Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mr. B.O. Kito



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: vr 06 jun 2014 16:06    Onderwerp: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vueling, sowieso niet doen. In het kort: vlucht geboekt, Vueling verandert de aankomst-luchthaven, ik krijg een mail met de vraag of ik de wijziging accepteer of dat ik wil annuleren binnen 14 dagen, ik annuleer binnen 14 dagen en wacht sinds dien op restitutie. We spreken over >€500, ik wacht sinds medio maart. Na veel brieven en mails is de conclusie dat ze het geld al hebben overgemaakt (naar een mij onbekend rekeningnummer) en dat ze niet van plan zijn ooit buitengerechtelijke incassokosten die ik eis in mijn brieven te betalen.
Op een gegeven moment is het dan gewoon klaar en gaan we naar de rechter. Maar hoe?

Ik veronderstel dat de overeenkomst met Vueling beheerst wordt door het Nederlandse consumentenrecht, ik ben namelijk een in Nederland gevestigde consument en Vueling is een bedrijf.
Volgens mij zou dit inhouden dat de rechtbank [woonplaats consument] competent is.

Dan moet de dagvaarding nog betekend worden. Volgens de KvK heeft Vueling SA een vestiging in Nederland. (bron: http://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?kvknummer=523469510000 )
Kan de dagvaarding op dat adres laten betekenen?

Zou u met mij mee willen denken, zijn mijn veronderstellingen juist?

Bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 9:56    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr. B.O. Kito schreef:
Vueling, sowieso niet doen. In het kort: vlucht geboekt, Vueling verandert de aankomst-luchthaven, ik krijg een mail met de vraag of ik de wijziging accepteer of dat ik wil annuleren binnen 14 dagen, ik annuleer binnen 14 dagen en wacht sinds dien op restitutie. We spreken over >€500, ik wacht sinds medio maart. Na veel brieven en mails is de conclusie dat ze het geld al hebben overgemaakt (naar een mij onbekend rekeningnummer) en dat ze niet van plan zijn ooit buitengerechtelijke incassokosten die ik eis in mijn brieven te betalen.
Op een gegeven moment is het dan gewoon klaar en gaan we naar de rechter. Maar hoe?

Ik veronderstel dat de overeenkomst met Vueling beheerst wordt door het Nederlandse consumentenrecht, ik ben namelijk een in Nederland gevestigde consument en Vueling is een bedrijf.
Volgens mij zou dit inhouden dat de rechtbank [woonplaats consument] competent is.

Dan moet de dagvaarding nog betekend worden. Volgens de KvK heeft Vueling SA een vestiging in Nederland. (bron: http://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?kvknummer=523469510000 )
Kan de dagvaarding op dat adres laten betekenen?

Zou u met mij mee willen denken, zijn mijn veronderstellingen juist?

Bij voorbaat dank!


Je zou eens naar de vervoersvoorwaarden moeten kijken. Daar staat meestal wel een verplichte forumkeuze in. Voor zover ik dat zo snel even kan bezien, heb je in het geval van Vueling geluk.

Spaanse gerechtshoven zijn bevoegd kennis te nemen van geschillen n.a.v. de voorwaarden, maar zoals ik het zie heb jij geen geschil n.a.v. de voorwaarden, maar een geschil over de vraag in hoeverre Vueling bevrijdend heeft betaald aan een derde voor jou.

Je kunt ze dan inderdaad gewoon dagvaarden voor het kantongerecht van jouw woonplaats. Je mag dagvaarden op een vestiging in Nederland, mits het uiteraard wel de juiste rechtspersoon is. Daar lijkt in het geval van Vueling wel sprake van.

Let wel, als jij zelf het verkeerde rekeningnummer hebt doorgegeven aan Vueling dan heeft Vueling bevrijdend betaald en zul je zelf achter je geld aan moeten bij die derde...
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 10:32    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Je zou eens naar de vervoersvoorwaarden moeten kijken.


Kan dat wel met het oog op art. 6 van de Verordening Rome I?
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. B.O. Kito



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 11:36    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:

Je zou eens naar de vervoersvoorwaarden moeten kijken. Daar staat meestal wel een verplichte forumkeuze in. Voor zover ik dat zo snel even kan bezien, heb je in het geval van Vueling geluk.


Volgens mij ook Smile
http://www.vueling.com/nl/klantenservice/vervoersvoorwaarden#jurisdiction

18. Wet en gerechtelijke bevoegdhedenTerug
Alle geschillen die mochten ontstaan met passagiers die hun woonplaats in Spanje hebben, zullen worden voorgelegd aan de Spaanse gerechtshoven en rechtbanken die krachtens de Spaanse wetgeving bevoegd zijn.
Alle geschillen die mochten ontstaan in verband met deze Algemene Vervoersvoorwaarden worden onderworpen aan het "niet exclusieve jurisdictie" van de Spaanse gerechtshoven.

De voorwaarden sluiten de Nederlandse kantonrechter in ieder geval niet uit. Verder erg slechte Algemene Voorwaarden. Nooit eerder gezien, nergens gedeponeerd, niet op te slaan op een duurzame gegevensdrager.

Het betreft zeker de juiste rechtspersoon ja met de vestiging in Nederland.

Wat betreft het rekeningnummer: ik heb er maar 1. Daar is dus ook mee betaald. Ik heb nooit wat anders doorgegeven.
Ze hebben mij een intern formuliertje laten zien waarmee de klantenservice betalingen laat verrichten door de financiële afdeling. Daar stond een compleet ander IBAN (andere bank ook gewoon) en het is waarschijnlijk een copy/paste foutje van een medewerker, en de klant voor mij kan dus wel eens 2 bedragen hebben ontvangen. Uiteraard voor deze zaak allemaal irrelevant.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. B.O. Kito



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 11:42    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:


Kan dat wel met het oog op art. 6 van de Verordening Rome I?


Volgens mij staat daar dus: woonplaats consument = altijd prijs
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 11:48    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
DENNIS79 schreef:
Je zou eens naar de vervoersvoorwaarden moeten kijken.


Kan dat wel met het oog op art. 6 van de Verordening Rome I?


Volgens mij blijft het uitgangspunt van de verordening dat afwijkende afspraken gemaakt mogen worden. Dat kan mijns inziens ook in algemene voorwaarden.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien de vordering niet betwist wordt, kan ook de Europese betalingsbevelprocedure worden gevolgd. http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Formulieren/Pages/Europese-betalingsbevelprocedure.aspx

Het lijkt mij ook dat de rechter van de woonplaats van de consument bevoegd is, zodat de procedure hier in Nederland met de benodigde formulieren kan worden geopend.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
mr. B.O. Kito



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
de Europese betalingsbevelprocedure


Kijk, dat is nou een originele!
Ik weet alleen al wel dat ze het sowieso niet eens zijn met de buitengerechtelijke incassokosten die ik eis, geheel conform de BIK.

Bij een dagvaarding weet ik ook zeker wat de kosten zijn, en kan ik ook nog aanspraak maken op salaris gemachtigde als ik er een inschakel.

Een Europese Executoriale Titel verzoeken lijkt met wel handig Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 13:21    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Volgens mij blijft het uitgangspunt van de verordening dat afwijkende afspraken gemaakt mogen worden. Dat kan mijns inziens ook in algemene voorwaarden.


In geval van een overeenkomst met een consument is dat volgens mij een onredelijk bezwarende algemene voorwaarde ingevolge art. 6:236(n) BW en dus vernietigbaar.
--
R
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014 12:45    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rienzilla schreef:
DENNIS79 schreef:
Volgens mij blijft het uitgangspunt van de verordening dat afwijkende afspraken gemaakt mogen worden. Dat kan mijns inziens ook in algemene voorwaarden.


In geval van een overeenkomst met een consument is dat volgens mij een onredelijk bezwarende algemene voorwaarde ingevolge art. 6:236(n) BW en dus vernietigbaar.
--
R


Ik zeg op voorhand: ik ben geen expert op dat gebied.

Maar volgens mij is de Spaanse rechter ook bevoegd kennis te nemen van een dergelijk geschil, waarmee er niet voor een onbevoegde rechter wordt gekozen.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014 15:37    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Alfatrion schreef:
Kan dat wel met het oog op art. 6 van de Verordening Rome I?


Volgens mij blijft het uitgangspunt van de verordening dat afwijkende afspraken gemaakt mogen worden. Dat kan mijns inziens ook in algemene voorwaarden.


In de richtlijn wordt expliciet aangegeven dat de keuze voor een ander recht niet mag leiden tot een mindere bescherming van de consument. Als je het recht om de zaak aan te kaarten bij de rechter uit jouw woonplaats (art. 101 Rv) ziet als een bescherming van de consument (want de hoofdregel is dat je terecht moet bij de rechter uit de woonplaats van de gedaagde) dan moet je ook hier terecht kunnen om de zaak te beslechten. Het Europees Hof van Justitie is erg op de hand van de consumentenbescherming, dus ik verwacht dat zij het hiermee eens zullen zijn.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014 17:06    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
In de richtlijn wordt expliciet aangegeven dat de keuze voor een ander recht niet mag leiden tot een mindere bescherming van de consument. Als je het recht om de zaak aan te kaarten bij de rechter uit jouw woonplaats (art. 101 Rv) ziet als een bescherming van de consument (want de hoofdregel is dat je terecht moet bij de rechter uit de woonplaats van de gedaagde) dan moet je ook hier terecht kunnen om de zaak te beslechten.


Je lijkt nu wel twee zaken gelijk te trekken die dat niet zijn. Je hebt namelijk het Spaanse recht enerzijds en de Spaanse rechter anderzijds.

Ik heb vrij recent nog een zaak gehad waarbij de Nederlandse rechter bevoegd was, maar hij Duits recht moest toepassen. Die twee zaken zijn niet zo maar uitwisselbaar. Rome I gaat over het recht dat van toepassing is. Lees ter verduidelijking artikel 2 van het verdrag.

Bovendien lijkt de verordening bij beter lezen toch vrij duidelijk mijn standpunt te bevestigen. De verordening zegt onder artikel 1 lid 2 sub e namelijk het volgende: Deze verordening is niet van toepassing op (...) overeenkomsten tot arbitrage en tot aanwijzing van een bevoegde rechter. Onder artikel 3 lid 1 staat ook te lezen: Een overeenkomst wordt beheerst door het recht dat de partijen hebben gekozen.

Overigens heb ik geen aanleiding om te veronderstellen dat het Spaanse recht tot een mindere bescherming van de consument zal leiden. Het feit dat de Spaanse rechtbank niet om de hoek is, of de Spaanse taal (voor een Nederlander) wat moeilijk te interpreteren is, doet daar niets aan af.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Indien de vordering niet betwist wordt, kan ook de Europese betalingsbevelprocedure worden gevolgd. http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Formulieren/Pages/Europese-betalingsbevelprocedure.aspx

Het lijkt mij ook dat de rechter van de woonplaats van de consument bevoegd is, zodat de procedure hier in Nederland met de benodigde formulieren kan worden geopend.


Er is toch geen sprake van een grensoverschrijdende schuldvordering? Er is namelijk een vestiging in Nederland!

Er is toch ook geen sprake van een onbetwiste vordering? Vueling betaalt niet, omdat zij vinden dat ze al betaald hebben.

Vervolgens dien je op de gebruikelijke wijze de procedure voort te zetten bij de rechter, namelijk via een dagvaarding. Je schiet er in mijn ogen dus niets mee op.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014 19:26    Onderwerp: Re: Hoe moet ik een Spaanse luchtvaartmaatschappij dagvaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Rome I gaat over het recht dat van toepassing is.


Dat onderken ik. Ik pas het Nederlands recht toe om te kijken welke bescherming deze bied ter zake van welke rechter bevoegd is. En stel dan dat het Nederlandse recht de consument de bescherming bied dat hij bij de rechter om de hoek terecht kan. Deze bescherming moet het Spaanse recht dan ook bieden.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marinus Hoorntje








Berichten: 24


BerichtGeplaatst: do 12 jun 2014 7:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Formulieren/Pages/Europese-procedure-geringe-vorderingen.aspx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds