Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Het grijze gebied van een gelijkende bedrijfsnaam
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TML



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2013 19:27    Onderwerp: Het grijze gebied van een gelijkende bedrijfsnaam Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte heren en dames rechtsgeleerden en geïnteresseerden,

Ik denk na over het oprichten van een bedrijfje en zit in dubio over de te kiezen bedrijfsnaam.

Stel dat een grote alom bekende gevestigde bank "De bank" heet. Het werkwoord is dus identiek aan de bedrijfsnaam. "De bank" heeft een welbekend verdien model waarbij iedere klant een deel van de jaarlijkse winst krijgt uitgekeerd.

De bedrijfsnaam is echter zo bekend bij de klanten, dat iedereen vrij snel de associatie met het bedrijf legt bij het noemen van 'de bank'.

Nu wil ik ook een bank oprichten, maar dan puur voor goud. Ik volg een bedrijfsconcept en verdienmodel identiek aan "de bank", Ik keer ook een deel van de winst uit. maar richt mij op andere klanten en lever andere producten.

Nu is het uit marketing oogpunt ideaal als ik niet dat hele concept hoef uit te leggen, en kan refereren aan het verdienmodel van "de bank". Ik wil daarom mijn bank "De goudbank" noemen.

Enerzijds focus ik mij op het alom bekende werkwoord, anderzijds tracht ik door het kiezen van deze naam wel te leunen op de associaties die men heeft met het verdienmodel en businessmodel van "de bank".

De gelijkenis houdt echter op bij de naam. logo's uiterlijk en dergelijke zullen allemaal hun eigen identiteit krijgen.

Voor de duidelijkheid: Om mijn idee te beschermen heb ik een hypothetisch voorbeeld bedacht. Smile

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten!

Alvast bedankt,

TML
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mkloostra



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 54


BerichtGeplaatst: di 07 mei 2013 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar volgens mij doelt u op artikel 5 van de Handelsnaamwet. Hierin staat dat het verboden is een handelsnaam te gaan gebruiken die gelijk of bijna gelijk is aan een handelsnaam die al door een ander wordt gebruikt.

Het verbod geldt alleen indien, in verband met de aard van de beide ondernemingen die eenzelfde of een gelijksoortige handelsnaam gebruiken en de plaats waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die beide onderneming te verwachten is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
TML



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 07 mei 2013 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor uw antwoord,

dat is inderdaad de richting die ik op neig.
In mijn specifieke geval zijn er echt twee bijkomstigheden:

1. de handelsnaam in kwestie is gelijk aan een algemeen gebruikt Nederlands woord.

2. Ik richt mij ruwweg op hetzelfde publiek, maar lever een andere dienst.

3. Mijns inziens zal er geen verwarring ontstaan, men zal enkel verwachtingen hebben bij mijn concept doordat ze het concept via de naam al kennen. Ik lever iets anders, maar op dezelfde manier als "de bank"

Een ander voorbeeld: Autogarage.nl levert auto onderdelen uit sloopauto's voor zeer lage prijzen. je moet ze alleen zelf uit de sloopauto demonteren.

Dit concept geniet enorme bekendheid. 9/10 Nederlanderse kent het begrip en het concept achter Autogarage.nl

nu wil ik exact datzelfde concept toepassen op fietsen. Ik noem mijn website Fietsgarage.nl men weet door de grote bekendheid van autogarage.nl direct hoe mijn concept in elkaar steekt, want dat associëren zij met de alombekende website.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: di 07 mei 2013 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het niet echt verwarrend. Lijkt me een verschil tussen een fiets en een auto. Echter tussen een 'bank' en 'goudbank' is dit anders vanwege de toevoeging en niet wijziging. Afijn, bij andere diensten die blijken uit de naam lijkt er geen probleem an sich.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds