Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 28 mei 2024 15:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Incassobureau, Wat nu te doen????
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
willem1982




Geslacht: Man



Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2005 21:44    Onderwerp: Incassobureau, Wat nu te doen???? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Zo'n 4 jaar geleden ben ik met mijn ondernemingsactiviteiten gestopt (bv). Dit aangezien ik de huur niet meer kon opbrengen. We hadden een telefoonlijn (met een redelijke goodwill) en deze werd dus door de eigenaar van het pand overgenomen incl. de bijkomende telefoonkosten. Dit is zo ook zwart op wit opgesteld. Mondeling is afgesproken dat dit de huur voor de centrale, toestellen en overige kosten zouden zijn. Daarnaast is er een gerechtelijke procedure geweest waar is uitgekomen dat de eigenaar verplicht is gesteld het personeel over te nemen. Voordat we nog maar enig idee hadden van ons vertrek, hadden we met de gouden gids een overeenkomst gesloten (getekend op naam van de BV) voor de vermelding van het telefoonnummer in de gouden gids voor het daarop VOLGEND jaar. Dit is natuurlijk logisch aangezien mensen ons moeten kunnen opzoeken in de gouden gids!! Enige tijd daarna konden we de huur niet meer opbrengen (nog voor de nieuwe gouden gids uitkwam) en zijn dus vertrokken om het even kort te houden. En toen begon het gezeik!! Even een aantal belangrijke punten op een rijtje:
*We hebben een overeenkomst met de GG gesloten voor het komend jaar
*Wij zijn daar weggegaan
*De telefoonlijnen incl. de bijkomende telefoonkosten zouden worden overgenomen (zwart op wit)
*De GG kwam uit (reeds na ons vertrek)
*En nu worden we gesommeerd om het factuurbedrag te betalen

Wat nu te doen. Wat zijn onze mogelijkheden en wat kan ons te wachten staan??? Ik weet het echt niet meer. Ben onlangs met mijn vrouw een vof begonnen om onze toekomst een beetje op te bouwen, hebben geen geld voor advocaat e.d. en nu weer dit.

Heel erg bedankt voor de reacties!!!! Voor vragen w_mulders@hotmail.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2005 22:52    Onderwerp: Re: Incassobureau, Wat nu te doen???? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik het goed dat jij als bestuurder van een bv verplichtingen aan bent gegaan en je die bv niet hebt verkocht ? Dan moet de bv betalen. En als jij als bestuurder op dat moment niet gemachtigd was, dan ben je persoon, jegens de bv, aansprakelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2005 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De overeenkomst met de Gouden Gids is door de B.V. aangegaan?
En je hebt niet tijdig contact opgenomen met de Gouden Gids om die overeenkomst voordat de gids werd afgedrukt te annuleren? (ook al doen ze daar meestal ook al moeilijk over).

De B.V. had een overeenkomst met de Gouden Gids, de Gouden Gids heeft haar deel van de overeenkomst vervuld door de haar bekende gegevens af te drukken in de gids, zodat de B.V. gehouden kan worden tot betaling van de daartegenoverstaande factuur.

Maar bestaat de B.V. nog wel? Aangezien je aangeeft dat je nu onder een v.o.f. werkt, lijkt het me dat de B.V. of is ontbonden, of een sluimerend bestaan leidt (een "lege" B.V.).

Bij een B.V. zijn prive en zakelijk gescheiden. De Gouden Gids kan je niet in persoon aanspreken voor een schuld van de B.V. Natuurlijk als het kantooradres van de B.V. gelijk is aan je woonadres, dan komen de brieven van de B.V. gewoon bij jou binnen.

Hoe leeg is de B.V.? Zijn er nog zaken die op naam van de B.V. staan (auto?)? Heb jij nog een schuld aan je B.V.?
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
willem1982




Geslacht: Man



Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt, ik ben namens mijn bv een overeenkomst aangegaan en was volledig gemachtigd om dit ook daadwerkelijk te doen. De bv leidt momenteel een sluimerend bestaan. Er zijn nog wel wat vorderingen en schulden alleen zullen deze met het jaarwerk 2004/2005 worden afgeboekt. Er is nog wel een vordering op mezelf!! kan de GG deze vordering dan verhalen, doordat de bv een vordering heeft op mijzelf??

Bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
willem1982




Geslacht: Man



Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar is het niet zo dat degene die de telefoonlijnen over hebben genomen ook aan de kosten kunnen worden gebonden?? Zij hebben hier immers gebruik van gemaakt en zwart op wit laten vastleggen dat zij de bijkomende telefoonkosten zouden overnemen. Het is helaas wel een grijs gebied "telefoonkosten"..

Groet,

Willem, nogmaals bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
kan de GG deze vordering dan verhalen, doordat de bv een vordering heeft op mijzelf??

Niet direct, maar als de Gouden Gids het faillissement van de B.V. aan zou vragen, dan zou de curator bij jou komen aankloppen voor het terugbetalen van die vordering.

Quote:
Maar is het niet zo dat degene die de telefoonlijnen over hebben genomen ook aan de kosten kunnen worden gebonden??

Hoe jullie het met die kosten regelen is iets tussen jouw B.V. en de overnemende partij. De Gouden Gids staat daar buiten.
Heb je de overnemende partij al benaderd of hij deze kosten wil voldoen? Telefoonnummers zijn gelijk gebleven, adres is gelijk gebleven, heeft hij ook de bedrijfsnaam overgenomen? In dat geval lijkt het mij alleszins redelijk dat hij deze kosten betaald, omdat jij er voor gezorgt hebt dat hij netjes in de Gouden Gids staat.
Overleg eerst met de overnemende partij, en kijk pas naar eventuele juridische wegen als dat op niets uitloopt.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

willem1982 schreef:
Dat klopt, ik ben namens mijn bv een overeenkomst aangegaan en was volledig gemachtigd om dit ook daadwerkelijk te doen. De bv leidt momenteel een sluimerend bestaan. Er zijn nog wel wat vorderingen en schulden alleen zullen deze met het jaarwerk 2004/2005 worden afgeboekt. Er is nog wel een vordering op mezelf!! kan de GG deze vordering dan verhalen, doordat de bv een vordering heeft op mijzelf??

Bedankt

De BV zal dan toch die vordering aan de GG moeten voldoen; wanneer de BV die vordering niet voldoet, zal GG waarschijnlijk uiteindelijk, na veel kosten, surséance aanvragen en de kans is dan heel reëel dat jij, vanwege wanbeheer (niet nakomen van een rechtsgeldig contract) in privé alsnog aansprakelijk bent, waarbij je dan veel meer kosten aan je broek hebt hangen, zijnde zo ongeveer de volledige kosten van het faillissement.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
vanwege wanbeheer (niet nakomen van een rechtsgeldig contract) in privé alsnog aansprakelijk bent


Het onbetaald laten van een factuur door de B.V. levert geen wanbeheer op. In dat geval zou in elk faillissement per definitie sprake zijn van wanbeheer.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:
vanwege wanbeheer (niet nakomen van een rechtsgeldig contract) in privé alsnog aansprakelijk bent


Het onbetaald laten van een factuur door de B.V. levert geen wanbeheer op. In dat geval zou in elk faillissement per definitie sprake zijn van wanbeheer.

Het gaat hier om het opzettelijk onbetaald laten; wanneer een bestuurder vanwege onwil te betalen het tot een faillissement(saanvraag) laat komen, is dat imho laakbaar gedrag waardoor een grond voor aansprakelijkheid op basis van 2:9 kan ontstaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een curator zal de weg van de minste weerstand kiezen. Waarom gaan voor bestuurdersaansprakelijkheid als je de bestuurder kunt houden aan een nog terug te betalen lening?

Het komt veelvuldig voor dat het verplichte startkapitaal voor een B.V. slechts even op de rekening van de B.V. staat, en daarna op de rekening van de bestuurder (of andere geldschieter) wordt teruggestort. De B.V. heeft dan een vordering op de bestuurder.
Het zou mij dan ook niet verbazen als de lening fl. 40.000,-- / € 18.000,-- bedraagt. Meer dan genoeg om alle kosten uit te voldoen.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Een curator zal de weg van de minste weerstand kiezen. Waarom gaan voor bestuurdersaansprakelijkheid als je de bestuurder kunt houden aan een nog terug te betalen lening?

Het komt veelvuldig voor dat het verplichte startkapitaal voor een B.V. slechts even op de rekening van de B.V. staat, en daarna op de rekening van de bestuurder (of andere geldschieter) wordt teruggestort. De B.V. heeft dan een vordering op de bestuurder.

Was er laatst niet jurisprudentie dat in zo'n situatie al snel wanbeheer aangenomen mag worden ?

Was trouwens iets anders, de volstorting was gedaan vanuit inkomsten die de BV io had gegenereerd; maar volgens mij is in dat arrest ook aangegeven dat wanneer er sprake is van fictief oprichtingskapitaal, dat bijdraagt aan de beeldvorming dat er sprake zou kunnen zijn van wanbeheer, zeker wanneer betreffende bestuurder zelf niet de liquiditeiten heeft om die 18k op te hoesten.

Het doel van die 18k grens is tenslotte bescherming van crediteuren en elke route bedoeld om die grens te omzeilen draagt (imho terecht) bij aan het idee dat er sprake is van wanbeheer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds