Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inbeslagname PC die ter reparatie was aangeboden
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FGH



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 5:57    Onderwerp: Inbeslagname PC die ter reparatie was aangeboden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand heeft zijn PC ter reparatie aangeboden bij een bedrijf, omdat er een virus op de PC zit. Deze persoon heeft niet veel later een telefoontje van de politie gekregen met de mededeling dat zijn PC, externe HD en originele antivirus software-cd in beslag is genomen. Het blijkt dat het bedrijf waar de PC ter reparatie is aangeboden de politie had gebeld, omdat er volgens hun illegale sofware op de PC stond.

Ik heb de volgende vragen:
- mag het bedrijf zo maar de politie bellen zonder eerst de eigenaar van de PC op de hoogte te stellen?
- Aan welke regels moet zijn voldaan wil er sprake zijn van een rechtsgeldige inbeslagname (rechtsgrond, proces-verbaal aan eigenaar sturen, etc.)?
- Wat kan er voor straf opgelegd worden? Iedereen heeft toch wel software op zijn/haar PC staan die gedownload is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 6:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me niet voorstellen dat voor bezit van illegale software voor eigen gebruik inbeslagname volgt. Ik ben dat ook nog nooit tegengekomen.

Wel ben ik tegengekomen dat inbeslagname volgt wanneer er sprake lijkt te zijn van de distributie van (illegale) software of van het bezit van afbeeldingen waarvan het bezit strafbaar is.

In ieder geval moet er een proces-verbaal van inbeslagname zijn en de eerste stap is contact opnemen en vragen waarom de pc in beslag is genomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
FGH



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat voor bezit van illegale software voor eigen gebruik inbeslagname volgt. Ik ben dat ook nog nooit tegengekomen.

Wel ben ik tegengekomen dat inbeslagname volgt wanneer er sprake lijkt te zijn van de distributie van (illegale) software of van het bezit van afbeeldingen waarvan het bezit strafbaar is.

In ieder geval moet er een proces-verbaal van inbeslagname zijn en de eerste stap is contact opnemen en vragen waarom de pc in beslag is genomen.


Het enige wat de politie heeft gedaan is de eigenaar van de PC opbellen met de mededeling dat de PC in beslag is genomen, omdat de PC ergens anders stond. Moet de politie het proces-verbaal naar die eigenaar opsturen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Politie zal nooit een proces verbaal opsturen.
Wat u wel kunt krijgen is een bewijs van inbeslagname.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben geen strafprocesrechtdeskundige, maar als een pc onder een derde in beslag wordt genomen wegens een verdenking van illegale software na melding daarvan, is TS dan niet aan te merken als een verdachte, of in ieder geval uit hoofde van 6 EVRM beschermd, onder meer inhoudende dat hij deugdelijk en zo spoedig mogelijk wordt geïnformeerd over de reden waarom zijn apparatuur in beslag is genomen?

Overigens ben ik wel benieuwd welke computerzaak dat is geweest.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FGH



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 5:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@dr.dunno: Ik vertel liever niet om welke computerzaak het gaat.

Er is een bewijs van ontvangst door de politie gestuurd naar de eigenaar dat de PC in beslag is genomen.
Ik heb nog wel de volgende vragen:
1) Hoe lang mogen de PC en andere artikelen in beslag blijven bij de politie? Is daar een bepaalde termijn aan gebonden?
2) Als je verdachte bent, moet er dan binnen een bepaalde tijd na de inbeslagname actie ondernomen worden door politie/justitie? Of kun je voor altijd verdachte blijven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
1) Hoe lang mogen de PC en andere artikelen in beslag blijven bij de politie? Is daar een bepaalde termijn aan gebonden?


Als de computer voor waarheidsvinding in beslag is genomen (wat wel lijkt gezien wat u beschreven heeft) blijft het beslag erop zolang de computer onderzocht wordt.


Quote:
2) Als je verdachte bent, moet er dan binnen een bepaalde tijd na de inbeslagname actie ondernomen worden door politie/justitie? Of kun je voor altijd verdachte blijven?


Er staan wel termijnen voor, echter deze kunnen behoorlijk lang zijn.
U kunt niet voor altijd verdachte blijven, óf er wordt door de officier van justitie een strafbeschikking opgelegd, óf de zaak komt voor de rechter, óf de zaak wordt geseponeerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FGH



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Quote:
1) Hoe lang mogen de PC en andere artikelen in beslag blijven bij de politie? Is daar een bepaalde termijn aan gebonden?


Als de computer voor waarheidsvinding in beslag is genomen (wat wel lijkt gezien wat u beschreven heeft) blijft het beslag erop zolang de computer onderzocht wordt.


Quote:
2) Als je verdachte bent, moet er dan binnen een bepaalde tijd na de inbeslagname actie ondernomen worden door politie/justitie? Of kun je voor altijd verdachte blijven?


Er staan wel termijnen voor, echter deze kunnen behoorlijk lang zijn.
U kunt niet voor altijd verdachte blijven, óf er wordt door de officier van justitie een strafbeschikking opgelegd, óf de zaak komt voor de rechter, óf de zaak wordt geseponeerd.


Hoe lang zijn die termijnen dan? Bestaan daar wetsartikelen voor?
Is de politie verplicht om inlichtingen te verschaffen over het onderzoek als daar naar gevraagd wordt? Kan een brief van een jurist het onderzoek versnellen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap niet waarom die PC-reparatiebedrijven menen in de spullen van de klant te moeten neuzen. Ik snap nog minder waarom er nog steeds mensen zijn die hun PC inclusief harde schijf bij zo'n bedrijf inleveren.

Als je de loodgieter langs laat komen is het toch ook niet de bedoeling dat die persoon in al je laatjes gaat neuzen op zoek naar zaken die het daglicht wellicht minder goed kunnen verdragen? Of heb ik het mis?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FGH



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik snap niet waarom die PC-reparatiebedrijven menen in de spullen van de klant te moeten neuzen. Ik snap nog minder waarom er nog steeds mensen zijn die hun PC inclusief harde schijf bij zo'n bedrijf inleveren.

Als je de loodgieter langs laat komen is het toch ook niet de bedoeling dat die persoon in al je laatjes gaat neuzen op zoek naar zaken die het daglicht wellicht minder goed kunnen verdragen? Of heb ik het mis?


Je hebt helemaal gelijk, maar deze dingen gebeuren kennelijk.
Heb jij nog informatie die relevant kan zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie het antwoord van StevenK. Als justitie gaat vervolgen zal er toch wel iets anders zijn aangetroffen dan wat je op de gemiddelde PC kunt vinden. Zonder te weten wat, is het zinloos om te speculeren over de hoogte van de straf.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FGH



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zie het antwoord van StevenK. Als justitie gaat vervolgen zal er toch wel iets anders zijn aangetroffen dan wat je op de gemiddelde PC kunt vinden. Zonder te weten wat, is het zinloos om te speculeren over de hoogte van de straf.


Dus het is gewoon een kwestie van afwachten zonder te weten hoe lang dat gaat duren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

FGH schreef:
Dus het is gewoon een kwestie van afwachten zonder te weten hoe lang dat gaat duren?

Wellicht heb je zelf enig idee wat er zou kunnen zijn gevonden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FGH



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011 2:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
FGH schreef:
Dus het is gewoon een kwestie van afwachten zonder te weten hoe lang dat gaat duren?

Wellicht heb je zelf enig idee wat er zou kunnen zijn gevonden.


Niet echt. Het enige wat ik kan bedenken is software die van internet gedownload is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FGH



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Update: De persoon in kwestie heeft te horen gekregen van de politie dat hij een verklaring moet afleggen over hetgeen op de PC is gevonden.
Er is medegedeeld dat er niets wordt teruggegeven van de in beslag genomen goederen.

Kan er nog iets van (juridische) actie ondernomen worden tegen de inbeslagname? Mag de PC niet teruggegeven worden minus de harde schijf?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds