Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 5:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoge incassokosten rechtvaardig?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: di 04 okt 2005 22:50    Onderwerp: Hoge incassokosten rechtvaardig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vriendin heeft na slechts één herinnering van een maandpremie voor de ziektekostenverzekering een incassobureau op haar dak gekregen die wel erg hoge incassokosten rekent. Het incassobureau zegt volledig in haar recht te staan met deze incassokosten en is niet voor rede vatbaar. Er is zelfs gezegd door het incassobureau dat de hoge kosten (mede) door de zorgverzekeraar bepaald worden.

Wat kan zij hier volgens jullie aan doen?

1) Is één herinnering genoeg om in verzuim te zijn?
2) Kan een incassobureau €103.53 aan incassokosten rekenen op een hoofdsom van €37.55?

Ik weet dat er al een paar topics zijn geopend over incassokosten maar ik zou een persoonlijk advies toch erg op prijs stellen.
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 6:33    Onderwerp: Re: Hoge incassokosten rechtvaardig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Studiosus schreef:
Mijn vriendin heeft na slechts één herinnering van een maandpremie voor de ziektekostenverzekering een incassobureau op haar dak gekregen die wel erg hoge incassokosten rekent. Het incassobureau zegt volledig in haar recht te staan met deze incassokosten en is niet voor rede vatbaar. Er is zelfs gezegd door het incassobureau dat de hoge kosten (mede) door de zorgverzekeraar bepaald worden.

Wat kan zij hier volgens jullie aan doen?

1) Is één herinnering genoeg om in verzuim te zijn?

Ja, en bij verzekeringen zelfs volstrekt overbodig, omdat in de polis altijd heel duidelijk staat dat de premievervaldata fatale termijnen zijn.
Quote:

2) Kan een incassobureau €103.53 aan incassokosten rekenen op een hoofdsom van €37.55?

Ze kunnen het wel rekenen, maar ze zullen het van de rechter niet toegewezen kregen; het bedrag staat in geen enkele verhouding en de wet biedt alleen ruimte voor redelijke incassokosten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ze kunnen het wel rekenen, maar ze zullen het van de rechter niet toegewezen kregen; het bedrag staat in geen enkele verhouding en de wet biedt alleen ruimte voor redelijke incassokosten.


Bedankt voor je antwoord.
Ik ga dit het incassobureau voorleggen, ben benieuwd. Als ze niks aan de hoogte van het bedrag doen, wat ik verwacht, ga ik naar de rechter. Ik hou jullie wel op de hoogte.

Gr.
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als ze niks aan de hoogte van het bedrag doen, wat ik verwacht, ga ik naar de rechter.


Zorg wel dat je ook het originele bedrag van € 37,55 betaald. Als de hoofdvordering betaald is gaat een rechtszaak nog alleen maar over de incassokosten.

En behalve dat deze incassokosten inderdaad veel te hoog zijn (volgens staffel rapport Voorwerk II € 44,03 incl. btw), is een enkele aanmaning van een incassobureau niet aan te merken als buitengerechtelijke incassowerkzaamheden, maar wordt dit gezien als voorbereiding van processtukken. Als daar in een geding een beroep op wordt gedaan, is de kans groot dat deze kosten worden afgewezen.
Het risico om met de proceskosten te blijven zitten (€ 76 betekening + € 58,--) zal het incassobureau er waarschijnlijk van afhouden om enkel voor de proceskosten te gaan procederen.

Edit: het is mogelijk dat in de algemene voorwaarden van de verzekeraar staat dat bij verzuim automatisch incassokosten zijn verschuldigd, en dat het bedrag hiervan ook genoemd is. Dit zul je moeten nakijken.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het advies!

Nog even een vraagje:
De hoofdsom heeft ze al voldaan dus het gaat om de incassokosten. Als in de algemene voorwaarden staat dat incassokosten verschuldigd zijn ingeval van verzuim, zou dan die €103,53 wel rechtmatig kunnen zijn, of blijft rapport voorwerk II onverkort van toepassing?

In de algemene voorwaarden staat:
Quote:
als zorgverzekeraar overgaat tot invordering van de verschuldigde
premie, zijn alle daarop vallende kosten, zowel in als
buiten rechte, voor rekening van de verzekerde die de
premie verschuldigd is

_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als in de algemene voorwaarden staat dat incassokosten verschuldigd zijn ingeval van verzuim, zou dan die €103,53 wel rechtmatig kunnen zijn, of blijft rapport voorwerk II onverkort van toepassing?


Rapport Voorwerk II blijft van kracht, maar je valt onder een andere aanbeveling uit het rapport. Ook bedongen buitengerechtelijke kosten (dus bijvoorbeeld voortvloeiend uit algemene voorwaarden) kunnen door de rechter worden aangepast, en ook bij bedongen kosten moet er sprake zijn van daadwerkelijk verrichte werkzaamheden die niet reeds onder de vergoeding van gemachtigdensalaris valt.

Quote:
als zorgverzekeraar overgaat tot invordering van de verschuldigde
premie, zijn alle daarop vallende kosten, zowel in als
buiten rechte, voor rekening van de verzekerde die de
premie verschuldigd is

Geen bedrag genoemd, dus zal dit aan de hand van Rapport Voorwerk II moeten worden berekend, voor zover er werkzaamheden zijn verricht.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, heel erg bedankt. Morgen gaan we ermee aan de slag. Ik zal je op de hoogte houden.

Gr.
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 06 okt 2005 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessant zeg! Ben benieuwd naar de reactie van het incassobureau!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: do 06 okt 2005 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Update 1 :

Vandaag heeft mijn vriendin gebeld met het incassobureau met de vraag waar die €103,53 vandaan komt, waar ze dat kon terugvinden. Als antwoord gaf de medewerker dat mijn vriendin dat nergens kon terugvinden omdat dat te maken had met een afspraak tussen de verzekeraar en het incassobureau. Dat klinkt natuurlijk nogal belachelijk. Wat heeft zij met een afspraak tussen hun te maken waarvan ze bovendien het bestaan niet eens kon weten? Mijn vriendin heeft nu gevraagd om dit verhaal schriftelijk bevestigd te hebben. Totdat deze uitleg bij ons binnen is heeft ze weer wat speling. Ik ga ervan uit dat mijn vriendin in haar recht staat door te zeggen dat ze niet meer dan €44,03 aan incassokosten betaalt maar ik vind het wel raar dat een groot incassobureau de regels niet kent. Ben benieuwd hoe lang ze doorgaan met dit spelletje...

Wordt vervolgd Cool
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2005 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de hoofdsom is betaald dan heeft men in principe "doel" berijkt. Wat wil men nu doen? Voor iets meer dan 100 euro een zaak bij de sector kanton starten? Ik dnek niet dat ze dat gaan doen...

Ik zou het allemaal even afwachten, waarschijnlijk blijft het waar het nu is. Oveirgens is het inderdaad zo dat de incassokosten in geen redelijke verhouding staan tot het te vorderen bedrag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
blackdiamond






Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 86


BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2005 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Als de hoofdsom is betaald dan heeft men in principe "doel" berijkt.


...wat een taalgebruik.......bereikt is het toch? haha zijn hier toekomstige juristen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
blackdiamond






Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 86


BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2005 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Studiosus"]
Quote:
Ze kunnen het wel rekenen, maar ze zullen het van de rechter niet toegewezen kregen; het bedrag staat in geen enkele verhouding en de wet biedt alleen ruimte voor redelijke incassokosten.


Wat een onzin. De kantonrechter mag zelf de incassokosten matigen, als hij/zij vindt dat de incassokosten terecht zijn gemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2005 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

blackdiamond schreef:
Wat een onzin. De kantonrechter mag zelf de incassokosten matigen, als hij/zij vindt dat de incassokosten terecht zijn gemaakt.

Wat bedoel je daarmee? De rechter kan de kosten matigen, dus de te betalen vergoeding verminderen, als hij vindt dat de kosten terecht zijn gemaakt? Als ze niet terecht zijn gemaakt, moet de rechter dan de totale kosten toewijzen of zo?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2006 1:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie het vonnis van VIDEOLAND tegen iemand die twee banden of videos niet
had teruggebracht: LJN AU5099, sector kanton, Dordrecht, 20 okt. 2005.
De vordering werd van E 1028,07 door de kantonrechter sterk gereduceerd. Maar waar het nu om gaat, de extreme hoge incassokosten volgens de (ondertekende) LEVERINGVOORWAARDEN (!!!) werden naar kantonrechtersformule verlaagd tot E. 75,--.
Wel werden ook E 28,-- informatiekosten plus de wettelijke rente, het salaris van de gemachtigde (E 120,--) en de proveskosten (E 71,93 + 146,--) toegewezen. Die incassokosten bestaan inderdaad uit veel opgefokte toestanden, maar er is meer. Het afwegen van de risico's, daar gaat het om.


Laatst aangepast door bertvanloo op vr 13 jan 2006 23:19, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Bram



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 47


BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2006 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben erg benieuwd waar het vervolg blijft???? Smile
_________________
"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!" Smile
"Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign."
J.S. Mill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds