Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold Signal
CREDFY - India...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 13 mei 2024 18:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Het nut van integratie?? (1)
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

In een succesvolle samenleving is wederzijds respect belangrijker dan integratie..
Ja, helemaal mee eens!
14%
 14%  [ 2 ]
Ja, mee eens maar integratie is afhankelijk van wederzijds respect.
50%
 50%  [ 7 ]
Ja, mee eens maar wederzijds respect is afhankelijk van integratie.
21%
 21%  [ 3 ]
Nee, helemaal niet mee eens.
14%
 14%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 14

Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 3:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.E.M
Quote:
Ik zou niet weten waar ik op zou moeten reageren. Mocht het betoog met bijbehorende argumentatie je niet interesseren, dan weet jij als geen ander waar die interesses wel opgewerkt worden. Ik ben in ieder geval niet van plan je belangstelling in te boezemen.


Zie eerdere bericht:
Quote:
Interessant onderwerp. Ik begrijp dat vorenstaande slechts een fractie van het geheel betreft. Gelieve overige informatie kenbaar maken, tenzij een en ander geen samenhang kent. Handelt men volgens een dergelijke wijze dan kan eventuele miscommunicatie worden beperkt. Ik zie uw reactie met grote belangstelling tegemoet.


Overigens ben ik zeker wel niet ongeïnteresseerd in dit onderwerp. Juist de wijze waarop een en (soms) ander werd geïntroduceerd spreekt me aan. Ik had bepaalde verwachtingen. De wijze waarop de discussie uiteindelijk vorm kreeg deed daar afbreuk aan. Zodoende ben ik deels zeer te spreken over je betoog, deels niet en een deel is me niet (wel)bekend, omdat overige informatie niet is geleverd. Desinteresse, dit woord had ik niet op een dergelijke wijze moeten hanteren. Beter zou inderdaad zijn, als ik hetgeen mij minder gunstig valt, van commentaar voorzie en vervolgens mijn zienswijze kenbaar maak, in de hoop mede te bewerkstelligen, een dialoog inzake de door mij (en hopelijk ook door een ander ) zo begeerde aspecten ten aanzien van dit onderwerp.

Excuses. Ik zou het op prijs stellen wanneer je de dialoog voortzet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.E.M., welke betekenis moet ik in dit verband toekennen aan het door jouw gehanteerde begrip integratie(beleid)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M.E.M



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu weet ik sowieso niet wat men -wetgeving en maatschappij- onder integratie verstaat. Hetgeen men van de allochtoon verwacht heeft in mijn ogen meer weg van assimilatie dan van integratie, maar goed, da's mijn persoonlijke mening.



Van Dale geeft aan integratie de volgende betekenis:

Quote:
het maken tot een harmonisch geheel of opnemen in een geheel


Dit is wat ik er ook onder versta. In het huidige integratiebeleid worden er allerlei eisen gesteld aan de allochtoon..

1) taallessen
2) integratiecursussen
3) allerlei innitiatieven ter bevordering van actieve maatschappelijk deelname van allochtone vrouwen
4) verschillende projecten om 'ontspoorde' allochtonen (marokkanen, antillianen) te laten integreren.

Van Dale over assimilatie..

Quote:
[soc.] het opgaan in een nieuw milieu van individuen en groepen => aanpassing


In het huidige integratiebeleid wordt er van de allochtoon zoveel mogelijk verwacht dat hij zich aanpast. De allochtoon raakt zijn cultuur, normen en waarden kwijt. Er is dus geen sprake meer van integratie maar van assimilatie omdat de allochtoon niet wordt opgenomen zoals ie is, maar zoals de minister van integratie wil dat ie is. Zolang dit het geval blijft geloof ik niet dat er een harmonisch geheel zal ontstaan.

Integratie is volgens mij dus dat de allochtoon in z'n geheel met bijbehorende normen en waarden in de maatschappij opgenomen wordt zonder daar eisen aan te stellen of wat dan ook. Ten minste, 1 eis moet je stellen: zich houden aan de Nederlandse wet. Zolang de allochtoon zich aan de wet houdt vind ik dat je deze met rust moet laten. Daarnaast is integratie voor mij ook actief deelname van de autochtoon aan het integratieproces. Als je iets net kent, zul je het ook z'n plaatsje niet kunnen geven.

Voor mij geldt...

...als de Woytek uit Polen in Nederland werkzaam is als vrachtwagenchauffer en hij weet zijn functie ondanks zijn taalproblemen goed te vervullen en hij heeft het verder goed naar zijn zin dan is ie wat mij betreft al geintegreerd.

... als Fatima uit Tunesie in Nederland wegens gezinshereniging verblijft, en ze zit de hele dag thuis te boenen en kinderen te baren en ze weet zich verder te redden en heeft het ook naar d'r zin dan is ze wat mij betreft al geintegreerd.

... als Hassan van 40 jaar uit Turkije hier al 20 jaar Imam is en hij spreekt nog geen woord nederlands omdat ie het toch niet nodig heeft ( hij zit immers de hele dag in de moskee) en zijn buurman Harm Boermans vindt Ali maar een stinkturk en is van mening dat hij terug moet naar Turkije, dan vind ik dat Harm een integratiecursus in psychiatrisch instelling moet krijgen.

... als Miep van 30 jaar met wallen onder d'r ogen paffend de hele dag voor de tv zit en wanneer haar om d'r mening over de allochtonen na een of ander voorval waarin de allochtoon weer de boeman was moppert dat zij werkeloos thuis zit en dat alle marokkanen het land uit moeten omdat ze toch maar profiteren van haar belastingcentjes, dan vind ik dat zij een integratiecursus moet volgen gegeven door een groep bestaande uit artsen, juristen en professoren van allochtone afkomst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AikiNick

AikiNick

Leeftijd: 61

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: do 23 feb 2006 10:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan een heel eind meegaan in de gedachten van MEM, maar de kanttekening vind ik toch wel de taal. In harmony met de maatschappij samenleven betekent dat je moet kunnen communiceren (heen en weer). De kwaliteit is moeilijk te bepalen om dat Truus en Gerrit vaak ook slecht communiceren. Wel vind ik dat Ahmet aan moeten kunnen tonen dat hij de Nederlandse taal voldoende beheerst of van plan is deze te beheersen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 23 feb 2006 11:02    Onderwerp: Nationale Inburgering Test, kunt u het aan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.E.M, ik moet hier even te tijd voor nemen, iets wat ik nu helaas niet heb (dinsdag tentamen). Bedankt voor je repliek.

Afgeleide van onderhavig vraagstuk betreft de nieuwe draad inzake de inburgering test. Deze splitsing werd ingefluisterd op grond van de gedachte dat samenvoeging van deze op zich aan elkaar gerelateerde elementen wellicht tot onoverzichtelijkheid leidt. Mocht het zo zijn dat de nieuwe draad wordt gevlochten dan kunnen we het resultaat in compacte vorm overhevelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.E.M., ik zie dat je je standpunt hebt aangepast. Ik begrijp dat je wel voorstander bent van integratie waaronder we ook moeten verstaan het leren spreken van de taal. Daarbij geef je aan dat er ook ruimte moet zijn voor verschil. De verschillen die er zijn, mogen geen tegenstrijdigheid opleveren met het systeem en moeten worden gerespecteerd door de burgers en de overheid. Daarbij ben je van mening dat het systeem soms teveel afbreuk doet aan de vrijheden waardoor ruimte voor verschil soms onnodig wordt aangetast. Wanneer dat aan de orde is er geen respect voor de desbetreffende regelgeving als zijnde onderdeel van het systeem, respect voor die regels is dan misplaatst. Voor de duidelijkheid, met niet respecteren van deze regels bedoel ik dan niet dat je ze naast je neerlegt maar wel dat je de discussie opent. Klopt dit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M.E.M



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
M.E.M., ik zie dat je je standpunt hebt aangepast. Ik begrijp dat je wel voorstander bent van integratie waaronder we ook moeten verstaan het leren spreken van de taal. Daarbij geef je aan dat er ook ruimte moet zijn voor verschil. De verschillen die er zijn, mogen geen tegenstrijdigheid opleveren met het systeem en moeten worden gerespecteerd door de burgers en de overheid. Daarbij ben je van mening dat het systeem soms teveel afbreuk doet aan de vrijheden waardoor ruimte voor verschil soms onnodig wordt aangetast. Wanneer dat aan de orde is er geen respect voor de desbetreffende regelgeving als zijnde onderdeel van het systeem, respect voor die regels is dan misplaatst. Voor de duidelijkheid, met niet respecteren van deze regels bedoel ik dan niet dat je ze naast je neerlegt maar wel dat je de discussie opent. Klopt dit?


Het klopt in zoverre dat het jouw interpretatie is van wat ik geschreven heb (of niet).

Integratie: ik ben voorstander van een maatschappij waarin ieder met elkaar kan leven ongeacht afkomst, denkbeeld, geslacht, enz enz. Huidige integratiebeleid heeft assimilatie tot doel. In die zin ben ik ook tegen integratie. Misschien kan ik beter zeggen dat ik tegen de methode ben die men hanteert om integratie te bevorderen maar wel voorstander van integratie, mits dit op een rechtvaardige en eerlijke manier gebeurd zonder de ander te willen transformeren naar de persoon die aan maatstaven van een 'Nederlander' voldoet.

...



Het nut van integratie?

Geen. Waarom?

Het is niet de sleutel tot een succesvolle maatschappij. Wat dan wel?

a. (Oprecht) respect voor elkaar. Accepteren dat de andere anders is.
b. Objectief en eerlijk naar elkaar kijken. Geen vooroordelen, leugens.
c. Je medemens willen leren kennen (cultuur, religie, normen&waarden)

Dit is wat de overheid zou moeten stimuleren. In een samenleving is interactie noodzaak. Interactie tussen de burgers heb ik het dan over. De autochtoon moet interacteren met de allochtoon. Beide moeten van elkaar leren. Daarnaast zal de in te burgeren allochtoon ook kennis moeten hebben van:

a. De wetgeving (voor interactie met de overheid)
b. Geldende normen en waarden. (voor interactie met je medemens.)

Uiteraard ga ik ervan uit dat de autochtoon hier ook kennis van heeft anders botsen de twee alsnog. Verder zal de allochtoon ook nederlands willen leren. Maar dit moet geen verplichting zijn. Niet iedereen wil het of heeft het nodig.


Integratie momenteel:

1. assimileren ipv integreren
2. er wordt geen moeite gedaan om de autochtoon te leren kennen, gevolg:
3. misverstanden worden niet uit de weggeruimd maar uitvergroot.
4. en zo kan ik het lijstje nog aanvullen dat ik er bij neerval.
...



Quote:
Voor de duidelijkheid, met niet respecteren van deze regels bedoel ik dan niet dat je ze naast je neerlegt maar wel dat je de discussie opent. Klopt dit?



Nee, vrees van niet. In tegenstelling andere mensen heb ik geen respect voor andere regels en sta in feite ook niet open voor discussie daarover. In mijn leven staat er maar een recht centraal en dat is niet de Nederlandse wet Smile[/list]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nee, vrees van niet. In tegenstelling andere mensen heb ik geen respect voor andere regels en sta in feite ook niet open voor discussie daarover. In mijn leven staat er maar een recht centraal en dat is niet de Nederlandse wet


War bedoel je precies woon je in het buitenland dan? En we zijn nu hierover toch aan het discussiëren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M.E.M



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Quote:
Nee, vrees van niet. In tegenstelling andere mensen heb ik geen respect voor andere regels en sta in feite ook niet open voor discussie daarover. In mijn leven staat er maar een recht centraal en dat is niet de Nederlandse wet


War bedoel je precies woon je in het buitenland dan? En we zijn nu hierover toch aan het discussiëren?


Abraxes, wat wil je lezen dat ik schrijf?

[quote]
Eerst werd bij mij gewekt interesse ten aanzien van de toestand omtrent integratie. Lees ik thans verder dan zie ik dat de berichtgeving doelende op het schrijven van M.E.M. bij mij veroorzaakt, een zekere desinteresse. Het gros van de argumentatie is in mijn ogen gebrekkig. Mocht er gehoor worden gegeven aan mijn eerdere verzoek dan zal ook ik een en ander toelichten.
[\quote]

Quote:

Redelijk. Ik kom hier graag op terug, eerst bied ik de auteur de mogelijkheid om te reageren. Wink


Quote:

Beter zou inderdaad zijn, als ik hetgeen mij minder gunstig valt, van commentaar voorzie en vervolgens mijn zienswijze kenbaar maak, in de hoop mede te bewerkstelligen, een dialoog inzake de door mij (en hopelijk ook door een ander ) zo begeerde aspecten ten aanzien van dit onderwerp.



Misschien dat jij eens wat concreter kunt zeggen wat jouw visie op hetgeen waar wie hierover discusseren. Tot nu toe heb ik het idee dat je enkel wat nietszeggende maar wel zeer stijlvolle zinnetjes loopt te typen waarmee je poogt enige bijdrage te leveren aan deze discussie. Hiervoor bedank ik je. Ik geloof dat ik a duidelijk genoeg ben geweest over dit onderwerp en hou het bij deze dan ook maar hierbij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt nog iets duidelijker zijn: je respecteert alleen de sharia en je staat niet open voor discussie. Slotje dus? Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M.E.M



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je kunt nog iets duidelijker zijn: je respecteert alleen de sharia en je staat niet open voor discussie. Slotje dus? Wink



Ok, nog een laatste opmerking om misverstanden te voorkomen..


Ik respecteer en sta 100% achter de Sharia. De Nederlandse Wet staat zaken toe waar ik niet achter sta: legalisering drugs, alcohol, euthanasie, homohuwelijken enz enz. Dat zijn de soort zaken waar ik niet over discusseer. Voor mij zijn alcholol en drugs (als consumptiegoed en dus niet voor medische doeleinden) slechts vergif voor lichaam en geest. Integratie is van belang voor het slagen van de samenleving, mits dat op de juiste manier gebeurd en discusseer daar ook graag over. Daar gaat mijn religie niet inhoudelijk over.

Bona fides, je hebt het dus helaas fout. Ik respecteer EN sta achter de Sharia. De Sharia verplicht mij ook de Nederlandse Wet te respecteren, maar daar waar het tegen de Sharia in gaat heb ik me aan de Sharia te houden. In praktijk komt het er gewoon op neer dat ik geen handelingen kan verrichten die de Sharia mij verbied ook al staat de Nederlandse wet mij dat wel toe. Het is dus meer een beperking van mijn speelruimte dan een vervanging van het Nederlandse rechtssysteem. De Nederlandse wet heb ik me helaas ook gewoon aan te houden. Ik zou mijn belastingcentjes toch graag aan andere zaken willen geven waar de behoeftigen onder ons meer aan hebben.

Ik sta open voor discussie, maar niet over zaken die mijn religie dus verbied. Ik heb het dan niet over integratie of andere sociale vraagstukken maar ik heb dan over zaken die de Sharia verbiedt zoals homoseksualiteit, alcoholconsumptie enz.

Nu hou ik er echt over op Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik quote slechts:
M.E.M. schreef:
In tegenstelling andere mensen heb ik geen respect voor andere regels en sta in feite ook niet open voor discussie daarover. In mijn leven staat er maar een recht centraal en dat is niet de Nederlandse wet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: ma 06 mrt 2006 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laatst las ik dat uit een langdurig onderzoek naar voren is gekomen, dat voor integratie het belangrijk is dat de migrant een band houdt met zijn oorspronkelijke achtergrond. Voor een goede integratie is het funest dat van immigranten wordt verwacht dat zij hun afkomst verloochenen.

Ik geloof niet dat ons huidige integratiebeleid hier op gericht is.

Is er overigens in Nederland een integratiebeleid? Ik heb het nog niet kunnen ontdekken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 10 mrt 2006 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.E.M, jouw schrijven dient te worden beantwoord.

Je maakt een onderscheid tussen integratie en assimilatie. Gezien het verloop van de discussie is mij de mening toegedaan dat de stelling zou moeten betreffen of er eerder sprake is van een assimilationistisch model of een multicultureel model. Ik zou willen aannemen dat het gemaakte onderscheid tussen een assimilationistisch model of een multicultureel model hetgeen is waarop jij doelt. Integratie is voor beide van betekenis. Het moge duidelijk zijn dat er ook in een multiculturele samenleving regels zijn van algemene gelding moeten zijn. Zodoende vindt op dat vlak zowel assimilatie als integratie plaats, en wel door een ieder, althans dat is de intentie. Assimilatie en integratie liggen soms in elkaars verlengde. Wellicht is het zo dat integratie explicieter kan worden toegepast indien er sprake is van categorische rechtsbedeling. Men denke hierbij o.a. aan het minderhedenbeleid. Men zou m.i. ook kunnen spreken van integreren in het geheel van algemeen geldende regels. Bij beide genoemde gevallen zou men veelal ook kunnen spreken van assimileren. Hebben we het echter over de mogelijkheden die er zijn om met verschillende culturen in een rechtsorde te leven, dan komt men uit bij het gemaakte onderscheid of er eerder sprake is van een assimilationistisch model of een multicultureel model. Ik acht het van betrekkelijke waarde zo’n onderscheid op individuele basis te maken.

De vraagstelling brengt namelijk een zekere problematiek met zich mee, waardoor de inzetbaarheid van een eventueel antwoord betrekkelijk is. Onderzocht zal o.a. moeten worden hetgeen in het algemeen de kenmerken van een bepaalde cultuur zijn, en de waardering en verhouding daarvan ten aanzien van de verschillende van belang zijnde actoren. Naar mijn verwachting zijn de opvattingen hieromtrent talrijk, en zodoende zal geen van allen volledige algemene erkenning opleveren. Zo gezien is een dergelijk onderzoeksresultaat slechts afdoende representatief voor degenen die de ingebrachte waarde erkennen. Dit sluit ook aan bij jouw stelling. Je stelt niet dat er sprake is van assimilatie als objectieve algemene waarheid, doch geeft in beginsel op individuele basis een subjectieve zienswijze weer. Dat er volgens hetgeen jij schrijft sprake is van assimilatie, zou heel goed voor jou een correcte zienswijze kunnen weergeven, nu een en ander o.a. afhankelijk is van de toegekende waarde. Het lijkt me zinloos een poging te doen zoiets te ontkrachten. Alhoewel, wellicht kan ik jou, of jij mij van bepaalde zaken overtuigen. Mede op grond van die overweging ben ik van plan mijn zienswijze kenbaar te maken. Daarbij komt nog dat we te maken hebben met een belangrijk vraagstuk. Verder ben ik van mening dat er soms een wat grimmige sfeer bestaat tussen diverse groepen individuen, het zou goed zijn om zulks daar waar mogelijk door middel van interactie, voor wat de toekomst betreft te reduceren. Dit is een prima gelegenheid om daar aan bij te dragen. Let wel, ik kwalificeer jouw optreden niet als buitensporig. Ik haal dit onderwerp op de eerste plaats aan omdat verschil in opvatting soms mede een voortvloeisel is uit cultuurverschil en omdat een dergelijke kwestie derhalve nauw verbonden is aan dit vraagstuk.

Wel zet ik een vraagteken bij hetgeen jij schrijft omtrent het geloof ten aanzien van het Nederlandse rechtsstelsel. Het gaat hier om een feitelijk vraagteken omdat een en ander me niet geheel duidelijk is. Er ontstond enige verwarring omdat het geschrevene gemakkelijk kon worden opgevat als een verwerping van de Nederlandse wet in het geval deze niet strookt met het (een) geloof. In concreto doel ik op het volgende. Je gaf te kennen dat bijvoorbeeld homoseksualiteit en het nuttigen van alcohol of drugs op gronde van het geloof aversie teweeg brengt. Zolang je de keuze van een ander respecteert en enkel zelf dergelijk activiteiten laat, dan is er geen sprake een afwijkende systematiek. Toch kan ik me niet geheel aan de indruk ontrekken dat hetgeen jij schrijft impliceert dat de wet zal moeten wijken voor het (een) geloof. Bij de genoemde gevallen is er sprake van deels een zekere vrijheid op grond waarvan de geloofsovertuiging wellicht voldoende kan worden gerespecteerd, doch waarschijnlijk zijn er gevallen waarbij dit niet zo is. Kies je dan voor het geloof, dan ben je zoals je weet -afhankelijk van de wijze waarop aan de aversie uiting wordt gegeven - soms volgens de wet in overtreding. Thans van belang is, dat indien sprake is van religieuze soevereiniteit, de discussie een beperkte wordt, althans voor jou staat dan alles daar waar het geloof prevaleert immers vast. Mijn verwachting is dat, nu je impliciet te kennen hebt gegeven dat het geloof bepaalde zaken, met name op het gebied van integratie ongemoeid laat er desalniettemin ruimte is voor discussie. Dit laatste is enigszins vrij vertaald, mocht ik deze zaak verkeerd hebben opgevat, gelieve mij hiervan op de hoogte te stellen. Verder wil eerst nog kwijt dat hetgeen jij schrijft niet altijd even consequent is. In dit geval kan ik dat echter waarderen omdat - een en ander wellicht beperkt tot mijn denken - de idee omtrent integratie een positievere vorm aanneemt. Dit laat onverlet dat indien de hiervoor gedane interpretatie de juiste is, ik me distantieer van de gedane uitspraken inzake de verhouding van het (een) geloof ten aanzien van het Nederlandse rechtsstelsel.


Gelet op de m.i. geringe betekenis van een op individueel leest geschoeid oordeel inzake het toekennen van de kwalificatie assimilationistisch dan wel multicultureel aan ons model, valt mijn keuze op een iets wat andere benadering. Geïnspireerd door A. Böcker, een van de auteurs van het boek recht en samenleving in verandering (rechtssociologie) herzie ik graag de vraagstelling, hetgeen uitmondt in hoeverre immigranten in Nederland feitelijk in staat worden gesteld hun eigen cultuur in stand te houden. Voorgaande uiteraard in samenhang met de door M.E.M geconstateerde problematiek. Mee eens?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 13 mrt 2006 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

***

Laatst aangepast door abraxes op wo 22 mrt 2006 8:31, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds