Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurtoeslag opeens terug vanwege opgaaf personen
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2015 4:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag een brief gehad met terugbetaling huurtoeslag. Ik moet het bedrag van ruim 2300 terugbetalen. Ik heb het gevoel dat de belastingdienst mij expres tegenwerkt.

Wat heb ik al gedaan:

- Bezwaar gemaakt met daarbij alle gegevens die nodig waren om aannemelijk te maken dat ik recht heb op huurtoeslag:
Begeleidende brief, fotos van de studio, uitleg lokatie, verhuurdersverklaring dat het hier gaat om een ruimte waar huurtoeslag over is ondertekend, stuk van het contract, afschrijvingen van mijn bankrekening periodiek met het genoemde bedrag.
- Inspecteur stuurde mij in maand een brief met een korte beschrijving over iets geheel iets anders. Eerst was het over dat er teveel woonden op het adres nu gaat het om dat er een contract (ondergetekend) ontbreekt met kale huurprijs. Ik heb per ommegaande het volledige contract gestuurd met kale huur prijs, begeleidende brief en de servicekosten.
- Nu lijkt het zonder opgaaf van reden afgewezen (mijntoeslagen).


Ik wordt er helemaal gek van! Mensen die hier voor mij hebben gewoond hebben gewoon huurtoeslag gekregen. Ik voldoe ook aan de inkomenseis en de vermogenseis. Ik heb alles gedaan (volgens/aanraden de belastingtelefoon) van foto's tot aan contracten en meer dan 20 euro aan aangetekende brieven gestuurd naar Heerlen. Het kost een hele hoop tijd meer dan 10 uur aan uitzoekwerk terwijl ik huurtoeslag gerechtigd ben. Mocht ik het niet zijn geweest was ik wel een andere kamer gaan zoeken. Hebben jullie zo een zelfde ervaring met de belastingdienst hierover? Wat moet ik doen ik ben radeloos!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Firestarter

Firestarter

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 438


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2015 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is me niet goed duidelijk hoe de status nu is.
- Je moet huurtoeslag ten onrechte terugbetalen.
- Vervolgens heb je hiertegen gemotiveerd bezwaar gemaakt, waarbij je bewijsstukken hebt overlegd.
- De Belastingdienst stelde dat je (nog) geen bezwaar kon maken, omdat er sprake is van een niet voor bezwaar (en beroep) vatbaar besluit.
- Nu moet je de toeslag van EUR 2.300,- terugbetalen.

De overheid moet handelen conform de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB), die praktisch onleesbaar is. Volgens mij kunnen in jouw situatie de volgende bepalingen relevant zijn.
De overheid heeft een onderzoeksplicht en motivatieplicht. Uit je verhaal maak ik op, dat de "besluiten" hier niet aan voldoen (wat op zichzelf reden kan zijn om bezwaar te maken). Aan de andere kant heb je zelf een informatieplicht (je moet de overheid dus voorzien van de relevante informatie).
Je kunt alleen bezwaar (en beroep) instellen tegen een "besluit". De overheid gebruikt nogal graag de term "een niet voor bezwaar (en beroep) vatbaar besluit". Ik begrijp zelf niet hoe de overheid een brief kan sturen, die dan toch geen besluit is.
Als de overheid niet tijdig een besluit neemt, bijvoorbeeld nadat je bezwaar maakt, kun je de overheid in gebreke stellen, waarna de overheid nogmaals 2 weken de tijd krijgt om te besluiten en als ze dit niet doen, kun je beroep instellen (een beroep wordt behandeld door de bestuursrechter en hiervoor ben je griffierechten verschuldigd).

Misschien heb je in deze situatie de volgende mogelijkheden:
1) Een nieuw bezwaar indienen (misschien staat hier iets over in de laatste brief die je ontving), tegen het besluit dat je de toeslag terug moet betalen. Wat vanzelfsprekend niet nodig is als je al eerder rechtsgeldig bezwaar hebt gemaakt.
2) De Belastingdienst in gebreke stellen voor het niet tijdig in behandeling nemen van je eerdere bezwaar en als ze deze nog steeds niet tijdig afhandelen beroep instellen.
3) De media opzoeken, bijvoorbeeld door op een internetforum de schandalige manier beschrijven hoe je benadeeld wordt. Wat ook goed werkt is de mensen in je omgeving hierover vertellen.
4) Contact op nemen met de Belastingwinkel, die gratis juridisch advies geeft bij problemen met de Belastingdienst.

Een klacht indienen, is zinloos: de overheid heeft weliswaar de plicht om klachten te behandelen, maar als ze dat niet doen, heb je daartegen geen rechtsmiddel. Je kan een niet-behoorlijk behandelde klacht wel vervolgen bij de Nationale Ombudsman, die als missie heeft klachten afhandelen (lees: in de doofpot stoppen), zodat het vertrouwen in de overheid hersteld wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2015 1:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je antwoord. Je samenvatting van de status is correct. Motiveringsbeginsel dacht ik uit het bestuursrecht. In beschikking van de inspecteur had hij er wel aan voldaan. Hij schreef contract ontbreekt de ondertekening en kale huurprijs. Dit is nu voldaan.

Vandaag er aan gezeten om een bezwaarbrief op te stellen gericht op 2 beschikkingen. Ik heb gezorgd dat de brief aantekent naar Heerlen is gegaan.

Bezwaar was op:

beschikking 1: terugvorderingsbeschikking
beschikking 2: mutatie van huurtoeslag van 217 euro pm naar 0

ik heb daarin gemotiveerd dat ik een bezwaar heb lopen. 2 stuks zelfs dat eerst het aantal mensen dat woonachtig was op het adres reden was tot afwijzing huurtoeslag en vervolgens bij het contract de handtekeningen ontbraken en een kale huurprijs. Ik heb iig al uitstel van betaling aangevraagd. Verder heb ik erin gezet dat mijn huisgenoten niet als medebewoners moeten worden gezien en dat bewoners in dit huis hiervoor die aan de inkomens en vermogenstoets voldeden ook huurtoeslag gerechtigd waren en dat ik dat op dit moment volgens de huidige regels ook ben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is antwoord: de beslissing op bezwaar is gehonoreerd.

antwoord:

ze hebben mij nu op het juiste adres ingeschreven, de huisgenoten uit mijn huishouden verwijderd en heb nu dus gewoon officieel huurtoeslag toegekend gekregen. Dus het loont zeker om bezwaar te maken. Alleen een hele heisa om het voor elkaar te krijgen, ben een half jaar bezig geweest met aannemelijk maken. Met verschillende keren een brief over en weer en de belastingtelefoon bellen (wat zeker wel helpt om het te versnellen, denk ik)

De huur wordt vastgesteld naar de KALE huurprijs die in het contract staat. W/G/E worden niet gesubsidieerd. De overige kosten denk aan kosten van gemeenschappelijke ruimten voor 12 euro.


Iedereen bedankt voor het meedenken en antwoorden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed bericht.
Uiteraard is er geen recht op huurtoeslag over gas/water/licht.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas zijn we nog niet klaar. Vandaag een bericht van de overheid dat de toeslag weer op 0 is komen te staan. Wordt er onderhand wel moe van.
Het kan te maken hebben met dat er 2 mensen zijn verhuisd en 2 nieuwe dus hebben ingeschreven op de BGA. Ik heb wel aan de belastingdienst alles uitgelegd hoe het zit en ook hebben ze gewoon deze situatie goedgekeurd!

Zodra ik meer weet zal ik posten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben erachter waarom dit is. Het is inderdaad vanwege mutaties in de GBA. Het systeem gaat dan automatisch over tot de 0 euro toeslag. Het bellen met de belastingtelefoon is dan voldoende om dit te corrigeren. Een aantekening wordt er gemaakt en het wordt daarna handmatig weer aangepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2016 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig weer opgelost. Het GBA heet tegenwoordig trouwens BRP. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/inhoud/basisregistratie-personen-brp.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2016 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de tip!

blijkt al sinds 6 januari 2014 te zijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Basisregistratie_Personen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2016 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pleitnota schreef:
Dank voor de tip!

blijkt al sinds 6 januari 2014 te zijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Basisregistratie_Personen


Ja, dat weet ik.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
ksan



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 42


BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2016 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pleitnota schreef:
Helaas zijn we nog niet klaar. Vandaag een bericht van de overheid dat de toeslag weer op 0 is komen te staan. Wordt er onderhand wel moe van.
Het kan te maken hebben met dat er 2 mensen zijn verhuisd en 2 nieuwe dus hebben ingeschreven op de BGA. Ik heb wel aan de belastingdienst alles uitgelegd hoe het zit en ook hebben ze gewoon deze situatie goedgekeurd!

Zodra ik meer weet zal ik posten.


Ik zou tegen iedere "beslissing" van de belastingdienst bezwaar indienen want het systeem waarin alle telefoontjes worden genoteerd, inclusief wat er is besproken en toegezegd door de belastingdienst, wordt automatisch na 2 maanden geleegd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds