Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 19 mei 2024 12:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

In hoeverre kun je de gemeente verplichten?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 23:34    Onderwerp: In hoeverre kun je de gemeente verplichten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraagje voor persoonlijk gebruik:

Ik woon aan een singel, waar aan beide zijden huizen staan die in de periode 1900-1920 zijn gebouwd. Langs die singel staan nogal wat mooie grote oude bomen, wat hetgeheel natuurlijk wel cachet geeft.

Nu zijn er de laatste jaren nogal wat bomen weggehaald wegens ziekte of stormschade. De deelgemeente is zo goed her en der nog wel te herplanten, maar als er herplant wordt dan zien wij zielige sprieterige boompjes.

Vanzelfsprekend heb ik wel gevraagd of er bomen van een beetje formaat geplant kunnen worden, maar de deelgemeente is dat niet van plan. Reden: dat kan niet. Mij staat bij dat me ooit ook eens meegedeeld is dat men daar geen budget voor heeft, maar een mailbevestiging daarvan kan ik helaas niet meer vinden.

Nu is de vraag: in hoeverre kun je als bewoners de gemeente verplichten toch grotere bomen neer te zetten? Zo'n weigering als hierboven vermeld lijkt me namelijk geen besluit in de zin van de Awb.

Ons woongenot wordt zo echter wel minder n als dit zo doorgaat dan krijgt die singel toch een hele andere uitstraling dan hij had toen wij ons huis kochten.

Iemand een idee hierover?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er lijkt me geen publiekrechtelijke regeling te bestaan waar je je op kunt beroepen, noch zie ik een onrechtmatig handelen van de gemeente.

Ik vraag me ook af hoe je zou kunnen beargumenteren dat net deze straat "recht" heeft op "volwassen" bomen. Iedere boom begint nu eenmaal als zielig sprietje.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt verplichten voor een doel als dit een tamelijk heilloze weg. Er liggen immers overwegingen ten grondslag aan het besluit van de gemeente om duidelijk kleinere bomen terug te planten. Verplichten hoe? Door een proces?
In de praktijk is lobbyen nogal eens een goede manier om de mening of wensen (afkeuring, enz.) van bewoners goed bij een gemeente kenbaar te maken. Lobbyen doe je via politieke partijen en via de Gemeenteraad (het hoogste bestuur van de gemeente). Bij hen vandaan vallen besluiten die lager in de organisatie zijn genomen, eventueel te veranderen onder wat politieke druk.
Daarnaast is een redactioneel artikel in een lokaal of regionaal blad ook beslist niet weg: mét foto's (van de bomen, desnoods oude ansichtkaarten, en het verschil met nu)! Medestanders zoeken, samen sta je sterker! De tourisme sector en dus evtl. de horeca e.d. kunnen ook medestanders worden en je initiatief steunen, omdat een flinke boom immers indrukwekkender oogt dan een nog wat iel jonkie. Hoe mooier en aantrekkelijker de singels, hoe meer bezoekers en toeristen en dus meer omzet (wordt wel gedacht).

Je praat over een stad en singels. Tien tegen één heeft het Gemeentebestuur (d.w.z. de afdeling Groen) al de nodige ervaring met bomen (herplanten). Dat impliceert dat ze kunnen antwoorden naar gelang het hen het beste uitkomt. Er is vast weleens een grote boom herplant ergens langs een singel in Nederland, maar "niet aangeslagen" en dood gegaan. Dus jij/jullie zouden eerst eens het oordeel kunnen vragen van een bomenexpert. Die staan wel "in het telefoonboek" of bel anders even met het Bomencentrum in Baarn voor advies.

Waar ik woon zijn geen singels maar wel enorm veel bomen. Vooral wegen en lanen met een dicht, groen bladerdak door de rijen oude beuken en platanen of majestueuze kastanjes, maar die staan meer als solitair geplant. Ook hier wordt soms door een gemeente het besluit genomen zulke reuzen te gaan kappen, bijna altijd om veiligheidsredenen. Hoe erg ik dat ook vind: ik weet ook van een paar (fatale) ongelukken doordat een boom of een kruin het opgaf in een storm. En wat driekwart eeuw lang op schilderijen en foto's een lommerrijke laan was, verandert dan door de kap en herplanting van veel jongere bomen in een bijna onherkenbare, 13-in-een-dozijn laan. Door de jaren heen worden daar door bewoners(comité's) flinke rechtszaken over gevoerd tegen zo'n gemeente. Het goede van die rechtszaken lijkt te zijn dat zo'n rechter dan beide partijen wat water bij de wijn laat doen. En dan blijft het dus best nog wel groen, maar wel minder. Echter: het risico op (dodelijke) ongelukken wordt zoveel mogelijk weggesnoeid of indien het echt niet anders kan: weggerooid.

Oftewel laat je gemeente het gevoel krijgen dat ze moeten uitleggen wat ze eerstens aan preventief onderhoud doen met hun bomen. Daar is veel te winnen, uitzonderingen als de iepenziekte bijv. daargelaten. En als jullie met de mening van 1 of 2 erkende bomendeskundigen kunnen gaan lobbyen en de pers interesseren, maak je naar mijn idee veel meer kans dan dat je gaat proberen de (deel)gemeente te verplichten. Dat kun je misschien als "laatste redmiddel" in je achterhoofd houden.

Torenlaan Baarn, vroeger
Torenlaan Baarn, nu
_________________
...free as a bird...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Simone,

Ik had je héél graag een boom geplaatst, maar helaas de overdracht ging niet goed.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik vraag me ook af hoe je zou kunnen beargumenteren dat net deze straat "recht" heeft op "volwassen" bomen. Iedere boom begint nu eenmaal als zielig sprietje.
Dat klopt, maar verandert je antwoord als je weet dat het Bureau Monumenten van de gemeente grote delen wil aangewezen krijgen als beschermd stadsgezicht?. De aanvraagprocedure loopt nog; het gebied valt nu nog onder bijzondere welstand.

Quote:
“Beschermd stadsgezicht biedt de gemeente de mogelijkheid om door middel van extra toezicht te zorgen voor een betere samenhang met de bestaande architectuur. Grootte, vormgeving, materiaalgebruik en detaillering van de erfafscheiding worden in gebieden met een beschermde status dan ook zwaarder getoetst dan gebieden die onder bijzondere welstand vallen”, zegt Schut. “De status beschermd stadsgezicht is een soort garantie voor de waardevastheid van de hele straat en de individuele panden. Eigenaren van panden met achterstallig onderhoud en ongepaste aanbouw kunnen namelijk door de gemeente aan geschreven worden.”

Om in aanmerking te komen voor beschermd stadgezicht moet een wijk of straat voldoen aan een aantal criteria.
Zo wordt het ‘gezicht’ getoetst op cultuurhistorische, ruimtelijke en stedenbouwkundige waarden, situationele waarden, gaafheid, herkenbaarheid en zeldzaamheid. Hugo Schut: “Het aanvragen van een beschermd stadsgezicht met de aanwijzing van gemeente- en Rijksmonumenten gebeurt meestal door Bureau Monumenten (dS+V) in overleg met de Commissie Welstand en Monumenten van de gemeente Rotterdam. In een door hen opgesteld advies staat beschreven hoe het te beschermen stadsgezicht is ontstaan, wat de karakteristieken zijn en wat er in de tijd allemaal gewijzigd is (dynamiek).


Daar zouden die grotere bomen toch prima in passen?

Ik begrijpt wel dat lobbywerk de eerst aangewezen actie is, maar ik vroeg me gewoon af of j nog méér kunt doen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Simoon,

ik weet niet of je hier nog wat aan hebt, maar je zou het kappen van die bomen zelf ook in de smiezen kunnen houden.
Ik heb er zelf geen verstand van, maar heb begrepen dat overheden nogal snel naar de bijl grijpen terwijl er ook andere oplossingen zijn. Zieke bomen kunnen genezen, gevaarlijke delen kunnen kundig teruggesnoeid worden, etc.
Ik kan me voorstellen dat dit makkelijker is af te dwingen dan het plaatsen van volwassener bomen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wimuithoorn



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 27


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 1:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Michèle,

Quote:
Ik heb er zelf geen verstand van


Ligt er dik op in je reactie.

Als oud kweker kan ik melden dat zieke bomen/planten slechts zeer zelden genezen en dat het risico op het doorgeven / verspreiden van de ziekten (virussen/schimmels/bacteriën) vaak een gerechtvaardigd argument is om er snel bij te zijn om de zieke boom te verwijderen.
Zelf heb ik ooit meegewerkt aan het redden van de Gerberacultuur uit de klauwen van een zeer agressieve ziekte, maar er is nooit 1 plant van genezen.

Simone, voordat je je energie verspilt of jezelf uiteindelijk weer een modderfiguur laat slaan, adviseer ik om je eerst (ook met gebruik van het bomencentrum te Baarn) heel professioneel te laten informeren over ook de gehanteerde criteria.
Wordt je vermoeden dan bevestigd dan kan de waarde van de omgeving ook toenemen door te vermelden dat de nieuwe aanplant gezond is en weer 150 jaar vooruit kan.
Zolang de nieuwe aanplant nog wat klein is kun je bijvoorbeeld een leuke ets als genoegdoening aan de koper aanbieden.
Want ik begrijp dat het je uiteindelijk om geld/waarde gaat, immers wanneer je het pand niet wil verkopen of wilt gebruiken als onderpand maakt de leeftijd van het groen minder uit Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het besluitbegrip hoeft geen probleem te zijn. Je schrijft de gemeente gewoon een briefje met het verzoek stevige bomen te planten. Op dit schrijven moet de gemeente binnen de Awb termijn reageren.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds