Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hiėrarchie tussen NL-wetgeving <> EU-wetgeving <> INT.wet
Moderators: Michčle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 13:39    Onderwerp: Hiėrarchie tussen NL-wetgeving <> EU-wetgeving <> INT.wet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Ik heb een korte vraag.

Staan internationale verdragen boven EU-verdragen en hoe vinden deze werking in het Nederlandse rechtssysteem.

Voorbeeld:
De EU is geen lid van VN, de afzonderlijke lidstaten wel. Wat gebeurt nu als de VN een verdrag maakt dat in strijd is met een EU-verdrag. Welk verdrag vindt dan zijn werking in de (afzonderlijke) EU lidstaten?

Dank voor de hulp.

Christopher.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een hoofdregel is dat nieuw voor oud gaat. In casu zou dat echter niets oplossen, omdat men dan heen en weer nieuwe verdragen kan maken.

Gevoelsmatig moet het oudste verdrag echter voorgaan, omdat je als persoon bijvoorbeeld ook niet zomaar twee keer hetzelfde boek aan anderen kan verkopen of kan toezeggen diezelfde stoel voor meerderen te reserveren. Met andere woorden: het nieuwe verdrag kan pas worden geratificeerd als het andere wordt ontbonden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor uw reactie. Het is mij duidelijk.
Ik kan hieruit dus opmaken dat het een ongeschreven regel is dat wanneer een nieuw VN-verdrag in werking gaat, men het EU-verdrag dient te ontbinden om zodoende toch het VN-verdrag van kracht te laten zijn in de EU, wat dus impliceert dat het VN-verdrag boven het EU-verdrag staat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 2:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

workinprogress schreef:
Bedankt voor uw reactie. Het is mij duidelijk.

Ehm, het lijkt me beter om niet af te gaan op het antwoord van iemand die, hoe goed ook bedoeld, slechts schrijft wat toevallig in hem opkomt.

Binnen het Nederlandse rechtssysteem, dus voor de Nederlandse rechter, zal EU-recht m.i. op dezelfde manier voorrang hebben op internationale bepalingen die via art. 93/94 Gw doorwerken als op bepalingen van nationaal recht.

Internationaalrechtelijk gezien moet je naar art. 30 Weens Verdragenverdrag kijken. Verder kan het best zo zijn dat een bepaalde staat internationaalrechtelijk gezien verplichtingen heeft die elkaar tegenspreken. Net zoals ik met mijn ene buurman kan overeenkomen dat ik op zondag het gras maai en met mijn andere buurman kan overeenkomen dat ik op zondag het gras niet maai.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Bona Fides.
Een logischer antwoord wat ik beter kan koppelen met theorie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2014 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Internationaalrechtelijk gezien moet je naar art. 30 Weens Verdragenverdrag kijken. Verder kan het best zo zijn dat een bepaalde staat internationaalrechtelijk gezien verplichtingen heeft die elkaar tegenspreken. Net zoals ik met mijn ene buurman kan overeenkomen dat ik op zondag het gras maai en met mijn andere buurman kan overeenkomen dat ik op zondag het gras niet maai.

Dat artikel lijkt me (par. 3) aan te geven dat het nieuwste verdrag voorgaat als dezelfde landen partij zijn. Echter, gelet op par. 4 zou ik met betrekking tot de relatie tussen landen onderling het volgende concluderen:
1. Binnen de EU geldt het nieuwe verdrag, tenzij is aangegeven in het nieuwe verdrag dat het overeenkomstig het oude verdrag is gesloten;
2. Buiten de EU geldt het oude verdrag, omdat de landen daar niet aan het EU-verdrag onderhevig zijn.

Hoe de doorwerking nationaal rechtelijk zit, is van een andere orde. Ik begrijp niet helemaal, Bona Fides, waarom jij concludeert dat EU-recht altijd voorrang heeft op andere internationale betrekkingen? Zou je dat mij willen uitleggen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2014 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
bona fides schreef:
Internationaalrechtelijk gezien moet je naar art. 30 Weens Verdragenverdrag kijken. Verder kan het best zo zijn dat een bepaalde staat internationaalrechtelijk gezien verplichtingen heeft die elkaar tegenspreken. Net zoals ik met mijn ene buurman kan overeenkomen dat ik op zondag het gras maai en met mijn andere buurman kan overeenkomen dat ik op zondag het gras niet maai.

Dat artikel lijkt me (par. 3) aan te geven dat het nieuwste verdrag voorgaat als dezelfde landen partij zijn.

Art. 30 zegt alleen iets over opeenvolgende verdragen die betrekking hebben op hetzelfde onderwerp. Twee verdragen die betrekking hebben op verschillende onderwerpen kunnen nog heel goed tegenstrijdige verplichtingen in het leven roepen.

Quote:
Echter, gelet op par. 4 zou ik met betrekking tot de relatie tussen landen onderling het volgende concluderen:
1. Binnen de EU geldt het nieuwe verdrag, tenzij is aangegeven in het nieuwe verdrag dat het overeenkomstig het oude verdrag is gesloten;
2. Buiten de EU geldt het oude verdrag, omdat de landen daar niet aan het EU-verdrag onderhevig zijn.

Ik zie niet in hoe dit een antwoord is op de vraag. (Oude verdrag? Nieuwe verdrag? "Binnen de EU"? "Buiten de EU"? Als het "VN Verdrag" het nieuwe verdrag is geldt dat "binnen de EU"?)

Ik weet niet wat TS precies bedoelt met "een EU-verdrag". De verdragen die het fundament vormen voor de huidige EU, of regels die op basis van het EU-verdrag zijn uitgevaardigd?

Ik weet ook niet precies wat TS bedoelt met "wat als de VN een verdrag maakt". Het zijn de VN-lidstaten die zelf beslissen om zich te binden aan een nieuw verdrag. Het is niet de VN die een verdrag kan opleggen. (Het is anders met resoluties van de VN-Veiligheidsraad: die zijn internationaalrechtelijk bindend.)

Maar je kunt natuurlijk kijken naar EU-recht (in wat voor vorm dan ook) versus een internationaal verdrag dat los staat van de EU en waarbij lidstaten van de EU partij zijn. Een compleet antwoord kan ik niet geven, want er zijn gewoon te veel mogelijkheden om te behandelen en je kunt het zo ingewikkeld maken dat niemand het antwoord weet (totdat het HvJ EU er zich over heeft uitgelaten, bijvoorbeeld). In beginsel geldt binnen het EU-rechtssysteem uiteraard dat EU-recht voorgaat.

Dat EU-recht binnen het EU-rechtssysteem voorgaat betekent niet dat EU-lidstaten hun internationaalrechtelijke verplichtingen kunnen negeren. Zoals ik al eerder schreef: je kunt met A iets afspreken dat strijdig is met wat je met B hebt afgesproken. Dan heb je een probleem en dan mag je politiek gaan bedrijven.

Binnen het nationale rechtssysteem gaat het (meestal) om de verhouding burger - overheid en de toepassing van het recht door de nationale rechter. Uitgangspunt is dat de nationale rechter het nationale recht toepast. Of en hoe een burger rechten kan ontlenen aan internationale verdragen wordt bepaald door het nationale recht, in Nederland art. 93/94 Gw. Dat uitgangspunt geldt echter niet als EU-recht in het geding is (Van Gend en Loos, Costa Enel, etc.). De nationale rechter moet, voor zover het EU-recht dat verlangt, het nationale recht aan de kant schuiven en voorrang geven aan EU-recht. Dit geldt dus ook voor de nationaalrechtelijke toepassing van de nationaalrechtelijke bepalingen neergelegd in art. 93/94 Gw.

Een uitspraak als "regel 1 gaat boven regel 2" heeft alleen betekenis binnen een specifieke context.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2014 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Bona Fides voor de uitleg, ik was inderdaad niet concreet genoeg in mijn uitleg, maar het ging om verdragen van volkenrechtelijke organisaties en verdragen zoals het EU-verdrag EVRM.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2014 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

workinprogress schreef:
Bedankt Bona Fides voor de uitleg, ik was inderdaad niet concreet genoeg in mijn uitleg, maar het ging om verdragen van volkenrechtelijke organisaties en verdragen zoals het EU-verdrag EVRM.

Het EVRM noem ik geen EU-verdrag. EU staat voor Europese Unie. Partij bij het EVRM zijn alle landen van de Raad van Europa. (Raad van Europa is niet de Europese Raad.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2014 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar was ik inderdaad nog niet van op de hoogte maar ik heb het nu nagelezen en ik zie inderdaad dat de lidstaten van de Raad van Europa verplicht zijn onderworpen aan de rechtsmacht van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

Ik heb inmiddels die vraag die ik had enigszins weten te beantwoorden met behulp van art. 103 Handvest van de Verenigde Naties:

"In geval van strijdigheid tussen de verplichtingen van de Leden van de Verenigde Naties krachtens dit Handvest en hun verplichtingen krachtens andere internationale overeenkomsten, hebben hun verplichtingen krachtens dit Handvest voorrang."

Wellicht is het Verdrag van Lissabon wel een 'echt' EU-verdrag. Ik bedoelde dus eigenlijk een verdrag waaraan alle EU-lidstaten zijn gebonden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 0:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

workinprogress schreef:
Ik heb inmiddels die vraag die ik had enigszins weten te beantwoorden met behulp van art. 103 Handvest van de Verenigde Naties:

"In geval van strijdigheid tussen de verplichtingen van de Leden van de Verenigde Naties krachtens dit Handvest en hun verplichtingen krachtens andere internationale overeenkomsten, hebben hun verplichtingen krachtens dit Handvest voorrang."

Maar "krachtens dit Handvest" verwijst slechts naar het Handvest zelf en resoluties van de VN-Veiligheidsraad...

En ik kan niet genoeg herhalen:
bona fides schreef:
Een uitspraak als "regel 1 gaat boven regel 2" heeft alleen betekenis binnen een specifieke context.

Afhankelijk van je gezichtspunt gaat een andere regel voor.

De Yusuf- en Kadi-uitspraken laten zien hoe ingewikkeld het kan worden.

Ik weet niet wat je achtergrond is en waarom je een antwoord op je vraag zoekt, maar als je echt wilt weten hoe het zit moet je je echt van voor af aan verdiepen in Europees recht en internationaal publiekrecht.

Als je wilt weten hoe een concrete situatie in elkaar steekt, dan is het beter om een heel concrete vraag te stellen. De algemene vraag heeft gewoon geen eenvoudig antwoord en als je dan ook nog de begrippen niet helemaal duidelijk voor ogen hebt...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 2:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de tip. Ik stelde de vraag uit interesse en omdat ik het mijzelf afvroeg. Ik ben zelf sinds 2 weken student Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Maastricht. Inmiddels weet ik inderdaad hoe complex dergelijke vraagstukken zijn en ik sluit me daarom ook geheel aan bij je antwood dat er geen zwart-wit antwoord is. Ik ben me inmiddels gaan verdiepen in inleidende literatuur over internationaal en Europees recht.

Als je nog goede literatuur kan aanbevelen hoor ik dat graag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds