Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp bij het voorbereidend onderzoek gevraagd!!!!!
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NaouaL

NaouaL

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 8:15    Onderwerp: Hulp bij het voorbereidend onderzoek gevraagd!!!!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Voor school moet ik aan de hand van een zelfverzonnen casus een voorbereidend onderzoek beschrijven. Hierin moet ik het proces beschrijven een voorbereidend onderzoek vanaf het moment dat de verdachte op heterdaad is aangehouden tot aan het moment van de dagvaarding.

Nu Ben ik me suf aan het denken en ik kom eigenlijk niet heel ver. Ik ben eerstejaars student hbo recht en zoek hier naar wat hulp.

De zelfverzonnen casus gaat over een man die na zeven jaar huwelijk zijn vrouw vermoord omdat zij is vreemd gegaan. De moord vind zich plaats op het moment dat hij haar betrapt. De man, komt vroegtijdig thuis van een zakenreis en treft zijn vrouw in bed aan met een ander. Op dat moment gaat de verdachte op zoek naar zijn vuurwapen (dat hij kennelijk in huis heeft) en vuurt een aantal kogels af op zijn vrouw, die ook ter plekke sterft. De man met wie zij op dat moment vreemd ging, spring uit paniek het raam uit en breekt zijn been. Vervolgens belt de verdachte 112 en zegt zijn vrouw doodgeschoten te hebben.

Vanuit hier moet een voorbereidend onderzoek in elkaar zetten met als centrale vraag; Hoe verloopt het voorbereidende onderzoek vanaf het moment dat de verdachte, Dennis is aangehouden tot aan het moment dat hij voor de rechter moet verschijnen?

Graag zou ik van iedereen die hier maar ook iets mee kan wat hulp en info willen. Bijvoorbeeld, wat voor dwangmiddelen hierbij toegepast (kunnen/zullen) worden.

Mensen alle info is welkom, het moet namelijk één groot en uitgebreid verslag volgen en mijn boeken maken me suffer dan suf.

Bijvoorbaat mijn enorme dank,

Naoual
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kapstokjes:
politie komt langs om bewijs te verzamelen.
verdachte mag een bepaalde periode vastgezet worden voor verhoor.
vindt er een gerechtelijk vooronderzoek plaats? Verhoor door de r-c, wellicht voorlopige hechtenis?
Uiteindelijk de zitting: wel/geen voldoende bewijs? Krijgt de man met gebroken been een schadevergoeding? Zijn er rechtvaardigingsgronden of schulduitsluitingsgronden?

Je zult toch echt je boeken in moeten duiken om de details hierover te vinden, welke wetsartikelen zijn van toepassing, wie is bevoegd om wat te doen?
Ik kan me voorstellen dat je kunt verdrinken in de chaos van het wSr en Sv, vandaar deze kapstokjes. Probeer de grote lijn van het onderzoek in kaart te brengen en ga spitten naar de concrete invulling ervan.
Wellicht kom je in je boeken nog andere mogelijkheden tegen, zijn dit zijsporen of relevante situaties?
Misschien is het een idee een tijdlijn uit te zetten zodat je de verschillende fases, en bijbehorende bevoegdheden en rechtsbescherming, in kaart kunt brengen.
Ook zou je eens naar een strafzitting kunnen gaan. Na een telefoontje kan je vaak zo aanschuiven, en lang hoeft het niet te duren. Dan wordt het misschien wat minder abstract. Ook kan je een uitspraak lezen van een rechtbank inzake een (soortgelijke) casus en daar het verloop van het voorbereidend onderzoek en de rechtzaak uithalen.

Succes ermee in ieder geval! Als je er wat verder mee bent zijn er vast wel mensen hier op het forum die wat kunnen zeggen over dingen waar je niet uitkomt, of mee van gedachten kunt wisselen over of iets i.c. nou wel of niet van toepassing is.

Groeten!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NaouaL

NaouaL

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey,

Bedankt voor je reactie. Ik zelf speelde ook al met de gedachte om wat info op te zoeken in een soortgelijke case, die dan echt is voorgevallen. Weet alleen niet waar ik dat kan vinden. Worden dat soort zaken dan in openbare dossiers gezet? Zo ja, waar kun je daar dan naar op zoek gaan?

Groet,

Naoual
_________________
Justitia est animi affectio cum cique tribuens...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken op www.rechtspraak.nl en dan in het veld voor op vrije tekst zoeken doodslag AND overspel tikken. Dat geeft wat voorbeelden.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog iets waar je misschien wat aan hebt: In het wetboek van strafvordering staat vanaf 'verdachte'art. 27 Sv en aanhouding 53ev. Sv de hele procedure redelijk in chronologische volgorde. Je kan dus gewoon vanaf daar bladeren en bekijken waar je wat aan kan hebben.
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een boek wat hierbij een hulpmiddel zou kunnen zijn is "Strafprocesdossier" van Ars Aequi. Hierbij wordt aan de hand van dossierstukken ingegaan op het gehele verloop van een strafproces, van daad tot cassatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb deze net gemaakt en woensdag ingeleverd.

Bij voorbereidend onderzoek denk aan:

aanhouding (door wie en hoelang)
inverzekering (door wie en hoelang)
in bewaring(door wie en hoelang)
in gevangenhouding(door wie en hoelang)

Dat kan je allemaal in je boek opzoeken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oja nog een tip als je bijvoorbeeld zegt: de politie houdt de man aan bij heterdaad( art. 53 Sv) zet wel je artikel nummer erachter!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En vergeet evt. GVO of mini-instructie niet
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds