Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huis verkopen en gaan huren
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 14:50    Onderwerp: Huis verkopen en gaan huren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit onderwerp is eigenlijk niet echt louter juridisch van aard, maar toch gooi ik een balletje op om te kijken of er ervaringsdeskundigen zijn of de gebruikers hier misschien inzichten kunnen verschaffen die ik (nog) niet heb.

Vorig jaar heb ik een appartement gekocht. De relatie met mijn vriend is inmiddels zo goed dat ik eigenlijk 6 dagen en nachten in de week bij hem woon in zijn huurhuis. We willen graag gaan samenwonen. Dit zal echter niet in mijn koophuis zijn. Mijn vriend is op dit moment nog niet toe aan kopen.

Ik zou dus mijn appartement verkopen (hypotheek van 120.000, verkoopprijs zal rond de 165.000 liggen schat ik in). En vervolgens zou ik bij mijn vriend in zijn huurhuis intrekken.

Is dit financieel/juridisch gezien een hele domme keuze? Mijn 'gut feeling' zegt van wel. Ook omdat ik volgens mij dan boeterente betaal bij mijn huidige hypotheekverstrekker.....
Ik weet dat als ik binnen 5 jaar alsnog een nieuwe woning koop ik zit met de eventuele overwaarde van de verkoop van mijn appartement.

Of raden jullie mij aan gezamenlijk een huis te kopen, waarbij ik gewoon een groter deel financieer en we op basis van een samenlevingscontract gaan samenwonen?

Zijn er nog andere juridische zaken en valkuilen waar ik rekening mee dien te houden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij verkoop van de woning kun je in Nederland dacht ik altijd de hypotheek boetevrij aflossen.

Quote:
Ik weet dat als ik binnen 5 jaar alsnog een nieuwe woning koop ik zit met de eventuele overwaarde van de verkoop van mijn appartement.

Wat je hiermee bedoelt begrijp ik niet goed. Is er aan die periode van 5 jaar iets bijzonders? Misschien een belastingregel die ik niet ken? Overwaarde kan prettig zijn, al geef je die uiteindelijk weer 2x zo hard uit aan het volgende (vermoedelijk grotere, dus duurdere, dus nog harder in prijs gestegen) nieuwe huis.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 16:41    Onderwerp: Re: Huis verkopen en gaan huren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Annemarieke schreef:
We willen graag gaan samenwonen. Dit zal echter niet in mijn koophuis zijn. Mijn vriend is op dit moment nog niet toe aan kopen.
Hoeft ook niet; hij kan jou gewoon huur betalen vor het wonen in jouw huis. Wink

Quote:
Is dit financieel/juridisch gezien een hele domme keuze? Mijn 'gut feeling' zegt van wel. Ook omdat ik volgens mij dan boeterente betaal bij mijn huidige hypotheekverstrekker.....
Vraag dat van die evt. boete even na. Verder krijg je bij een goede verkoop natuurlijk vermogen waarover je belasting moet betalen in plaats van dat je lekker van de belasting kunt aftrekken.

Quote:
Of raden jullie mij aan gezamenlijk een huis te kopen, waarbij ik gewoon een groter deel financieer en we op basis van een samenlevingscontract gaan samenwonen?
Niet persé, zie boven.

Annemarieke, misschien kun je je huis verhuren? Of mag dat niet van de hypotheekverstrekker?

De niet-juridische, doch wel erg belangrijke vraag zal ik maar even niet stellen .... hihi...
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 16:47    Onderwerp: Re: Huis verkopen en gaan huren Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Annemarieke schreef:
We willen graag gaan samenwonen. Dit zal echter niet in mijn koophuis zijn. Mijn vriend is op dit moment nog niet toe aan kopen.
Hoeft ook niet; hij kan jou gewoon huur betalen vor het wonen in jouw huis. Wink


Dat zou een optie zijn, maar in mijn eentje kan ik het helaas niet opbrengen om de gemeente waar wij willen gaan wonen een huis te kopen dat meer ruimte biedt dan zijn huidige huurwoning Wink Zijn inkomen is gewoon nodig om iets te kunnen betalen Sad

Quote:
Verder krijg je bij een goede verkoop natuurlijk vermogen waarover je belasting moet betalen in plaats van dat je lekker van de belasting kunt aftrekken.

Hmmja, daar zit ik ook weer niet heel hard op te wachten. 'Winst' zal geen ton zijn, maar een goede 35.000 verwacht ik wel Sad

Quote:
Annemarieke, misschien kun je je huis verhuren? Of mag dat niet van de hypotheekverstrekker?

Ik weet niet of ik dit wel wel. Gezien verantwoordelijkheid, onderhoud en de netheid van de gemiddelde huurder tegenwoordig :#

Quote:
De niet-juridische, doch wel erg belangrijke vraag zal ik maar even niet stellen .... hihi...

Vraag maar raak hoor Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je het huis verhuurt verlies je legaal gesproken ook het voordeel van de hypotheekaftrek.

De belasting die je over de verkoopwinst moet betalen valt wel mee; dat bedrag valt in box 3.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey,

Ik ben zelf enige tijd geleden in de voors en tegens tussen huren en kopen gedoken.

De voordelen van kopen t.o.v. huren zijn:

- Je bouwd vermogen op in tegenstelling tot huren waarbij je huur betaald.
- Het is vrij eenvoudig om na 5 jaar als de waardestijging van de huidige woning zodanig is om iets groters te kopen. Bij huren is er vaak een wachttijd van ten minste 7 jaar voor betere huurwoningen. En betere huurwoningen zijn steeds schaarser.

Nadelen van kopen t.o.v. huren:

- Bij een eigen woning dien je zelf zorg te dragen voor het onderhoud van het gebouw in tegenstelling tot huren waarbij de verhuurder verantwoordelijk is voor de onderhoud van het gebouw.
- Bij verlies van inkomen is de kans op gedwongen verkoop en dus verhuizing groter dan bij huren het geval is.

Verder zijn er nog veel meer verschillen, maar bovenstaande is even een vluchtige opsomming.

Ik zou persoonlijk altijd zo snel mogelijk gaan kopen en blijven kopen. Ik ben van mening dat bij huren geld wordt weggegooid inlpaats van geïnvesteerd.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
De voordelen van kopen t.o.v. huren zijn:

Het echte voordeel van kopen is de hypotheekaftrek (die je vergeet te noemen). Verder is kopen tov huren voordelig zolang de huizenprijzen blijven stijgen in een tempo dat boven een normaal vermogensrendement ligt.

Quote:
- Je bouwd vermogen op in tegenstelling tot huren waarbij je huur betaald.

Tenzij de huizenprijzen sterk blijven stijgen is dit een beetje een drogreden. Bij huur betaal je huur, bij koop betaal je rente. Wat je verder overhoudt kun je stoppen in de aflossing, in aandelen, of op een spaarrekening. Heel veel verschil maakt dat niet uit. Veel mensen zullen het uiterst onverstandig vinden om geld in de aflossing te stoppen, omdat je rendement dan beperkt blijft tot de bespaarde hypotheekrente.

Quote:
- Het is vrij eenvoudig om na 5 jaar als de waardestijging van de huidige woning zodanig is om iets groters te kopen.

Waardestijging an sich helpt je niet om iets groters te kopen. Het grotere huis dat je wilt kopen stijgt namelijk nog harder. In zekere zin is het voor een huizenbezitter die naar een groter huis wil verhuizen beter als de huizenprijzen zakken!

Voorbeeld: je woont anno 2007 in een woning van 400k, in 2012 wil je naar een woning die nu 800k kost.
Als de prijzen verdubbelen, moet je in 2012 1600k-800k=800k bijleggen.
Als de prijzen halveren, moet je in 2012 400k-200k=200k bijleggen.

Moet je nu als huizenbezitter blij zijn met een waardestijging?
(Je moet in zo'n geval bij een waardestijging blij zijn dat je een huis bezit, maar dat is niet hetzelfde.)

Quote:
Bij huren is er vaak een wachttijd van ten minste 7 jaar voor betere huurwoningen. En betere huurwoningen zijn steeds schaarser.

Als je niet in de vrije sector kunt huren, kun je het kopen van een huis wel helemaal vergeten ben ik bang (op wat afgelegen provincies na Wink). Als je in de vrije sector huurt ben je juist veel mobieler dan wanneer je koopt. Het huren van een ander huis is heel wat sneller en goedkoper dan het verkopen van je oude huis en het kopen van een nieuw. Bij een koophuis gaat bij iedere verhuizing om te beginnen 6% van de koopprijs naar de staat. Dat is een hoop geld.

Quote:
Nadelen van kopen t.o.v. huren:

- Bij een eigen woning dien je zelf zorg te dragen voor het onderhoud van het gebouw in tegenstelling tot huren waarbij de verhuurder verantwoordelijk is voor de onderhoud van het gebouw.
- Bij verlies van inkomen is de kans op gedwongen verkoop en dus verhuizing groter dan bij huren het geval is.

Mee eens, al zal het bij een duurdere huurwoning ook niet meevallen bij werkloosheid de huur op te brengen. Het klopt dat vergeleken met huren de kosten van een eigen woning hoger zijn dan alleen de rente. Dus als je huur betalen beschouwt als het 'weggooien' van geld, dan 'gooi' je bij een koophuis zowel de rente als de onderhoudskosten en nog wat andere bijkomende kosten 'weg'.

Afgezien van het belastingvoordeel lijkt het voordeel van kopen mij dat het "jouw" huis is, en dat je er helemaal mee kunt doen wat je wilt. Leg je een dure vloer in een koophuis, dan verdien je dat met wat geluk bij de verkoop weer terug ipv dat je je mooie vloer aan het einde van de huur eruit mag slopen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hypotheekrenteaftrek heb ik bewust niet genoemd aangezien het een tijdelijk voordeel is. Het is ook weg te strepen tegen eventuele huursubsidie.

Wat ik nog vergeten was te noemen is bij het aanschaffen van een duurder huis het opgebouwde vermogen in het eerdere huis blijft bestaan en de hypotheeklasten per saldo lager of even hoog zullen zijn. Verhuizen naar een duurder koophuis loont dus pas als er vermogen is opgebouwd en dat is doorgaans pas na 5 jaar het geval.
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Hypotheekrenteaftrek heb ik bewust niet genoemd aangezien het een tijdelijk voordeel is. Het is ook weg te strepen tegen eventuele huursubsidie.

30 jaar is tijdelijk, ja Smile

Wie huursubsidie ontvangt kan realistisch gezien geen huis kopen.

Quote:
Wat ik nog vergeten was te noemen is bij het aanschaffen van een duurder huis het opgebouwde vermogen in het eerdere huis blijft bestaan

Wat bedoel je met opgebouwd vermogen? Het geld dat besteed is aan de aflossing, en dus beter had kunnen worden belegd tegen een mooi rendement om een nog groter vermogen op te bouwen?

Ik hoor heel vaak mensen zeggen dat het betalen van huur gelijk staat aan het weggooien van geld, maar als je objectief vergelijkt met het kopen van een huis maakt alleen de hypotheekaftrek het echte verschil. (In tijden van exorbitant stijgende huizenprijzen natuurlijk ook die stijging. Wie denkt dat exorbitante stijgingen gegarandeerd zijn moet vooral zijn geld in piramidespelen stoppen.)

Vermogen opbouwen door je huis af te lossen moet je echt zien als sparen, met slechts het verschil dat je bij een niet-aflossingsvrije hypotheek gedwongen wordt te sparen. Je hebt dus minder vrijheid om zelf te bepalen waar je geld heen gaat. Toegegeven, voor sommigen is dat een voordeel.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een fors nadeel van zo'n spaarhypotheek is, dat je er achter komt dat je niks hebt opgebouwd, mocht je in de situatie komen dat je tussentijds het huis moet verkopen. Dus da's bijv.10 jaar betalen en nog niets hebben afbetaald.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Een fors nadeel van zo'n spaarhypotheek is, dat je er achter komt dat je niks hebt opgebouwd, mocht je in de situatie komen dat je tussentijds het huis moet verkopen. Dus da's bijv.10 jaar betalen en nog niets hebben afbetaald.

Ik dacht nog aan ouderwetse hypotheken waarin nog wel eens iets werd afgelost. Bij spaar- en beleggingshypotheken doen zich inderdaad weer andere verschijnselen voor Wink. Als je heel dom bent is het gezien het Dexia rekenmodel wellicht wel mogelijk om in de toekomst schadeloos te worden gesteld in de woekerpolisaffaire.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Boeterente bij verkoop is heel erg uitzonderlijk. Verder is er nog een fiscaal voordeel te behalen, door te verkopen en enige tijd te huren, namelijk dat de 30-jaren teller opnieuw gaat lopen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Boeterente bij verkoop is heel erg uitzonderlijk.

Ik dacht zelfs te weten dat boeterente bij verkoop bij wet verboden was. Ik begin nu echter te vermoeden dat dit nog "kennis" is van vóór mijn studie.

In bijv. Duitsland is boeterente bij verkoop juist wel gebruikelijk.

Quote:
Verder is er nog een fiscaal voordeel te behalen, door te verkopen en enige tijd te huren, namelijk dat de 30-jaren teller opnieuw gaat lopen.

Dat wist ik niet. Hoe lang moet je dan huren?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Verder is er nog een fiscaal voordeel te behalen, door te verkopen en enige tijd te huren, namelijk dat de 30-jaren teller opnieuw gaat lopen.

Dat wist ik niet. Hoe lang moet je dan huren?[/quote]

Hier nog eentje Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jaap21



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2007 11:58    Onderwerp: hypotheek aftrek Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij moet je in het huis wonen alvorens je de hypotheek mag aftrekken, als je je huis wilt verkopen kan je alle info vinden op www.zelfonshuisverkopen.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds