Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

HELP CASUS!!!
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
SODC



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 16:52    Onderwerp: HELP CASUS!!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb onderstaandeopdracht gekregen.
Kan iemand mij helpen??

Inleiding
De vader van Ben de Groot had één passie: het bouwen van miniatuur windmolens. Nu ja, windmolens… . Zijn voortijdig overlijden heeft ertoe geleid dat hij zijn eerste windmolen nooit heeft kunnen afbouwen. En miniatuur kun je die molen ook al niet noemen, met een hoogte van bijna 2 meter!

Na het overlijden van zijn vader besloot Ben de Groot de miniatuurmolen ‘in bouw’ in zijn voortuin te plaatsen. Niet met de intentie om de molen ooit af te maken, maar enkel ter herinnering aan zijn overleden vader. Elke keer als hij de molen ziet, schiet hij weer vol.


Variant 1: Bestuurs(proces)recht

De casus


Ben de Groot heeft een omgevingsvergunning (vroeger: bouwvergunning) gevraagd voor de plaatsing van de molen in zijn voortuin. Die vergunning werd hem op 10 mei 2013 schriftelijk verleend. De vergunning is niet gemotiveerd. Harry Seur, de buurman van Ben de Groot, is allerminst gecharmeerd van het ‘misbaksel’ en ergert zich rot aan het ding. Hij vindt het ding niet alleen lelijk, maar het belemmert ook zijn uitzicht. Harry Seur mist nu het – volledige – zicht op zijn 45 km auto, waarvan de banden al meerdere keren zijn lek gestoken.

Harry Seur kan zich in de vergunningverlening niet vinden en beraadt zich over de te nemen bestuursrechtelijke stappen. Hij vermoedt dat het ‘kroegmaatje’ van Ben de Groot, die als ambtenaar werkzaam is bij de gemeente, Ben de Groot heeft gematst. Hij vermoedt dat omdat een andere buurman vorig jaar geen vergunning kreeg voor een, zo vindt hij, keurige fietsenstalling, terwijl Ben de Groot nu een vergunning krijgt voor een ‘oerlelijk ding’. Dat kan niet kloppen!

Harry Seur laat aan iedereen weten die het horen wil dat hij ‘in bezwaring gaat tegen de molen’.

NB. Je mag ervan uit gaan dat Ben de Groot een omgevingsvergunning (vroeger: bouwvergunnning) nodig heeft om het bouwwerk in zijn voortuin te plaatsen. Je mag er voorts van uit gaan dat de afd. 3.4 Awb niet op deze vergunningverlening van toepassing is.

De rollenspellen

Variant 1:

De student speelt ambtenaar bij de gemeente die niet belast is geweest met de vergunningverlening. Ben de Groot heeft een afspraak met de ambtenaar ten gemeentehuize om te bespreken wat hij heeft gehoord, nl. dat Harry Seur ‘in bezwaring gaat’.

Variant 2:

De student speelt ook in deze variant ambtenaar bij de gemeente, die niet met de vergunningverlening is belast. Cliënt is nu Harry Seur. Harry Seur heeft een afspraak met de ambtenaar ten gemeentehuize om te spreken over de molen en wat hij daar tegen kan ondernemen.

Variant 2. Materieel civielrecht

De casus


Buurtbewoners vinden Harry Seur maar een zeikerd en noemen hem Harry de Zeur. Harry Seur is een aantal maanden geleden door een auto aangereden en men vindt hem sindsdien niet meer dezelfde. Hij heeft altijd wat te mekkeren.

Bovendien heeft hij omdat hij een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt genoeg tijd om zich over alles op te winden. Met zijn rechtsbijstandverzekering kan hij ook nog gratis alle juridische wegen bewandelen. Iedereen in de buurt is het erover eens dat Harry Seur het aan zichzelf te wijten heeft dat hij het mikpunt van spot in de buurt is en dat zijn banden wel eens worden lek gestoken.

Nadat Harry Seur Ben de Groot voor de zoveelste keer gevraagd had om de molen te verplaatsen ‘misschien naar de achtertuin, daar heb je toch plek zat?’, antwoordde Ben de Groot: ‘Loop nou niet zo te zeiken, manke. Die molen gaat niet weg. Die blijft staan, waar hij staat.’

’s-Avonds besloot Harry Seur, na een paar borreltjes, het recht in eigen hand te nemen en begon met een hamer op de molen in te meppen.

Ben de Groot is furieus. Harry Seur zal boeten voor ‘dat onrechtmatig gedrag’.

De rollenspellen

Variant 1:

De student speelt medewerker van het Juridisch Loket. Ben de Groot komt zonder afspraak binnen en vraagt of hier sprake kan zijn van een onrechtmatige daad op grond waarvan hij zijn schade vergoed kan krijgen.

Variant 2:

De student speelt medewerker van het Juridisch Loket. Harry Seur komt zonder afspraak binnen en vraagt wat de mogelijkheden voor Ben de Groot zijn om schadevergoeding te krijgen, hij heeft namelijk gehoord dat Ben de Groot roept dat er sprake is van een onrechtmatige daad. Harry Seur maakt zich toch een beetje zorgen.

Variant 3. Materieel strafrecht

De casus


In deze variant besloot Harry Seur, eveneens na een paar borreltjes, het recht in eigen hand te nemen en met een hamer op de molen in te meppen. Ben de Groot, gealarmeerd door het lawaai, kwam naar buiten gestormd, overmeesterde Harry Seur, en gaf Harry Seur een klap op zijn gezicht.

Harry Seur vluchtte naar huis, maar liet het er niet bij zitten.

Harry Seur is al jaren het mikpunt van spot, grove belediging en mishandelingen. En altijd staat Ben de Groot vooraan. Harry Seur kon er niet meer tegen. Hij mocht dan gehandicapt zijn, maar hij zou zich ditmaal niet meer laten tegenhouden door dat ‘lulletje rozenwater’. Hij nam zijn honkbalknuppel, die hij al jaren onder zijn bed heeft bewaard en ging terug naar buiten. Ben de Groot stond de schade aan de molen op te nemen. Harry Seur bedacht zich niet. Hij snelde op Ben de Groot toe en sloeg hem meerdere malen met de knuppel, waaronder op het achterhoofd. Ben de Groot stortte in elkaar.

Harry Seur – geschrokken van zijn daad – ging terug naar huis. Ben de Groot werd door een ambulance opgehaald. De volgende dag bleek dat Ben de Groot in het ziekenhuis was overleden.

Harry Seur verklaarde later tegenover de politie dat hij niet wist wat hij deed. Hij had wat borreltjes op. En zoals wel vaker als hij wat gedronken had, werd hij wat ‘wazig’ en kon hij in woede uitbarsten. Misschien was er een link met zijn medicatie? Dit was niet de eerste keer.
Daarnaast verklaarde Harry Seur dat hij de jarenlange treiterijen met zijn vermeende geaardheid niet langer kon verduren. Verblind van woede pleegde hij de daad. Hij kon zich niet langer inhouden, nadat Ben de Groot riep: ‘Hier, manke nicht.’


De rollenspellen

Variant 1:

De student speelt medewerker van een juridisch advieskantoor. Marga de Groot de weduwe van wijlen Ben de Groot komt zonder afspraak binnen. Zij wil graag weten wat Harry Seur boven het hoofd hangt. Na een gesprek met de OvJ heeft ze begrepen dat Harry doodslag of zelfs moord boven het hoofd hangt. Ze vraagt zich af of Harry hiervoor veroordeeld kan worden, en waarop hij zich zou kunnen beroepen.

Variant 2:

De student speelt medewerker van een juridisch advieskantoor. Joke Seur, vrouw van Harry Seur, komt zonder afspraak binnen. Harry is gedagvaard voor primair moord, subsidiair doodslag. Zij wil graag weten wat Harry Seur boven het hoofd hangt. Waarvoor zal hij worden vervolgd? Hij deed het toch niet expres! Waarom wordt hij dan vervolgd en wat kan hij hier tegenin brengen?



IK weet vantevoren niet welke casus in welke variant ik krijg..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rechtstreeks



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuke casus! Ik zal vanavond even het wetboek open slaan en kijken of ik jou vooruit kan helpen.

Mocht iemand anders hier op het forum eerder zijn met het antwoord dan lees ik graag mee.

Groet,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar wil je mee geholpen worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SODC



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

met de uitwerking
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rechtstreeks



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de duidelijkheid, moet de casus volgens het RTC model?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SODC



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat hebben ze er niet bij vermeld.
Ik zit pas in het eerste jaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rechtstreeks



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals beloofd zou ik je op weg helpen met de casus(sen).

Ik vroeg jou of je de casus(sen) moet uitwerken volgens het RTC model. Ik zal jou kort uitleggen wat dit inhoudt want dit gebruik ik graag. Je behandelt dan alle punten die nodig zijn om een juridische casus op te lossen.

RTC staat voor: Rechtsregel(s), Toepassen en Conclusie.

Bij de Rechtsregel behandel je het art. dat op de casus van toepassing is. Het kunnen er overigens meerdere zijn per casus, maar in die van jou zullen ze er maar één willen zien denk ik zelf.

De rechtsregel is dus het art. Deze dien je te kunnen ontleden in stukjes waar iets aan moet voldoen. Neem bijvoorbeeld een art. uit het strafrecht.
Art. 287 Sr (Doodslag). Deze luid als volgt: “Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag.”

Wat zijn de belangrijke punten waar aan moet worden voldaan om schuldig bevonden te worden van Doodslag. We gaan de art. ontleden.

(1) Hij
(2) Opzettelijk
(3) Een ander
(4) Van het leven berooft

Dit zijn de 4 punten waar aan moet worden voldaan om schuldig bevonden te worden van doodslag. Je zult je nu afvragen waarom punt 1 van toepassing is, maar dit krijg je bij de module strafrecht. Een strafbaar feit moet een menselijke gedraging zijn. Vandaar dat Hij als punt 1 beschreven is. Punt 2 is opzet. Opzet moet bewezen worden. Vervolgens moet iemand anders dan hij zelf, van het leven worden berooft.

De T staat voor Toepassen. Dus met andere woorden, de punten die bij R zijn beschreven werk je bij toepassen uit.

Bij de C van Conclusie kijk je of de rechtsregel van toepassing is en waarom deze van toepassing is, je geeft aan wat de gevolgen zijn.

Een hele hoop info over een ander onderwerp maar ik hoop dat jij het RTC een beetje begrijpt en makkelijk vindt om te gebruiken voor jouw casus.

Ik weet niet of je hier genoeg aan hebt of dat je wilt dat ik een art. van een van de casussen met je behandel.

Ik hou je topic in de gaten, zodra ik van je hoor dat je meer informatie wilt met het oplossen hoor ik het graag.

Groet,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SODC



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de snelle reactie en bruikbare informatie.
Ik zal hier gebruik van gaan maken.
Als je me nog wilt helpen met het oplossen zou ik dat fijn vinde hjn..
Weet hetnamelijk niet zo goed.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rechtstreeks



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker wil dat, het is ook goed voor mijzelf omdat ik zelf ook student ben. Dus ik hoop dat een jurist of een gevorderde WO student mee kan kijken of alles goed verloopt. Hahaha.

Als je goed kijkt in je casus kun je al zien waar ze naar vragen, gelukkig heb jij het perfect overgetypt of gekopieerd. Bij casus 1, variant 1, vragen ze jou om het art. bezwaar te beschrijven. Wanneer kan iemand bezwaar maken tegen een besluit. In dit geval moet besluit ook worden ontleed maar dit doe ik in de volgende post om jou even te laten weten dat we er mee aan de slag kunnen.

In variant 2 van de zelfde casus vragen ze je wat Harry Seur kan doen tegen de molen waar hij last van heeft. (bezwaar maken tegen het besluit)

In casus 2 variant 1 moet je kunnen beantwoorden of er een "schadevergoeding" gehaald kan worden bij de buurman op grond van een "onrechtmatige daad". Deze twee moet je dan in je wetboek opzoeken wat de vereiste zijn.

Casus 2 variant 2. Dit is bijna het zelfde maar dan een ander persoon die je helpt.

Casus 3 variant 1 gaat over "doodslag" of "moord". Je moet kijken wat de heer De Groot staat te wachten. Kijk gelijk of je een beroep kunt doen op een strafuitsluitingsgrond of een rechtvaardigheidsgrond voor de daad.

Casus 3 variant 2 gaat om het zelfde alleen zijn het de echtgenoten die juridisch advies doen.

Ik hoop dat je hiermee een stuk verder kan komen en dat je zelf even gaat puzzelen. Mocht je er niet uit komen dan probeer ik je weer verder te helpen.

groetjes,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: zo 30 jun 2013 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat denken jullie bij casus 3 van 'mishandeling met de dood tot gevolg'?
Zware mishandeling weet ik niet; voorbedachte rade lijkt me niet.

Edit: mij lijkt nu zware mishandeling met de dood tot gevolg (art. 302 Sr).
maximumstraf: 10 jaar.

Voorbedachte rade blijft een punt, gezien de knuppel die al jaren onder het bed bewaard was. Niet is aan te tonen dat deze bedoeld was voor het toebrengen van letsel aan de kant van de buur(t), dunkt me zo.
Indien toch aan te tonen: max 15 jaar (art. 303 Sr)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Rechtstreeks



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: zo 30 jun 2013 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk persoonlijk dat het nog niet zo lastig moet wezen omdat het gaat of het om moord of doodslag gaat. Het is de taak nu wat de criterium zijn van moord en doodslag. Waaraan voldoet de dader.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rechtstreeks



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2013 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vroeg mij af of het een beetje gelukt is met het oplossen. Ik hoop van wel!
_________________
~ Wie mij niet groot hebben gebracht, krijgen mij ook niet klein ~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds