Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 15:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Het combineren van de titels Dr. Mr. Ing.
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 14:20    Onderwerp: Het combineren van de titels Dr. Mr. Ing. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om even door te gaan op het Dr. Mr. -verhaal even het volgende. Ik ken een advocaat die zich Dr. Mr. Ing. noemt. M.a.w. hij gebruikt zowel Mr. als Dr. naast elkaar. Naar ik begreep is hij niet juridisch georiënteerd gepromoveerd, maar op op grond van zijn HBO-opleiding (in zijn tijd was het geen HBO, maar wel een vergelijkbaar niveau) waar hij die Ing. Titel van heeft.

Is het gebruik van de 3 bovenstaande titels naast elkaar eigenlijk wel correct? Of moet de Dr.-titel in de plaats vande Mr.-titel komen?

Ik hoop dat het duidelijk is omschreven Rolling Eyes.

Gwen

Berichten gesplitst / Nieuw onderwerp
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de persoon zich Dr. Mr. noemt, is hij gepromoveert in een andere disipline dan de rechtswetenschap, daarnaast is hij meester in de rechten. De Dr. titel is in dit geval dominant. De persoon heeft twee studies afgerond.

Noemt de persoon zich Mr. Dr. dan is hij gepromoveerd in de rechtswetenschappen. In dit geval is de meester titel dominant. De persoon heeft één studie afgerond.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Ik ken een advocaat die zich Dr. Mr. Ing. noemt.

Als die meneer zo van titels houdt, dan kan hij zich er ook nog wel professor bij noemen. Bij mijn weten is die titel niet beschermd.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ach, het zal vast niet op zijn kaartje passen, anders had hij het ongetwijfeld gedaan Laughing. Ik zie dat verwaande nest er wel voor aan om dat te doen.
Wellicht is onderwijs geven te min voor meneer en noemt hij zich om die reden geen professor. Naja hij doet maar Razz.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Naja hij doet maar Razz.


Hij doet het maar niet in dit geval! Wink
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met dr.mr. zou ik persoonlijk die ing. maar laten vallen.

Als je promoveert in de rechtsgeleerdheid en in een technische richting, kun je je dan dr.mr.dr.ir. noemen? Of is het dan dr.ir.mr.dr.?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ir. is in zijn geval sowieso niet aan de orde, aangezien de studie in kwestie naar mijn weten niet op een universiteit is gevolgd en afgerond.

En inderdaad twee keer Dr. als je twee keer promoveert waarvan iedere keer in een andere richting lijkt me wat sterk.

Ik vraag me ook af hoe het zit als iemand 2 studies volgt, zoals rechtsgeleerdheid en geneeskunde. Je hebt dan Drs. en Mr. Je promoveert op rechtsgeleerdheid en dan zou je titulatuur Dr. Mr. en Drs. zijn?

Staat ergens eigenlijk hoe het officieel zit?

Gwen

P.S. Grappige en enorme doorzaag-discussie is dit Razz
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 2:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De volgorde is geloof ik meer een kwestie van gewoonterecht dan van geschreven recht. Hier een overzichtje. Kennelijk schrijf je mr.drs. en mr.ir., maar is men er nog niet over uit of het drs.ir. of ir.drs. zou zijn.

In ieder geval ga ik nu richting mr.ir.
Of ir. bona fides LL.M. Smile

Oh grappig:
Quote:
Twee doctorstitels voeren (prof.dr.dr.) is daarentegen wel gebruikelijk. Bij meerdere doctorstitels (wat vaak het geval is bij eredoctoraten) wordt echter meestal de afkorting mult. (multiplex, meervoudig) gebruikt: zo is een prof.dr.dr.h.c.mult. een gepromoveerd hoogleraar met meerdere eredoctoraten.

en
Quote:
In Nederland is het ongebruikelijk onder juristen om hun juridische doctorstitel te voeren: zij beperken zich over het algemeen tot de aanduiding mr. of, indien hoogleraar, prof.mr. Dit hangt ermee samen dat de meestertitel vóór het begin van de twintigste eeuw slechts aan een juridische doctor toekwam. Toen de meestertitel niet meer aan het doctoraat, maar aan het doctoraal verbonden werd, voerden juristen uit historische overwegingen niet de drs.- of dr.-titel; de meestertitel hield die immers al in en was dus historisch gezien hoger. Dat laatste is ook de reden dat de meestertitel aan andere titels voorafgaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je Very Happy. Dat schept tenminste een beetje orde in de titel-chaos Razz.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides, dank voor het overzicht. Maar ik snap iets niet: officieel schijn ik (HBO'er) ook de BA titel te mogen voren, maar in het overzicht is slechts sprake van universitair afgestudeerden. Rolling Eyes
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Irene24

Irene24

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 95


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, een HBO-er mag BA/ba achter de naam zetten.

Edit: ik zie dat er in de lijst bc. staat.
Dan vraag ik me ook af hoe het zit.
_________________
Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bc. is oude stijl, al vraag ik me af of iemand ooit die titel gebruikt heeft. Ik ben 'm nooit tegengekomen. In ieder geval is de titel, hoewel alweer oud, pas vrij recent ingevoerd. De vergelijkbare ing. titel voor HTS'ers (later TH'ers, toen de oude TH's de TU's van vandaag werden) bestaat al veel langer.

De beschrijving in het overzicht van de BA en BSc titels is identiek aan de beschrijving van de MA en MSc titels en dat klopt inderdaad niet. BA en BSc is voor afgestudeerden van een (huidige) hogeschool, en voor personen die de 3-jarige bachelorfase van een academische studie hebben afgerond.

Ik had overigens het idee dat de ing. titel (en ook de bc. titel), eigenlijk achter de naam moet worden gevoerd. Net als de BA/MA/Bsc/Msc dus. Het overzichtje zegt ook daar niets over.

Eigenlijk zijn we met de BAMA-structuur weer terug bij de situatie van lang geleden. Toen heette de bachelor nog het kandidaatsexamen met bijbehorende titel cand., te voeren achter de naam. (Het jaartal 1989 dat wordt genoemd lijkt me niet correct... eerder 1980 of zo, maar toen was ik nog een klein jongetje so don't quote me on that).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De titel bc. is nog altijd niet afgeschaft, en ing. wordt ook voor de naam geplaatst:

Quote:
Artikel 7.20. Titels ir., mr., drs., ing. en bc.
1. Degene die op grond van artikel 7.19a gerechtigd is een graad in het wetenschappelijk onderwijs in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is tevens gerechtigd tot het voeren van:
a. de titel ingenieur, afgekort tot ir., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van de landbouw en natuurlijke omgeving of op het gebied van de techniek,
b. de titel meester, afgekort tot mr., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van het recht, of
c. de titel doctorandus, afgekort tot drs., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft waarop de onderdelen a en b niet van toepassing zijn.

2. Degene die op grond van artikel 7.19a gerechtigd is een graad in het hoger beroepsonderwijs in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is tevens gerechtigd tot het voeren van:
a. de titel ingenieur, afgekort tot ing., indien het een bacheloropleiding in het hoger beroepsonderwijs betreft op het gebied van de landbouw en natuurlijke omgeving of op het gebied van de techniek, of
b. de titel baccalaureus, afgekort tot bc., indien het een bacheloropleiding in het hoger beroepsonderwijs betreft waarop onderdeel a niet van toepassing is.

3. De in het eerste en tweede lid genoemde titels worden, afgekort, voor de naam geplaatst.

4. Het eerste lid is niet van toepassing op masteropleidingen, bedoeld in artikel 7.3b.

5. De betrokkene maakt een keuze uit het tot uitdrukking brengen in de eigen naamsvermelding van een graad als bedoeld in artikel 7.10a en het voeren van een titel als bedoeld in dit artikel.


Er moet verder nog wel even opgelet worden met het volgende: HBO'ers mogen wel B of M achter hun naam plaatsen, maar niet BA/BSc/MA/MSc:

Quote:
Artikel 7.10a. Verlening van graden
1. Het instellingsbestuur verleent de graad Bachelor en de graad Master aan degene die met goed gevolg het afsluitend examen van een bacheloropleiding in het wetenschappelijk onderwijs onderscheidenlijk het afsluitend examen van een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs heeft afgelegd. Afhankelijk van het vakgebied waarin het met goed gevolg afgelegde afsluitend examen van een bacheloropleiding onderscheidenlijk het met goed gevolg afgelegde examen van een masteropleiding is afgelegd, wordt aan de verleende graad toegevoegd «of Arts» dan wel «of Science». Bij ministeriële regeling kan voor een opleiding of een groep van opleidingen met betrekking tot een in dit lid bedoelde graad een andere toevoeging dan die, bedoeld in de tweede volzin, worden vastgesteld.

2. Het instellingsbestuur verleent de graad Bachelor en de graad Master aan degene die met goed gevolg het afsluitend examen van een bacheloropleiding in het hoger beroepsonderwijs onderscheidenlijk het afsluitend examen van een masteropleiding in het hoger beroepsonderwijs heeft afgelegd. Het instellingsbestuur kan voor een opleiding of een groep van opleidingen met betrekking tot een in dit lid bedoelde graad een andere toevoeging dan die, bedoeld in het eerste lid, tweede volzin, vaststellen.

3. Het bestuur van de rechtspersoon, bedoeld in artikel 5a.1, tweede lid, verleent de graad Master aan degene die met goed gevolg het afsluitend examen van een masteropleiding als bedoeld in artikel 7.3b, onder a of b, heeft afgelegd. De tweede volzin van het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

4. Het instellingsbestuur of het bestuur van de rechtspersoon, bedoeld in het derde lid, voegt aan een graad toe de vermelding van het vakgebied of het beroepenveld waarop de graad betrekking heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 2:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
De titel bc. is nog altijd niet afgeschaft, en ing. wordt ook voor de naam geplaatst:

Net als mr., drs. en ir. inderdaad.

Ik lees in het aangehaalde artikel 7.20 dat ing. en bc. in tegenstelling tot wat ik dacht vóór de naam komen.

Verder lijkt het erop dat de mr. titel ook gebruikt mag worden als de bachelor op een ander gebied was. We krijgen dus mr.'s die niet in aanmerking komen voor togaberoepen. Verdwijnt de drs. titel voor personen die afstuderen in een rechtsgeleerdheidrichting die niet voldoet aan de eisen voor het civiele effect? (Misschien vergis ik me als ik dacht dat de mr. titel voorheen gekoppeld was aan civiel effect.)

Dat HBO'ers slechts B of M (plus iets anders dan A/Sc) krijgen wist ik ook al niet. Dat betekent dat het onderscheid aanzienlijk blijft. Ik wist overigens helemaal niet dat het HBO ook masteropleidingen verzorgt?

Grappig genoeg sluit de huidige regeling niet uit dat HBO-recht een Bachelor of Laws / LL.B. oplevert.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 9:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegenwoordig kan de HBO'er toch ook promoveren?? Dus wellicht dat dat die titel oplevert.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds