Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 04 mei 2024 18:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Herkansingen, wat nu?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Joeri



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 35


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 1:16    Onderwerp: Herkansingen, wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, ik ben een eerstejaars student van de HBO opleiding Juridisch. Nou heb ik een paar weken geleden mijn tweede toetsweek gehad en daarin stond centraal; staatsrecht en bestuursrecht. Helaas heb ik beide toetsen niet gehaald. (Een vier voor beide). Nou is dit eigenlijk de eerste keer ooit dat ik iets moet overdoen. Het havo e.d. ging mij eigenlijk eerlijk gezegd moeiteloos af, en veel leren heb ik daar nooit gedaan.

Omdat ik bestuursrecht en staatsrecht toch vrij lastig vond (en tevens ook niet echt interessant) heb ik deze periode netjes mijn huiswerk gemaakt, geleerd en dergelijke. Een teleurstelling dus dat ik beide toetsen niet gehaald had. Ik ga geen reden zoeken waarom ik het niet gehaald heb want ik weet gewoon dat het aan mezelf ligt, aangezien het percentage dat het ook niet gehaald heeft niet echt noemenswaardig hoog was of zo.

Ik zit nu echter met een probleem waar ik hopelijk jullie advies op kan krijgen. Ik zit nu in periode 3 en centraal deze periode staat strafrecht. Strafrecht bevalt me wel en ik houd het dus ook goed bij. Ik vat de hoorcolleges aan de hand van de sheets samen, ik maak tussentijdse samenvattingen van de lesstof aan de hand van de readers en ik doe mijn huiswerk. Maar dit alles neemt toch wat tijd in beslag, en ik zit een beetje met de vraag hoe ik dit ga combineren met bestuursrecht en staatsrecht?

Met andere woorden, wat zouden jullie in mijn situatie doen als jullie 2 toetsen moesten overdoen. Ik heb me al voorgenomen om globaal de hoorcolleges van beide vakken (dus staats en bestuursrecht) te gaan samenvatten (iets dat ik overigens de eerste keer niet heb gedaan), maar ik ben een beetje bang dat ik straks aan het einde van deze periode alles door elkaar ga gooien want ik moet een toets maken over bestuursrecht, over staatsrecht en over strafrecht. Ik heb al gesproken met mijn mentor (en een docent) wat hun zouden adviseren en die raadde mij aan om gewoon het boek en de reader te gaan herhalen, maar hoe verkom ik dat ik straks totaal kwijt raak waar ik mee bezig ben? Is alles op deze manier gaan herhalen lettend op de andere vakken waar ik mij mee bezig moet houden wel realiseerbaar?

Ik ben overigens naar de inzage van staatsrecht geweest (bestuursrecht mogen we pas over 2 weken inzien) en ik heb vooral fouten op de MC-vragen gemaakt. Omdat mijn Hogeschool geen formulieren van de vragen verstrekt weet ik dus niet goed welke stof ik fout heb gedaan op de toets en ik kan dus niet selectief gaan herhalen.

De rest van de toetsen (socova, tvh, werkveldorientatie etc) waren allemaal voldoende tot ruim voldoende, dus daar zit gelukkig geen probleem.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Love_Scenario



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 2:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn de herkansingen rond dezelfde tijd als de reguliere tentamens dan op HBO? Ik ben gewend dat alle herkansingen pas aan het einde van het jaar zijn en je dan genoeg weken krijgt om ervoor te blokken zonder dat het samenvalt met huidige vakken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Joeri



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 35


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Love_Scenario schreef:
Zijn de herkansingen rond dezelfde tijd als de reguliere tentamens dan op HBO? Ik ben gewend dat alle herkansingen pas aan het einde van het jaar zijn en je dan genoeg weken krijgt om ervoor te blokken zonder dat het samenvalt met huidige vakken.


Op hszuyd is dit helaas niet het geval.
Onze herkansingen vallen 1 week voor de reguliere toetsweek.
De herkansingen van periode 2 vallen dus bijvoorbeeld 1 week voor de toetsweek van periode 3.
Ik heb dus tot eind april om te leren voor sta/bes/str.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

strafrecht is gewoon alles opschrijven en schema's volgen.
Vermeld de jurisprudentie en tussenconclusie, bij alle vakken. Laat weten dat je snapt waar het over gaat. Anders laat je punten liggen!

bestuursrecht daarvan is een groot deel in het wetboek op te zoeken, denk 70-80 procent. Dus leer samen met het wetboek.

Staatsrecht is eigenlijk heel leuk, volgens mij ken je al meer dan je denkt door het lezen van de krant. ZO niet dan aan de hand van wetboek leren.

http://www.afghan.nl/forum/index.php?showtopic=13564

belangrijke link:
http://www.kluwershop.nl/onderwijs/degids.asp?artikel=tentamens


lijkt mij nu dat het enkel nog afhankelijk is van jezelf of je het nu haalt. Bovenstaande heb je alle tips en trucs. Als je nu begint heb je geen reden om bang te zijn dat je het niet haalt. Ga nu niet keihard stampen enzo, maar spreid het zo dat je een week of twee van tevoren keihard gaat stampen. Orden nu de stof in een mindmap ofzo en lees boeken, samenvattingen etc. Doe elke dag wat in ieder geval.

succes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: za 05 mrt 2011 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hoorcolleges globaal samenvatten zou ik niet doen. Hoorcolleges zijn namelijk al een hele globale samenvatting van je stof.
Als je samenvatten te tijdrovend vindt kun je altijd wel ergens samenvattingen kopen, bijvoorbeeld bij de JoHo.

O ja tip: koop Boom Basics boekjes. Perfecte samenvatting en betrouwbaarder dan wanneer je ze koopt bij bijvoorbeeld JoHo.

Koop/maak ook oude tentamens (er zijn boekjes van 5 of 10 tentamens) en analyseer je antwoorden. Wat heb je fout gedaan en waarom? Maak je steeds dezelfde fouten of van alles een beetje?

Tja, meer kan ik niet echt zeggen. Het is zeker handig om te weten hoe je je wettenbundel gebruikt. Probeer zoveel mogelijk in de wet op te zoeken en vergeet ook je jurisprudentie niet. Het koppelen van begrippen aan arresten is zeker een aanrader, ook bij strafrecht.

Voor strafrecht is het belangrijk om alle hoorcolleges te volgen of ze anders thuis terug te luisteren. Wij hebben hier aan de UL een werkboek met daarin vragen per hoofdstuk. Deze vormen een goed uittreksel van de te leren stof. Zou ik dus zeker maken als je ze hebt. Verder is het handig om alle sheets nog eens door te kijken en de verbanden tussen begrippen te leggen. De wet erbij pakken kan je ook helpen. Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joeri



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 35


BerichtGeplaatst: za 05 mrt 2011 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo 1e_jaars_fiscaal_recht, bedankt voor die 2 links!
Zeker weten handig, en ik heb er ook een bookmark van gemaakt. Ik was ook niet van plan om echt keihard te gaan stampen omdat ik het ook al druk heb met strafrecht, maar die mindmap ga ik zeker weten maken! Dus bedankt voor het advies.

Hallo advocaatjeleefjenog, BoomBasics van bestuursrecht heb ik al, al ik heb ik hem bijzonder weinig gebruikt omdat ik echt de stof uit de boeken heb geleerd. Enig idee waar ik deze oude tentamens zou kunnen vinden? Ik heb al op school gevraagd maar hszuyd verstrekt geen oude tentamens. Op het internet heb ik er wel een paar gevonden maar niet echt veel. Die boekjes waar je over spreekt, waar moet ik dan aan denken? Waar kan ik ze vinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: za 05 mrt 2011 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vaak kun je via je studievereniging oude tentamens krijgen, alleen zitten daar niet altijd uitwerkingen bij. Ik heb ze zelf gekocht bij JoHo in Leiden. Wat Googlewerk leert mij echter dat JoHo niet bij jou in de buurt zit. Ik zou je aanraden om bij je studievereniging te vragen, of misschien heb je wel contact met ouderejaars die je aan oude tentamens kunnen helpen.

Overigens vraag ik me af hoe ze willen dat studenten hun tentamens goed maken als ze er nooit 1 in hebben kunnen zien.

Verder is het aan te raden een cursus te volgen voor een vak als je echt hulp nodig hebt. Veel studentenverenigingen bieden dit aan. In Leiden hebben wij verder onder andere SSL, de stichting die ook de examencursussen voor middelbare scholieren geeft. Ik heb al 2 cursussen bij ze gevolgd en deze waren erg goed. Ik neem aan dat er bij jou in de buurt vast wel een stichting oid is die trainingen aanbiedt. Zo niet, dan zijn er altijd nog ouderejaars, maar ik neem aan dat een beetje studentenstad iets dergelijks wel heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds