Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe bescherm ik mijn origineel idee?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Indiana Jonas



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 1:02    Onderwerp: Hoe bescherm ik mijn origineel idee? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen / adviseurs,


Wie kan mij helpen. Ik loop nu met een idee rond. Waar ik een project van wil maken op mijn school. Alleen ben ik nog bezig met analyses.
En nu wil ik graag mijn idee beschermen tegen overname of namaak. Want ik ga mijn idee/concept voorleggen aan mijn sponors. Dus zodat zij mij idee niet ontmoedigen en het zelf gaan maken, wil ik het beschermen. Op welke recht kan ik me beroepen.
En wat is de procedure van die handeling in details.

Met vriendelijke groet,

Jonas & Jessica
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen idee wat jullie idee precies is, maar octrooi aanvragen zou wat kunnen zijn (afhankelijk van wat het idee is, dus). Alleen ... dat heb je niet zo 1, 2, 3 voor elkaar. Zie over de termijn bijvoorbeeld hier.

Verder eens goed in jullie boeken zoeken Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 2:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welk recht is helemaal afhankelijk van het soort idee. Kun je zonder over het idee zelf te praten, aangeven om wat voor soort "iets" het gaat? Een uitvinding (waarmee je een technisch probleem oplost), een mooi ontwerp of echt een abstract idee? Op een businessconcept kun je in Nederland bijvoorbeeld geen bescherming krijgen (in de VS weer wel). Op een uitvinding kun je octrooi aanvragen, een model kun je registreren. Abstracte ideeën kun je dus niet beschermen, maar als je het uitgebreid uitwerkt rust op die uitwerking weer auteursrecht (bijv. een globaal idee voor een film uitgewerkt tot een script).

Wanneer je gaat onderhandelen met sponsors kun je proberen die sponsors voordat je ze het idee uit de doeken doet een geheimhoudingsovereenkomst laten tekenen. Dan hoef je niet eerst octrooi aan te vragen. Voorbeeldje.

Overigens zou je in het geval van een uitvinding een octrooiaanvraag kunnen indienen zonder iets te betalen. Die aanvraag wordt dan nooit behandeld, maar het geeft je wel 1 jaar om op basis van die 1e aanvraag een 2e aanvraag in te dienen (met als fictieve indieningsdatum de dag dat je de 1e indiende). Dat geeft je 1 jaar om te bedenken of het wel de moeite waard zal zijn (en voor welke landen je bescherming wilt). Het probleem is wel dat die 1e aanvraag eigenlijk al alles moet bevatten, dus in de praktijk zal je die moeten laten opstellen door een octrooigemachtigde en dat is ook weer prijzig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Indiana Jonas



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt alvast voor de nodige reacties, beste mensen.
Ik zal mijn idee een beetje toelichten.
Het is een Agenda dat gemaakt is van milieu vriendelijke papier en de inhoud van de agenda is aantrekkelijk voor die doelgroep. Nu is het zo dat als de agenda klaar zijn .
Dat ik ze makkelijk kan verkopen het eerste kalender jaar. Mocht het een succes worden, dan zou ik ook het volgende jaar gebruik willen maken van mijn agenda idee en mijn doelgroep (klanten ) weer voorzien van dat soort type agenda. Zonder dat de concurrent het mag na maken.
NU is de vraag is dit wettelijk mogelijk om het te beschermen. Aangezien het niet echt innovatief is maar het wel een extra markt aantrekt.

Afwachtend op jullie!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De inhoud van de agenda wordt beschermd door het auteursrecht, dus een ander mag die inhoud niet kopiëren. Het idee om een agenda op milieuvriendelijk papier te drukken is echter niet te beschermen. Ook niet het idee om dat te combineren met een inhoud die milieubewuste consumenten aanspreekt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat is niet beschermbaar. Sterker, er is ooit al zoiets geweest, een agenda van milieuvriendlijk papier met een 'grioene inhod'. Zowel voor school, als voor een kalenderjaar.

Succes verder
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Indiana Jonas



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke!
Dus ik kan me alleen beroepen op auteursrecht van de inhoud. Hoe werkt deze procedure dan. Waar kan ik dat regelen en wat kost het?

Verdre een andere vraagje!

Ik heb in mijn agenda Foto's gebruikt van gebouwen die ik van het internet hebt genomen. Nu heb ik gehoort dat het niet zo maar mar wegens copyright. Hoe kan ik dit omzeilen? Bijvoorbeeld . Ik heb in me Agenda een foto opgenomen die ik van internet heb en die foto is het chinese muur in china. Ik bedoel je hebt er zoveel foto's van op internet en ook te koop. Dus waarom zou ik dat niet in em agenda opnemen, zonder daar toestemming voor te vragen ? ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat daar juist weer auteursrecht van iemand anders op rust.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Indiana Jonas



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en hoe kan ik toestemming vragen aan die auteur ? EN wat gaat t kosten. En zis er geen andere omzeil manier? Die de auteur niet schaad!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indiana Jonas schreef:
Dus ik kan me alleen beroepen op auteursrecht van de inhoud. Hoe werkt deze procedure dan. Waar kan ik dat regelen en wat kost het?

Daar hoef je niets voor te doen of te betalen, auteursrecht krijg je automatisch. Iemand anders mag zonder jouw toestemming niet iets gebruiken dat jij gemaakt hebt.

Quote:
Ik heb in mijn agenda Foto's gebruikt van gebouwen die ik van het internet hebt genomen. Nu heb ik gehoort dat het niet zo maar mar wegens copyright. Hoe kan ik dit omzeilen? Bijvoorbeeld . Ik heb in me Agenda een foto opgenomen die ik van internet heb en die foto is het chinese muur in china. Ik bedoel je hebt er zoveel foto's van op internet en ook te koop. Dus waarom zou ik dat niet in em agenda opnemen, zonder daar toestemming voor te vragen ? ?

Wat voor de eerder genoemde iemand anders geldt, geldt ook voor jou.

De auteur, als je die vindt, mag vragen wat hij wil. Omzeilen kan alleen door zelf de foto's te maken. Je zult begrijpen dat er geen magische truc bestaat.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joanes,

ik lees je art nu pas. Heb je nog nieuws? Is je agenda-idee nog gelukt?
Ben zeer benieuwd.

gr D.
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indiana Jonas schreef:
En is er geen andere omzeil manier? Die de auteur niet schaad!

Ja die is er zeer zeker wel.
Zoek in google naar foto's die zijn geplaats onder bijvoorbeeld een creative commons licentie of zich bevinden in public domain.
Twee opties die ik net even snel zelf gegoogled heb;
Foto's op Flickr onder een attributie en share alike licentie. (Je moet in je agenda opnemen wie de maker van de foto's is, en je moet anderen óók de kans geven om die foto's te gebruiken. Verder mag je er in principe van alles meedoen, bijv. aanpassen of commercieel gebruiken).
Foto's op Flickr onder een attributie licentie. (Je moet in je agenda opnemen wie de maker van de foto's is. Verder mag je er in principe van alles meedoen, bijv. aanpassen of commercieel gebruiken).

Er staan op deze pagina meer foto collecties onder creative commons licentie, maar het merendeel van de makers heeft aangegeven dat de foto's niet commercieel mogen worden gebruikt.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Confused hm, ik ben het niet helemaal eens. Kijk het zit volgens mij zo, stel je neemt een plaatje van google, of welke andere willekeurige site. Stel, een rode tulp. Even kopie & plakkie en dan kun je die foto bewerken op je eigen pc. je kunt de tulp even spiegelen, dus linsk wordt rechts en vice versa. Vervolgens kun je met 1 of 2 muisklikken de kleur van de tulp veranderen. Als laatste kun je ook nog even snel de grootte veranderen.

Knappe fotograaf, anywhere op de aarde (lees: foto's en plaatjes van google of welke site dan ook kunnen afkomstig zijn vanuit iedere willekeurig land, wereldwijd !! "www" = world wide web!)
dus knappe fotograaf die ZIJN foto herkent, in 1 van de vele agenda's, in het (kleine) landje dat nederland heet.

Snap-et-vous? Idea

Gr. D.
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat je nu zegt, is "ik kan inbreuk maken op iemands auteursrecht zonder dat hij daar ooit achterkomt". Tsja, maar het blijft inbreuk. En je moet dan niet aan een stel juristen (al dan niet in spe) gaan vragen of dat mag. Natuurlijk mag dat niet.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee natuurlijk mag het niet! Maar dat bedoelde ik ook niet helemaal. Je kunt je niet beroepen op je auteursrecht als het gaat om een "simpele" tulp. Agenda's bevatten vaak weinig unieke foto's. Een plaatje, strip, figuur of logo is 1, maar een plaatje van een tulp is iets anders. Het gaat er volgens mij om, WAT er op het plaatje te zien is.
De simpele tulp kan nooit een probleem opleveren, maar een logo wordt een ander verhaal.

En een goede jurist, (al dan niet in spe) zoekt altijd een uitweg, desalniettemin die van de misnte weerstand! Creativiteit is een MUST voor een jurist!

Gr. D.
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds