Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hobbes, intern of extern perspectief?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cicero



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 11:52    Onderwerp: Hobbes, intern of extern perspectief? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de theorie van Hobbes over het recht vanuit een "intern" of vanuit een "extern" perspectief opgesteld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bedoel je met 'intern' en 'extern'? Zeker als je aanhalingstekens om een begrip heen plaatst is het handig om uit te leggen wat je ermee bedoelt. Bovendien lijkt dat de begrippen me niet zonder meer bekend mogen worden verondersteld.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je op de uva zit wordt je het eerste jaar hiermee doodgegooit.

Volgens mij kun je bij rechtsfilosofie zo kijken:

Intern : juridisch perspectief
Extern : een ander perspectief van buiten het juridische om.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk eerder dat met "intern perspectief" het gezichtspunt van een persoon wordt bedoeld die deelneemt aan de samenleving die Hobbes beschrijft. "Extern perspectief" is dan een beschrijving door iemand die de samenleving van buitenaf observeert.

In de theorie van Hobbes handelen deelnemers volledig deterministisch, geheel gestuurd door hun begeertes. Een vrije wil bestaat niet. De rechtsregels zijn zo opgesteld, dat deze deterministische handelingen in goede banen worden geleid. Zulke rechtsregels kun je m.i. alleen vanuit een extern perspectief opstellen.

Heb ik gelijk?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BF, die kreten hebben op de UVA een bijzondere betekenis. Ik snap ook nog steeds niet precies waarom het zo belangrijk is, maar als je er een tentamenvraag over krijgt, dan moet je dit antwoord geven:

Interne perspectief: beantwoorden van rechtsvragen met juridische oordelen, aanspraak makend op juistheid
Externe perspectief: beschrijvende uitspraken over het recht
Detached normative statements zijn vanuit extern perspectief, want ze zijn beschrijvend met aanspraak op juistheid

Een rechter motiveert zijn vonnis dus vanuit intern perspectief. Een Telegraaf-lezer die moppert dat er veel te licht gestraft wordt, moppert vanuit extern perspectief.

Hobbes is daarmee ook extern perspectief.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Hobbes is daarmee ook extern perspectief.

Dan had ik dus gelijk Wink

Mijn bovenstaande interpretatie van "extern perspectief" komt geloof ik ook wel in de buurt van de UvA definitie, althans voor zover ik daar kaas van kan maken.

Is het denkbaar dat een rechtsfilosofie vanuit "intern perspectief" (UvA-definitie) is opgesteld?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Is het denkbaar dat een rechtsfilosofie vanuit "intern perspectief" (UvA-definitie) is opgesteld?

Een 100% natuurrecht-aanhanger zou kunnen denken dat het recht gegeven is, desgewenst van God. Dus de rechtsregels zijn dan universeel en per definitie juist. Daarmee maken zijn conclusies aanspraak op juistheid en dus is het intern perspectief.

Maar dan is het extern perspectief eigenlijk weggedefinieerd. Want voor het extern perspectief moet je van buitenaf naar het recht kijken.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij "intern perspectief" zou ik zelf denken aan morele normen die de deelnemers aan de samenleving voor zich kunnen bedenken. Bijvoorbeeld "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet" en Kant's categorische imperatief (je moet handelen volgens die regel waarvan je zou willen dat deze een algemene wet is).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cicero



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Arnoud,

Is het niet (ook) zo dat je vanuit het interne perspectief wel, en vanuit het externe perspectief geen rechtsvragen kunt beantwoorden?

Dan nu de vervolgvraag: kun je met de theorie van Hobbes rechtsvragen beantwoorden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kan wel, dat zijn die "detached normative statements" bijvoorbeeld. De vraag "hoe gaat het Duitse recht om met oplichting" is een rechtsvraag, maar vanuit extern perspectief.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Dat kan wel, dat zijn die "detached normative statements" bijvoorbeeld. De vraag "hoe gaat het Duitse recht om met oplichting" is een rechtsvraag, maar vanuit extern perspectief.

Arnoud


Daar ben ik het niet geheel mee eens. Het is een vraag van 'wat is het geldende recht in Duitsland' en kan daarmee slechts middels intern perspectief worden beantwoord.Gaat het om een oordeel omtrent de norm als zodanig waarbij de normatieve waarde geen doorslaggevende betekenis kent, dan zou men ruimte vinden om middels een extern perspectief onderzoek te kunnen gaan verrichten. Indien cicero beoogt te stellen dat 'rechtsvraag' dient te worden opgevat als een oordeel van en met betrekking tot het geldende recht, dan zal derhalve een intern perspectief behoren tot de wijze van benadering daarvan. Overigens vind ik dat begripsafbakening evenwel onontkoombaar is indien wordt verwezen naar de jurist wanneer wordt gesproken over benadering van het recht volgens intern perspectief. De paradoxie wordt immers duidelijk als blijkt dat de (aankomend) jurist (wij als studenten) mede worden belast met kennis van het externe met als zeker doel van betekenis te zijn voor juridische vorming.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
BF, die kreten hebben op de UVA een bijzondere betekenis. Ik snap ook nog steeds niet precies waarom het zo belangrijk is, maar als je er een tentamenvraag over krijgt, dan moet je dit antwoord geven:

Interne perspectief: beantwoorden van rechtsvragen met juridische oordelen, aanspraak makend op juistheid
Externe perspectief: beschrijvende uitspraken over het recht
Detached normative statements zijn vanuit extern perspectief, want ze zijn beschrijvend met aanspraak op juistheid

Een rechter motiveert zijn vonnis dus vanuit intern perspectief. Een Telegraaf-lezer die moppert dat er veel te licht gestraft wordt, moppert vanuit extern perspectief.

Hobbes is daarmee ook extern perspectief.

Arnoud


Zo zie ik het ook, dan denk ik dat de vraag mbt 'het Duitse recht' verkeerd interpreteer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gentleman



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: do 06 dec 2007 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De theorie van Hobbes???? Een beetje kort door de bocht.
Over welk werk van Hobbes hebben we het? The Leviathan?
_________________
ai
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds