Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inbreuk intellectueel eigendom op vergelijkingssite?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjtuijp



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2014 17:02    Onderwerp: Inbreuk intellectueel eigendom op vergelijkingssite? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte,

Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een vergelijkingssite waarbij prijzen van artikelen uit fysieke winkels en webwinkels op mijn site zichtbaar zullen worden gezien en vergeleken.

Mijn vraag is of er bij vergelijkingswebsites zoals Kieskeurig.nl, Trivago, Cheaptickets.nl, enz, problemen zijn met inbreuk op intellectueel eigendom wanneer geen toestemming wordt gevraagd voor publiceren van prijzen van derden, maar wanneer wel gewoon de producent van herkomst wordt aangegeven.

In principe vermeld ik op mijn site gewoon de prijs van het artikel in een bepaalde winkel en vergelijk deze met de prijs in een andere winkel.

En is in deze context het zogenaamde "webscraping" of "datascraping" toegestaan?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Steven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je deze kreten begrijpt, heb je ongetwijfeld ooit van de discussie tussen Jaap.nl en Funda.nl/NVM gehoord.

Voordat we alles gaan voorkauwen bij deze hele algemene vraagstelling, wat denk je zelf?
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Voordat we alles gaan voorkauwen bij deze hele algemene vraagstelling, wat denk je zelf?

Dat we rechtenstudenten niet helpen met hun huiswerk begrijp ik, maar een leek komt juist voor juridische expertise op dit forum. Waarom zou hij of zij eerst zijn eigen mening moeten geven? Overigens voel ik mij onvoldoende gekwalificeerd om antwoord te geven de oorspronkelijk gestelde vraag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 25 jun 2014 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet direct een probleem.

De Fundaproblematiek had te maken met het overnemen van objectbeschrijvingen en foto's, omdat daar auteursrecht op zit. Op de naam en prijs van een artikel zit geen auteursrecht, en in ieder geval niet het auteursrecht van de webshop. Overigens mocht Jaap binnen de grenzen van het citaatrecht beschrijvingen en foto's blijven overnemen (en die grenzen werden in kort geding voor het gemak gesteld op 155 lettertekens en 194x145 pixels, al is dat natuurlijk nogal arbitrair).

Met het overnemen van artikelbeschrijvingen moet je dus wel voorzichtig zijn. Maar bij een vergelijkingssite schrijf je die waarschijnlijk zelf (je scrapet in ieder geval niet van iedere website de volledige artikelbeschrijving).

Bij de Fundazaak werd ook een beroep gedaan op het databankenrecht (dat faalde). Databankenrecht lijkt me hier geen rol te spelen. Wellicht scrape jij een gegevensverzameling bij elkaar die beschermd wordt door het databankenrecht (weet ik niet zeker, databankenrecht is vrij onbegrijpelijk), maar de prijslijst van een webshop is in ieder geval geen beschermde databank.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sjtuijp



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2014 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:

Voordat we alles gaan voorkauwen bij deze hele algemene vraagstelling, wat denk je zelf?


Dank u voor de bijdrage dr.dunno… U klinkt uitstekend geschikt voor het verstrekken van juridisch advies aan niet-juridisch geschoolden…

Veel dank overigens aan de andere 2 respondenten met een iets meer constructieve reactie.

Het ging me met name om de vraag in hoeverre er aanspraak gemaakt kan worden op auteursrecht/merkenrecht wanneer je gegevens op je site plaatst die je op andere sites vindt (inclusief logo) en waarbij je gewoon keurig de bron vermeld met een link naar deze bron.

Krijg je dan overigens moeilijkheden met het gebruik van logo's?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2014 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sjtuijp schreef:
Het ging me met name om de vraag in hoeverre er aanspraak gemaakt kan worden op auteursrecht/merkenrecht wanneer je gegevens op je site plaatst die je op andere sites vindt (inclusief logo) en waarbij je gewoon keurig de bron vermeld met een link naar deze bron.

Krijg je dan overigens moeilijkheden met het gebruik van logo's?

Logo's van wat?
Aan wat voor (mogelijke) inbreuk op wiens rechten denk je?

Preciezer zijn dan in mijn vorige reactie is onmogelijk als je het zo vaag houdt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2017 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Funda-zaak is bepaald niet representatief. En de verkleining hoeft geen excuus te zijn maar is wellicht ex art 25 lid 1 sub d een verminking van het origineel werk. Dat laatste argument heb ik gemist.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2017 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Funda-zaak is bepaald niet representatief. En de verkleining hoeft geen excuus te zijn maar is wellicht ex art 25 lid 1 sub d een verminking van het origineel werk. Dat laatste argument heb ik gemist.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds