang het rapport deugdelijk is, zou tegenslag en pech als zijnde ondernemersrisico niet op de franchisegever afgewenteld moeten kunnen worden.


Oke, dan begrijp ik nu wat je bedoelt Very Happy Soms is het een beetje lastig om te lezen hoe iemand het begrijpt, vandaar dat ik het even vroeg.

Oh Juul, het is redelijk gegaan. Ik had het niet erg goed voorbereid, maar mijn drie voorgangers gebruikten allemaal hun papier erbij dus tja, waarom zou ik dan nog moeilijk gaan doen Cool Volgende week krijgen we pas de uitslag, maar vermoed dat het wel een voldoende zal worden Hypocrite
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2004 10:06    Onderwerp: Re: Pech Reageer met quote Naar onder Naar boven

Diana schreef:
Oh Juul, het is redelijk gegaan. Ik had het niet erg goed voorbereid, maar mijn drie voorgangers gebruikten allemaal hun papier erbij dus tja, waarom zou ik dan nog moeilijk gaan doen Cool Volgende week krijgen we pas de uitslag, maar vermoed dat het wel een voldoende zal worden Hypocrite


Good
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds